Zelfs in economisch gunstige tijden draait Air France KLM verlies

Maar gaat best goed hoor
Maar gaat best goed hoor

Een afboeking op de pensioenen van piloten en cabinepersoneel ter waarde van €1,4 miljard heeft ervoor gezorgd dat Air France KLM een nettoverlies van €274 miljoen heeft gedraaid in 2017 (pdf). Er werden verder aardige resultaten behaald hoor. Er werd nog steeds geprofiteerd van een lage kerosineprijs, er  was een kapitaalinjectie van €751 miljoen doordat Delta Air Lines en China Eastern Lines allebei een belang van 10% namen in het bedrijf, en de operationele winst (ebitda, winst voor aftrek van belastingen, rente, afschrijving en verwerking goodwill) steeg met 41,8% naar €1,5 miljard. Daarbij werden er ook meer passagiers vervoerd (99 miljoen + 5,6%) en de omzet steeg met 3,8% naar €25,8 miljard. Daarbij nog een pijnlijke constatering of misschien juist iets om u te vervullen van een gevoel van trots. KLM droeg meer bij aan het operationeel resultaat dan Air France. De ebitda van de Nederlandse helft kwam op €910 miljoen, een stijging van €229 miljoen. Bij Air France kwam de operationele winst uit op €588 miljoen, een toename van €216 miljoen. Ook de omzetstijging was groter in Nederland dan in Frankrijk. Maar goed, dat nieuws zal u mogelijk niet echt verrassen

Wolkenkrabbers

KLM topman zegt in een reactie uiterst verguld te zijn met de resultaten. 'Nog niet eerder in de KLM-geschiedenis hebben we zo'n goed operationeel resultaat bereikt. Dit betekent niet dat we achterover kunnen leunen. We zijn heel hard op de goede weg, ons huis staat, maar onze concurrenten bouwen wolkenkrabbers. Daarom is het noodzakelijk dat we blijven groeien en investeren, zodat we zélf het spel kunnen bepalen.' Dat klinkt mooi, natuurlijk. Maar echt investeren zit er voorlopig nog niet in. Wel werden schulden afgebouwd. De nettoschuld werd teruggeschroefd van €3,655 miljard naar €1,657 miljard. Maar goed, de eenmalige afboeking voor de pensioenen trekt de groep weer in het rood. U weet, pensioenengate heeft binnen de KLM voor veel ellende en strijd gezorgd. In oktober vorig jaar werd er dan eindelijk een akkoord met de piloten bereikt. De pensioenregeling kent nu een zogeheten defined contribution regeling. Dat betekent dat niet langer de uitkering maar de inleg vastligt. Hiermee wil de luchtvaartmaatschappij het risico op bijstortingen of kortingen in de uitkering wegnemen, waardoor uiteindelijk ook de balans er minder last van krijgt. Overigens noemt Elbers de herwaardering van de pensioenen een boekhoudkundige verwerking 'die het saldo van bezit en schuld negatief beïnvloedt, maar niet onze kaspositie'. Hartstikke mooi, maar op de beurs kijkt men toch naar de rode cijfers. Nu maar hopen dat de kerosineprijs nog even laag blijft dan maar? 'The full year 2018 fuel bill is expected to increase by 150 million euros compared to 2017 to 4.7 billion euros4 , based on the forward curve of 9 February 2018.' Laat maar. 

Reaguursels

Inloggen

Het wordt tijd dat de NL pensioenfondsen een belang van 50% nemen in AF-KLM. Dit om de belangen van de BV Nederland veilig te stellen.
Betrouwbare Fransen bestaan niet. Ook niet wanneer ze dood en begraven zijn.

Haberdoebas | 16-02-18 | 20:00 | + 3 -

In de rode cijfers drukt de belastingafgifte lekker. Prima gedaan dus.

Frau Merkel | 16-02-18 | 17:13 | + 3 -

AirFrance KLM zal nooit een succes worden, zolang de typisch Franse worsteling/omhelzing tussen bonden en politiek er beleidsbepalend zijn. Eens in de 3 tot 5 jaar verteld de volgende nieuwe topman sprookjes. Daarna verdwijnt hij naar een ere baantje. Zo gaat het daar al sinds sint Juttemis.

eisie | 16-02-18 | 13:59 | + 12 -

Tsja, kaspositie...

Maar die 1.4 GEypo zal toch ergens vandaan moeten komen.

Boekhouders...

Poekieman | 16-02-18 | 13:50 | 1 | + 1 -

In het bericht van KlmAirfrance wordt vermeld dat er pensioenactiva uit de balans zijn gehaald. Een balansaanpassing dus. Boekhoudersdingetje dus inderdaad.

Buerman | 16-02-18 | 20:07 | + 1 -

Ha, een KLM topic. Dus krijgen we hier weer die patsertjes die klagen dat de rode wijn in business-class te koud wordt geserveerd.

Montgomery Burns | 16-02-18 | 13:43 | 5 | + 13 -

KLM is top! En dat zonder oliezandbak-subsidie of EU-verlaten-vliegvelden-hulp.

kapotte_stofzuiger | 16-02-18 | 18:25 | + 4 -

@loze stijl | 16-02-18 | 17:29
herstel, het was geen BC, maar een camping vlucht naar turkije?

Henk de Vries2074 | 16-02-18 | 18:38 | + 0 -

Ik hoorde vandaag een radioreclamespotje voorbij komen van KLM waarin ze een 'hapje en een drankje tijdens de vlucht' als usp aanprezen. De stakkerts...

F. von Zeikhoven | 16-02-18 | 20:31 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

KLM groeit 2x zo hard als AirFrance, kwestie van tijd voordat de balans richting KLM verschuift en KLM feitelijk AirFrance heeft overgenomen...

ZwarteDag | 16-02-18 | 13:02 | 1 | + 7 -

Met voor KLM een bezettingsgraad van 88% (hoogste in de markt voor een legacy carrier) en een vol Schiphol 497.000 slots used op jaarbasis. Is uw scenario onmogelijk geworden. Respect voor de mensen die bij KLM werken maar de rek om het nog beter te kunnen doen is er wel uit. Men heeft maximaal en optimaal geprofiteerd van de lage olieprijs afgelopen jaren, en dat is knap.

Beroep = Boerenlul | 16-02-18 | 14:14 | + 10 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken