Vijf redenen waarom u geen leraar wilt worden



Die hadden we ook nog: het lerarentekort. Grijpen we niet in, dan zijn er in 2025 10.000 leraren te weinig. Er moet dus iets gebeuren maar de grote vraag is wat. Het Platform Bètatechniek - een projectje van de overheid om meer leerlingen richting de bètakant te duwen - heeft daar onderzoek naar laten doen, en daar springt direct een positieve uitkomst uit. Van de niet-leraren met een opleidingsniveau van mbo-4 of hoger wil 40% best in het onderwijs werken, vanwege het stukje kennisoverdracht en de bijdrage aan de maatschappij. Wat houdt hen dan tegen? Een te hoge werkdruk, de omgang met lastige leerlingen, het gebrek aan respect, het niet bezitten van lesbevoegdheid én natuurlijk het lage salaris. De oplossing: flexibiliteit.

Altijd hetzelfde riedeltje

Want nee, een leven lang voor de klas staan kan de ondervraagden niet bekoren. Ofwel, laat mensen makkelijker in én uit het onderwijs stappen. Dat betekent dat het makkelijker moet worden om lesbevoegdheid te halen, maar ook vooral dat het perspectief voor de leraar beter moet. Een kernbegrip in dezen is een prachtig staaltje ambtenarentaal: het bieden van een circulaire carrière. Dat wil zeggen dat leraren zich breder kunnen ontwikkelen en zich dan uiteindelijk niet de artiest hoeven te voelen 'die elk concert dezelfde liedjes zingt, jaar in, jaar uit'. Dan mist u er nog één, en dat is vanzelfsprekend het salaris. In haar advies aan minister Slob (Onderwijs) laat het Platform zich daar maar heel magertjes over uit aangezien het een veel te beladen politiek onderwerp is. Waar iedereen gewoon simpelweg meer knaken wil, lezen we in het onderzoek dat 'meer differentiatie in salaris' weleens de oplossing kan zijn. Wat daarmee bedoeld wordt is niet duidelijk. Wel lezen we dat scholen 'meer out-ofthe-box' moeten denken als het gaat om arbeidsvoorwaarden. Dat wordt dus nog even doorstaken

Reaguursels

Inloggen

De oplossing: flexibiliteit. Yeah right. Als het juist wordt gebruikt misschien, maar mijn ervaring bij mijn vrouw is dat directeuren van basisscholen de opgerekte flexibiliteit (6 keer tijdelijk contract mogelijk ipv 3), vooral misbruiken om vakanties niet door te hoeven betalen en snel van mensen af te komen als ze de tijdelijke contracten hebben doorlopen. Want waarom zou je vaste mensen voor de klas willen als je lekker goedkoop uit kunt zijn?

-=PyP=- | 29-01-18 | 22:52 | + 5 -

Wat is er mis met elk concert dezelfde liedjes zingen? Mick Jagger zingt ook elk concert dezelfde liedjes, en die weet het wel leuk te houden voor zichzelf.

Sjors W. | 29-01-18 | 18:36 | + 1 -

Ik als drs. ing. Bedrijfskunde en Informatica heb een kleine twee jaar geleden met een HTS onderhandeld om gedurende vier maanden 6 uur per week het vak 'Internationale Handel en Logistiek' te gaan geven aan twee klassen. Ik heb een dictaat gemaakt met globale berekeningen, incoterms, BTW regels etc. Dit omdat ik vind dat dat een gat in de Bedrijfskundige opleidingen is.
Alles voor elkaar en toen kwamen die twee Amsterdamse pisvlekken (Asscher en Wiebes) met het verbod om ZZP-ers les te laten geven.

Dan maar niet.

Het leek me gewoon leuk omdat op een vrijdag te doen en daarna lekker met de leerlingen een biertje doen in het plaatselijke café, net zoals ik dat bijna 26 jaar geleden deed met wijlen dr. Hoogkamer. Die gaf ook 1 dag per week les op de HTS.

In 1992 kregen we al les van hem over de milleniumbug. De docent zelf was niet millenuimbestendig want hij overleed plotseling op 28 december 1999.

Haberdoebas | 29-01-18 | 17:37 | + 17 -

Ik heb ooit een tweedegraads onderwijsbevoegdheid via deeltijdonderwijs in 4 jaar behaald. Een zogenaamde zijinstromer zoals meerdere rond 2000. 6 jaar les gegeven op het vmbo, speciaal onderwijs voor zwakbegaafden en op roc’s. Allemaal in Amsterdam op zwarte scholen. Het salaris vond ik goed. Veel vakanties en vaak vrije dagen. Maar alle zijinstromers die ik ken zijn ook allang weer gestopt. Niet alleen de problemen met leerlingen maar ook oncollegiale medewerkers, enge zelf verrijkende bestuurders en directies die volstrekt incompetent zijn. Er bestaat geen aanspreekcultuur in onderwijs teams zoals bij commerciële bedrijven en het is een bepaald type mens wat voor onderwijs kiest. Ik vond het zure politiek correcte sfeertje in de koffiekamer en de supersnel overspanen rakende collega’s ook geen goede deal om lang tussen te zitten.

gespierdespijkertje | 29-01-18 | 17:03 | + 12 -

Het maakt enorm uit of je aan VWO-leerlingen in een dorp in Brabant les geeft of aan VMBO'ers uit de Randstad. Het eerste is leuk, nuttig, en gewaardeerd, het tweede letterlijk gevaarlijk, stressvol en ellendig. Dat valt met geen enkel salaris meer recht te trekken.
Er is overigens ook nauwelijks een lerarentekort voor wat hoger onderwijs in de meer landelijke gebieden aan autochtone leerlingen. Deze scholen kunnen leraren genoeg krijgen.

du Roi Soleil | 29-01-18 | 16:29 | + 15 -

- Geweldadige ouders is ook een goede reden niet in het onderwijs te willen.
En het management geeft ze gelijk.
- Het recht op een diploma.
- Lullo's die hadden moeten blijven zitten i.p.v
overgaan naar het volgende jaar.
- Meer bemoeials van managers dan leraren.

Raider Twix | 29-01-18 | 16:28 | + 7 -

'Lastige leerlingen', 'gebrek aan respect' en 'ik ben ongeschikt' als hoofdredenen opgeven om niet leraar te worden. Maar wat zou je over de streep trekken: 28% 'als bevoegdheid halen makkelijker zou zijn' en 28% 'als bevoegheid gratis zou zijn'. Oftewel men wil wel leraar worden maar er vooral geen enkele moeite in steken.

Vunzigheid | 29-01-18 | 16:25 | + 3 -

Gemiddeld salaris 3500 bruto met 10 weken vakantie, dat is toch niet slecht als je dat terug gaat rekenen naar loon per uur.

Mans5 | 29-01-18 | 14:45 | 2 | + 1 -

Ik zou best leraar Engels of Aardrijkskunde willen worden (al moet ik bij die laatste de klimaatpropaganda gaan verspreiden). Aan het salaris zal het niet liggen en ik ken ook geen leraar die niet een goede hypotheek kan krijgen. Nee, als er een reden is waarom ik niet voor de klas ga staan is dat je geen meetlat meer mag gebruiken in vakken anders dan rekenen.

Stonecity | 29-01-18 | 15:51 | + 13 -

Het begint met 1800 begreep ik.
Snel stijgen zal wel tegenvallen.

Raider Twix | 29-01-18 | 16:23 | + 4 -

Ik vermoed een verborgen agenda van ongeveer alle niet FvD / PVV politici. Die doen er alles aan om de boel te islamiseren. Afbraak van onderwijs past daar uitstekend bij. Hoe dommer het kiesvee is hoe gehoorzamer ze de moskee in gaan en hoeveel te beter ze Leni (Riefenstahl) Orwellogren gehoorzamen.

Vogelbeest | 29-01-18 | 14:05 | + 17 -

De aangedragen oplossingen matchen niet bij de drie meest genoemde problemen. Dat gaat niet werken.

Lastige leerlingen en respect zijn kernwoorden die aangeven dat alle maatschappelijke problemen over het schoolhek gegooid zijn. De leraar zoekt het maar uit. Een complex probleem gemaakt door velen, gaat nooit door een enkeling opgelost worden.

Het wordt tijd dat de beste stuurlui eens met twee voeten in de modder gaan staan, voordat ze met de volgende beleidsnotitie komen.

Feynman | 29-01-18 | 13:52 | 1 | + 12 -

Maar goed, wat definieer je als lastig? Leerlingen met een concentratieboog van een fruitvlieg is 1. Oorzaak: www.nrc.nl/nieuws/2017/12/11/mobieltj... , daarbij moet ook gezegd worden dat vooral in de randstad veel straatcultuur de klas inkomt, ouders die denken meer te weten dan de leraar en bij het minste of geringste in de telefoon klimmen om school te bellen. Dat laatste meestal op de "blanke scholen". Want dat Pietje geen havo kan ligt toch zeker niet aan hemzelf.

Vrouwtje_haram | 29-01-18 | 14:01 | + 7 -

Ik ben leraar. Is het een aantrekkelijke baan? Mwa. Het is niet zozeer het salaris wat slecht is (is het niet zo), of de werkdruk waar ik een probleem mee heb. Het ligt aan de doelgroep leerlingen vind ik. Vmbo leerlingen uit de randstad? Ik heb het een paar jaar gedaan. Nooit meer. Ik wil best leerlingen opvoeden, maar er is een drempel die je vaak over gaat waardoor je meer politieagent bent dan leraar. Als leerlingen zich gedragen en je een band met ze hebt valt het met die werkdruk best mee. Ik doe het liever dan 40 uur per week achter een bureau zitten, wat ik eerst deed. Als je een hoger salaris wilt moet je jezelf nuttig maken. Dus: extra taken oppakken waardoor je naar een andere salarisschaal kan en eens 'n schaaltrede kan overslaan.

Vrouwtje_haram | 29-01-18 | 13:39 | + 20 -

De VMBO en MBO moeten weer terug naar de LTS en de MTS. Technisch Vakonderwijs. Je moet vooral uitvoerend werk verrichten, onder begeleiding van een HBO'er en/of een oude rot in het vak.

Metselen leer je nog steeds het beste van iemand die 20 jaar ervaring heeft en niet van iemand die een cursus 'creatieve therapie' of 'cognitieve vaardigheden' gehad heeft. Met die onzin moeten we dus ook stoppen.

Zorg op het (V)MBO voor een mix van praktijkdocenten en 'echte' docenten. De eerste groep ontlast de laatste. Zij-instroom wordt makkelijk (gratis cursus voor 2 avonden per week gedurende maximaal 3 maanden) voor praktijk onderwijzers.

Daarmee zijn een groot deel van de problemen op de ROC's en MBO's opgelost.

De Ingeniale | 29-01-18 | 13:38 | 1 | + 18 -

De opzet ben ik helemaal mee eens.
Het MBO/LBO probleem zit hem echter in een aantal rotte appels in elke klas waarvoor school een 'straf' is. Tijd die ze beter op straat kunnen gebruiken om te hosselen.
Zij zullen ten aller tijd de boel op stelten blijven zetten om zoveel mogelijk chaos te veroorzaken (want is stoer, en de kans dat je weggestuurd word). Voordat hier een oplossing voor bedacht word kan je zoveel aan de structuur veranderen als je wilt maar de docent blijft gewoon een politieagent zonder mandaat..

Viper62 | 29-01-18 | 14:36 | + 10 -

Is het niet ook gewoon een reden dat mensen al werk hebben?
Er zijn zo veel beroepen die ik best wil doen, maar ik heb al een vak.

frank87 | 29-01-18 | 13:34 | + 10 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken