Royal Bank of Scotland: 'Soms moet je klanten zichzelf laten verhangen'

'BS' staat voor bullshit
'BS' staat voor bullshit

Het kan dat u dit even is ontschoten, maar in Engeland zijn ook mkb'ers voor het lapje gehouden door banken met de verkoop van renteswaps. U begrijpt dat bij de verkoop als eerste klantbelang, zorgplicht en ethiek niet door de draaideur mee naar binnen mochten. We herinneren ons nog dat Royal Bank of Scotland (RBS) in 2013 een canard (zo noemden we nepnieuws vroeger) van Sky News gebruikte om de hele wereld ervan te verzekeren dat het juist met iedereen het beste voor had. Inmiddels weten we wel beter. Maar ondanks dat RBS €450 miljoen heeft opzijgezet voor de gedupeerde bedrijven die door RBS (nog altijd voor ruim 70% in handen van de staat) in de financiële problemen kwamen tussen 2008 en 2013, is de gifbeker nog niet leeg. De Britse regering doet onderzoek naar het reilen en zeilen van de zogenoemde Global Restructuring Group (GRG) van de bank, vergelijkbaar met de bijzonder beheer-afdeling. Dat is de afdeling die bovenop de bedrijven zit die niet meer aan hun financiële verplichtingen kunnen voldoen. Die afdeling heeft uiteraard het belang van de bank te vertegenwoordigen en het verliesrisico te beperken, maar GRG zou nog een stapje verder zijn gegaan. Zoals klanten moedwillig failliet laten gaan, waarop beslag kon worden gelegd op bezittingen en extra kosten in rekening konden worden gebracht. Voordat u nu meteen HONDEN! gaat roepen, wacht dan even op onderstaande documenten uit 2009 die de bank op verzoek van voorzitter van het begrotingscomité van het Britse Lagerhuis heeft bekendgemaakt. Deze documenten dienden als instructie voor personeel hoe om te gaan met de klanten. 

U begrijpt dat dat 16-manieren-Upcoming-lijstje gaat over hoe er allemaal van een kale kip te plukken valt. Ook dat document waar 'Just hit budget!' boven staat spreekt ook voor zich. Echt lachen wordt het bij de tips. Nooit afgeronde bedragen gebruiken in gesprekken met de klant bijvoorbeeld, want dat klinkt niet interessant genoeg. En de kopjes 'Deal or no deal': 'Missed opportunities will mean missed bonuses' en 'Rope': 'Sometimes you need to let customers hang themselves' maken het beeld van de meedogenloze bankier helemaal af. Uiteraard veegt schrijft de topman van RBS, Ross McEwan, in een brief aan het parlement dat het document geschreven is door een laaggeplaatste medewerker, die ook niet langer bij de bank werkt. Daarbij is de beschreven handelswijze absoluut geen beleid geweest van de bank in het algemeen  en GRG in het bijzonder. zijn straatje schoon. Omdat dat is wat je doet. Weet u trouwens dat RBS ook betrokken is bij dat schmutzige faillissement van Carillion? Drie dagen voor de ineenstorting van het bouwbedrijf trok RBS als een van de belangrijkste geldschieters de stekker er uit door plots de financieringsvoorwaarden aan te scherpen. Goed, mag u nu HONDEN roepen.

Reaguursels

Inloggen

Vergeet de muziek, de humor en goede tv-series die uit de UK komen. Zakelijk zijn de Britten masters in backstabbing !! Uitermate beleefd maar onbetrouwbaar volk.

Ervaringsdeskundige | 18-01-18 | 19:23 | + 4 -

""U wilt mij iets te drinken aanbieden? Dat kunt u helemaal niet; de koffie en de thee zijn namelijk allang van mij. Alles is nu van mij!" Dit zei de accountmanager van Bijzonder Beheer tegen de verbouwereerde retailer wiens complete inboedel geveild zou worden. En dit kreeg een varkensfokker te horen die weigerde om de hem voorgelegde vaststellingsovereenkomst klakkeloos te ondertekenen: "Ik ga nu een weekje op vakantie. Voor ik ga, bevries ik je rekening-courant, zodat je geen voer voor je varkens kunt kopen. Eens kijken hoe die beesten van jpu er volgende week bij staan."" Uit: De pijnbank, de problemen van de Rabobank, door Nils de Heer, p. 111. Wie kan zich over dit soort praktijken nog oprecht verbazen?

Rhenium | 18-01-18 | 18:58 | 1 | + 6 -

Ook daarom: bij elk belangrijk gesprek opnames maken.

Muxje | 18-01-18 | 19:03 | + 4 -

Britse Endlösung voor twijfelachtige leningen.
In NL kennen ze dit soort spelletjes ook hoor.

Raider Twix | 18-01-18 | 17:16 | + 3 -

Ik verwacht niet anders van banken. Probleem is dat ze niet met eigen geld spelen en dat dit leidt tot nog meer inhaligheid.

Tsaaah | 18-01-18 | 16:25 | + 4 -

Kreeg ineens centjes terug van de ABN over iets dat ik ooit teveel betaald zou hebben. Was RBS kedootje.
Mooie brommer van kunnen kopen.

bastemeijer | 18-01-18 | 15:58 | + 0 -

Klinkt als de dagelijkse gang van zaken bij Bijzonder Beheer van sommige Nederlandse banken. Maar ik zal geen namen noemen, kuchRABOKuch

Muxje | 18-01-18 | 15:34 | + 7 -

Sometimes you need to let customers hang themselves'.
Laat de klant zichzelf de molensteen om de nek hangen. Ofwel: Koop die auto, koop dat huis! (ook al heb je er helemaal geen geld voor, gewoon doen)

TP 1984 | 18-01-18 | 15:29 | + 2 -

Weet ik nog steeds niet wat ze nou bedoelen met 'Sometimes you need to let customers hang themselves'.
Klinkt meer winstgevend voor pensioenverleners/levensverzekeraars.

George Foreman | 18-01-18 | 15:21 | 2 | + 2 -

Hoe de insteek hier overduidelijk fout is, mag een consument af en toe ook wel eens wat harder de consequenties voelen van zijn keuzes. Eigen verantwoordelijkheid (lees: zelf nadenken) bestaat al lang niet meer..

TuurlijkNiet | 18-01-18 | 15:31 | + 2 -

Mijn vroegere baas zei wel eens: "Als iemand zijn eigen graf aan het graven is, pak hem dan zijn schep niet af". Dat bedoelen ze hier.

Muxje | 18-01-18 | 15:42 | + 6 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken