Winkelstraat wordt leger en leger

Gemak dient de mens
Gemak dient de mens
Laten we, zoals u van ons gewend bent, beginnen met het positieve nieuws. Het ging in 2017 wat omzet betreft lekker met de detailhandel. Dat blijft zo in dit nieuwe jaar, weten de economen van ING te melden, aangezien de sector andermaal een omzetgroei van 3% gaat noteren. U wacht natuurlijk op de 'maar' en die volgt nu. De voorbeelden van Blokker, V&D en diens opvolger Hudson's Bay bewijzen dat het zwemmen of verzuipen blijft. Vandaar blijft het van het grootste belang voor winkeliers om onderscheidend te blijven. In dat kader proberen Kruidvat en Trekpleister vandaag hun imago op te poetsen door het nieuws naar buiten te brengen dat ze stoppen met de verkoop van sigaretten. Maar niet per direct natuurlijk, want er liggen nog voorraden en de schoorsteen moet wel blijven roken. En dan agendapunt numéro twee: even juichen mag, maar dan snel weer focussen op de transitie naar online-verkoop. Dat die hard gaat illustreert de bank met de volgende cijfers. Internetverkoop draagt in de fashion voor 25% bij aan de omzet, voor consumentelektronica is dat 30% en koploper is speelgoed met een dikke 40%. Voor de situatie in 2025 werpt u een blik op bovenstaande grafiek die uit de glazen bol van ING is komen rollen. Voorlopig surfen de oude kolossen H&M, Zara en MediaMarkt goed mee op deze golf. En daarover gesproken, hoe is het nu met de leegstand van de winkelstraten des lands?

De grote leegte
Wel, die zakte van 10,2% (2016) naar 9,2% van alle vierkante winkelmeters in Nederland. Die vrije ruimtes vindt u vanzelfsprekend niet in de Randstad, wel in de provincie. En die kloof groeit.

groteleegte.png

Bovendien blijft de structurele leegstand gewoon groeien (meer cijfers).

groteleegte2.png

Dus als u slim bent (en niet lui), dan kijkt u eens naar een interessante ICT-vacature bij een webshop bij u in de buurt.

Reaguursels

Inloggen

Misschien in plaats van de praatjes over salarisverhogingen eens overzichtjes maken over koopkracht.
Koopkracht, je weet wel, wat je met je geld kan.
Als de lonen 4% omhoog gaan maar het leven wordt meer dan die 4% in euro's duurder, dan gaan we er dus op achteruit.

kloopindeslootjijook | 04-01-18 | 19:00 | + 5 -

XverderNix | 04-01-18 | 14:10 ,
Nou dan doe je dat toch lekker, daar hebben we pricewatch voor.
Maar die zet niet de prijs in jouw stenen winkel neer.
Dus helaas zal ik je nooit komen bezoeken.

koekje erbij? | 04-01-18 | 18:52 | + 0 -

Zolang kwaliteitsservice ver te zoeken is en de artikelen overal hetzelfde zijn, zal deze trent doorzetten. Geen medelijden mee.

pjisonline | 04-01-18 | 18:12 | + 2 -

koeberg: je reactie slaat als een tang op een varken. Je kunt het gewoon 's avonds laten bezorgen. Hier komt het rond 20:00. En als ik er om 20:00 niet ben, kan het ook om 10:00. Verder kun je door de WKOA de spullen vasthouden en bekijken voor 14 dagen, en alsnog terug sturen als je het niet wil. Zeker kledingwinkels hebben dit al standaard zelf ook als service. Bestel 3 maten en stuur de 2 die niet passen terug. Of alle drie.

Verder heeft de stenen retail het aan zichzelf te danken. Lees ook dit topic weer. Kruidvat etc. hebben last van online en wat doen ze? Juist dat product wat je online niet kunt bestellen (Sigaretten) uit het gamma halen. Nee, zo kom je er wel hoor jongens! En maar blijven denken dat je op prijs moet concurreren met online want ondanks je dure winkelpand, ga je de prijsenslag vast winnen!!

Dát is wat de stenen retail fout doet. Waar stenen retail het op kan winnen, en ook doet, is op kwaliteit en service. Iemand achter de kassa die écht weet waar het over gaat, z'n klanten kent en écht in het klantbelang denkt en handeld. Dat soort winkels blijven gewoon bestaan.

En dat zijn niet de grote ketens. Want die willen op prijs concurreren en zetten personeel in de winkel wat van toeten noch blazen weet. Ga bv. bij de mediamarkt eens vragen wat het verschil is tussen 2 televisies. Je zult een puisterig pubertje krijgen wat je gaat voorlezen wat het verschil is tussen de twee kaartjes met specs die bij de TV staan. Dát is waar stenen retail aan kapot gaat.

KermitDeSticker | 04-01-18 | 18:11 | + 10 -

Ik ben gek op die jongens uit Dedemsvaart. Leveren binnen een dag en niet goed? wordt het weer opgehaald zonder discussie.
Vorige laptop via die lui van Best Price & Great Service. Nou voor je iemand aan de telefoon hebt bij een probleem ben je al tien keer heen en weer geweest naar de winkel en dan nog. En dat gedoe met die prijs is ook quatsch, met hun eigen serienummers. Was tien jaar geleden voor het laatst en ik hoop dat ik iemand hier heb wakker gemaakt.

Fred Hartman | 04-01-18 | 17:45 | + -2 -

Bij ons dropt de bezorger het meestal om een uur of 7. Ik denk dat er uiteindelijk niet zo ver bezorgers zijn in één buurt. Heb je ruzie met de jouwe?

frank87 | 04-01-18 | 17:22 | + 1 -

@Vaartje | 04-01-18 | 15:10
Apeldoorn. Mijn buren willen een pakketje ook wel aannemen, maar dan moet de bezorger het hen wel aanbieden. En dat gebeurt lang niet altijd.
> Tevens rijdt de bezorgdienst zo nodig om 20:30 uur nog een laatste rondje door de wijk om de overgebleven pakketten af te leveren.
??? Welke bezorgdienst is dat??

koeberg | 04-01-18 | 16:32 | + 6 -

Na een cursus bestellen (kleding: passend, een maat te groot en een maat te klein, tenzij je het al eerder bestelde) en afleveren (op internet het afhaalpunt opgeven inderdaad) gaan de online nog verder omhoog.

Raider Twix | 04-01-18 | 16:08 | + 3 -

@koeberg | 04-01-18 | 14:18 |
U zou kunnen overwegen om uw bestelling op vrijdag te plaatsen. Dan heeft u op zaterdag in huis.
Overigens ben ik wel benieuwd waar u woont: mijn buren nemen mijn pakketje aan als ik niet thuis ben (en vice-versa). Tevens rijdt de bezorgdienst zo nodig om 20:30 uur nog een laatste rondje door de wijk om de overgebleven pakketten af te leveren.

Vaartje | 04-01-18 | 15:10 | + 8 -

@koeberg | 04-01-18 | 14:18
Ik koop juist kleding in fysieke winkels en de rest amper meer. Heb geen zin websites af te struinen met fototjes ter grootte van een postzegel van bijvoorbeeld broeken. En dan van ellende maar een hele stapel bestellen in de hoop dat er eentje tussen zit die past. En vervolgens de rest weer in te moeten pakken en naar een verzendpunt brengen om terug te sturen.

2voor12 | 04-01-18 | 14:45 | + 12 -

@koeberg | 04-01-18 | 14:18 | + 0 - Je kan steeds vaker een bezorgpunt kiezen. Heb wel eens een router (coolblue geloof ik) opgehaald bij karwei 3 straten van mijn werk, onderweg naar huis.
Heel veel spul kan naar de plaatselijke Albert Heijn, 2 straten van huis, kan ik lopend heen. Geen parkeerruimte nodig.
Als je werkgever mee wil werken (mijne niet) kun je het op je werk laten bezorgen zoals @Henk657 | 04-01-18 | 14:30

Vogelbeest | 04-01-18 | 14:33 | + 24 -

koeberg | 04-01-18 | 14:18 |
Pakketten worden gewoon op maandag bezorgd, itt de brievenpost. Je kan op maandagavond op de website van PostNL aangeven dat je het bij een afhaalpunt wil hebben bezorgd. Afhankelijk van je woonplaats kan dat ook een supermarkt zijn met ruime openingstijden en heb je dinsdagavond je bestelling.

Ik laat mijn pakketjes gewoon op het werk bezorgen. Dien meer mensen. Dan heb ik maandagmiddag mijn spullen al.

Henk657 | 04-01-18 | 14:30 | + 25 -

Iets via Internet bestellen anno 2018 voor iemand met een voltijds baan niet aan huis:
Ik bestel iets op zaterdag.
Op dinsdagavond vind ik een briefje in de bus: "We troffen u niet thuis aan en proberen het morgen nog eens"
Fijn, dan ben ik er ook niet.
Op woensdagavond vind ik een briefje in de bus: "We troffen u niet thuis aan. Vanaf morgenmiddag kunt u uw pakket bij Bruna ophalen"
Pas op vrijdag is het koopavond en kan ik dus mijn pakketje ophalen.

Ik koop eigenlijk alles behalve kleding (vind je iets, is het niet in je maat) in gewone winkels. Dan kan ik het bekijken en meteen meenemen.

koeberg | 04-01-18 | 14:18 | + 12 -

Online is lang niet altijd goedkoper dan in een fysieke winkel. Mensen zijn tegenwoordig gewoon lui. Ik verkoop online mijn artikelen soms voor het dubbele dan de prijs in mijn winkel. Dit is dan wel incl. verzendkosten. Men blijft liever lekker binnen dan even een straatje verderop het artikel kopen.

XverderNix | 04-01-18 | 14:10 | + 13 -

Net terug van een winkelcentrum, maar zo lang ik nog steeds 3x de parkeerplaats rond moet in mijn pauze in de hoop dat er iemand vertrekt blijft het toch bij voorkeur bestellen via internet.

Vogelbeest | 04-01-18 | 13:48 | + 17 -

Logische ontwikkeling. Uiteindelijk is een fysieke winkel een logistiek distributiebedrijf en een winkelstraat het bijbehorende 'bedrijven'terrein. Als door de online ontwikkeling de kostprijs van deze vorm van logistiek en distributie fors omlaag kan gebeurt dat gewoon. Money talks.

Binnensteden zullen verregaand hun attractiewaarde moeten gaan opkrikken en er niet automatisch vanuit gaan dat zij nog het distributiemonopolie voor retailproducten hebben. De oude stadscentra krijgen sterk gewijzigde functies. Winkel m2 worden meer etalages en proefplekken ipv kassa- en voorraadfunctie. Horeca zal in de winkelstraat oprukken evenals cultuur en wonen. De dagen van de monotone winkelstraten met filiaalketens zijn geteld.

En dat is maar goed ook.

SansUnique | 04-01-18 | 13:34 | + 24 -

Ik heb geen medelijden met deze fysieke winkels. Nu leeft de economie weer op, maar de volgende faillissementen volgen ongetwijfeld. Het is een verdienmodel van voor de middeleeuwen en niet praktisch gezien bereikbaarheid, openingstijden en het meeslepen van je gekochte spullen.

Henk657 | 04-01-18 | 13:27 | + -14 -

Prima. Winkelgebieden wat compacter maken en leegstand ombouwen naar woningen. Taak voor de gemeenten om dat goed aan te sturen.

Twee aandachtspunten bij de groei van webwinkels:
- lokale werkgelegenheid, gezien de distributiepunten vaak in Brabant zitten ben je als kassameisje in Groningen de lul.
- prijzen van pakketpost mag nooit afhangen van je locatie in Nederland. Dichtbebouwde stad of afgelegen dorp is geen reden voor een hogere of lagere prijs.

Henk657 | 04-01-18 | 13:23 | + 6 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken