Historisch! Noord/Zuidlijn is AF

Niemand weet precies wanneer de bouw is begonnen, maar archeologen vermoeden dat er sinds de Late Bronstijd aan een Noord/Zuidlijn wordt gewerkt. Beschavingen kwamen en gingen, maar het spoortje tussen bijstand en bankiers kwam niet gereed. Tot nu.

Een klein berichtje. Dat is alles wat Nu.nl eraan wijdde. 'De bouw van de Amsterdamse Noord-Zuidlijn zit er na vijftien jaar op. De stations en de metrolijn zijn donderdag opgeleverd, maakte de gemeente bekend. Nu volgt een periode van proefdraaien, waarna de metrolijn zoals gepland op 22 juli Amsterdam-Noord met de Zuidas verbindt.' Toch een beetje alsof een verzetsblaadje op 6 mei '45  op pagina 8 meldt dat Nederland bevrijd is.

Want wat hebben we een gezeik met dit project gehad. Om u een idee te geven wat verzakkingen van monumentale panden, boren in een moeras, en een gemeente zonder tanden doen: de oorspronkelijke deadline lag in 2005. Toen was onze koning nog Frans, zeg maar. Daarnaast zijn de kostenoverschrijdingen op het onbeschrijflijke af. Wat ooit werd geraamd op een miljard, is inmiddels de 3,1 miljard voorbij. Alles was altijd een gepasseerd station, doorgaan immer de enige optie en nu is het eindelijk af. 

We pinken een traantje weg, maar weten ook dat er tussen nu en de oplevering op 22 juli nog van alles mis kan gaan. Mogelijk vinden onderzoekers over honderden jaren sporen van een enorme explosie. Van de verantwoordelijke wethouders zal in ieder geval (bijna) elk spoor ontbreken.

Reaguursels

Inloggen

"zoals gepland". Bedankt, ik heb vandaag weer gelachen.

watergeus | 12-01-18 | 10:00 | + 1 -

3.1 mld, dat is ca. 0.3 mld per kilometer. Valt nog mee. De onlangs opgeleverde nieuwe lijn in New York kostte ca 2 mld... voor elke kilometer.

Muxje | 12-01-18 | 09:47 | + 3 -

Keihard Nee gestemd bij het NZ-lijn referendum destijds, maar dat werd toen ook al volgens goed gebruik genegeerd.

panacee | 11-01-18 | 23:54 | + 6 -

Yes! en nu weer 15 jaar wachten op het volgende stukje spoor. Bijvoorbeeld richting Zaandam en Zaanstreek, richting Hoorn (ooit eens een plan voor geweest), richting Amstelveen, Schiphol, Aalsmeer. Ik noem maar wat opties. Beetje knappe lightrail ipv brakke NS treinen. Misschien dat het eerste stukje in 2033 dan klaar is.. Zo staan we met z'n allen nog decennia lang als sardines in het OV en stil op de weg. Hoezee!

Vunzigheid | 11-01-18 | 22:53 | + 6 -

Uiteindelijk gaat de NZ lijn zo'n 3,1 miljard kosten waarvan het Rijk 1,1 miljard voor haar rekening heeft genomen door heel slim dit vooraf te maximeren en Amsterdam moet dus zelf 2 miljard ophoesten; Amsterdam had de "mazzel" dat in ze in 2009 hun aandeel van 9% in NUON voor de hoofdprijs hebben verkocht aan Vatenfall en de helft van die 800 miljoen opbrengst , dus 400 miljoen, in de NZ lijn tekorten konden pompen. Daarnaast zijn de grondopbrengsten van oud maar vooral nieuw onroerend goed ook niet bepaald rond de nieuwe metrolijn ook niet bepaald gedaald en kon voor een zeer lage rente geleend worden zodat de aanvraag van een beschamende artikel 12 aanvraag, zoals in de jaren tachtig, Amsterdam ondanks de megaoverschrijding bespaard is gebleven !

J.Homan2419 | 11-01-18 | 22:29 | + 4 -

Vijftien jaar? Nee, dat klopt niet, voor ons voormalig kantoor op de Vijzelgracht werd in 1999 begonnen met voorbereidingen en dat weet ik zeker omdat er vanwege het verleggen van een weggedeelte een vervelend ongeluk gebeurde, waarvoor ik nog getuige ben geweest. Maar hoe dan ook het is een grove schande. Het gedoe in de Ferd. Bolstraat wel het dieptepunt.
De (South) Korean Train Express deed er 12 jaar over om een (werkende) hoge snelheidlijn van Seoul naar Daejeon (deel 1 groot 411 km) te realiseren. Waarvan 290 km over bruggen en door tunnels. Moerassen, gebergte, seismisch instabiele grond etc. En dan komt Nederland met zijn HSL zijn Fyra en de NZ lijn van 3,8 km. Gaaf land joh!

Memek | 11-01-18 | 22:01 | + 4 -

Het enige in Nederland wat op rail rijdt en enigszins functionerend is opgeleverd is de metro in Rotterdam.
Maar dat blazoen wordt dan weer bezoedeld door de randstadrail die in Rotterdam begint of eindigt, afhankelijk van de kijkrichting.

Jongelui, spoorrails-systemen waren een goed idee in de 18e eeuw toen James Watt de stoommachine werkend wist te krijgen, maar er nog geen goede wegen waren. Sinds we die gekke Oostenrijker in Duitsland hebben gehad liggen er goede wegen in grote delen van Europa (uitzondering +32).
Stop met die spoorshit en leg wegen aan. Dibbeldeks in de steden, dubbelbreed buiten de steden.
Kost een tiende, werkt 10x zo goed. Rendement per saldo 100x zo hoog dus.
En mocht je bij de overheid werken: Dingen op rails kosten subsidie. Auto's kun je uitmelken.
O nee, wacht, overheden gooien graag andermans geld in het water. Die belasting die komt wel op een of andere manier. Een heffing op rolstoelbanden of zo. Als het maar geld oplevert. Schijt aan de burger!

Vogelbeest | 11-01-18 | 21:51 | + 6 -

"Het was een geschenk van Nederland aan de Amsterdammers."
Sodeflikker toch op. Het was een door de provinciën opgehoest cadeau van de landelijke PvdA aan de PvdA Amsterdam. Waar ongetwijfeld weer veel PvdA'ers met de strijkstok langs zijn gegaan.

Wanneer gaat Amsterdam deze hartelijkheid van 3 miljard eens wat wederkerigheid bieden? Geef Groningen eens wat, of Twente.

Abject | 11-01-18 | 21:39 | + 14 -

Precies. In Groningen ontstaat het grootste metrostationnetwerk van de wereld. Maar zij mogen het wel zelf betalen.

squadra | 12-01-18 | 10:15 | + 4 -

Wim Kok was nog premier. Het was een geschenk van Nederland aan de Amsterdammers. Voor hetzelfde geld had heel Nederland filevrij gemaakt kunnen worden.
We betaalden nog met gulden en buiten de Elsevierlezers had nog nooit iemand van Pim Fortuyn gehoord.
De sporen zijn af. Nu de treinstellen nog. Het HSL spoor lag er ook een jaar of 8 en toen reden er twee maanden Fyra's (als ze reden) en sindsdien rijden er nog steeds alleen maar Thalys treinen en een intercitydirect tussen Amsterdam en Bredra.
We geloven het pas wanneer alles een half jaar rijdt. En dan meteen de lijn doortrekken naar Schiphol. Als we dan toch bezig zijn ook meteen de trein van Sloterdijk naar Schiphol aftakken naar station WTC, dan is het OV in Amsterdam weer op pijl.

Haberdoebas | 11-01-18 | 21:16 | + 2 -

Je 2e zin is gelijk het grootste drama van Amsterdam. Heel Amsterdam bestaat bij gratie van giften van de Rest van de Nederlanders.
Alleen jammer dat die er niets over te zeggen hebben. Ter Apel krijgt een kamp vol misdadigers, verkrachters en kanslozen.
Amsterdam krijgt een Stopera, een gerenoveerd centraal station, metrolijnen. En geld genoeg om al die kanslozen maar te blijven subsidiëren. Dat er iets aan onze "democratie" rammelde was bij de meesten al bekend, maar wie nog twijfelde hoeft alleen maar naar deze feiten te kijken.

Vogelbeest | 12-01-18 | 08:07 | + 5 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken