RTL verliest geld aan Netflixje spelen

Gaat niet zo lekker
Gaat niet zo lekker

Tot voor kort was niets te gek voor de zendergroep RTL in Nederland. RTL4 had als familiezender alleen van NPO1 wat te duchten, met subzenders als RTL5 werden ook wel eens succesjes behaald (Oh Oh Cherso, Roy Donders, iets anders met proleten) en niets leek iets aan deze onaantastbaarheid te kunnen doen. Maar nu is het opeens anders. Humberto Tan moest opstappen, Johnny de Mol vertrekt vrijwillig naar campingzender SBS6 en Erland Galjaard, de zenderbaas die vaak de man achter het succes van RTL werd genoemd, stapte op om zijn 'creative sabbatical' te gaan beginnen. Dat was tot voor kort ondenkbaar, maar bij RTL moet het roer om, zegt men. Anders verliest het de positie van best bekeken commerciële zender in Nederland. Of dat zo'n vaart gaat lopen weten we niet, maar ook de jaarcijfers van RTL Nederland zijn niet heel florissant. En dat ligt niet eens zozeer aan de concurrentie of mindere programma's, maar hoe er nu (niet) naar televisie wordt gekeken. Het traditioneel urenlang naar de pit staren is er niet meer bij, door de opkomst van streamingdienst Netflix en YouTube bijvoorbeeld. En daar moet je als commerciële zender wat aan doen. Wat niet heeft geholpen: een berg YouTube-vloggers uitnodigen bij Humberto's RTL Late Night.  Of een berg YouTube-vloggers traditionele TV-programma's laten maken. Maar er is nog een andere list verzonnen: Videoland, een streamingdienst waarvoor betaald moet worden zoals Netflix. En dat brengt ons bij de volgende resultaten:

Verklarend tekstje uit het jaarverslag (pdf): 'RTL Nederland’s EBITDA was down to €87 million (2016: €96 million), due to lower advertising revenue and higher investment in the SVOD platform Videoland.' SVOD staat voor Subscription video on demand maar dat had u vast al geraden. Dat is het hele verhaal van RTL  in het bijzonder maar ook van de Nederlandse televisiemarkt in het algemeen. Er kijken minder mensen televisie. En daardoor haakt ook de adverteerder af  (-5,1%) en vertrekt vervolgens net als iedereen naar Facebook en Google om zijn waar aan te prijzen. Daarom moet er een nieuw verdienmodel komen, en pompt men geld in Videoland. Zoals u in dat plaatje hierboven kunt zien, is het aantal abonnees enorm toegenomen. In absolute aantallen gaat dat om zo'n 400.000 mensen, die allemaal €8,99 per maand betalen. Dat is €43.200.000 per jaar. De vraag is wanneer de verzadiging in die markt aanbreekt en er geen abo's meer bijkomen natuurlijk. Overigens verwacht de RTL Group wel een omzetgroei voor dit jaar met een bandbreedte van 2,5% tot 5% en een bedrijfsresultaat dat gelijk zal blijven. Kijken of RTL Nederland volgend jaar weer het zwakke broertje uit de groep zal blijken. Gelukkig hoeft Erland Galjaard (boek hem voor uw verjaardagsfuif) zich daar in ieder geval niet meer druk over te maken. 

Reaguursels

Inloggen

"400.000 mensen, die allemaal €8,99 per maand betalen. " ... 400.000 mensen betálen voor RTL-content? Kudo's!
Dan is er dus nog hoop voor zenders; allemaal Over The Top gaan, en zelf het geld innen. Dan zijn we af van dat ingewikkelde onderhandelmodel met de kabelaars/ISPs ertussen (en dus wel/geen Zender X bij Aanbieder Y).

appelboor | 08-03-18 | 07:01 | + 1 -

10 euro voor hbo, 10 euro voor netflix, 10 euro voor amazon prime, 10 euro voor videoland...
Nee, op deze manier gaat het hem niet worden.....

poiuytrewq | 07-03-18 | 16:44 | + 18 -

De komende 2 jaar iedereen toegang tot Videoland om uiteindelijk een gezonde basis van betalende kijkers te krijgen. Dan is er misschien nog een kans dat de failliete friettent niet op de fles gaat. Gaat RTL 100 miljoen kosten maar het is hun laatste kans.

El Gouda | 07-03-18 | 15:18 | + 5 -

Ze moeten mij betalen om RTL te kijken. Je zit meer reclame te kijken dan 'content'. Ik krijg meer voldoening van het kijken naar de live stream van Jackson Hole Wyoming op youtube.

Stonecity | 07-03-18 | 12:52 | + 5 -

Jackson Hole, heerlijke plek!

Bytemaster | 07-03-18 | 13:12 | + 6 -

Videoland moest het indertijd vooral hebben van de pornoverhuur....

F. von Zeikhoven | 07-03-18 | 12:31 | + 5 -

Zijn alle 400.000 leden werkelijk betalende leden? Of zit daar ook veel proefabo's bij, gekregen bij de aanschaf van een tv etc? Daarnaast ben ik benieuwd of er nog werkelijk groei zit aan te komen...

Dr_Prepper | 07-03-18 | 12:25 | + 8 -

RTL nieuws, het enige relevante RTL-programma, omdat dan Unilever heeft betaald voor de propaganda ipv de overheid.

kapotte_stofzuiger | 07-03-18 | 12:18 | + 15 -

Overigens (bijna?) evenzeer links georiënteerd als de NPO.

L. Vis | 07-03-18 | 21:23 | + 1 -

Gaat die coke snuiver met zijn populitische vrouwtje DJ worden?

i-Wonder | 07-03-18 | 12:12 | + 3 -

Dat vrouwtje snuift minstens even hard mee,....

Prof. Pim Pam Pet | 07-03-18 | 12:59 | + 3 -

Betalen om Barbie te zien. Dat ik die dag nog mag meemaken.

ScumbaggusMaximus | 07-03-18 | 11:52 | + 15 -

Ik kijk enkel nog opnames van wat ik wil zien. En dat is niet veel op de Nederlandse zenders. Voornamelijk Discovery / Nat Geo en History, voor de rest veel Quest / Dave / Channel 4, ITV enz enz.

Vanilla | 07-03-18 | 11:39 | + -2 -

Nat Geo Wild heeft af en toe best aardige natuur documentaires. Maar wel veel herhalingen. En nogal wat commercials.

En dr. Pol heb je na een paar afleveringen okk wel gezien. Maar altijd nog beter dan storage wars, hardcore pawn en dat soor spul.

Poekieman | 07-03-18 | 14:59 | + 8 -

NGC laatst ook maar van m'n zenderlijst gehaald, na tien jaar lang dokter Pol en onderzoek naar vliegtuigcrashes.

L. Vis | 07-03-18 | 21:26 | + 2 -
▼ 1 antwoord verborgen

Gaat prima toch? De inkomsten op tv nemen af, dus investeren ze in video-on-demand. Dat groeit als een speer en SBS loopt daar enorm achter. Kan je wel over marktverzadiging speculeren, maar voor nu ziet het er goed uit. Natuurlijk is Netflix interessanter, maar er zijn zoveel mensen die alleen in Nederlandstalige content geïnteresseerd zijn. Veel bedrijven zijn hierdoor enorm rijk geworden met het aanbieden van Nederlandse diensten die in het buitenland allang groter en beter bestonden.

Trekhaas | 07-03-18 | 11:32 | + 1 -

Zoals Hyves of Ilse.

kapotte_stofzuiger | 07-03-18 | 12:19 | + 13 -

Ik ken wel mensen met een Netflix abo, maar niemand met een Videoland abo.

Kleine niet representatieve steekproef natuurlijk, maar toch...

Poekieman | 07-03-18 | 11:29 | + 14 -

Inderdaad, en hier een paar zinnen die achter uw "maar toch" kunnen volgen...
- maar toch heb ik grindtegels in mijn tuin.
- maar toch kan ik goed zwemmen.
- maar toch werk ik eens per week thuis.
Afijn, u snapt mijn punt wel, denk ik.

Rhenium | 07-03-18 | 12:41 | + -7 -

Ik kan geen enkele zin met 'ik ken mensen' meer zien zonder aan Ard vd Steur te denken.

Sjors W. | 07-03-18 | 15:53 | + 5 -

REAGEER OOK