Kijk goed naar dat weiland. Straks staat er een woonwijk

Heipalen in de aanslag
Heipalen in de aanslag

Dat zouden wij niet durven zeggen, maar Woonminister Kajsa Ollongren wel. Gisteren sierde zij de voorpagina van De Telegraaf met de vriendelijk doch dringende boodschap dat het nu toch echt tijd wordt om buiten de stadsgrenzen te gaan bouwen. Anders lossen we dat woningtekort nooit op. Verder haalde Ollongren de vriendschapsbanden met de gemeentes aan door te stellen dat het de huidige woonwethouders - die over de bouwplannen gaan en vooral de hoogte in willen - aan een portie lef en ambitie ontbreekt als het gaat om bouwen in groene gebieden. Het duurde niet lang voor de branchevereniging voor bouwondernemers zich meldde om ongeruste burgers gerust te stellen, want we gaan 'heus niet al het groen volbouwen' en 'hooguit 1% a 2% van het agrarisch terrein' is nodig. Vandaag sluit de bouwsector de rijen (): louter in de stad bouwen kost meer tijd, geld en moeite. Daarmee hebben we het signaal van de minister en de sector luid en duidelijk gehoord, maar resteert ten eerste nog het geluid van de gemeentes. De NOS deed een belrondje, om te concluderen dat bijvoorbeeld gemeente Den Haag en een paar Randstadgemeentes niet zo in hun nopjes zijn met het verwijt en dat de minister maar eens langs moet komen om te zien hoe creatief er nu al gebouwd wordt. Dus nee, daar gaat het voorlopig niet gebeuren. Voorlopig inderdaad, want op 21 maart is het weer tijd voor de gemeenteraadsverkiezingen. Ollongren kan hoog en laag springen, maar uiteindelijk bent u het die bepaalt wat er met het weiland waar u op uitkijkt gaat gebeuren. En als we in het groen gaan bouwen, waar dan? De Haarlemmermeer (foto), bijvoorbeeld. Het advies van de hoogleraar van dienst: 'Dat is allemaal niet zo mooi, daar kan je prima bouwen.'  

Reaguursels

Inloggen

Er is plek zat. Je moet dan alleen wel durven hoger te bouwen dan twee verdiepingen voor woningen.

Jostifiel | 01-02-18 | 08:39 | + 0 -

De oppervlakte van Nederland is zo verdeeld:

20% water
14% bossen
12% infrastructuur,werken,wonen en recreatie
54% agrarisch gebied.

Nederland staat op de tweede plek van de grootste voedselexporteurs ter wereld, we moeten alleen de VS voor laten gaan. Wat is er mis mee om boeren die willen stoppen met hun bedrijf hen een warme sanering te geven en de grond gebruiken voor woningen? Als dat niet grootschalig gebeurt komt die tweede plek heus niet in gevaar ! En: waarom wil Nederland in alles het beste, braafste en grootste jongetje van de klas zijn, terwijl we dat helemaal niet zijn want slechts 17 miljoen inwoners !

js58 | 01-02-18 | 04:55 | 1 | + 0 -

Met een export van ruim 91 miljard euro aan landbouwproducten vorig jaar is de landbouw een belangrijke sector voor onze economie. Wij moeten dat niet gaan verpesten door woningen te bouwen op landbouwgrond. Handjes af van onze boeren en tuinders!

mona | 01-02-18 | 05:16 | + 2 -

We zouden natuurlijk de Waddenzee kunnen inpolderen. Daar kun je nog wel wat vinexwijkjes bij bouwen. Heeft die D66-miep haar zin. En GL-ers sterven massaal van verontwaardiging, da's óók al een pluspunt.

L. Vis | 31-01-18 | 21:24 | 1 | + 3 -

Hárdstikke goed voor de economie ook, zo'n megaprojectje. Zijn ze bij de VVD/PvdA ook weer blij, want dan kunnen ze de komende 30 jaar weer 500 miljard over de balk smijten. En Rutte blijft dan stevig in het zadel, want die roept gewoon dat al die welvaart aan hem te danken is, en al dat achterlijke stemvee hier in het land gelooft dat nog ook. En de PvdA kan dan weer een paar miljoen zielige (kuch) vluchtelingen importeren, want alles wat hier woont stemt geen PvdA meer, en ze willen verdomme wél nog een paar zetels overhouden! En D66 krijgt er zo weer wat orgaandonors bij. En de VVD kan er een vliegveld bijbouwen, want geen vervelende kutdieren meer waar je rekening mee moet houden (met mensen hielt-ie allang geen rekening meer mee). En... en ...
... ben ik een beetje zuur aan het worden? Kan. En ik weet ook wel hoe dat komt. Jij ook, Kajsa Ollongren?

L. Vis | 31-01-18 | 21:31 | + 2 -

Niks te bijbouwen, Nederland heeft amper natuur over en overal waar je komt zie je bebouwing of wegen. Grenzen dicht en verplichte remigratie van alle import van de afgelopen 50 jaar.

Franker | 31-01-18 | 20:49 | 2 | + 2 -

Alle bijstandstrekkers zonder Nederlands paspoort krijgen verplicht een Remigratieregeling aangeboden. Datzelfde geldt voor mensen zonder Nederlands pasport die geen volledige AOW-uitkering hebben. En dus vanuit de Bijstand of andere regeling worden onderhouden. Opzouten!

theo-is-dood | 31-01-18 | 21:12 | + 2 -

Je kunt prima bijbouwen en voldoende natuur behouden. Bouw het Groene Hart vol en leg een groene zone aan ten oosten van de Randstad en ten noorden van de Brabantse steden als uitbreiding van de Veluwe. Dan hou je vanzelf voldoende groen over voor iedereen en kan er voorlopig zat worden bijgebouwd.

Jostifiel | 01-02-18 | 08:46 | + 0 -

Schiphol verplaatsen en stoppen met import.

ger1306 | 31-01-18 | 19:53 | 3 | + 1 -

Waar verstop je Schiphol?

Beffel0Bill | 31-01-18 | 20:19 | + 3 -

Groningen

Harrstein | 31-01-18 | 20:55 | + -1 -

@Beffel0Bill De Doggersbank? Dan kunnen we Heathrow en Schiphol samenvoegen.

Jostifiel | 01-02-18 | 09:05 | + 0 -

Nou dat gaat moeilijk worden extra bouwvergunningen in Gemeente Oldambt.
Vorig jaar hebben ze weer alle 18 onbenutte bouwvergunningen nageteld.
Zolang die nog openstaan komen er niet veel nieuwe bij. En die 18 vervallen enig moment.
Alleen de gemeente mag kavels met bouwrechten verkopen kennelijk. Huizen kartel.

Alle gemeenten zouden op afroep tegen kostprijs bouwkavels moeten uitgeven.
Een huis op zich kost 60 - 80K. Dus ga je nooit een jaren 60 huis voor 40K nul op de meter maken.

Raider Twix | 31-01-18 | 19:10 | 1 | + 1 -

Een fatsoenlijk gebouwd huis kost tenminste 1000 euro per m2 hoor.

zeeman73 | 31-01-18 | 19:14 | + 0 -

De natuur moet weg, de landbouw moet weg, en allemaal omdat er een hoop fokkonijnen zijn binnengehaald die bijkomende hokken nodig hebben.

Nonkel Frituur | 31-01-18 | 19:07 | + 13 -

Ik woon (sinds kort) in Amsterdam, aan de rand van de stad. Een stukkie fietsen langs de Amstel, de Middelpolder in, en waarempel er is nog wat natuur en groen over. En mijn horizon (rondom) is: Zuid Oost met zijn hoge gebouwen, het Amstel station gebied met zijn hoge gebouwen en (een stuk of wat hoge hotels in aanbouw), dan de Zuid As met zijn hoge gebouwen, Buitenveldert met al die flats en dan Amstelveen met zijn flats en hoge gebouwen. Kris kras inbouwd tussen het immer voortrazende verkeer van de ring A 10, de A9 en de A2. Kijk je naar boven dan komen er (als het druk is) 70 vliegtuigen per uur over, dusdanig laag dat je bandenmaat bijna kunt lezen. En Schiphol wil meer en de Zuid As moet groter, het Amstel gebied is sinds drie jaar onherkenbaar volgebouwd en er volgt nog veel meer.
Mooi niet?

Memek | 31-01-18 | 18:59 | 1 | + 3 -

Waarom heb je die ellende daar opgezocht`?

theo-is-dood | 31-01-18 | 21:13 | + 11 -

Quote: "dat het nu toch echt tijd wordt om buiten de stadsgrenzen te gaan bouwen."

Als we het archief eens in gaan duiken en we starten eens bij de kaarten vanaf 1900 en gaan dan door naar heden. Volgens mij zijn we dan al zover buiten de stadsgrenzen getreden dat het oorspronkelijk centrum van veel steden nog amper te herkennen is.

Wat mij betreft komt er een rem op het bouwen buiten de huidige grenzen. Met uitzondering van de randstad, dat is toch al verloren. Verder is dit land veel te vol, je kan zelfs in de provincie niet meer normaal een natuurgebied in of je wordt ondersteboven gelopen door jan en alleman.

Stonecity | 31-01-18 | 18:58 | + 5 -

Rotterdam zit haast vast aan Delft, Delft zit al vast aan Den Haag, dat zit alvast aan Zoetermeer en Leiden .... De bollenstreek is één grote huizenzee. Het Westland is één grote kas. Nee, de weilanden zijn al volgebouwd.

Analia von Solmsch | 31-01-18 | 18:36 | 2 | + 9 -

Sodemieter die kassen dan de Flevopolder in. Op de duurste vierkante meters van Nederland groeien tomaten en paprika's.

theo-is-dood | 31-01-18 | 21:15 | + 4 -

Inderdaad, sloop maar de helft van die energieverslindende kassen. Komt er meteen minder gif in de sloten en lucht terecht, win win. Maar nee, ze zullen nieuwe gronden aanwijzen, want dat levert het meeste op. Ze creeren op die manier geld uit het niets.

Watching the Wheels | 31-01-18 | 21:42 | + 0 -

In NL moet helemaal niet meer gebouwd worden.
NL is een zeer vruchtbaar land en dient gebruikt te worden voor het verbouwen van voedsel.
Daar kunnen we de wereld meer mee helpen als/dan met huizen bouwen voor immigranten.
Tevens kunnen we dan ook iets verdienen.
In weilanden Bouwen? NEE
In weilanden Verbouwen? JA

Stoned Hengst | 31-01-18 | 18:09 | + 16 -

Wilt u meer of minder groen? (Of heeft deze kwinkslag niets met het onderwerp van doen?)

squadra | 31-01-18 | 18:04 | + 7 -

Typische lobby van de vastgoedsector. Het is immers veel goedkoper om op een weiland te bouwen i.p.v. oude locaties in de bebouwde zone een herbestemming te geven. Zo blijf je brak liggend terrein in de steden houden, die uiteindelijk van belastinggeld opgeknapt worden, terwijl voor minimale kosten een nieuwe locatie wordt aangelegd en de maximale winst naar de projectontwikkelaar gaat. Dan heb ik het nog niet over de extra vaste kosten die we qua waterschappen e.d. hebben omdat grasland in bebouwd gebied is omgezet, waardoor men continue moet pompen om het droog te houden. Het nieuwe kabinet heeft ook boter op haar hoofd vanwege de duurzaamheid, aangezien renoveren duurzamer is maar kostbaar en niet interessant als je alleen aanlegkosten hebt in een weiland / bos.

henkig | 31-01-18 | 17:57 | 3 | + 13 -

In de stad wonen mag duurder zijn dan aan de rand. Dus beide zijn goed: binnen de stad slopen en bouwen, daarbuiten gewoon bouwen.

Raider Twix | 31-01-18 | 19:03 | + 0 -

En waarom is het ontginnen van nieuw terrein zo veel goedkoper? Omdat dat stedelijke terrein door de overheid duur gemaakt wordt.
Het bestemmingsplan zorgt er voor dat dat bestaande bouwterrein 10

frank87 | 31-01-18 | 23:47 | + 0 -

X zo duur is dan weiland. Weet je meteen hoeveel de lobbyist kan vangen van projectontwikkelaars met weilanden. (Sorry, raakte de reaguurknop te snel, en brak de tegel)

frank87 | 31-01-18 | 23:49 | + 0 -

want we gaan 'heus niet al het groen volbouwen' en 'hooguit 1% a 2% van het agrarisch terrein' is nodig.

hahaha eerst begint het met 1 a 2% belofte, maar na 30 jaar verder doorpolderen is de 20 a 30% van al het groen opeens al op de schop genomen is menig dorp vast aan een stad gegroeid.

Net als het kwartje van Kok, dat begon met Fl 0,25 maar het is inmiddels wel een heel duur kwartje geworden. En zo zijn er nog meer dan genoeg voorbeelden te over. Iets zegt me dat dit net zo fout gaat als de Fyra

TP 1984 | 31-01-18 | 17:50 | 1 | + 0 -

Een groot deel van dat 'groen' ligt in Friesland en Groningen, en dara willen ze niet bouwen. De ruit tussen A'dam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag, die willen ze wel dichtbouwen.

Guido | 31-01-18 | 18:01 | + 2 -

'Ons Buiten", Dijkzicht, Lustoort en alle weiland tussen Zuid-Oost en Amstelveen ten noorden van de A9. Dan hebben we het niet over tienduizenden maar honderdduizenden woningen. Allemaal binnen max 30 minuten van de binnenstad. Goudmijntje.
Niet alleen de lokale overheid ontbreekt het aan moed. Ook de Rijksoverheid moet hier ruimte voor maken. Afschaffen van 'De groene vingers'.
Wat Professor Pim zei: www.dumpert.nl/mediabase/38519/d16e958...

CaesarSalad | 31-01-18 | 17:50 | + 5 -

De Provincie Noord Holland zegt toch 'Njet'

Haberdoebas | 31-01-18 | 17:50 | + 1 -

Groen? Een flink deel van dat zogenaamde groen is landbouw, d.w.z. gewoon industrieterrein.

Muxje | 31-01-18 | 17:44 | 3 | + 3 -

Inderdaad, agro-industrieel terrein. Waar elke paardebloem wordt doodgespoten, waar de grond zwaar is overbemest en waar geen bij of vlinder meer kan overleven.

theo-is-dood | 31-01-18 | 21:17 | + 0 -

Inderdaad, en de overheid is actief bezig om die industrietak af te bouwen. 8 procent minder koeien willen ze, daar kan bouwend Nederland wel even mee vooruit.

frank87 | 31-01-18 | 22:35 | + 1 -

theo-is-dood | 31-01-18 | 21:17
Het is winter, dan zijn er geen paardenbloemen of vlinders...
Zie je het verschil wel tussen het weiland van een intensieve boer en dat van een natuurorganisatie? Ook als die boer weidt en het gras geen biljartlaken is?

frank87 | 31-01-18 | 22:38 | + 1 -

Kijk ook eens naar de volkstuinen...
Verplaats deze of hef ze op. In Amsterdam, binnen de ring: Westerpark, Amstelglorie, De Bongerd in Noord. In Noord hebben ze zelfs nog een gigantische polder binnen de ring.
Of kijk eens naar De Watergraafsmeer; een gigantische cluster van tientallen sportvelden die gemakkelijk voor een goed deel buiten de ring zouden kunnen.
Al met al ruimte voor tienduizenden woningen. Het enige dat nodig is, is bestuurlijke moed.

CaesarSalad | 31-01-18 | 17:41 | 2 | + -2 -

Voetbalvelden zijn véél belangrijker dan het woningtekort oplossen. Want in Nederland is sport heilig enzo.

Vrouwtje_haram | 31-01-18 | 17:47 | + 0 -

@Vrouwtje_haram
Niet alleen dat, maar stel je voor dat we zomaar ineens mensen die binnen de ring wonen naar buiten laten....
Dat willen zij niet (en de rest van NL overigens ook niet).

WatMoetJeNu | 01-02-18 | 08:44 | + 0 -

In de Haarlemmermeer bouwen? Had die hoogleraar soms een black-out? Daar bouwen zou ik niet doen, want als er eenmaal een woonwijk staat gaan de bewoners klagen over overlast van Schiphol.

mona | 31-01-18 | 17:27 | 1 | + 10 -

Die bewoners krijgen dan natuurlijk wel een clausule die ze moeten ondertekenen waarin staat dat ze afweten van de risico's van het wonen bij Schiphol en dat ze maar hun muil moeten dichthouden. eenvandaag.avrotros.nl/item/zwijgcont...

Jostifiel | 01-02-18 | 08:35 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken