Amerikaanse creditcard-banken doen Bitcoin in de ban

Want banken zijn banken
Want banken zijn banken

Het kan verkeren. Zeker als het gaat om de waarde van cryptomunten. Nu is het volatiele verkeren van de Bitcoin en andere crypto's definitief verkeerd gevallen bij een aantal creditcardbedrijven. Drie grote banken van de VS, te weten JPMorgan, Bank of America en Citigroup, hebben gezegd een stop te zetten op de aankoop van Bitcoins en andere cryptomunten via hun creditcards. Dat meldde de WSJ gisteren. Dat is slecht nieuws voor de BTC na toch al een dramatische week. De formidabele knieval van BTC, wier waarde de afgelopen week onder de $8.000 schoot, gaf aanleiding tot nogal wat leedvermaak van sommigen. Temeer omdat de cryptomanie een aantal gokgekkies ertoe bracht met geleend geld te gaan speculeren. Fun hoor! Maar wat wil je, in december werd de $20.000 aangetikt. Nu lijken de banken ervan overtuigd dat de cryptobubbel ook niets meer is dan een cryptobubbel en willen het risico van vele onplukbare (=kaalgegokte) cryptokippen niet dragen. Logisch, ja, maar in geval van JPMorgan meer dan een beetje boel hypocriet natuurlijk. Want overwoog de bank nog geen twee maanden geleden niet om in bitcoinfutures te gaan handelen? Banken blijven banken. De BTC koerst op het moment van schrijven rondom de $8.700 na gisteren bijna de $9.500 bereikt te hebben. Actuele koers hiero.

Reaguursels

Inloggen

Wat een onzin. Creditcards worden in de VS natuurlijk vooral gebruikt voor duurzame aankopen, laat me niet lachen. Sigaretten, benzine, cola, buiten de deur eten, hotel en iedere andere vorm van crap waarvan ze denken dat ze het nodig hebben voor het salaris is gestort maar je mag er geen cryptos van kopen omdat je je dan je geld wel eens kwijt zou kunnen raken? Moehaha. Een slecht doordachte poging tot zelfbehoud van een lompe en logge sector die de boot aan het missen is. Succes voor alle partijen die hier handig op in gaan springen!

Pozelero | 05-02-18 | 16:00 | + 1 -

Misschien zitten ze dik in de futures en manipuleren ze zo de koersdaling.

Tapioca pudding | 05-02-18 | 23:05 | + 0 -

Toch houd ik, lange termijn technisch gezien toch liever een positie in bitcoin dan in euro's aan.

NV_2017 | 05-02-18 | 11:29 | + 0 -

Oh kom op mensen, please. Wat je ziet dalen is de natuur aan het werk. Prijzen stijgen en dalen. Hou alsjeblieft op met elkaar proberen wijsmaken dat het komt door externe factoren.
De banken willen niet dat je rijk wordt van bitcoin. Nee, het is de negatieve berichtgeving. Nee, het is onbegrip.

Nee man. Het is de natuur. Bitcoin daalt naar de waarde van de troep die het is.

LibertasSimplex | 04-02-18 | 22:21 | + 0 -

Doen de banken dan ook de goksites in de ban? Of uitgaven in casino’s? De dubbele moraal is weer groot, het heeft dus niets te maken met het speculatieve maar dat de bank bang is voor crypto’s. Banken die in het belang van klanten denken, te grappig.

Copyrechts | 04-02-18 | 21:33 | + 13 -

wat een lulverhaal, ze zijn bang dat simpele zielen met hun creditcards kapitalen gaan investeren in cryptomunten en daarna het niet kunnen terugbetalen. Reële kans lijkt me!

-=PyP=- | 05-02-18 | 00:54 | + -1 -

-=PyP=-
en dat geld niet voor gokverslaving? wellicht moet de cc maatschappijen dan beter naar kredietwaardigheid kijken

oh nee he | 05-02-18 | 09:19 | + 6 -

Zoals eerder vermeld. Lijkt mij dit een gecoördineerde hetze tegen bitcoin en eigenlijk elke cryptomunt, sinds Davos. De ene na de andere land/multinationals zweert bitcoin af om het vertrouwen te ondermijnen.

Als ik gelijk heb, dan krijgen we nog een aantal van dit soort berichten. Sterft Bitcoin een langzame dood en komen de banken met hun eigen cryptomunt. Ondersteunt door de servernetwerk van de banken of iets soortgelijks, zodat zij het in beheer kunnen houden en dus ook de monopolie op de infrastructuur van het geldverkeer. (en ook nog eens de winst nemen van een veel efficiëntere systeem)

Volgens mij vergeten we namelijk 1 belangrijke ding. Als de cryptomunten echt algemeen geaccepteerd wordt en jij je loon ook in bitcoins kan krijgen. Dan is er geen reden meer om een betaalrekening aan te houden bij een bank.
Dan verliezen al de banken hun deposito's en dus hun kapitaal. Wat in een fiatstelsel, waar elke euro 100x uitgeleend wordt, nogal desastreus kan zijn en dus ook het einde daarvan betekent.

I don't think the powers that be, will let that happen.

Wie zei dat ook al weer over geld, bedenk ik me net? Dat het niet uit maakt wie er aan de macht is, zolang die maar controle heeft over de stroom van geld. Dat verklaart het hele "cryptobleem" in het kort eigenlijk wel zo een beetje.

kruz | 04-02-18 | 21:02 | + 11 -

Ik denk niet dat met wat ik eerder zei hetgeen jij aankaart,uitsluit. Dus lijkt mij een "Nee" een beetje crue. Ik zie ruimte voor beide. Wat jij beschrijft als de korte termijn planning. Er geld op verdienen zolang het kan, net zoals op al het andere. Of het stijg of daalt maakt niet uit. De banken maken juist geld op die beweging vanwege hun inzicht/positie/(voor)kennis. Maar daarnaast ook, dat het op lange termijn niet te groot mag worden omdat het een gevaar is voor hun dekkingsgraad en verdienmodel.

kruz | 04-02-18 | 21:51 | + -2 -

Het pyramidespel der cryptomunten nadert zijn einde. Een paar zijn er rijk geworden, veel zijn er armer geworden. 1 keer in de 5 jaar is er weer een nieuwe investeringsfenomeen. 1990 was het vastgoed, 1995 was het Shell, 2000 waren het .com bedrijven. 2005 waren het hardhout plantages in Brazilie, 2010 kwamen de derivaten boven water en daarvoor al de woekerpolissen. En nu was er een nieuwe hype nodig. Cryptomunten! Gedolven met stroomverspilling uit de digitale mijnen van de Minecraft blokkendooswereld. Totdat de echte wereld en de machtige mensen zich er mee gingen bemoeien en de domme burger zijn geld afnam.

-=PyP=- | 05-02-18 | 00:58 | + 2 -

@kruz | 04-02-18 | 21:02 Waarom moet je je salaris in BTC kunnen krijgen? Kun je op dit moment kiezen in welke valuta je je salaris krijgt? De meesten hier krijgen euro's, en als je wat anders wilt kun je dat wisselen.

Vogelbeest | 05-02-18 | 06:19 | + 2 -
▼ 1 antwoord verborgen

Gewoon de dips blijven kopen. Zo heb je uiteindelijk heel veel bitcoins voor maar heel weinig!

LibertasSimplex | 04-02-18 | 20:08 | + 2 -

Koop je ze voor tweehonderd. Koersdoel: Vierhonderdzestig triljoen.

LibertasSimplex | 04-02-18 | 20:13 | + 0 -

Banken die adviseren om geen crypto te kopen zijn als Coca-cola die adviseren om geen Pepsi te kopen.

dooschboener | 04-02-18 | 20:02 | + 17 -

Op diverse gebruikersfora van deze ponzi coins is het inmiddels een bloedbad en erkent men breed dat iedereen die zijn geld in deze scam heeft gestopt het voor altijd kwijt is.
De coin exchanges zijn het instrument van keuze, alwaar niemand toegang heeft tot een telefoonnummer en op ieder ogenblik je wallet verdwenen kan zijn.
Over het algemeen gebeurt dit wanneer je probeert te cashen en blijkt dat er technische problemen, smoesjes etc etc zijn. Je moet weken wachten en dan blijkt dat de fee en de verkoopkoers totaal anders was dan je dacht, als je al iets terugkrijgt. Ja 100 dollar of 1000, dat krijg je.
Op sommige fora zijn al mensen die 10.000 USD uitloven voor de eerste die bewijst dat je wel je geld eruit krijgt.
Maar er zijn er veel meer die hun volledige spaargeld kwijt zijn, hun wallet met een kwart miljoen erop is plots opgedoekt en je kunt niks beginnen.
Het doet denken aan het begin van de CDO crisis, alleen deze keer is het voor de investeerders nog veel erger want de belasting komt je nog een verdieping lager schoppen want in december stonden die scams op hun hoogste punt en daar mag je over aftikken. Terwijl niemand zijn geld ooit meer zal zien.
Lekker hodlen jongens want rien ne va plus.

Atlas Shruggs 10 | 04-02-18 | 19:08 | + -9 -

Wat een hoop onzin. Uit laten betalen is zeer eenvoudig. Mensen die de juiste weg weten te vinden hebben binnen enkele uren geld op hun rekening. Het ware probleem is dat veel mensen pas gaan na denken over hoe ze hun geld eigenlijk uit crypto kunnen halen op het moment dat het ze te heet onder de voeten wordt.

dooschboener | 04-02-18 | 19:59 | + 1 -

Coin exchange?? Heb jij je spaargeld in Euros ook bij een geldwisselkantoor opgeslagen?

koeberg | 04-02-18 | 20:55 | + 3 -

Bij bitcoin.de heb ik het dankze Express Trade binnen 1 seconde op mijn Duitse IBAN rekening staan van de Fidor bank, gewoon met 100.000 euro europese garantie. Bitcoin van willekeurige exchange naar bitcoin.de sturen, daar verkopen, geld 1 seconde later op je IBAN rekening. Ik heb er verder geen belang bij om reclame te maken voor die Duitsers, maar het werkt sinds vele jaren prima.

Doctor Honoris Causa | 05-02-18 | 08:38 | + 2 -

Het beste wat men kan doen is met spaargeld en geleend geld zoveel mogelijk bitcoins kopen, anders gaat die koers natuurlijk nooit de EUR 100.000,= aantikken voor maart 2018...

Rhenium | 04-02-18 | 17:19 | + 8 -

Spaargeld moet men voor werken, zuinig leven en stukje bij beetje op bouwen. Kan me nauwelijks voorstellen dat spaarders hun zuurverdiende centen in deze lariekoek steken. Geleend geld is een ander verhaal, je vult wat formuliertjes in, ontvangt een mailtje, stuurt het weer terug en hop, duizenden Eurie, dollar of whatever beschikbaar. Past helemaal bij de mentaliteit van sukkels die voor deze get-rich-quick fabels vallen.

Klapband1408 | 04-02-18 | 23:42 | + 5 -

Gewoon investeren, dik geld lenen en in Rippels steken. Die schijnen echt veel geld waard te worden. Echt gebeurd!

-=PyP=- | 05-02-18 | 01:06 | + -4 -

Eindelijk goed advies.

Tapioca pudding | 05-02-18 | 23:15 | + -1 -
▼ 1 antwoord verborgen

Een creditcard is een lening, niet het meest geschikte instrument om bitcoins mee te kopen. Gelukkig hebben de Amerikanen ook gewone bankpassen (debit-cards) en daar zeker niet te vergeten: cash.

W_F | 04-02-18 | 16:36 | + 5 -

Een goed moment om te kopen is toch altijd weer als DK dit soort FUD artikeltjes plaatst.

Kromme Tenen | 04-02-18 | 16:29 | + 9 -

Het is altijd een goed moment om bitcoins te kopen, ongeacht de koers.

Rhenium | 04-02-18 | 17:54 | + 0 -

@hans123 | 04-02-18 | 17:53 | + 2 -
En maar goed ook. Er zit niemand te wachten op allerlei kralen en spiegeltjes. We hadden na de Middeleeuwen juist bedacht dat we met dezelfde munt gingen betalen om het handelsverkeer eenvoudiger te maken. Dat sommige mensen daar geen vertrouwen meer in hebben, soit. Maar niet iedereen is zo anarchistisch ingesteld.

-=PyP=- | 05-02-18 | 01:09 | + 1 -

heeft niks met fud te maken. het is de werkelijkheid om ons heen waar je ofwel de ogen voor sluit (en dus een keuze maakt om, zei het wat ongemakkelijk, in de bubbel te blijven zitten) of realiseert dat er nou eenmaal externe factoren zijn die markten nou beïnvloeden.
banken en overheden zijn grootmachten, die of je dat nou leuk vind of niet, die de touwtjes stevig in handen hebben (en willen houden). Wanneer je denkt dat de bitcoin "the best thing since sliced bread" is, dan betekent het nog niet dat de zittende macht het daar mee eens is, en daar maar een beetje gaat zitten navelstaren en zien hoe ze langzaam de controle verliezen over het monetaire systeem. dat gaat niet gebeuren!
Het probleem met bitcoin fanatici is dat ze ogen sluiten voor de werkelijkheid. Er is helemaal niks mis met opportunisme, maar je moet wel realiseren welke machten er aan de touwtjes trekken.

Nlz | 05-02-18 | 13:41 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Bitcoin zou een concurrerend betaalmiddel kunnen worden. Maar wellicht goedkoper.

Dat dus liever niet.
Al denken wellicht velen dat het een beleggersmunt is.

Raider Twix | 04-02-18 | 16:14 | + 6 -

De bitcoin-gekte gaat aan België voorbij. Wij houden het traditioneel op goudstaven. Met mayonaise.

Nonkel Frituur | 04-02-18 | 15:33 | + 12 -

Mijn stelregel is om nooit in dingen te beleggen die je ook kan nuttigen. Zeldzame whisky's bijvoorbeeld.

Muxje | 04-02-18 | 16:03 | + -2 -

O? Aan de bar van mijn Belgische golfclub gaat anders 33% van de gesprekken over Bitcoin en altcoins.

Vogelbeest | 05-02-18 | 06:21 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken