Thuisbezorgd mag gewoon restaurants blijven afknijpen van Mona Keijzer

Leuk en handig allemaal, dat eten bestellen en af laten leveren bij u thuis. Maar de wereld gaat er ondertussen aan ten onder. Als u in een grote stad woont, loopt u iedere dag kans om van de sokken te worden gereden door een onvrijwillig zelfstandige rider op zo'n fluisterstille elektrische bezorgfiets die per order wordt betaald. Maar ook restauranthouders gaan gebukt onder deze vruchten van de deeleconomie. Want voor niets gaat de zon op en als u wilt dat Thuisbezorgd uw restaurant opneemt op diens website en uw prachtige pizza's bezorgt, dan moet u commissie betalen. En die commissie gaat steeds verder omhoog. Maffiapraktijken, zeiden restauranthouders vorig jaar en ze verenigden zich onder de naam Horeca in Actie, inclusief petitie, maar dat leverde niets op. Per 1 januari is die commissie verhoogd naar 13%, in 2017 was dat nog 12% en het begon met 6%. Thuisbezorgd maakt misbruik van zijn dominantie in de eetbestelbusiness, zeiden de restauranthouders. Kom in opstand! U begrijpt, een paar overlegjes tussen de twee partijen en 900 handtekeningen (sad) later werd die commissieverhoging gewoon doorgevoerd. Dat vond Maarten Hijink van de SP niet OK en dus schreef hij stas Mona Keijzer een brief, die nu door diezelfde Maria Cornelia Gezina Keijzer is beantwoord (pdf). 

De hoofdvraag van Hijink luidt uiteraard: kan dat zomaar en moeten we hier niet snel wat aan doen? Het antwoord van Mona: 'De commissie is onderdeel van een overeenkomst tussen private partijen. Ik kan niet beoordelen wat de tegenprestatie is die het platform voor deze commissie levert en kan daarom geen oordeel geven over de redelijkheid van de commissiehoogte. Het is ook overigens niet aan mij om een oordeel te geven over de redelijkheid van contractuele afspraken tussen individuele ondernemingen. Wel constateer ik dat er veel discussie is ontstaan over de ontwikkelingen in de markt voor bezorgmaaltijden. Ik zal hierover dan ook in gesprek gaan met Thuisbezorgd.nl.' Duidelijk. Verder verwijst Keijzer naar eerder onderzoek van de ACM naar de pariteitsclausule van Thuisbezorgd.nl. Nu hebben dergelijke pariteitsclausules voor problemen gezorgd bij hoteliers die door boekingsites als booking.com gedwongen werden om de laagst mogelijke prijzen aan te hanteren op die boekingsites. Waardoor het voordeel om direct te boeken wegviel. Dergelijke clausules zijn om die reden in verschillende landen verboden

Geen verbod, niks

De ACM concludeerde in dat vooronderzoek uit 2016 dat er geen aanleiding was om op te treden tegen de gelijke prijzen-clausule van Thuisbezorgd omdat er geen schade zou zijn voor consumenten. Er zijn daarnaast volgens de consumentenwaakhond genoeg andere platforms waarmee eten kan worden besteld. Die analyse wordt door Keijzer onderschreven en de stas voegt daar aan toe dat 'op basis van mediaberichtgeving dat recent diverse nieuwe platforms zijn ontstaan op de markt voor bezorgmaaltijd. Ik juich die ontwikkeling toe omdat deze concurrentie eraan kan bijdragen dat ondernemers en consumenten iets te kiezen hebben.' Het marktaandeel van Thuisbezorgd.nl werd eerder geschat op 25-35%.  Keijzer verwijst ook naar de Europese problemen rond 'smalle pariteitsclausules' tussen hotels en boekingsites, waarmee bedoeld wordt dat een ondernemer geen lagere prijzen mag bieden op eigen verkoopkanalen, maar -in tegenstelling tot de brede variant- wel op andere platforms. Volgens Keijzer kan dit problemen opleveren, maar juist ook de concurrentie bevorderen. De Nederlandse mededingingsautoriteit heeft er om die reden juist voor gekozen om de brede clausule in de hotelsector om te zetten in een smalle. Daarom zegt Keijzer niets te zien in 'verdergaande' maatregelen zoals een algeheel verbod. De ACM moet die handschoen oppakken, en daarnaast komt er een rapportje van de Europese Commissie waarin gekeken wordt of de relatie tussen platforms en ondernemers verbeterd kan worden. 'Ik wacht dit voorstel met belangstelling af', klinkt het. Dat is Mona Keijzers voor 'ik geef werkelijk geen enkele fuck'. Gewoon weer dat commissietje opvoeren volgend jaar, alle seinen staan op groen. 

Reaguursels

Inloggen

Wat is er mis met lekker thuis koken?

Stoned Hengst | 30-01-18 | 10:10 | + 4 -

Weet de ACM dat oneerlijke contract-voorwaarden misbruik zijn van marktmacht? Het maakt dan geen donder uit of de consument er last van heeft (wet is pas 50 jaar oud, misschien zijn ze hem vergeten)

frank87 | 30-01-18 | 09:52 | + 2 -

Met hotels van booking.com de laagste prijs bekijken, daarna bel k het hotel voor een leuke prijs en boeken per telefoon. Al krijg ik er dan maar 5 euro af, voor het hotel is het ook beter dan aan de afzetters van booking.com Daarnaast zijn er nog andere uitzuigers bezig als expedia end.

Vonkentrekker | 30-01-18 | 08:09 | + 4 -

Een bestelling die lichtjes afwijkt van het menu kan je vaak niet via thuisbezorgd bestellen. Je kan dan wel wat typen maar dan zit je met spanning af te wachten of dat wel goed door komt. Dus bestellen via de telefoon. Als pizzaria de optie -geen olijven- onmogelijk maken via thuisbezorgd en je hebt zo een aantal bestellingen via de telefoon binnen.

Klapband1408 | 29-01-18 | 23:01 | + -1 -

Vraag is natuurlijk of de restaurants meer omzet hebben gekregen door thuisbezorgd. Dat lijkt me wel. Ik bestel een pizza bij de plaatselijke pizzaboer en die kost € 16,00. Als ze die prijs verhogen met 13% kost de pizza € 18,21
Ik zal daar geen pizza minder om eten.

Vespucci | 29-01-18 | 22:44 | 2 | + -1 -

16 euro voor een pizza!? Mijn pizzadealer komt toch niet boven de 11, en dat is een pizza met een berg toppings waar je u tegen zegt.

Boetsj | 30-01-18 | 08:58 | + 3 -

Het is de vraag of ze dat mogen...

Ik weet dat tussenpersonen / platformen als Bol en Beslist niet toestaan dat de daadwerkelijke leverancier op die platformen hogere prijzen hanteert dan in z'n eigen webshop...

Poekieman | 30-01-18 | 09:44 | + 0 -

Gewoon de vrije markt z'n werk laten doen godverdomme. Je bent niet verplicht om met Thuisbezorgd te werken.

mygfisbrazilian | 29-01-18 | 22:09 | 2 | + 4 -

Er valt op dit artikel wel wat aan te merken.
Eerstens het PvdA-achtige gewauwel over die bezorgers die op zo'n fluisterstille elektrische bezorgfiets hun werk zouden verrichten, de lieverds. Sure. Me reet, om het even op z'n Rotterdams te stellen. We hebben het niet over jongens op zo'n fluisterstille elektrische bezorgfiets, maar over asociale k*lijers op een brommert. Zo, dat is eruit.
Volgt het tweede PvdA-achtige geleuter, alsof die restaurants (restaurants? Turken die kartonnen 'pizza's' bakken, dat zijn geen restaurants) gedwongen worden om via thuisbezorgd.nl te leveren. Massol! Allemaal onzin natuurlijk. Je kunt je eigen brommerts laten rijden, al dan niet samen te regelen met een stel lokale collega's, of je doet zaken met Deliveroo (nee, foodora is echt kut).
En verder, even in z'n algemeenheid (zei ik gister ook al over de regeldrang omtrent openingstijden): je moet als ondernemer, bezorgdienst of brommertrijdert gewoon in staat moeten én mogen zijn om onderling afspraken te maken.
What the fuck is er aan de hand in dit land?

-EDIT-

Wat er mis is? Bijvoorbeeld dat reguurders geen ironie meer kunnen waarnemen als je het met emmers tegelijk kunt opscheppen.

L. Vis | 29-01-18 | 23:52 | + 1 -

Ho ho, als ondernemer onderling afspraken maken, grijpt de ACM natuurlijk wel in.

frank87 | 30-01-18 | 09:49 | + 1 -

Bestelde vaak bij een bekend SpareRibs restaurant via Thuisbezorgd. Sinds ik hoorde hoe Thuisbezorgd zich gedraagt, alleen nog via hun eigen website. Thuisbezorgd gebruik ik als een gratis overzicht van wat er beschikbaar is en bestel dan bij het restaurant naar keuze. Moet wel bekennen dat ik de andere restaurants tot nu toe wel via Thuisbezorgd doe, maar als dat regelmatiger wordt sla ik die tussenpersoon gewoon over. Ze zijn niet meer dan een soort telefoonboek, afgezien van bezorgdiensten voor restaurants die dat niet zelf willen doen. Laat ze verder geen pretenties hebben of proberen hun "dienstverlening" te hoog in te schatten.

Wol | 29-01-18 | 20:51 | 1 | + 14 -

En zo is het. Vermijdt tussenpersonen zoveel mogelijk, altijd, overal.

Poekieman | 30-01-18 | 09:46 | + 1 -

De markt lijkt een monopolistische concurrentie: er zijn veel aanbieders maar er zijn er weinig die de marketing en het betaalgemak zo goed geregeld hebben als Thuisbezorgd. Dit lijkt mij niet verboden dus moeten de ondernemers zich beter organiseren...

Krakakaa | 29-01-18 | 20:07 | 1 | + 6 -

Je zegt eigenlijk: restaurant-houders, kies een ander beroep (een website beginnen).
En wie moet dan het eten regelen?

frank87 | 30-01-18 | 09:46 | + 0 -

De grootste ratten zijn die van Socialdeal. Dat zijn de wereldkampioenen uitknijpen. Je moet al een driegangenmenu voor E15,-- maken en dan strijkt Social Deal ook nog E5,-- op. Oftewel als restaurant moet je voor E10,-- een driegangenmenu serveren.
Mocht je een restaurant op die site tegenkomen, dan bel je het restaurant en dan vraag je om een Social Deal zonder socialdeal. Win-win.

Haberdoebas | 29-01-18 | 19:53 | 1 | + 13 -

Goede suggestie.

Poekieman | 30-01-18 | 09:47 | + 0 -

Doe het ook nooit meer, keer gedaan bij thuisbezorgd, de berenburger met friet geloof ik.
Daar kwam een partij bagger uit die doos... Ik verwachte niet veel voor een snelle hap maar dit...
Ik verzin wel wat anders voortaan voor die 26 eurie's

goldsammy | 29-01-18 | 19:36 | 2 | + 5 -

Frieten moet u steeds vers eten, die kunnen niet vervoerd worden. De houdbaarheid is hooguit enkele minuten. Een kwartier in een afgesloten ruimte, samen met een berenburger, dat moet eruit gezien hebben alsof het reeds een keer opgegeten was.

Nonkel Frituur | 29-01-18 | 19:42 | + 32 -

Om maar niet te spreken van de bagger die uit u kwam na het nuttigen van dit culinaire hoogtepunt van berenvlees, aardappel en transvet.

Rhenium | 30-01-18 | 02:32 | + 2 -

thuisbezorgd maakt flinke winst in NL, maar miljoenenverlies in Duitsland (door voor miljoenen te adverteren omdat ze de nr. 1 willen worden). NL'se restaurants mogen dus de Duitse advertenties betalen...

FW Ta-183 Huckebein | 29-01-18 | 19:24 | + 6 -

Wat is er mis met even zelf bellen naar de lokale Chinees, pizzeria of spareribs restaurant?
Ik bestel uit principe niet via thuisbezorgd. Ik hoop hiermee de lokale ondernemer te supporten.

Majoor Pikindewind | 29-01-18 | 19:22 | + 38 -

Mensen, kom een keer van die bank af in plaats van uzelf op te sluiten. Als u dan toch kiest voor de snelle hap, ga gewoon naar de frituur. U ontmoet er mensen uit de buurt, u hoort de laatste roddels, misschien doet u er wel een nieuw lief op, ... De lijst met voordelen is eindeloos. En dan hoeven die puisterige pubers op hun brommer met pizza-laadbak geen gekke capriolen meer uit te voeren in het verkeer. Iedereen blij.

Nonkel Frituur | 29-01-18 | 19:21 | + 25 -

Bestel nooit meer bij thuisbezorgd, sinds mijn favoriete bezorgrestaurants bij de bestelling een briefje stopten dat je gratis rechtstreeks bij ze kan bestellen.

Guido | 29-01-18 | 19:20 | + 21 -

Als Horeca in Actie zelf een website begint, en hun bezorgers nog wat verder uitknijpt dan thuisbezorgd dan moet het makkelijk voor 11% kunnen....

W_F | 29-01-18 | 19:05 | + -1 -

Dat een andere partij dan de winkel de prijzen bepaalt moet wat mij betreft direct verboden worden.
Maar het kabinet staat leegknijpen van kleine ondernemers gewoon toe.

Wie had ook wat anders verwacht.
Op naar 0 winkels in de binnenstad.

Raider Twix | 29-01-18 | 18:56 | + 1 -

Ik stond gisteravond bij de afhaalChinees en zag 41 euro afgerekend worden voor een paar minimenu's. Wat klagen die ondernemers nou over die commissie, bij iedere Chinees staan illegalen in de keuken de boel op te warmen en verder kost de hele menukaart natuurlijk geen droi aan inkoop- en productie. Niks tegen geld verdienen, maar láát die thuisbezorgers dat ook kunnen doen?

F. von Zeikhoven | 29-01-18 | 18:50 | + -8 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken