Trump hekelt Amazon, maar heeft een puntje

Klein klein puntje
Klein klein puntje
Of het nu een vorm van tweeëntwintigste-eeuwse demagogie is, of een authentieke vertolking van de volonté générale van het Amerikaanse volk, Trumps twittergetrompetter is een fenomeen. Afgelopen vrijdag was Amazon - opgericht door die vermaledijde Jeff Bezos (CEO), de eigenaar van 'nepnieuwskrant' The Washington Post - wederom het mikpunt van de POTUS' twitterkritiek. Amazon was volgens de Trumpster al de Kraken voor alle Amerikaanse retailers, maar blijkt nu ook verantwoordelijk voor de malaise van de United States Post Office (Officieel USPS)? Leest u zelf:

Directe gevolg: aandeel Amazon zakt. Maar heeft Trump daadwerkelijk een punt?

Nou, nee. De suggestie dat de USPS verlies draait eenvoudigweg omdat online retailers te weinig betalen, gaat voorbij aan de daadwerkelijke oorzaak: we schrijven en versturen geen brieven meer maar e-mailen, appen et cetera. Daarbij is USPS en niet Amazon verantwoordelijk voor de slechte deals die zij maakt. Ligt voor de hand natuurlijk. De USPS maakt inderdaad verlies ($2,7 miljard in 2017), maar volgens de USPS-jaarrapportage in 2017 de helft minder dan de twee jaren daarvoor. De inkomsten liepen wel terug in 2017, maar de omzet van de pakketbezorging steeg juist. Met een omzet $19,5 miljard in 2017, groeide deze service met 12% t.a.v. 2016. Men zou op basis van deze cijfers net zo goed kunnen stellen dat Amazon de USPS drijvende houdt. Dus Trump blaat maar wat? Dat ook weer niet helemaal. De deal tussen Amazon en USPS is volgens een analist van WSJ wel verliesgevend voor de USPS. Hoe dan? Knalharde concurrentie van FedEx en UPS dwingen USPS natuurlijk tot het stellen van lage prijzen. De WP meldt dat 'Unlike UPS or FedEx, much of whose business revolves around moving parcels from one hub to another, the Postal Service is far more involved in delivering parcels over the “last mile” of a trip.' De laatste mijl tussen lokaal distributiecentrum en het daadwerkelijke bezorgen van brief of pakketje aan de voordeur is vanwege kleinschaligheid en - zolang Amazon nog geen drones gebruikt - en personeelsinzet relatief duur. Komt bij dat het USPS-personeel krijgt een vergoeding voor zorg en pensioen, wat bij de concurrentie niet het geval is. Allemaal extra kosten die blijkbaar niet doorgerekend worden in de tarieven van de pakketdiensten. Dus ja Trump, het verhogen van de tarieven kan misschien een oplossing zijn, mits de dure laatstemijlsdienst slim kan worden ingezet t.a.v. de concurrentie. Heel veel ruimte lijkt er niet te zijn, maar waarschijnlijk wel iets. Blijft er voor Donald nog wel één ding te doen: de Postal Service Board of Governors, het orgaan dat bezorgprijzen kan verhogen, kent maar twee leden en komt bestuurders tekort om beslissingen te mogen nemen. Drie maal raden wie de ontbrekende leden van de semi-overheidsdienst moet aanwijzen?... Juist. En dat kan niet per Twitter.





Reaguursels

Inloggen

Op een doorsnee dag kunnen er bij mij zomaar 4 postbodes/bezorgers aan de deur komen. Die krijgen allemaal een hongerloontje. Zou schelen als dat gewoon 1 goede baan was. Ook voor mij, want ze weten dat ik kantoor aan huis heb dus ik ben nu buurtdepot. Trouwens, in Noorwegen zag ik gewoon brievenbussen bij de inrit van de wijk. Maar daar zullen ze meer respect hebben voor elkaars bezit.

Fantabulosa | 31-12-17 | 19:54 | + 0 -

Dat wijkcentrum is een top idee. Daar zit men vooral gesubsidieerd te hangen op kosten van de Gemeenschap, doen ze ook nog eens wat terug. Veel wijkcentra zijn ook nog eens hartstikke groot, dus ruimte genoeg voor al die pakjes.

Frans1156 | 31-12-17 | 13:39 | + 0 -

Ik denk dat er in de VS veel grotere geldstromen bestaan waarbij belastinggeld met de miljarden tegelijk in de zakken van commerciële bedrijven verdwijnt. Beste voorbeeld is de wapenlobby. Voor Trump is het natuurlijk veel comfortabeler om de posterijen aan te vallen dan defensie.

Bytemaster | 31-12-17 | 11:28 | + -1 -

Amazon heeft toch (bijna) alles al, waarom dan geen eigen post-service a-la USPS of FedEx?

Kersje! | 31-12-17 | 10:10 | + 0 -

@pedro300 | 31-12-17 | 09:11 |
- Dat als je niet thuis bent als PostNL aflevert, en je met een kaartje alsnog naar het postkantoor moet.
- Dat aan de deur afleveren duurder is / onnodig extra werk is als mensen niet thuis zijn

Als ik 1x / wk bij AH / Action al m'n pakketjes ophaal bij het wekelijkse supermarkt bezoek is dat voor mij handig zat / wellicht zelfs handiger. De meeste dingen heb ik niet morgen al nodig. En dingen uit China duren sowieso een week of 2.

Poekieman | 31-12-17 | 09:55 | + 1 -

als ze niet aan de deur leveren ,verliezen ze het bestaansrecht ,want moet je op reis gaan koop dan gewoon in fysieke winkel.je kan aangeven wanneer er bezorgd kan worden ,dus wat is het probleem.

pedro300 | 31-12-17 | 09:11 | + 1 -

Afhalen bij de AH, of Chinese pakjes wellicht bij de Action, lijkt me voor NL een prima oplossing.

Beide zitten voor mij in NL toch al vlak bij elkaar.

Via Amazon heb ik al jaren niets meer gekocht. Bol ook niet trouwens. Direkt bij de daadwerkelijke verkoper, dat scheelt die verkoper 15% marge! Want zoveel pikken de Bollen in.

Poekieman | 31-12-17 | 08:31 | + 3 -

@blubberpoesje

Met een kantoor in een straatje waar verder alleen gewoond wordt zijn wij allang die hub geworden.

Waar ik zelf woon is de wijk uitgestorven overdag, dus pakje weer terug, nog een poging wellicht, dan pakje bij de sigarenboer met openingstijden gericht op de onrendabelen. Ik, en iedereen die bij ons werkt laat dan ook inmiddels alles op kantoor bezorgen.

Bij ons was het min of meer toeval dat het pand 30 jaar geleden ook als kantoor gebruikt mocht worden. Als er minder regels waren waar je je eigen pand voor mag gebruiken/verhuren dan was het zo standaard dat er een aanneem-adresje was dat mensen een stickertje op de deur hadden met "mijn hub zit op nummer 18".

Arjan | 30-12-17 | 23:25 | + 3 -

@issieookweer | 30-12-17 | 22:05

-afname van verkeer
Iedere pakketboer hoeft maar 1 keer op 1 plek te zijn in i.p.v. meerdere adressen (en vaak meerdere keren)
De klant beweegt zich al dagelijks door de wijk, dus het totale verkeer neemt wel degelijk af

-meer gemak voor de klant
Klant kan zelf bepalen wanneer hij in de loop van de avond eventjes de deur uitstapt om zijn pakketje op te halen en 10 minuten later weer thuis is. Hoeft er niet op te gaan zitten wachten en geen gekut met pakketjes bij buren achterlaten

"Wanneer het regent of stormt...." Dude, seriously? Om even Angelsaksisch bezig te blijven: grow a pair....

blubberpoesje | 30-12-17 | 22:25 | + 2 -

_afname van verkeer in woonwijken
-lagere kosten voor aflevering
-meer gemak voor de klant

blubberpoesje | 30-12-17 | 15:17 |

-afname van verkeer: Het is toch om het even wie er rijdt om het pakket op zijn laatste bestemming te krijgen, of day nou de bezoerger of de ontvanger zelf is. De afname is gewoonweg 0.
-meer gemak voor de klant; zie ik niet zo zitten. Als het regent en stormt, heb ik liever het pakje thuisbezorgd dan dat ik me in mijn jas moet hijsen, naar de auto moet gaan of erger nog: met de fiets of lopend naar het afhaalpunt moet gaan. en dan terug naar huis\. Gemak voor de klant?

Die redeneringen zijn net als de bewering, dat elektrische auto's helemaal geen uitstoot veroorzaken, onwaar dus.

issieookweer | 30-12-17 | 22:05 | + 0 -

Donald is ordinair jaloers op jeff , moet even laten zien dat hij ondanks minder miljard toch meer macht heeft ,America first zegt ie !!

prof. Gonzalez | 30-12-17 | 19:48 | + 4 -

Nonkel
Tis hier Koud in Palm Beach. Te koud om te golfen. En CNN staat hier constant te gluren om de hoek.
Dus The Donald gaaf ff armpje drukken met Jeff om zich warm te houden

RubberenHarrie | 30-12-17 | 17:48 | + 5 -

"Directe gevolg: aandeel Amazon zakt."
Sinds 2015 is het aandeel verdrievoudigd in prijs. Wie schrijft zo'n onzin?
Ook als we enkel 29 december eruit lichten is van een noemenswaardige daling geen sprake. Tussen het moment van de presidentiële tweet en de sluiting ging het aandeel van 1173 naar 1169 USD, nagenoeg status quo dus.

Nonkel Frituur | 30-12-17 | 17:41 | + 7 -

Of je haalt je spul in een winkel.

eef 47 | 30-12-17 | 17:34 | + 10 -

Of, ik mijmer maar wat, je opent een soort gebouw met een werknemer erin, die dan pakketten aanneemt en uitgeeft, en ook nog wat andere diensten aanbiedt. Zoiets kan je dan binvoorbeeld een “postkantoor” noemen.

orca | 30-12-17 | 16:28 |

Of je besteed het uit aan een organisatie die toch al personeel heeft rondlopen en die het kunnen combineren met andere zaken, zodat je minder kwijt bent aan personeelskosten en toch een bewaakte afhaallokatie hebt die wellicht ook 's avonds open is.

Nee dat is al best goed geregeld, alleen is het zo jammer dat je meestal niet vantevoren kunt zeggen waar je het pakketje bezorgd wil hebben, en de eerste mislukte bezorgpoging overdag met lede ogen moet aanzien via de fantastische track and trace die blijkbaar wel te regelen was.

nieuwe_Deen | 30-12-17 | 17:07 | + 3 -

S de Graaf
Goed onderbouwd stuk!!
Ik betaal niet eens pakket kosten met Amazon Prime.

RubberenHarrie | 30-12-17 | 16:51 | + -2 -

@Vogelbeest | 30-12-17 | 16:42
Heb je helemaal gelijk in, maar supermarkten in de randstad hebben die ruimte meestal niet. En zitten ze op veel plekken niet midden in een woonwijk; moet je er weer naartoe rijden, parkeerplek zoeken, enz...

blubberpoesje | 30-12-17 | 16:48 | + -2 -

@blubberpoesje | 30-12-17 | 15:17 | + 5 -
@banaanreader2000 | 30-12-17 | 16:17 | + 0 -
Waarom iets opofferen? De lokale Appie Heijn in mijn dorp (te _32) is al agent voor Bpost en PostNL, Doe er GLS, DPD en DHL bij en je hebt 90% van de markt al te pakken. De franchisenemer van AH vindt het allemaal prima, want wie zijn pakje ophaalt (of zalando-doos terugbrengt) loopt daarna door naar binnen om wat boodschapjes te halen.

Vogelbeest | 30-12-17 | 16:42 | + 11 -

@RubberenHarrie | 30-12-17 | 16:24: Comfort kost geld. En dan is die golden mile duurder in Wyoming dan op Staten Island. So what? Amerikanen rijden ook 2 uur voor een frozen yoghurt of debiel kerkgenootschap.

H. Caulfield | 30-12-17 | 16:40 | + 8 -

@blubberpoesje | 30-12-17 | 15:17 | + 1 -
Inderdaad. Een woning opofferen kan daarvoor, maar dat kan niet altijd. Het kan ook (financieel) gepromoot worden dat mensen een deel van hun schuur opofferen voor een soort miniomslag waar je pakketbezorger de spullen neer kan kwakken op de grond of in de koelkast en/of vriezer. Als er niet meer in staat dan dat, dan durf ik in ieder geval dit deel met een slim slot, die via de smartphone tijdelijk kan worden opengezet, te vergrendelen.
banaanreader2000 | 30-12-17 | 16:17

Wie geeft graag toegang tot zijn erf aan wildvreemden? Daarnaast: hoe voorkom je dat iemand die een pakje heeft besteld niet ook pakjes van anderen pakt? Immers, als we allemaal zo eerlijk zijn kan de paketbezorger ook de boel in de tuin of voor de deur flikkeren. Vergeet niet dat bij afhaalpunten men ook je ID vastlegt.

Blubberpoesje heeft wel een punt: als elke onlinewinkel werkt met afhaalpunten betekent het dat de koeriers méér kunnen verdienen want die worden nu per pakje betaald. En het pakje komt op tijd. Mijn pakje zou gisteravond tussen 17:45 en 20:30 worden bezorgd. En ik maar wachten. Wordt het pas vandaag bezorgd om 9 uur ! Tijdwinst speelt hier een zeer belangrijke rol, zowel voor de bezorger als voor de ontvanger.

js58 | 30-12-17 | 16:33 | + -4 -

blubberpoesje | 30-12-17 | 15:17 |
Dat doet de Albert Heijn toch al vrij goed met bol.com, ophalen in een plaatselijke supermarkt naar keuze, mogelijkheid voor levering aan huis en met een toeslag ook buiten kantooruren.
Mijn leeftijd schijnt ook wel een beetje door als ik dingen noem zoals postagentschap en postkantoor, en daar ook nog eens actief gebruik van heb gemaakt.

Dezenaamhier | 30-12-17 | 16:28 | + 20 -

Of, ik mijmer maar wat, je opent een soort gebouw met een werknemer erin, die dan pakketten aanneemt en uitgeeft, en ook nog wat andere diensten aanbiedt. Zoiets kan je dan binvoorbeeld een “postkantoor” noemen.

orca | 30-12-17 | 16:28 | + 82 -

Leuk leuk leuk allemaal.
Maar denk nou niet dat een Amerikaan nog zijn huis uit gaat voor een pakketje. Het gaat hier om comfort.
En de afstanden zijn hier ff anders

RubberenHarrie | 30-12-17 | 16:24 | + 7 -

@blubberpoesje | 30-12-17 | 15:17 | + 1 -
Inderdaad. Een woning opofferen kan daarvoor, maar dat kan niet altijd. Het kan ook (financieel) gepromoot worden dat mensen een deel van hun schuur opofferen voor een soort miniomslag waar je pakketbezorger de spullen neer kan kwakken op de grond of in de koelkast en/of vriezer. Als er niet meer in staat dan dat, dan durf ik in ieder geval dit deel met een slim slot, die via de smartphone tijdelijk kan worden opengezet, te vergrendelen.

banaanreader2000 | 30-12-17 | 16:17 | + -7 -

Trump heeft nog een appeltje te schillen met BezosClintonkliek. Bezos heeft zich in de verkiezingstijd nogal laatdunkend over Trump uitgelaten.

Cocorico | 30-12-17 | 15:58 | + 26 -

Het werd echt tijd dat die Jeff Bezos word aanpakt.
Bezos de ultieme links lullen en rechts zakken vullen.
Heerlijk 1 voor 1 begint The Donald de varkentjes te wassen.

En USPS is echt veel te goedkoop voor Amazon hier. Gewoon een punt!!

RubberenHarrie | 30-12-17 | 15:57 | + 6 -

Ik snap niet dat er geen wijkverzamelpunten voor pakketdiensten zijn. Echte mensen werken toch overdag?
Gewoon 1 woning in een wijk opofferen en daar wordt 1 keer per dag door iedere pakketboer alles neergetyft. Vervolgens kan je van 17.00 tot 23.00 daar terecht om je pakketje op te halen.
Wil je het wel aan je deur geleverd krijgen? Dan betaal je simpelweg een toeslag voor die dure laatste 'golden mile'

Beetje hetzelfde idee als die geautomatiseerde pakket boxen van DHL die je op stations kan vinden.

-afname van verkeer in woonwijken
-lagere kosten voor aflevering
-meer gemak voor de klant

blubberpoesje | 30-12-17 | 15:17 | + 66 -

REAGEER OOK