Nederlandse webwinkels zetten in 2017 evenveel om als bbp Kameroen

Maar winst maken ho maar
Maar winst maken ho maar

Ongeveer dan hè, maar het is maar voor uw beeld. Nederlandse webwinkels hebben afgelopen jaar een recordomzet gedraaid van €22,5 miljard, een toename van 13% dan het jaar ervoor. Dit meldt brancheorganisatie Thuiswinkel.org vandaag. In totaal zijn er meer dan 201 miljoen online aankopen gedaan, ofwel bijna twaalf aankopen per capita. Online shoppen is here to stay, dat mag genoegzaam bekend zijn. Inmiddels wordt 1 op de 10 aankopen in de detailhandel online gedaan. In vijf jaar tijd is het aandeel online verdubbeld. Snel de winkel sluiten en alles op online gooien dus? Nou nee. Er wordt wel meer verkocht, maar de winstgevendheid blijft bij webshops achter. Zelfs CoolBlue, dat een flinke hap uit het marktaandeel voor zijn rekening neemt, investeert vooral in groei. Het haalde vorig jaar een recordomzet van 1,2 miljard (+38% in vergelijking met 2016) en een ebitda van €21 miljoen. Toch komt de nettowinst uit op een schamele €9,1 miljoen.

Die groei moet op verschillende manieren ingezet. Zo werd het afgelopen jaar een nieuw distributiecentrum in gebruik genomen, gaat de eigen bezorgdienst naast wasmachines en koelkasten nu ook tv's aansluiten en worden er meer fysieke XXL-winkels gebouwd. Vandaag mag Zwart in het Algemeen Dagblad (Blendle) nog eens vertellen over het (relatieve) succes van zijn bedrijf. Coolblue doet 'meer dan plaatje, prijsje, knopje', namelijk. Met humor, bijvoorbeeld. Er zitten grapjes in de bezorgdoos maar ook online. Typt u maar eens 'vibrator' in, dan begint de hele site te trillen (lach dan). Verder wordt er veelvuldig in het assortiment geschrapt om het overzichtelijk te houden en wordt het terugsturen van producten tegengegaan. Bijvoorbeeld door instructiefilmpje mee te sturen bij een orderbevestiging. Uiteraard verkoopt het ook producten die nergens anders verkrijgbaar zijn. 'Daar kopen we dan onchristelijke hoeveelheden van in, want we weten al dat we er daarvan heel veel gaan verkopen.' Naast deze zaken zoekt Coolblue het ook over de grens. In het FD vertelde topman Zwart gisteren dat de expansiedrift na het Franstalige deel van België nog niet voorbij is. 'We hebben onszelf bewezen dat we een tweede taal kunnen leren. Dus kunnen we ook een derde taal leren. Engels ligt voor de hand.’ Ook Amazon en Alibaba worden niet als concurrenten gezien. 'We willen heel goed worden in de zaken waar we al goed in zijn, zoals bezorging van wasmachines.' Een aanzienlijke stijging van de winst komt dan later wel. Online shoppen gaat in ieder geval nooit meer weg. Prachtig plaatje van Thuiswinkel.org, dat zijn onderzoek deed in samenwerking met PostNL (lekker veel pakketjes!), hieronder. 

Bijschrift foto:

ZWOLLE - Koning Willem-Alexander krijgt een rondleiding tijdens de opening van het nieuwe distributiecentrum van webwinkel Wehkamp. Rechts CEO van Wehkamp Gert van de Weerdhof. 

Reaguursels

Inloggen

Zelf een verschrikkelijke ervaring gehad met Coolblue. Never nooit dat ik daar in m'n leven nog wat bestel. Achter die geinige blauwe façade die enkel fun is voor tieners die voor de ouders wat bestellen is het een pleuriszooi. Nooit meer.

Klapband1408 | 10-03-18 | 01:20 | + 0 -

Coolblue.leuk concept,maar verdomt niet goedkoop dus reclame werkt wel voor een bepaalde groep.
Ook de kinderlijke verzenddozen waar je behandeld wordt als een idioot of de reactie van een bot op je bestelling hebben mij doen besluiten om deze toko links te laten liggen.

Simpele Drenth | 09-03-18 | 16:56 | + 0 -

Leuke foto weer van W.A. Ik wist niet dat hij zijn kostuums bij Wehkamp koopt.

mona | 09-03-18 | 12:15 | + 3 -

Aangezien steden hard bezig zijn potentiële klandizie te ontmoedigen naar hun winkels te komen gaan door parkeren heel duur of gewoon onmogelijk te maken meer en meer mensen online bestellen.

2voor12 | 09-03-18 | 11:31 | 3 | + 1 -

Ja, veel steden en gemeenten maken van hun centra "wandelgebieden". Parkeren kan 2 km. verderop in een dure parkeergarage. We heeft er tegenwoordig nog tijd en zin om zo ver te lopen, bepakt en bezakt? Op die manier worden stadscentra er niet gezelliger op.

mona | 09-03-18 | 12:06 | + 0 -

Ik zie geen probleem om van een 'winkel'centrum een wandelgebied te maken, eventueel met mogelijkheid om (lokale) producten te kopen. Maar in zeer veel gemeenten is het verplicht gesteld dat supermarkten in het winkelcentrum gesitueerd moeten zijn. Geen idee waarom, je gaat winkelen voor je plezier (bijv kleding, elektro of ander prullaria) of je gaat boodschappen doen (voedsel). Bij dat laatste gaat het om tassen vol die je liefst niet te ver wilt sjouwen en dus direct in je auto wilt vervoeren.
Waarom zitten de supermarkten dan niet op een industrieterrein buiten de centra?

Eigenaar_IJsland | 09-03-18 | 13:58 | + 2 -

Ik ben gaan iternet winkelen toen de gemeente je via opzettelijk op rood springende stoplichten het centrumgebied ui joeg.

Raider Twix | 09-03-18 | 17:39 | + 0 -

En dan zijn Chinese webshops nog niet eens meegeteld, anders was het wel nog 2x zoveel. Als ik dat op basis van m'n eigen online winkelgedrag inschat tenminste.

Poekieman | 09-03-18 | 09:30 | + 4 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken