Werklozen missen feedback van UWV

Leermomentje
Leermomentje

Voor wat hoort wat. Om eer te doen aan de sollicitatieplicht moeten mensen met een werkloosheidsuitkering per vier weken vier sollicitatieactiviteiten ondernemen. Behalve de klassieke sollicitatie vallen daar ook zaken als netwerkgesprekken en het plaatsen van cv's op vacaturesites onder. WW'ers moeten die vervolgens netjes doorgeven aan het UWV middels het aanmaken van een taak in hun eigen Werkmap. Toch blijft voor de instantie dergelijk sollicitatiegedrag 'nog min of meer in nevelen gehuld – als een black box.' Dat was voor de uitkeringsboer reden om onderzoeksbureau Kantar Public in te schakelen, dat vervolgens 38 interviews met WW'ers deed. Oftewel: generaliseren gaat niet, maar de resultaten daarvan geven wel een inkijkje in wat er nog meer achter de voordeur van de werklozen plaatsvindt naast het bijhouden van hun onvolprezen Werkmap. Te beginnen met de conclusie dat driekwart van de ondervraagden meer dan vier keer iets sollicitatie-achtigs doet, terwijl een kwart dat toch liever tot het karige minimale aantal beperkt. Maar het heetste hangijzer voor het UWV is dat de helft minder activiteiten opgeeft dan deze groep echt gedaan heeft - dit heet met een heel mooi woord onderregistratie. Hier geven ze twee redenen voor. Er zijn bijvoorbeeld 'signalen in de Werkmap op werk.nl die WW’ers de indruk geven dat het registreren van 4 activiteiten voldoende is'. Concreet wil dat zeggen dat bij minder dan vier doorgegeven activiteiten het vakje rood is, en na het passeren van die grens wordt deze groen. Een andere opgegeven reden is veel interessanter: extra registreren heeft geen zin want het UWV geeft toch geen directe feedback. Kortom, veel gedoe en het heeft toch geen zin, zodat meer invullen niets meer dan een zoveelste bureaucratische bezigheid is. Weinig verrassend, zo zou je kunnen zeggen. Maar om positiever af te sluiten: een probleem dat zich flink in de marge bevindt, want met de werkloosheid gaat het gewoon hartstikke lekker

Reaguursels

Inloggen

In .dk is geen UWV. U kunt zich aansluiten bij een verzekering ("A-kasse") die meestal gerelateerd is aan de vakvereniging. Dit is geheel vrijwillig, u kunt ook de centen in eigen zak houden en niet meedoen aan deze verzekeringen.

nieuwe_Deen | 12-01-18 | 23:23 | + 0 -

UWV doet ook sollicitatiecursussen. Hoe maak je een CV? Hoe schrijf je een brief? En dan klassikaal, goed gemengd, dus de Colombiaanse schoonmaakster die niet kan lezen en schrijven moet in het groepje met de ontslagen directeur PR van een groot telecombedrijf.
De cursusleidster is een jonge Surinaamse dame die er een potje van maakt. Bij de volgende sessie zit zij achterin het lokaal en in haar plaats is een Hollandse gezette deerne op leeftijd gekomen die van de hoed en de rand weet, zelfs de PR- meneer leert nog iets. De invalster werkte ooit zelf voor UWV maar werd ontslagen. Nu was ze blij dat ze af en toe werd ingehuurd om ¨bij te staan¨...

squadra | 12-01-18 | 10:28 | + 14 -

UWV is een geweldige organisatie. Je gewoon aan de regels houden, i.c. 4x per periode een 'netwerkgesprek' voeren, en ze laten je met rust als kansloze 55-plusser. Je uitkering wordt netjes 38 maanden overgemaakt. Dat was althans tijdens de crisis in 2013-2016 zo.

gestoptmetroken | 12-01-18 | 09:26 | + 0 -

@VoormaligeRoker (kudos, overigens!)
Klopt, maar feit is dat het UWV een enorme bureaucratische moloch is, die zich voordoet als een organisatie die mensen aan het werk zou 'helpen'. Wat gewoon dikke onzin is, het is een uitkeringsinstantie en meer niet.
Kent u iemand die daadwerkelijk door het UWV aan een baan is geholpen? Ik niet.

EefjeWentelteefje | 12-01-18 | 12:44 | + 6 -

@VoormaligeRoker (kudos, overigens!)
Klopt, maar feit is dat het UWV een enorme bureaucratische moloch is, die zich voordoet als een organisatie die mensen aan het werk zou 'helpen'. Wat gewoon dikke onzin is, het is een uitkeringsinstantie en meer niet.
Kent u iemand die daadwerkelijk door het UWV aan een baan is geholpen? Ik niet.

EefjeWentelteefje | 12-01-18 | 12:44 | + 0 -

Ja. Tijdens de crisis nam het UWV zelf veel 'coaches' aan die, toen de werkloosheid laag was ontslagen waren...
UWV gaf zelf aan geen banen te kunnen scheppen, en de onderliggende boodschap was: "Als wij geen last hebben van jullie, hebben jullie ook geen last van ons, uitkeringstechnisch." Ik praat nu wel over bijna-zestigers met meestal een goede ontslagvergoeding. Het laatste cohort dat nog geprofiteerd heeft.
Had ik ook eens mazzel, nooit vut gehad - wel 30 jaar voor betaald - 66 jaar en 3 maanden met AOW.
De echte profiteurs van regelingen zijn vóór 1950 geboren.

gestoptmetroken | 12-01-18 | 13:58 | + 2 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Tijdens mijn eerste gesprek bij UWV werd mijn CV gecontroleerd door een werkcoach.Zij vond daarin 2 opleidingen zonder diploma en corrigerende dat met 'succesvol doorlopen'. Stond nl beter.

Inter-D | 12-01-18 | 09:17 | + 2 -

Ik loop nu voor het eerst sinds anderhalve week in de WW en gebaseerd op die anderhalve week mogen ze wat mij betreft het UWV afschaffen. Het voegt 0,0 toe. Je krijgt verplichtingen opgelegd waar je niets aan hebt en datgene waar je wel wat aan hebt om een nieuwe baan te vinden daar doen zij niet aan want geen budget.

Je moet nog oppassen dat je niet gekort wordt op je uitkering waar je al die jaren voor betaald hebt als je te ondernemend bent. Het moet niet veel gekker worden.

Stonecity | 12-01-18 | 08:48 | + 7 -

Ik ben allang tot de conclusie gekomen dat het UWV er alleen zit om zichzelf aan het werk te houden.

little C | 12-01-18 | 12:03 | + 4 -

En dat het een draak van een website heeft komt niet uit het onderzoek? Of de site of DigiD ligt weer plat, een CV komt er helemaal verdraaid uit, kan bij UWV.nl niet eens bestanden uploaden, vacatures of je voorkeur kan alleen uit een vooraangemaakte lijst aan beroepen waar nooit het juiste tussen staat en ga zo maar door.....
Tja en dan bijna 50 en met een overgewicht niet representatief dus kom je al voor meer 90% van de vacatures niet in aanmerking omdat er gewoon een keiharde discriminatie op de arbeidsmarkt bestaat. Dan gaat het UWV je vertellen dat je ook op lagere beroepen moet solliciteren en dan krijg je te vaak te horen dat je overgekwalificeerd bent.
Kortom, het UWV staat te ver van de werkelijkheid, hebben met hun sites een slechte gebruikersvriendelijkheid en richten hun pijlen op het verkeerde.

Sinclair | 12-01-18 | 08:46 | + 4 -

Ik zou dan wat aan je overgewicht doen, dan stijgen je kansen kennelijk met 90%. Of is dat ook de schuld van het UWV?

Publius | 12-01-18 | 10:04 | + 5 -

@Publius | 12-01-18 | 10:04 | + 4 -
Zo'n simpel antwoord. Dik, dun, oud, jong, autochtoon, allochtoon etc zegt niets over de kennis, ervaring en inzet. Voor veel bedrijven is een oudere sowieso een risicofactor want men denkt dat die vaker ziek zijn en sneller arbeidsongeschikt worden waar ze dan voor moeten betalen. Het UWV weet dit ook en kent een subsidie regeling van enkele duizende euro's voor bedrijven die een 55-plusser in dienst nemen, helaas hebben de iets jongere oudere daar geen profeit van.

Sinclair | 12-01-18 | 13:57 | + 0 -

HetUWV is een orgaan dat zich zelf in stand houdt.
Ik heb een aantla jaren uitzendwerk gedaan en daarom, helaas, vaak met UWV te maken gehad omdat een opdrach ophield en ik weer WW aanmocht vragen (soms vond ik weer nieuw werk voor het in ging, maar niet altijd). Je mag op bizarre en onpractische locaties op appel komen om door een of ander geietenwille sokken figuur te worden verteld wat je plichten zijn. Als je dan vervolgens vraagt wat zij voor je doen is het antwoord "begeleiding" Nou die bestaat uit een selectie van facatiures die niet bij oplediding, ervaring of locatie (of ik in Amsterdamwou werken terwijl ik in Rotterdam woonde en geen rijbewijs had). Want ja, na een X periode wordt de reistijd opgerekt.
Als je vervolgens al je sollicitiaties moet overhandigen (soms tot 80 in een maan) krijg je de vraag waarom het niet lukt. Nou ik schijn niet de enige te zijn. UWV heeft, volgens mij, nog nooit iemand aan een baan geholpen.

Super Grover | 12-01-18 | 08:29 | + 4 -

loze stijl: 60/70uur per week en dan niet zonder WW aanvulling rond kunnen komen?
Dan ben je denk ik de slechtst betaalde 'ICT'er' in Nederland.

Wat doe je? patchkabels prikken?

rolandet | 12-01-18 | 07:17 | + 3 -

En al helemaal slechtbetaald als hij ook nog eens ZZP'er is.
Een beetje gekwalificeerd ICT ZZP'er kan toch makkelijk €50,- per uur vragen. Een cursus per jaar volgen, lease auto van €600/maand en €5000 per jaar wegzetten voor als het even tegenzit, terwijl je pakweg 1500 facturabele uren draait, komt je toch op een netto besteedbaar inkomen van iets boven de €3000/maand.

Tenzij je als ZZP'er bedoeld dat je via een tussenpartij in de avonduurtjes computerproblemen van bejaarden verhelpt, ja dan is het een heel ander verhaal.

WatMoetJeNu | 12-01-18 | 12:53 | + 0 -

Het is vrees ik nog erger gesteld dan dit.
Niet alleen komt er niet of nauwelijks feedback vanuit het UWV richting werkzoekende; mijn ervaring is dat er ook niet of nauwelijks veld onderzoek wordt gedaan naar de 'echtheid' van de opgegeven solicitatieactiviteit.
Zelf enkele jaren geleden in deze situatie gezeten en ik heb een aantal maanden standaard een open sollicitatie gestuurd naar een makelaar o.g die ook nog familie was ( niet dezelfde achternaam) Gewoon, om erachter te komen of er überhaupt iets van controle plaats vindt vanuit het UWV. Je raadt het al: Die heb ik niet kunnen achterhalen.
Nu leverde ik vele malen meer output vwb sollicitatieactiviteiten dan de vereiste 4 in 4 weken maar het vormde een negatief beeld bij me.
Na bijna een jaar besloten om me in te schrijven bij de KvK , BTW nummer aan te vragen en voor mezelf te beginnen als ZZPer ICT.
Dat werd/wordt in overleg wel ondersteund, hoewel ik vanaf dat moment wel minder WW kreeg ( dat was wel een een goede regeling)
Inmiddels kan ik er gemiddeld zonder WW infuus van leven maar in tijden van minder opdrachten voor eigen toko doe ik er uitzendwerk bij. Dit werkt uitstekend, hoewel dit helaas wel werkweken van 60-70 uur/oplevert maar goed... er komen betere tijden aan.

loze stijl | 12-01-18 | 06:25 | + 3 -

Ik zeg al jaren, als je al die mensen bij UWV CWI ontslaat hebben wij weer werk, die anderen vinden zelf wel weer iets in de schoonmaak. Probleem is het CWI/UWV systeem en rare 1 dag's psychiaters, komt allen Bij1

PantyHamster | 12-01-18 | 05:56 | + 2 -

Een hoop mensen weer aan het werk, jottem!!!!
Ze verdienen vaak zo weinig dat zij de rekeningen niet kunnen betalen.
Schiet niet op.

robert39 | 12-01-18 | 00:03 | + 4 -

Tja, zodra bereid bent om tijdelijk (ongeschoold)werk in een winkel of magazijn te accepteren heb je ineens "affiniteit" in die branche.
Vervolgens krijg je enkel nog maar vacatures van dat niveau toegeschoven.

Reebensteeltje | 11-01-18 | 23:38 | + 17 -

Sinds wanneer is het UWV er voor de werklozen?

Mauguio | 11-01-18 | 22:57 | + 20 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken