Handig voor wie in Tesla wil beleggen. De Model-3-productie-0-meter

Wie prikt de bubbel door
Wie prikt de bubbel door

Zoals u weet jaagt Elon Musk er met zijn autofabriek zo'n $4 miljard per jaar aan cash doorheen. Dat is meer dan de liquiditeiten van Tesla kunnen verdragen, met nog uit november de voorspelling dat het geld bij Tesla komende augustus op is. Nu belooft Musk dat alles in orde komt dankzij Tesla's hoop in bange dagen: Model 3. Dat is die gunstig geprijsde elektrische wagen voor de massa (catalogusprijs van $35.000). Het probleem wil alleen dat de productie niet bepaald op rolletjes loopt. U las de verhalen over de productiehel waarin de 3 voor 'major portions' met de hand moest worden gemaakt reeds eerder hier op ons donkerbruine platform. Musk beweert echter bij elk kwartaalverslag-pdf het volgende: de productieproblemen zijn achter de rug, binnenkort gaat het goed. In harde cijfers vorige week: 'Continuing to target Model 3 production rate of 5,000/wk by Q2 end'. En dan zsm oplopend naar 10.000/wk. Dat zijn de aantallen die nodig zijn om het formidabele kaslek te dichten en het bestaan van Tesla te rekken. Bij Bloomberg hebben ze daar een hard hoofd in. Tesla produceert bij lange na niet de hoeveelheden die giganten als Ford en GM halen; qua beurswaarde doet het verliesgevende Tesla met $54,5 miljard niet onder voor de giganten. Welnu, om de religie van de realiteit te onderscheiden is Bloomberg vandaag gestart met de 'Tesla Model 3 Tracker': 'We built our own model to estimate weekly output of the car that could make or break Elon Musk's master plan'. Amerikanen kunnen hun afgeleverde Model 3 bij de tracker aanmelden, Bloomberg snort op sociale media en struint wat door de digitale bakken van de overzeese RDW. Allemaal om realtime te kunnen volgen of Tesla de toegezegde productiecijfers yes/no gaat halen. Die tracker in uw favorieten plaatsen kan hier. Of de huidige beurskoers van $323 te hoog of te laag is leest u dan weer daar (spoiler: te hoog).

Reaguursels

Inloggen

Jeemig wat een zuurpruimen hier. Tesla is een autofabrikant die volop aan het bouwen is aan de productie van een volledig nieuwe klasse autos. Dat kost nu eenmaal veel geld. Tesla gaat niet failliet. Er is namelijk een hele grote groep die er wel vertrouwen in heeft. Af en toe is er vertraging maar Musk kennende komt het er wel. Daarbij, de Model S bestaat nu 6 jaar en nog altijd is er geen enkele andere fabrikant met iets vergelijkbaars. Laat staan dat ze iets als een snellaadnetwerk hebben.
Kijk eens naar Uber: die maken ook vele miljarden verlies per jaar maar daar hoor je niemand over!

Questionmarc | 15-02-18 | 23:04 | + 1 -

Tesla gaat nog snel failliet. Ze krijgen nooit voldoende productie. Op een gegeven moment krijg je geen pre orders meer.

Mali | 15-02-18 | 09:10 | + -1 -

Gebrek aan grondstoffen voor de accu’s gaan Tesla slopen.

glaaf | 14-02-18 | 23:21 | + -2 -

Oven is kapot, tegel bakken lukt dus niet.

K-neus | 14-02-18 | 21:13 | + -2 -

Jammer
Koop een nieuwe electro oven

Beffel0Bill | 14-02-18 | 21:45 | + 2 -

"Dat is die gunstig geprijsde elektrische wagen voor de massa (catalogusprijs van $35.000)."
Die zit 100% zeker nog niet in deze voorspellingen en wordt alleen voor de hele lange termijn beloofd. Tot nu toe is het niet mogelijk een Model 3 te bestellen die goedkoper is dan $ 49400. Iedereen die een goedkopere versie wil moet terug naar de wachtlijst en is voor Musk nu ergens "begin 2019" aan de beurt. Nou en als je zijn voorspellende gaven kent dan komen daar minstens 2 jaar bij, als er ooit al een Model 3 gaat komen die minder dan $49400 gaat kosten

ZomaarEen | 14-02-18 | 21:12 | + 4 -

Om nog maar te zwijgen over de beschikbaarheid van grondstoffen voor de accu's.
40.000 kindslaven in de cobaltmijnen in Kongo? Die kunnen best een tandje harder graven door nog eens even goed met de zweep er over te gaan. Tesla's zijn wellicht leuk voor in het straatbeeld, maar ondertussen slopen ze de wereld harder dan een moderne benzine auto

blubberpoesje | 14-02-18 | 21:00 | + 0 -

Niet alle lithium accus gebruiken kobalt.

Het zou zomaar eens kunnen dat iemand een nanodinges lithium accu verzint die in alle opzichten beter is dan de huidige:
- hogere capaciteit
- meer cycli
- hogere laad en ontlaad stroom
- goedkoper (per mAh)
- alleen ruim voorradige grondstoffen
- goed recyclebaar

Poekieman | 15-02-18 | 09:11 | + 2 -

Poekieman hoopt ook op koude kernfusie, zero-point-energie, en thorium-batterijen...
Een jaar niks verkopen zit er zelfs voor Tesla niet in, een jaar niet autorijden zie ik ook nog niet gebeuren. We zullen nu gewoon uit moeten gaan van de technieken die NU beschikbaar zijn.

frank87 | 15-02-18 | 13:02 | + -1 -

Heeft Elon, Victor Muller al aangenomen want dan komt alles goed? ;-))))))

Basil Fawlty | 14-02-18 | 20:39 | + 0 -

Het is in ieder geval beter dan bitcoins kopen, hier krijg je tenminste nog iets voor terug...

ZwarteDag | 14-02-18 | 19:52 | + 0 -

250000 voertuigen per jaar is exact evenveel als de Volvo-fabriek in Gent. Kortom: dat is gigantisch en het vergt vooral op logistiek gebied het uiterste. Zoiets bouw je niet op uit het niets, tenzij je al een fabriek hebt met bijhorende leveranciers en diensten om alles te coördineren. Het is een logge machine die op snelheid moet komen, dus moeten alle radertjes synchroon lopen. Dat gaat Tesla niet halen, tenzij ze inleveren op kwaliteit. Ik vrees het laatste.

Nonkel Frituur | 14-02-18 | 19:49 | + 7 -

Wat die giga fabrieken in Europa betreft, duitse batterij producenten hebben aangegeven eerst maar eens op een standaard te wachten voor dit soort batterijen. Ze zien het niet zitten nu 1.5 miljard in een fabriek te steken terwijl ze niet weten wie wat wil hebben. Aldus las ik gisteren op welt.de

Febofiel | 15-02-18 | 09:27 | + 3 -

Hopelijk geraakt hij ooit uit de kosten. Betere auto's voor minder geld dan de concurrentie verkopen is natuurlijk niet zo moeilijk als je tot in de eeuwigheid verliest maakt. Een ziekte die in Silicon Valley overigens goed verspreid is. Kijk maar naar Uber of Deliveroo. Dat zijn business modellen die ik ook moeilijk kan begrijpen: verkoop een bestaande dienst aan 50% van de huidige prijs om dan op het einde van het jaar doodleuk dat zelfde verschil als verlies in de boeken te schrijven.

pandalicious | 15-02-18 | 10:17 | + 1 -

@Tuurlijkniet
Het is bepaald geen prestatie meer auto's dan Porsche te bouwen, als je daar een flink grotere fabriek met hogere capaciteit voor hebt. Dan verbrand je namelijk geld.

Raider Twix | 15-02-18 | 16:49 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK