Achjee. Deliveroo-bezorgers gaan Deliveroo helemaal kapotstaken

Strakke actie van de riders van Deliveroo gisteren. Terwijl 90% van de inwoners van Haarlem horizontaal een kater aan het verzorgen was, legden de bezorgers van een welkome vette bek het werk neer. Ook in Breda en Utrecht werd er tussen 17 en 20 uur niet gewerkt. De reden kent u: Deliveroo wil nieuwe bezorgers alleen als zzp'er aan zich binden, maar volgens de bezorgers is er van echt ondernemerschap geen sprake en zijn ze schijnzelfstandig/verkapte werknemers. En dus werd er gisteren gestaakt, gesteund door vakbond FNV. De eisen zijn simpel: die schijnconstructie moet van tafel en de fietskoeriers moeten weer in dienst worden genomen worden. Nu begrijpt u dat Deliveroo daar niet aan wil. De dienst vindt dat het niets te verwijten valt en is de overheid de echte schuldige omdat er maar twee smaken zijn: loondienst en zelfstandigheid. Volgens Deliveroo moet daar nog een derde smaak bijkomen, waar werknemers op basis van verrichtingen worden betaald in plaats van per uur. De vakbond kondigt bij monde van Frederique Zebeda (woei!) nog meer stakingen aan, als de eisen niet worden ingewilligd. Tegen BNR zegt Zebeda dat de eisen van de vakbond prima haalbaar zijn. 'Ze hebben het anderhalf á twee jaar al gedaan bij Deliveroo en er zijn andere maaltijdbezorgers die nog steeds zo werken.' Nou goed. Kijken hoe u er in staat. Bent u voor een eerlijk dienstverband van uw maaltijdbezorger of denkt u ach, het houdt zo'n kleinkunstenaar zonder werk als onderstaand lekker bezig?





Reaguursels

Inloggen

Als ZZP'er kan je er ook voor kiezen voor deliveroo en voor een ander bedrijf te werken tegelijkertijd. Daardoor zal je meer werk hebben en minder stil staan. Ik snap waarom deliveroo dit wil en waarom de bezorgers dat niet willen. Betaald wachten zit er dan niet meer in.

druif | 02-01-18 | 19:03 | + -1 -

mygfisbrazilian | 02-01-18 | 15:12 | + 0 -

Ik geloof dat veel mensen niet zoveel te kiezen hebben. Juist daarom zou het ZZP-schap bij Deliveroo (waarbij je ook eigen facturen moet sturen, kwartaalaangiften moet doen, administratie MOET bijhouden, boekhouding en urenadministratie MOET bijhouden) een eigen keuze moeten zijn.

Gräf&Stift | 02-01-18 | 18:53 | + 1 -

Deliveroo geeft koeriers die harder fietsen bezorgadressen die verder zijn en als je niet per uur maar per bestelling betaalt, gaan koeriers roekeloos rijden om verloren tijd in te halen. Schofterig.
Hier een paar leuke repo voor iedereen met gratuite rechtse praat: www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/11/20/zo-is...

Diotima | 02-01-18 | 16:03 | + 9 -

We kennen hier gelukkig geen slavernij: niemand is verplicht om bij Deliveroo te werken. Als je de arbeidsvoorwaarden kut vindt, ga je ergens anders werken. Als 90% de arbeidsvoorwaarden kut vinden, dan kan je ook gaan staken inderdaad: gansch het raderwerk staat stil, als uw machtige arm het wil. Voor het overige is, zoals altijd, de overheid het probleem, niet de oplossing.
www.youtube.com/watch?v=IFbYM2EDz40

mygfisbrazilian | 02-01-18 | 15:12 | + 4 -

pandalicious | 02-01-18 | 14:19 | + 0 -

Ik ben zelf ondernemer en aan die 30 euro zit je niet zo snel hoor, tenzij je specifieke apparatuur, software, bedrijfsruimte, acquisitie, scholing, pensioen, beroepsaansprakelijkheid, AOV daar bij optelt, maar dat telt voor Deliveroo-rijders echt niet. Ik vraag me af of ze wel zoveel sociale premies betalen voor werknemers die maar een paar uur per week werken en zo jong zijn. Daarnaast kost zo'n GPS / GSM natuurlijk geen drol tegenwoordig en hetzelfde kan worden gezegd voor de overige materialen. Die gaan wel dik 1000 bestellingen mee.

Deliveroo denkt gewoon een paar centjes te kunnen besparen en eerlijk gezegd vind ik dat niet verstandig. Ze wentelen een hoop ellende af op hun "riders" (zoals het bijhouden van een flinke administratie, want ZZP) en keren geen hogere bedragen uit.

Het systeem kan overigens wel uit, maar dan volgens mij niet per bestelling. Ik kende mensen die Pizza-koerier waren en daar gewoon loon inclusief alles voor betaald kregen (en het ook nog eens met een oud afgeragd autootje rondbrachten). Het kan alleen niet per bestelling, dat is gewoon gestoord inderdaad.

Gräf&Stift | 02-01-18 | 14:38 | + 8 -

Waar het misgaat is dat Deliveroo bezorgers dwingt(!) om ZZP'er te worden.

Nu heeft bezorgen voor Deliveroo geen ene reet met zelfstandig ondernemerschap te maken al is het maar dat je in dat systeem geen enkele vrijheid hebt zoals een ondernemer dat wel heeft. Het is een belediging voor alle ZZP'ers die wel proberen een eigen onderneming op te zetten.

Dus dat Deliveroo dat doet heeft alleen maar te maken met het bezuinigen op een paar sociale premies en administratie. Maar ondertussen worden wel alle bezorgers (of zgn. riders) bezorgers opgezadeld met niet alleen de risico's (wat al zeer onwenselijk is), maar daarnaast ook nog eens flinke administratie en de zorg voor het versturen van facturen. Voor dat loon dat Deliveroo biedt is dat totaal niet te doen.

Maar goed, nu het beter gaat met de economie is het voor veel Deliveroo-riders wellicht handig om te gaan werken in de landbouw, industrie of andere zinnige banen waar je wel gewoon per uur betaalt krijgt.

Gräf&Stift | 02-01-18 | 14:30 | + 11 -

@mezelf: ik bedoel uiteraard deliveroo ipv uber, maar de redenering daar is exact hetzelfde

pandalicious | 02-01-18 | 14:20 | + 0 -

Ik snap niet hoe dergelijke services (die slecht een paar EUR kosten) denken te kunnen blijven bestaan in een West-Europees land met de huidige belastingen en sociaal klimaat. All-in: fiets, verzekering, gps, gsm, ziektedekking, loon, belastingen... kost zelfs de goedkoopste werknemer iets van een 30EUR per uur. + nog eens de kosten voor uber (website, marketing, admin...). Als je dan als fietser 2-3 bestellingen per uur doet, mag je als klant 15-20eur per levering aftikken om de boel rendabel te houden. Je moet toch geen genie zijn om door te hebben dat dergelijke diensten ofwel niet kunnen overleven, of enkel kunnen overleven door in het grijs/zwart te opereren. Deliveroo spendeert nu al elke binnenkomende euro aan personeel en geeft daarboven nog een extra euro uit aan het bedrijf zelf. Als buitenstaander lijkt het mij een bizar bussiness plan als je op een 150M omzet, 160M verlies draait, terwijl je je personeel niet eens behoorlijk kunt betalen.

pandalicious | 02-01-18 | 14:19 | + 13 -

de GIG economie is een disrubter en oude systemen/afspraken moeten zich langzamerhand aanpassen. Uiteraard moet je netjes en tegen een redelijk prijs je uren verkopen aan deze aanbieders, maar met staken schiet jezelf in de voet. We willen allemaal geld verdienen maar ook gelijk zekerheden hebben. Pension etc. Helaas is zit er een stuk risico indien je jezelf aanbied aan deze maaltijd berzorg diensten. Je denkt toch niet dat alle bezorgers bij de Chinees op de loonlijst staan. Het is meer een teken aan de wand dat de lasten voor een werkgever te hoog zijn om de bezorgers op de loonlijst te houden. Uiteraard heeft de FNV hier geen hand in gehad.

LMP | 02-01-18 | 13:33 | + -2 -

@Feynman | 02-01-18 | 13:14 | + 1
Verfrissende blik op deze materie !

Uw Verzekeringsadvis | 02-01-18 | 13:27 | + 1 -

Goed plan; per verrichting betalen. En als de klanten daar moeite mee hebben en vinden dat de bezorgers te weinig betalen, dan moeten ze de bezorgers maar een fooi geven. Wel vind ik dan dat de bezorger die fooi voor 50% moet afstaan aan de het bedrijven waarvoor ze bezorgen. Zonder hen hadden ze immers ook die fooi niet gehad. En nu niet gaan klagen van zielig en zo; 50% mogen houden is toch best veel. Bovendien, de overheid doet het ook. Dat is immers ongeveer hetzelfde percentage hetgeen u netto overhoud van uw loon.

kweethetooknietbeter | 02-01-18 | 13:14 | + -37 -

De enige onderneming die hier echt garen bij spint is de FNV.

Normaal had een maaltijdbezorger die voor zichzelf wilde beginnen moeten leuren bij ondernemers voor werk, nu is er een platform waar die zijn omzet vandaan kan halen. Groot deel van de bedrijfsvoering wordt geautomatiseerd. Helaas bij een overvloed van aanbod en een vraaguitval in ongeschoolde arbeid levert dat nooit leuke tarieven. In loondienst ook niet, dan ben je maximaal twee jaar ergens bezorger, contract niet verlengd en vervangen door een zestienjarige die net brommer mag rijden.

De tweede die hier garen bij spint is de staat. Die krijgen op een zzp bezorger weinig belasting binnen, en op een loonslaaf meer. Alleen beide zijn niet gedekt voor langdurige ziekte. Voor de ZZP-er hoef je dat niet uit te leggen, maar de loonslaaf die een klapper maakt, krijgt wat ziekengeld totdat zijn contract is afgelopen en krijgt daarna een uitkering die vanwege het lage aantal uren het bijstandsniveau niet overstijgt. Precies wat de ZZP-er ook krijgt.

Als de FNV iets wil doen tegen een gebrek aan werk, kan het beter eens protesteren tegen de import van de producten van kinderarbeid uit lage lonen landen. Waarom moeten onze producten voldoen aan vele humanitaire regels om daarna te concurreren met de vruchten van wetteloosheid binnen dezelfde markt. Waarom is de zo zalig bejubelde Europese Single Market een gedoogzone voor Aziatische en Afrikaanse ellende?

Feynman | 02-01-18 | 13:14 | + 20 -

Ligt er aan wie het werk doet, een student of iemand die er echt van moet leven.

Uw Verzekeringsadvis | 02-01-18 | 13:14 | + -16 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken