Kunnen we nog iets verwachten van Trumps grote infrastructuurplannen?

Feeds the rich buries the poor
Feeds the rich buries the poor

O beautiful for spacious skies and crumbling slabs of road. De infrastructuur is niet al te best in de VS, dat is bekend. Ook is bekend dat Trump dit wil fixen, wat zeer lovenswaardig is. De president wil er $1500 miljard tegenaan gooien. Waar dat geld vandaan moet komen is niet helemaal duidelijk. Dat komt door de Republikeinse partij. Die hanteert in ieder geval sinds de tijd van Reagan een tactiek die we 'starve the beast' noemen: verlaag de belastingen waardoor een tekort ontstaat en zie jezelf vervolgens gedwongen te snijden in de uitgaven van de federale overheid. Het is een kaasschaafmethode op zijn Amerikaans: de kaasschaaf is erg groot en niet heel subtiel. Maar de overheid wordt er wel kleiner door. Probleem is wel dat je je uitgaven moet financieren met schulden of nauwelijks iets kan uitgeven, of allebei. Neem Trumps infrastructuurplan: van de $1500 miljard komt er maar $200 miljard van de federale overheid. De rest moet van lagere overheden en private investeringen komen. En zelfs de federale overheid komt alleen over de brug doordat het plan is om elders in infrastructuur te snijden. Dat klinkt allemaal weinig hoopgevend. Maar gelukkig is Trump Trump. Als de laatste berichten kloppen en Trump pakt door, is hij bereid om de Republikeinse uithongerdogma's terzijde te schuiven en voor het eerst in 25 jaar (!) de federale accijnzen op  benzine te verhogen. De accijns zou met een kleine zeven cent per gallon moeten stijgen tot 25 cent. Dat zou ervoor kunnen zorgen dat de federale overheid kan bijdragen aan de infrastructurele ambities zonder elders te hoeven bezuinigen. Het zou trouwens ook betekenen de GOP en de president weer eens niet op één lijn zitten. Of de wegen er beter van worden is de vraag, politiek drama wordt het sowieso.

Reaguursels

Inloggen

Zolang de relatie (het probleem) met de Federal Reserve Bank niet wordt opgelost, is het water naar de zee dragen.

me | 16-02-18 | 13:33 | + 0 -

Overheidsgeld komt van:
- belastingbetalerts
- 'leningen' die nooit terugbetaald worden, anders dan met nieuwe, doorgaans hogere, leningen. Zowel domestic als foreign.
- printerts (QE e.d.)

Hoe lang dat goed blijft gaan? Trump vergroot het leger maar vast voor de zekerheid...

Poekieman | 16-02-18 | 10:09 | + 3 -

"In 2016, about 143.37 billion gallons" (bron: FAQ op de website van eia.gov)

143.370.000.000 x $0,07 = $10.035.900.000

Slechts een druppeltje op een gloeiende plaat dus tov de benodigde $ 1.500.000.000.000

oh no | 16-02-18 | 09:13 | + 0 -

In de hele US of A leggen burgers exact evenveel kilometer af per trein als in ... België. Als we enkel naar het aantal passagiers kijken, dan zijn het er in België zo'n 250 miljoen per jaar, t.o.v. 30 miljoen in de VS.
En dan hebben we het nog niet eens over de kwaliteit van de sporen en de spoorwegbruggen gehad.
Nu ja, u zou ook wel redelijk hopeloos moeten zijn om in de VS de trein te nemen. De meeste treinen rijden gemiddeld 60 km/u of zo. Een trein die 120 per uur haalt noemen ze een hogesnelheidstrein. Erger nog: de treinen in de VS rijden vandaag trager dan in 1920! Great success!

Nonkel Frituur | 16-02-18 | 08:35 | 1 | + 2 -

In Belgie reizen mensen met de trein omdat de NMBS bakken belastinggeld vangt. In de VS worden spoorwegen niet gesubsidieerd. Het is dus een politieke keuze.

Rhenium | 16-02-18 | 13:08 | + 3 -

boeiend, de usa heeft toch al een schuld van 20 biljoen. republikeinen zijn altijd aan het zeuren over overheidsuitgaven als de democraten aan de macht zijn maar zelf geven ze net zo veel, zo niet meer uit. de begroting hoeft helemaal niet sluitend te zijn, dat is hij nooit. gewoon weer een biljoentje bij de schuld.
Trump heeft toch geen flauw idee waar het allemaal over gaat en waar hij mee bezig is. als hij maar een leuke headline kan versieren en zijn militaire parade door maar kan gaan. zijn er nog trump fans hier toevallig?

vagina_destroyer | 16-02-18 | 01:12 | + 4 -

Zo, gaat Trump de accijns op benzine verhogen met wel zeven cent per gallon (= 3,785 liter) tot 25 cent per liter? Nou, dat zal zoden aan de dijk zetten. Dat is peanuts t.o.v. de onlangs aangekondigde dure belastingverlaging, die volgens economen de enorme schuldenberg in de VS flink zal vergroten. Daarom denk ik dat de plannen voor het verbeteren van de infrastructuur voorlopig wel in de ijskast zullen gaan.

mona | 15-02-18 | 23:47 | 1 | + 3 -

Accijns wordt 25 cent per gallon en niet per liter.

mona | 16-02-18 | 00:05 | + 3 -

Dus een overheid kán kleiner worden? Dat worden mooie dromen vannacht!

Vogelbeest | 15-02-18 | 23:08 | + 3 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken