Verdomme. Huisverhuursite Belvilla blijkt ook al niet te vertrouwen

Houdt het dan nooit op dames heren? Na de MSM, de PvdA, de Staatsloterij, Dirk Scheringa en autoverkopers blijkt dat vakantiehuisverhuursite Belvilla het ook niet zo nauw neemt met rechtschapenheid. Vandaag meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) dat @Leisure BR B.V, de eigenaar van Belvilla, misleidende vanaf-prijzen heeft gevoerd. De consumentenwaakhond merkte op dat het op www.belvilla.nl niet mogelijk bleek een vakantiehuis voor de vermelde vanaf-prijs te boeken. Daarnaast werden consumenten misleid over de 'onvermijdbare kosten', ofwel kosten die altijd betaald moeten worden en dus ook altijd aan de totaalprijs worden toegevoegd. De toezichthouder zegt al langer te vechten voor meer transparantie over prijzen in de reisbranche. En als we dit persbericht uit 2013 erbij pakken is daar niets van gelogen. Wat de ACM bedoelt met duidelijke prijzen wordt als volgt bepaald. 1. De reis of in dit geval het vakantiehuisje moet geboekt kunnen worden voor de vermelde prijs. 2. Tijdens het zoeken moeten de bijkomende kosten juist en duidelijk worden vermeld en 3. De 'onvermijdbare kosten' kosten moeten in de prijs zijn opgenomen. Verder moeten prijzen in de advertenties en de websites reëel zijn en als gezegd, moet een bezoeker een huis kunnen boeken voor de vanaf-prijs. Zo niet, dan is er sprake van misleiding. We lezen ook dat de ACM al eerder aan de bel heeft getrokken bij Belvilla, maar dat het dankzij de in 2016 aangepaste boetebeleidsregels nu een boete oplegt: €325.000. Zal ze leren. Maar u begrijpt toch ook hoe je een huisje huurt toch? Even contact opnemen met de eigenaar, en kijken of er korting in zit. Altijd prijs.

Reaguursels

Inloggen

Ik snap al die sites niet, of het nu take-away is of zo'n bellevilla. Al je systemen zijn automatisch, je hebt lage kosten (als het goed is). Pak gewoon max 5% per boeking/bestelling en niemand zal zeuren en iedereen wint. De verhuurder heeft voor 5% toeslag geen administratieve rompslomp, en de sites hebben een steady kasstroom. Maar nee, 5% is niet genoeg, het moet meer en meer totdat klanten afhaken, of een alternatief systeem bedenken. Of het nu om Iens(?) gaat, BelleVilla, Take-Away of welke variant dan ook, zoals Gele Beer al zei, dan worden ze overgenomen en veranderd het businessmodel want de winstgevendheid moet opgekrikt worden.

DMaN | 17-01-18 | 21:33 | + 1 -

Belvilla is gewoon een oplichterspartij. Er is een 'help rijd mijn vakantie' aflevering over die toko geweest, en het is gewoon 100% een clubje oplichters.

KermitDeSnicker | 17-01-18 | 20:30 | 1 | + 0 -

redt, niet rijd.

KermitDeSnicker | 17-01-18 | 20:30 | + 0 -

Transparantie in prijzen werkt het beste. Wij verhuren ons huis op Curacao voornamelijk via de eigen website. Mensen komen soms via Airbnb binnen, of via homeaway, maar dan proberen we de klanten naar onze site te laten zoeken. Daar werken die clubs natuurlijk niet aan mee. Dan doen we rechtstreeks zaken en dat is uiteraard voor de huurder en voor ons beter. Maar we geven heel goed aan wat de totaalprijs is en mensen krijgen geen financiele verassingen meer. Geeft ook weer lovende kritieken die ons hoger ranken in de zoekmachines. Die intermediair-clubs prijzen zichzelf uit de markt door hun graaierigheid. Ze begonnen allemaal nobel, maar ze worden overgenomen als het populair wordt en ja, dan moet er natuurlijk winst uit komen en verandert het business model.

Gele Beer | 17-01-18 | 19:48 | + 2 -

Deze boer wil alleen maar rechtstreeks verhuren en geen van zaterdag tot zaterdag gedoe, gewoon komen wanneer het lekker rustig is op de weg én tot eind januari nog de oude 2017 prijzen, Kijk op giteresortpuntcom, tot a,s zomer!

BoerinFrance | 17-01-18 | 17:37 | + 5 -

In het verleden eens een etage geboekt in Oostenrijk. Op de eerste verdieping van een nieuw gebouwde Oostenrijkse boerderij, alles keurig, volop faciliteiten, echt fantastisch. Ik kan me nog herinneren dat de eigenaar en zijn vrouw, die op de begane grond wonen, bij ons zaten te vissen wat we betaald hadden aan de huizensite. Wij betaalden iets van € 850,- . Zij ontvingen van de huizensite iets van € 450 of zo. Dus dikke business, die huizenverhuur. Ze zijn nu niet meer te boeken via die site..... Gelijk hebben ze.

Jos9595 | 17-01-18 | 17:16 | 1 | + 3 -

Het bedrijf uit dit verhaal doet 50/50, naast de onvermijdbare kosten (geloof ik). Inderdaad goede zaken. Ik ken verhuurders die daar hartstikke blij mee zijn, geen gezeur over planning, geld, reclame maken etc. Zij zitten dan ook vaak de gehele beschikbare periode vol, wellicht dat dat het verschil maakt.

001_Mills | 17-01-18 | 18:42 | + 1 -

Om een vakantiehuis(je) te huren heeft niemand Belvilla nodig. Zoals hier al eerder is aangegeven is het goedkoper om rechtstreeks van de eigenaar te huren. Om in contact te komen met de eigenaar zijn er verschillende mogelijkheden. Adressen opvragen via VVV's, Nationale Verkeers- en Toeristenbureaus, of via het Internet. Wel opletten dat de aanbetaling niet bij criminelen terecht komt ;-)

mona | 17-01-18 | 16:37 | + 0 -

Ja, want boekers van een vakantiehuisje, dat zijn me daar toch een stel domme dodo's, joh! Dus ist maar goed dat er zo'n indirekte bewindvoerder zoals de Autoriteit Consument & Markt voor ze bestaat. Misschien moet er ook 'ns een Autoriteit Consument & Belastingdienst komen? Of nee, een Autoriteit Consument & Overheid! Ja! Die moeten we hebben....!

F. von Zeikhoven | 17-01-18 | 15:28 | 2 | + -2 -

Ook als je niet dom bent, maar gewoon een huisje zoekt binnen een bepaalde prijsklasse, is dit verschijnsel irritant.

fail | 17-01-18 | 16:07 | + 6 -

Die autoriteit zus en autoriteit zo houden zichzelf zo aan het werk. Op niks af natuurlijk, want iedereen weet dat er nog een paar tientjes bijkomen aan boekings- en schoonmaakkosten e.d.

Jos9595 | 17-01-18 | 17:28 | + -2 -

Gewoon op sites als trivago en dergelijke zoeken wat je leuk lijkt en dan zelf contact opnemen met de accomodatie. Gegarandeerd goedkoper en eigenaar is ook blij want houd er zelf ook meer aan over.

2voor12 | 17-01-18 | 14:45 | 1 | + 3 -

Dat zoiets gegarandeerd goedkoper is, kan ik niet beamen. Laatst moest ik drie dagen in Nederland zijn. Ook een beetje gezocht naar hotels op Trivago. Via Bookingdotcom bleek het goedkoper te zijn dan rechtstreeks bij het hotel. Ik moest het (kleine) hotel toch nog bellen, om te informeren naar de mogelijkheid om laat in te checken. Tegelijk even geïnformeerd of het mogelijk was direct bij hun de booking-prijs te betalen. "Als je het daar goedkoper kan krijgen, dan boek je toch lekker daar", was het antwoord.

The_iron_boar | 17-01-18 | 15:42 | + 1 -

Ooit hebben wij via Belvilla jaren geleden een huis(je) gehuurd in Oostenrijk een plek die heel lastig was te vinden maar dus ook voor de belastingdienst a.h.w. niet dat wij ontduikers zijn maar ik stelde mij dat voor, maar dit alle sterzijde.
Sinds een jaar of wat boeken wij rechtstreeks bij de huizenverhuurders in Oostenrijk en eentje zelfs al voor de vijfde maal, prima plek en de rust etc. bij nadere navraag bleken deze mensen ooit ook een soort van contract te hebben gehad met deze bovengenoemde organisatie maar na drie jaar hebben zij het contract opgezegd aangezien er wel heel vreemde regeltjes om de hoek kwamen kijken elk jaar bij de contractverleningen, ja die gingen per jaar waarschijnlijk, ze waren goedkoper uit (lees iets meer winst uit je eigen onderneming halende) maar konden ook betere service verlenen aan hun gasten, dus Belvilla is niet alleen voor hun klanten een luis in de pels maar ook voor de aangesloten verhuurders.

Autobahn-fahrer | 17-01-18 | 14:24 | + 1 -

Volgens mij doet ieder vakantiepark dit. Meen mij te herinerren dat ook doet en deed. Bedlinen komt er ineens bij, net als toeristenbelasting, boekingskosten (ad €25!) wanneer je wilt boeken.

Super Grover | 17-01-18 | 14:13 | + 2 -

Die pro-tip aan het eind werkt bij AirBnb ook vaak goed. Scheelt de boeker 12% en de geboekte 3..6% ofzoiets.

Poekieman | 17-01-18 | 13:55 | + 4 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken