Gaswinning in Groningen 'moet' per direct gehalveerd. Maar wat kost dat?

Boem
Boem

Okay, de titel is ietsie overdreven, maar Staatstoezicht op de Mijnen (een overheidsorgaan 'voor veiligheid en gezondheid van burgers en werknemers, bescherming van het milieu en zorg voor onze natuurlijke hulpbronnen belast met de veiligheid') adviesrukt stevig aan de gaskraan: 'Er is een forse ingreep noodzakelijk om naar verwachting aan de veiligheidsnorm te voldoen en de kans op schade sterk te verlagen. [Wij] adviseren de minister zo snel als mogelijk terug te gaan naar 12 miljard kubieke meter per jaar'. Dat is een stuk lager dan de ongeveer 20 miljard kuub gas die we momenteel per jaar uit de grond halen. SodM geeft uitsluitend advies dat zich richt op de veiligheid. Aan de gevolgen voor de begroting heeft men lak. Daarom trekken wij hieronder wat getallen van cbs.nl (2017 en 2018 zijn min of meer gelijk te stellen aan 2016). Bij gelijkblijvende gasprijzen gaat dit advies ons jaarlijks ongeveer een miljard euro kosten, dus #kunnenwehebben.



Gasvoorraad

Gasunie

SodM kijkt ook niet naar de leveringszekerheid, maar de Gasunie doet dat wel. Die laat weten dat er 21 miljard kuub per jaar nodig is, anders kunt u niet meer koken en douchen: 'GTS voert jaarlijks een leveringszekerheidsonderzoek uit, waarbij zij onder meer kijkt hoeveel gas uit het Groningenveld nodig is, om aan de vraag naar laagcalorisch gas te kunnen voldoen. De vraag naar laagcalorisch gas in Nederland en de omringende landen wordt voorzien door gas geproduceerd uit het Groningenveld en hoogcalorisch aardgas dat door kwaliteitsconversie wordt gemengd met stikstof. In de analyse van 2017 heeft GTS aangegeven dat bij een vlakke winning een productieniveau van 21 miljard m3 per jaar voldoende is voor de leveringszekerheid'

En wat zegt het kabinet?

Hele kabinetsreactie hiero.

Reaguursels

Inloggen

De 'grap' is dat het risico op aardbevingen al in de jaren 1960-1970 werd aangekaart door kritische deskundigen, maar dat TBTB (Shell, NAM, overheid enz.) alle alarmerende rapporten daaromtrent welvoeglijk in de bekende la lieten verdwijnen. Oftewel: als destijds beter was geluisterd naar de critici, dan hadden ruim op tijd voldoende maatregelen genomen kunnen worden.

Helaas: Pikmeer-arrest, waardoor het onmogelijk is om de daadwerkelijk verantwoordelijken tot verantwoording te roepen voor deze stupide struisvogelpolitiek.

Geeft niks hoor, de hardwerkende belastingbetaler draait er wel weer voor op.

EefjeWentelteefje | 02-02-18 | 01:23 | + 0 -

Dan dus maar even een voorspelling van wat het gaat kosten, deze gas zaak.
Ik denk dat het ongeveer 20'000 compleet mentaal gesloopte Groningers gaat kosten, plus de daaruit voortvloeiende kosten.
En ongeveer 20'000+ woningen die versterkt moeten worden, danwel gesloopt.
Herbouw zou ook leuk zijn.
En gezien het enorme tempo waarin men werkt, denk ik dat er nog een paar grote klappen komen voordat de woningen versterkt zijn.
Politiek gezien zou het wel prettig zijn wanneer alle scholen op tijd versterkt zijn.
Maar ja, daar valt geen prijs aan te koppelen.
En dan hebben we nog niet eens gekeken naar bedrijfspanden, winkels, etc.
En er zijn nog details zoals dijken, gasleidingen, etc.

En het zou me verbazen als de grote schades niet ook in Groningen stad gaan optreden.
Dan kun je de aantallen nog wel met een aardige factor vermenigvuldigen.

Gijsie | 01-02-18 | 22:18 | + 0 -

Mooi he, de Nam en de Shell hebben jarenlang lopen cashen. De bobo's hebben een vorstelijk salaris gehad. En nu komt de schade, en nu mag de belastingbetaler er voor op draaien.
Waar hebben we dat eerder gezien. Iets met een bankencrisis of zo.
Met andere woorden, de risiconemers zijn de winnaars, en de risicolopers zijn de verliezers. En dat is raar als dat twee verschillende partijen zijn.
De verliezen worden weer verdeeld over de hele samenleving.
En we moedigen ze aan om hier vooral mee door te gaan. Zo te zien.

kloopindeslootjijook | 01-02-18 | 19:35 | + 1 -

Toch knap hoe je ongemerkt 280 miljard kunt affakkelen zonder dat je er wezenlijk iets aan hebt of overhoud. Die kolenkachel deed immers het ook prima.
Al die gemeentehuizen, politiekantoren, theaters enzovoorts zijn inmiddels al (twee keer) vervangen.

Raider Twix | 01-02-18 | 15:52 | + 4 -

Een paar aanlandingsinstallaties voor LNG op de Maasvlakte en bij de Eemshaven erbij en klaar is Klara. We kunnen de gas-infrastructuur blijven gebruiken, we spenderen geen geld aan onzinnige windmolens, we verdienen aan de doorvoor van LNG-gas naar D, B, F en I, en we sparen 50% CO2 t.o.v. kolenstook in elektrische centrales. Iedereen blij, behalve de energie-transitie-fetisjisten. Die dansen nu al om de brijpot om belasting-geld te verkwanselen aan onzinnige bouwprojecten. Je moet tenslotte iets, als de Deltawerken, de Betuwelijn, de HSL, de Maasvlakte en de N-Z-lijn gereed zijn. Dan wil je betonnen sokkels in de Noordzee plempen om windmolens op te zetten en alle woningen aanpassen zodat er elektrische warmtepompen kunnen worden geplaatst.

Echtrechts | 01-02-18 | 15:31 | 1 | + 8 -

Valt weing aan te verdienen om geland gas door te voeren. Afgezien van Duitsland hebben alle landen al eigen import terminals die vrijwel ongebruikt zijn. De prijs van importgas kan gewoon niet op tegen Russisch leidinggas.

Viper62 | 01-02-18 | 16:18 | + -1 -

@JanvandeBiertent
Jij weet meer, please vertel. Of leef je liever verder in veiligheid (wat ik begrijp).

Eigenaar_IJsland | 01-02-18 | 13:23 | + 0 -

Aanslag is gewoon aan, fuck autocorrect

JanvandeBiertent | 01-02-18 | 13:16 | 2 | + 0 -

Damn, wat voor gesprekken heb jij als je apparaat eerder denkt dat je aanslag wilt zeggen dan gewoon aan.

de_tyvus | 01-02-18 | 13:24 | + 0 -

@de_tyvus, ik heb het vaak over aanslagen van de blauwe enveloppenbrigade, wellicht is dat de oorzaak.

JanvandeBiertent | 01-02-18 | 13:48 | + 4 -

Er ligt, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, nog een gasbel onder Slochteren die waarschijnlijk nog groter is dan in 1959 ontdekt. In de eerste jaren na de eeuwwisseling heeft men in de buurt van Delfzijl een diepteboring gedaan tot 6,5 kilometer diepte in een poging om vast te stellen waarom de depletie berekeningen van de Slochteren bel niet overeen kwamen met de produktiegetallen. Mogelijk lag er een gasbel in of onder het Carboon welke van onderuit de Slochteren bel “bijvulde”. Op 6,5 kilometer is de boring abrupt gestopt op aandringen van de aandeelhouder Shell (en zoals nu blijkt waarschijnlijk ook de Staat) terwijl de andere aandeelhouder Exxon door wilde gaan in het vooruitzicht op weer een paar decenia mooie inkomsten. De tijd was nog niet rijp voor deze nieuwe ontdekking.
Alle werknemers, behalve een paar van de boorploeg voor de veiligheid, moesten van locatie. Boormonsters werden opeens met zwaar bewaakte geldtransportauto’s naar Assen vervoerd, terwijl dat normaal gesproken met een taxi geregeld werd. En nog wat randverschijnselen die niet bij een normale booroperatie passen.
Kortom, er is meer dan er nu aanslag ons verteld wordt.

JanvandeBiertent | 01-02-18 | 13:14 | 1 | + 7 -

Een gasbel eronder zou wel een hoop verklaren.
Het punt is namelijk dat de daling van de grond niet overeen komt met wat je zou verwachten gezien de hoeveelheid gas die eruit is gehaald en de daling van de druk.

Ik had het idee dat we die achterstand nog wel een keer zouden inhalen. Dat dat dan wat forsere bevingen zou geven is dan ook wel logisch.

Laten we hopen dat het inderdaad zoiets zou zijn, want dan zitten we wat minder op een tijdbom.

Het huis hier moet het nog een jaar volhouden, tenminste als de boel niet weer vertraagd gaat worden. Dan sloop/nieuwbouw en dan hebben we een "aardbevingsbestendig" huis, oftewel een waarbij we een paar minuten hebben om het huis uit te komen bij de "grote klap".
Maar hopen dat de operatie bij al die tienduizenden andere huizen ook op tijd zal komen.
Aan al die halfslachtige maatregelen van onze overheid zal het toch niet liggen?
En de professionaliteit van de NCG/CVW zal ook niet de vertragende factor zijn, toch?

Gijsie | 01-02-18 | 22:14 | + 1 -

Gas uit RUSLAND is de oplossing...

Stoned Hengst | 01-02-18 | 12:47 | 1 | + 5 -

Of Noorwegen (via DE), en we hebben nog een LNG import terminal in Rotterdam voor gas uit Qatar, Afrika, de US (yay nog meer Fracking)of zelfs Australie.

Viper62 | 01-02-18 | 13:20 | + 3 -

Als je de productie halveert duurt het twee keer zo lang eer je de bodem hebt uitgeput maar is het effect op die termijn idem. Of ben ik nou debiel?

squadra | 01-02-18 | 12:29 | 3 | + 10 -

Inderdaad. Evenveel gas uit de grond, evenveel inklinking, evenveel zware aardbevingen.

Feynman | 01-02-18 | 18:54 | + 0 -

Nee, u bent behept met het verschijnsel 'logisch kunnen nadenken'.
Eng, hoor...

EefjeWentelteefje | 02-02-18 | 01:26 | + 0 -

Nee, u bent behept met het verschijnsel 'logisch kunnen nadenken'.
Eng, hoor...

EefjeWentelteefje | 02-02-18 | 01:26 | + 0 -

Principes zijn in de politiek slechts stevige onderhandelingspunten. Geen hard omlijnde standpunten waarvan niet word afgeweken. Wees niet naïef om te denken dat mensenlevens iets anders zijn dan politieke onderhandelingsstrategie. Daarbij maakt het dan ook niet uit of het 100 doden zijn of 1500 doden. Die cijfers zijn voor politici toch slechts abstract en emotie.
Je kan dus stellen dat het veld bijna op is, dat op papier het contract opengebroken kan worden (tegen betaling uiteraard) met de commerciële exploitanten en dat er langzaam naar minder toegewerkt kan worden (waren ze toch wel van plan, helemaal leegpompen is toch niet lonend.
Het zal me benieuwen hoeveel er daadwerkelijk niet gaat worden opgepompt, en hoeveel er uiteindelijk slechts uitgesteld opgepompt gaat worden.

Helder Groentje | 01-02-18 | 12:18 | + 0 -

Vandaar die MH17 steen, die moet op de Oekraïense gasbel blijven liggen.

Eigenaar_IJsland | 01-02-18 | 11:38 | + 10 -

Koken en douchen kan prima op russisch gas. Maar dat willen de politici niet want Rusland is tegenwoordig weer de duivel.
Principes zijn blijkbaar belangrijker dan groningse mensenlevens.

2voor12 | 01-02-18 | 11:27 | 3 | + 6 -

Kleine correctie, koken en douchen op Russisch danwel Noordzee gas kan prima nadat er stikstof is bijgemengd. Zonder stook je de boel het graf in, Slochteren gas is laag-calorisch aardgas.
Durf eigenlijk niet te zeggen of er nog wel genoeg capaciteit bij de zuurstof/stikstof fabrieken is(benaming afhankelijk van welk medium de afnemer het meest afhankelijk is) om de halvering van Gronings gaswinning te bolwerken.
Dat wordt luchtsplitsers bouwen!

de_tyvus | 01-02-18 | 12:31 | + 0 -

de_tyvus | 01-02-18 | 12:31 | + 1 -
In plaats van stikstof bijmengen kan je in branders een kleinere nippel plaatsen. Dezelfde nippel die er in de rest van de wereld toch al inzit. Veel Gronings laagcalorisch gas geeft hetzelfde effect als weinig buitenlands hoogcalorisch gas. Kleinste onderdeel vervangen, hoe moeilijk kan het zijn!??!

Feynman | 01-02-18 | 18:55 | + 3 -

@Feynman | 01-02-18 | 18:55 | + 1 -
De laatste keer dat zo'n actie ondernomen werd was tijdens de omschakeling van stadsgas naar aardgas.
Niet alleen moet je de brander vervangen om het hoger calorische gas te kunnen verwerken, de besturingssoftware van alle ketels moet bijgewerkt worden omdat verschillende bronnen van gas een ander mengsel geven.
Daarnaast is de Wobbe waarmee het gas binnen komt wettelijk vastgelegd op de Wobbe van Slochteren gas. Hier komt de verplichting van de gasleverancier uit voort om gas van verschillende bronnen te mengen en te verarmen met stikstof.
Laat je deze wetgeving los, komt er hoger calorisch gas in het NL distributienet en stookt iedereen zijn ketel stuk.
Als door beleid heel NL aan een nieuwe ketel toe is, dan zal de uitvoerder van dit beleid dat moeten betalen lijkt me?
Of vindt je het een beter plan dat de overheid dan maar beslist dat heel NL op eigen kosten een nieuwe ketel moet aanschaffen, die fors ingewikkelder en duurder is dan de oude omdat er veel meer meet en regelapparatuur op moet zitten?

de_tyvus | 01-02-18 | 19:35 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken