Is er zoiets als die ene school shooting te veel?

De druppel
De druppel

In de Verenigde Staten komen meer school shootings voor dan waar ook ter wereld. Vaak uitgevoerd door getroebleerde idioten die niet zelden zonderling waren, gepest werden en zelf dikwijls het leven laten na hun killing spree. Een van de meest ernstige schietpartijen op een school vond in 1999 plaats op Columbine High School en die werd bekend door de latere documentaire 'Bowling for Columbine' van vreemde snuiter Michael Moore. Dergelijke schietpartijen gebeuren in de VS met de regelmaat van de klok en serieuze inperking van de wapenwet is er desalniettemin niet van gekomen. Tot nu, zo lijkt het - na de laatste schietpartij in Florida. Erg ver gaan de nieuwe beperkingen niet, maar Trump wil in ieder geval de leeftijd waarop wapens gekocht kunnen worden naar 21 opschroeven (was 18) en verbeterde background checks invoeren. De National Rifle Association (NRA) heeft het niet zo op dergelijke checks en verdraait de feiten nogal eens. De invloed van de NRA lijkt echter tanende. Meer en meer mensen willen dat de schuttersvereniging minder invloed op het Congres krijgt en stopt met het frustreren van beperkende wapenwetgeving. Leden van het Congres die geld ontvangen van de NRA, worden geschandpaald of zetten zichzelf volkomen voor schut. Dat laatste overkwam senator Marco Rubio, een Republikein die al een tijd geldt als een favoriet voor het hoogste ambt in de VS. Rubio werd ondervraagd door een 17-jarige jongen en kon niet zeggen of hij zou stoppen donaties van de NRA te accepteren. Dat ging goed fout. Deze ontwikkelingen roepen de vraag op of er zoiets bestaat als een criterium voor hoeveel school shootings een land aankan. Misschien is dat punt nu bereikt, wat zowel goed nieuws is, als wrang. Kennelijk waren de eerdere schietpartijen op scholen namelijk niet genoeg om echt iets te veranderen.

Reaguursels

Inloggen

Het geschreeuw om hervormingen is werkelijk een zegen voor Trump. Doet hij niks (wat onwaarschijnlijk lijkt), dan krijgt hij doodleuk het imago van nog maar eens een president die niks wijzigt. En doet hij wel iets, dan gaat hij de geschiedenisboeken in als de president die eindelijk voor hervorming zorgt. Veel ironischer kan bijna niet. Je zou als democraat bijna niet meer weten of je wel of geen hervorming wil.

pandalicious | 26-02-18 | 12:14 | + 0 -

is er zoiets als teveel naar de gekleurde media van een bepaald land kijken?
ja blijkbaar en daar krijg je dit soort artikelen van

lemster zonder land | 26-02-18 | 11:03 | + -1 -

Het aantal slachtoffers van het autoverkeer is vele, vele malen groter dan van deze moordpartijen. Toch hoor ik nooit een autorijder over maatregelen hiertegen. Wél over meer asfalt, harder rijden en gemekker over verkeersboetes...

Zenzeo | 26-02-18 | 10:16 | + 0 -

Een auto heeft als primaire functie vervoer, kun je van wapens niet zeggen.

omgponies | 26-02-18 | 10:44 | + 3 -

Wat een drogredenering...
Het gaat niet alleen om de kans op overlijden, maar ook om de aard van het risico. Het risico op overlijden in het verkeer is een prijs die je betaalt voor onmisbare mobiliteit. Mobiliteit hoort bij het leven. Het risico op overlijden door een gek met een vuurwapen dient geen doel en is dus veel minder geaccepteerd dan omkomen in een auto.

Bytemaster | 26-02-18 | 11:12 | + 0 -

@Bytemaster
1- Heeft u zich wel eens afgevraagd of de prijs die wij betalen voor onze 'onmisbare mobiliteit' niet veel te hoog is? Er is wel eens uitgerekend dat het totaal aantal slachtoffers als gevolg van het autoverkeer sinds de uitvinding hóger is dan aantal slachtoffers in WO1 enWO2 bij elkaar...
2- Mobiliteit hoort bij het leven, wapens ook. Er zijn al wapens sinds de prehistorie.
3- Het risico op overlijden door een gek met een auto dient ook geen doel
4- O ja? Is 'omkomen in een auto' zo geaccepteerd? Vertel dat maar eens aan de nabestaanden van een slachtoffer. En dan heb ik het nog niet eens over de acceptatie van omkomen dóór een auto. Omdat de bestuurder bijvoorbeeld op zijn/ haar smartphone zat te kijken. Of zat te bellen.
5- de autolobby is minstens zo invloedrijk en star als de wapenlobby in de VS. Veel krokodillentranen dus over vuurwapengeweld.

Zenzeo | 26-02-18 | 13:42 | + 2 -

En weer een hoop Europeanen die het allemaal beter weten dan de Amerikanen, terwijl ze overhoop geschoten worden in theaters en op markten worden platgereden...
Iets met pot verwijt de ketel, misschien eerst maar eens zelf orde in huis krijgen?

ZwarteDag | 25-02-18 | 20:07 | + 0 -

Jammer dat je zo ontspoorde want je begon zo hoopgevend: Hier is iedereen een vervelend stelletje betweters dat geniaal denkt te zijn als ze de mening van het 8 uur journaal roepen.
De VS heeft veel moorden zoals argumentumadpopulum zegt, maar moord is sinds Clinton niet meer zwaarder bestraft als diefstal(levenslang: three times and you're out). Ook uniek...

frank87 | 25-02-18 | 22:41 | + 0 -

Wat een vergelijk... de tientallen doden in Europa tegen de tienduizenden in de VS. Daarnaast is er nog een verschil tussen internationale terroristische groeperingen en motieven t.o.v. eenvoudige conflicten die met een wapen worden opgelost omdat ze altijd binnen handbereik liggen of een ontspoorde gek die in de lokale supermarkt een wapen koopt om zijn waanbeelden te botvieren.

Bytemaster | 26-02-18 | 07:55 | + 2 -

de meeste moorden gebeuren door boeven en politie, en dat doen ze hier ook.en kijk maar eens wie de baas is in criminele gebieden ,gaat in zweden parijs ook al lang die kant op.wapenbezit is in zwitserland ,zweden, noorwegen finland niet lager, wel de pillen en psychiaters want dat is ongekend in de USA komt zeker door werken voor niks en oorlog waar ze altijd in zitten

pedro300 | 26-02-18 | 08:37 | + -2 -
▼ 1 antwoord verborgen

Gelukkig worden in Nederland sportschutters en jagers in de avonduren onaangekondigd door de politie gecontroleerd. Om te kijken of de dubbelloops volgens voorschrift in de stalen wapenkluis staat.

theo-is-dood | 25-02-18 | 20:06 | + 1 -

Een overheid die bewapend is tegenover een onbewapende bevolking.
The founding fathers hadden een vooruitziende blik en vandaar ook
Amendment II.

Tha Analyzer | 25-02-18 | 20:05 | + 0 -

daar hebben ze de ak 47 illegaal

pedro300 | 26-02-18 | 08:50 | + -1 -

Als je aangevallen wordt, wil je jezelf graag kunnen verdedigen. Helaas levert de wapenindustrie wapens aan zowel de verdediger als de aanvaller.
Een tamelijk commercieel principe.

Mr.Crowley | 25-02-18 | 17:58 | + 2 -

de aanvaller heeft illegaal een wapen

pedro300 | 26-02-18 | 08:49 | + -2 -

Acht jaar Obama en geen veranderingen van de wapenwetten. Alleen zielige redevoeringen van Obama na de zoveelste shooting. Maar nu is alles de schuld van Trump. Natuurlijk. Wat zou de hedendaagse politiek en media moeten zonder Trump?

Point11873281 | 25-02-18 | 16:45 | + 8 -

Wie beweert precies dat het allemaal de schuld van Trump is?

Bytemaster | 25-02-18 | 19:10 | + 2 -

Het is wel zo dat Trump de boel toch op de een of andere manier openbreekt.

frank87 | 25-02-18 | 19:36 | + -3 -

Er is een heel sterke correlatie tussen het aantal vuurwapens in omloop in een land, en het aantal slachtoffers van vuurwapengeweld in datzelfde land. En wie nu hierop wil antwoorden, en zijn zin laat beginnen met "Ja, maar..." is niet alleen af, maar ook een lul, wat mij betreft...

Rhenium | 25-02-18 | 16:34 | + -4 -

@ Issieookweer: dus het ligt niet aan de vuurwapens. Maar aan de geestelijke stabiliteit. Toch?

theo-is-dood | 25-02-18 | 20:12 | + 0 -

Vuurwapens in de VS verbieden is staatkundig heel erg complex. Ik zeg het verkeerd, want het enige wat nodig is is dat 2/3 van beide huizen (senaat + afgevaardigden) instemmen met intrekken van het 2e amendement en vervolgens moet minimaal 75% van de 50 Amerikaanse staten de nieuwe amendement (welke de tweede afschaft, vergelijkbaar met de prohibition amendement (18e) en de afschaffing daarvan (22e) ratificeerd.

Echter de eerste drie amendementen zijn een rechtstreekse afgeleide van de Engelse overheersing. De Amerikaanse grondwet inclusief de Bill of Rights (eerste tien amendementen) hebben allemaal als kern balans. Overheid controleert het volk, het volk controleert de overheid..

Wat het lastig maakt is dat niemand het 2e amendement kwijt wil, maar wel wat aan de schiet partijen wil doen. Feit is dat veel backgroundchecks niet goed worden uitgevoerd en dat de politie (lokaal, state of federaal) soms laks met informatie omgaat.

Iemand welke gepest wordt zal niet snel opstaan tegen zijn aanvaller. Iets terug zeggen en vechten is eigenlijk geen optie. Een vuurwapen maakt het mogelijk om vanaf een afstand 'wraak' te nemen op jouw bully. Overigens hoeft een wapen verbod niet vanuit de federale overheid te komen. In D.C. geldt een algeheel wapenverbod, maar ook bijvoorbeeld in New York is het heel erg lastig om een wapenvergunning te krijgen. In Texas kun je gewoon een wapen bij de plaatselijke Walmart kopen (nadat AFT een background check heeft uitgevoerd)..

TuurlijkNiet | 26-02-18 | 00:49 | + 0 -

lul niet , waar vuurwapens verboden zijn springen ze voor de trein ,want zelfmoord zit ook in de vuurwapendoden ,evenals dood door cops, en waar bevolking geen rechten heeft doet de overheid het killen wel.

pedro300 | 26-02-18 | 08:42 | + -1 -
▼ 5 antwoorden verborgen

Het is nu ineens een item vanuit electoraal gewin van de democraten. In 2008 t/m 2011, hebben democraten een benodigde meerderheid gehad om significante wetten door te voeren t.a.v. het wapen bezit. Diverse voorstellen zijn destijds ook door democraten zelf weggestemd. Voorts is politie 39 ! keer bij deze dader aan de deur verschenen, heeft de FBI tips laten liggen, heeft de dader zichzelf live gemutileerd op FB en is heeft de gewapende bewaker in het gebouw de wijk genomen toen de schietpartij aan de gang was.

Wat er gebeurd is, is uiteraard ernstig voor de direct betrokkenen maar om nu de NRA overal de schuld van te geven dat is volkomen irreeël en absolute nonsense bovendien. Er zijn in Amerika meer dan 300 miljoen geregistreerde vuurwapens en er zijn meer mensen die jaarlijks gedood worden door handen en messen daar.

Deze linkse hetze tegen de NRA maakt niks en niemand veiliger daar en dient alleen politiek gewin over de rug van dode kinderen.

netniet | 25-02-18 | 15:13 | + 5 -


MikeN | 25-02-18 | 19:38

Fake nieuws van de NRA ? Echt waar ? Heb je er een bronnetjes van misschien ?

Misschien niet helemaal volledig verwoord maar het gaat om een verbod op assaultv weapons ofwel semi automatische wapens. Handguns vallen niet onder die noemer. Ook goed je te informeren in een onderwerp alvorens je met hele gaat wapperen.

www.statista.com/statistics/195325/mu...

netniet | 25-02-18 | 21:56 | + -1 -

@netniet je hebt het zelf over die 300 miljoen vuurwapens en doet vervolgens of handen en messen meer mensen doden, wat dus niet zo is. Ik snap je punt dus niet zo, dat het verbod waar nu over gesproken wordt alleen over assault rifles gaat staat er los van.

MikeN | 26-02-18 | 06:24 | + 0 -

als ze met plastic waterpistool dreigen is dat ook al een vuurwapen incident bij die 18 gevallen

pedro300 | 26-02-18 | 08:44 | + -1 -
▼ 6 antwoorden verborgen

De laatste shoosting was in Florida, niet Californië.

Bald_Gefkens | 25-02-18 | 14:10 | + -2 -

Inderdaad, maar gelukkig hebben de 'economische experts' van DasKapital meer verstand van smartphones. *proest*

Klassenfeind | 25-02-18 | 21:02 | + 0 -

"Tot nu, zo lijkt het - na de laatste schietpartij in Californië. "

FLORIDA!!!

Klassenfeind | 25-02-18 | 14:08 | + 1 -

Tja, Trump wil weliswaar de leeftijd waarop wapens gekocht mogen worden verhogen, maar heeft al geopperd om leraren te bewapenen ter verdediging van hun leerlingen. Hij denkt daarmee gekken buiten de school te kunnen houden. Ik denk niet dat die zich daardoor laten tegenhouden. Bovendien kan een leraar ook wel eens overspannen raken. Dan is het maar beter dat er geen wapen binnen handbereik is.

mona | 25-02-18 | 13:46 | + 3 -

die zakken wassers kiezen een makkelijk doelwit uit ,net als een bunzing ,die gaat ook geen kolonie arenden aanpakken

pedro300 | 26-02-18 | 08:46 | + 0 -

nee daarom is een vorige schutter die eerst een joodse school overhoop wou schieten daar ook voorbij gereden omdat er armed guards rondliepen om vervolgens een school zonder die guards kapot te schieten

lemster zonder land | 26-02-18 | 11:01 | + -1 -

Misschien maken VS-ers andere afwegingen dan Eypopeanen, mbt wapenbezit, vrijheid e.d.

'Ies koeltoer', zeggen linksen toch altijd, als niet-BozeBlankeMannen weer eens iets ongewensts doen.

Poekieman | 25-02-18 | 13:40 | + 5 -

Nee, dat heeft alles te maken met vrijheid.

Linksen die denken beter te wete wat anderen zouden moeten doen, willen en denken is... dat niet.

Poekieman | 25-02-18 | 19:19 | + 1 -

als je op de politie moet wachten in de grote delen van de USA ,kan je net zo goed vergif innemen net als op het platteland van europa.

pedro300 | 26-02-18 | 08:48 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken