Het kan. Een metrolijn naar Schiphol bouwen zonder uw belastingcenten

Maar wel tiefusduur kaartje
Maar wel tiefusduur kaartje
Dat Amsterdam nooit maar dan ook nooit 'af' gaat zijn, hoeven we niet uit te leggen. Met grote projecten als Zuidasdok nog in het verschiet is de hoofdstad een open wond die nooit compleet heelt. En dan is er ook nog iets als voortschrijdend inzicht. Zo is de oplevering van het Centraal Station meermaals vooruitgeschoven omdat er nog een tunnel en perrons moeten worden verbreed door het oplopende aantal reizigers. Wisten ze niet toen de verbouw in 1997 begon. En de Noord/Zuidlijn hè, ook niet te vergeten. Ook daar duurde de bouw wat langer dan gehoopt, maar ver voor die oplevering werd er al gesproken over een uitbreiding naar Schiphol. Er was weliswaar een kosten-batenanalyse uitgevoerd waaruit bleek dat de voordelen van een verlengde metrolijn naar Schiphol eigenlijk niet opwegen tegen de nadelen, maar daar nam men geen genoegen mee. Waarop D66-raadslid Bart Vink de prachtige woorden sprak: 'Ik wil dat onderzoek uitwijst dat de metro de beste optie is.' De vraag is, ongeacht er onderzoekers opstaan die Vink terwille kunnen zijn, wie dat gaat betalen. Die vraag poogt scheidend directeur Ad Toet van belangenvereniging Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) te beantwoorden in het FD. Voor we daar op komen, eerst de opties die geopperd worden om een extra verbinding naar Schiphol te realiseren, naast het doortrekken van de Noord/Zuidlijn. Andere ideeën zijn om plek vrij te maken op het Centraal Station door uitbreiding van station Zuid, waardoor er extra stoptreinen kunnen gaan rijden. Een andere optie is een Oost-West metrolijn, al is die verbinding liefst €5 miljard duurder dan de Noord/Zuidlijn-optie. Jatten we voor de volledigheid nog even het kaartje van het FD van de metrolijnen:

metroklein.png

Terug naar Toet dan, die ook nog een lightrail-scenario uit zijn mouw schudt. De bestuurder zegt, nu Rutte III niet buitensporig zegt te willen investeren in infrastuctuur, dat private partijen de handschoen op kunnen pakken. 'Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat we private partijen moeten opzoeken voor dit soort investeringen.' Volgens de belangenbehartiger van taxi-, bus- en spoorgoederenvervoer staan 'institutionele beleggers vanwege de lage rente te springen' om een project met een stabiele inkomstenstroom en dito rendement. Hierbij wijst Toet naar Wenen, waar de snelle, door privaat geld gefinancierde trein naar het centrum 'stampvol' zit, terwijl hij een stuk meer geld kost dan de langzame variant. Want daar is die aap. Voor zo'n kaartje gaat u wel meer betalen. De Amsterdamse wethouder van verkeer Pieter Litjens (D66) zegt in de roze rakker er wel oren naar te hebben, mocht het Rijk niet willen lappen. Net als zijn partijgenoot Wil Litjens ook dingen. Stiekem toch van het Rijk trouwens. Namelijk het geld van het Infrafonds dat vaststaat tot 2030 'nu al investeren in de knelpunten rondom de grote steden.' U begrijpt, die verbinding gaat er komen. Al zal die in 2034 waarschijnlijk al weer hopeloos achterhaald zijn.

Reaguursels

Inloggen

@mailvergeten | 29-12-17 | 18:25 | + 0 -
Elektrische bussen hebben de potentie goedkoper te worden dan trams, maar alleen zijn ze nog totaal niet betrouwbaar. Het nieuws niet gelezen afgelopen maand? Hier een link over de betrouwbare Ebusco-bussen die in Utrecht rondrijden: www.rtvutrecht.nl/nieuws/1704755/elek...

banaanreader2000 | 30-12-17 | 22:02 | + 0 -

@Henk657 | 29-12-17 | 14:01 | + 1 -
Inderdaad zou het een goed idee zijn als de kleinere luchthavens goed worden ontsloten. Hoe bijvoorbeeld Zestienhoven nog steeds die onbetrouwbare buslijn 33 kan hebben is mij een raadsel. Ik hoop maar dat ze die shuttlebus naar Lelystad Airport niet gaan verknallen. Arcadis heeft voor de Alderstafel al een goed ontwerptracé gemaakt www.alderstafellelystad.nl/uploads/1/4... (PDF) . Nou is het aan de gemeente dit goed uit te werken. Maar ja, Lelystad en logisch uitgedachte infrastructuur gaan nou niet echt samen...

banaanreader2000 | 30-12-17 | 21:56 | + 0 -

Je moet niet de grond in, maar de lucht! Tover het Vondelpark om in een hypermoderne helikopterhaven. Want die hebben ze nog niet. Niks dienstregeling. Wie eerst komt en meest betaalt is in een paar minuten op Schiphol, wordt dan Privium naar de Lounge gebracht of rechtstreeks naar het vliegtuig. Heb je geen last van dat klootjesvolk en je staat als serieuze wereldstad op de kaart in plaats van als een ware grootte Madurodam met miljoen slaaphutten en Anne Frank huis.

squadra | 30-12-17 | 10:52 | + 2 -

Oost-westlijn is de enige interessante optie. Daarmee wordt niet alleen de stad direct met schiphol verbonden, er worden ook wijken met slecht OV (Zowel in nieuw-west als nieuw-oost) met ontlast met OV.
Het kan nieuw-west enorm aantrekkelijk maken als woonplek en is daarmee een middel om de kansenparel-problemen op te lossen.

bamitoren | 30-12-17 | 10:36 | + -1 -

Ik moet zeggen, de tram/metro in Amstelveen zou eigenlijk moeten verdwijnen en verbouwd moeten worden naar een buslijn. Op die manier ben je veel sneller, efficiënter, mobieler, kun je de lijn ook gemakkelijk doortrekken naar Uithoorn en hoef je ook geen bergen met geld weg te gooien want het is veel goedkoper. Daarnaast kunnen er in noodgevallen ambulances (die toch al langs dit traject rijden, maar dan in de file), politie, taxi's en brandweer (die nu ook in het file traject begeeft) rijden. Vergeet ook niet dat bussen harder kunnen remmen en optrekken en een hogere topsnelheid hebben.
Ze zijn dus ook veiliger, gezien ze harder kunnen remmen en uit kunnen wijken.

Met een elektrische bus is het openbaar vervoer dus:
Stiller
Sneller
Moderner
Veiliger
Efficienter
Mobieler
Goedkoper
Eigenlijk alles, er is werkelijk geen nadeel

mailvergeten | 29-12-17 | 18:25 | + -1 -

Schiphol? Laat men eerst eens zorgen dat de stad en randgemeenten eens fatsoenlijk worden ontsloten. FD plaatje tekent voor de Hollandsche kneuterigheid in dit soort infra projecten. Om te beginnen is het geplande Haven-Stad project in West overgeslagen, 70k nieuwe woningen en 50k nieuwe bedrijven die voor OV afhankelijk zijn van Sloterdijk of CS. Daar komen dus ook een hoop mensen te werken uit Zaandam, Purmerend en Almere. Kijken we nog verder dan zal de gewilde grond langs de IJ oevers en het Noordzeekanaal grotendeels worden volgeplempt en wordt de polder bij Weesp nu al een soort aaneenreiging van Zuid-Oost en IJburg. Purmerend dat blijft bouwen en Noord dat aan het uitdijen is. Dus platgeslagen dienen er verbindingen te komen tussen Almere en IJmuiden en Purmerend naar Schiphol, al dan niet gebruikmakend van bestaande sporen. Gaat om tientallen miljarden en forensen met de auto binnen de randstad is gewoon afgelopen qua tijd en kosten zolang we allemaal op een kluitje willen blijven wonen en werken.

HdJ | 29-12-17 | 18:07 | + 0 -

Klink als de Thallys. Eerst een goed lopende treibverbinding van A.sterdam naar Parijs om zeep helpen en vervangen door een peperduur pret-project de Thallys. www.lowtechmagazine.be/2013/09/etoile-...

Yeohan | 29-12-17 | 17:15 | + 1 -

@Risingson | 29-12-17 | 15:28
Nee maar goedkoper dan met 2 personen met het OV. Nog afgezien van het gesleep met je koffers

2voor12 | 29-12-17 | 16:26 | + 0 -

Henk657 | 29-12-17 | 14:22
Inderdaad geen klagen qua bereikbaarheid. De trein stopt gewoon onder de vertrekhal (lees: de nieuwe vertrekhal, nadat een bomaanslag de oude half vernielde).
Wat er bij privatisering altijd fout gaat is dat privé-investeerders enkel de krenten uit de pap willen. Daar hoort o.a. een lijn Schiphol-Amsterdam bij, waarop een zeer hoog rendement kan gehaald worden wegens een constante aanvoer van gefortuneerde klanten op ieder uur van de dag.
Vergelijk b.v. ook met onze Engelse buren, waar een privatisering geleid heeft tot dure, overvolle treinen, want maximaal rendement (privé) vs maximale dienstverlening (overheidsbeheer). Er zijn daar wetten gestemd om privé-firma's te verplichten om een totaalpakket aan te bieden, inclusief de onrendabele lijnen. Alleen waren ze "vergeten" om aan te duiden hoe frequent de treinen moesten rijden. Eindresultaat: de kleine stations waar geen hond op de trein stapt worden inderdaad nog bediend, sommigen met 1 trein om de 2 weken (!). Op de hoogfrequente lijnen b.v. tussen Londen en York rijden 40 tot 50 treinen per dag, maar goedkoop zijn ze in geen geval.
Dan heb ik het ook nog niet over de toegenomen complexiteit. Want waar u vroeger enkel British Rail had, en b.v. een abonnement kon kopen voor heel het land, moet u nu uw kaartjes kopen bij meer dan 30 (!) firma's, afhankelijk van welke trein u neemt.
De gedachte dat openbaar vervoer zichzelf moet kunnen financieren is ridicuul en leidt tot onveilige situaties door gebrekkig onderhoud. Openbaar vervoer is een maatschappelijke keuze, waarbij op voorhand geweten is dat de staat via belastinggeld altijd een stuk zal moeten bijdragen. Daar is op zich niks fout mee.

Nonkel Frituur | 29-12-17 | 15:54 | + 13 -

2voor12 ja want autorijden is gratis...

Risingson | 29-12-17 | 15:28 | + 0 -

Maar dat hyper de fonkelnieuwe parkeersysteem van ome Musk wat in LA moet gaan werken, kunnen ze dat niet alvast in amsterdam gaan uitdenken. Misschien dat er dan over 30 jaar nog eens iets geweldigs wordt opgeleverd waar generaties na ons ook nog wat aan hebben.

Want de metro is zooo vorige eeuw.
Nu we met alle innovaties van vandaag de dag al aan het verder borduren zijn, lijkt het me niet wijs om nog steeds een traditionele metro-lijn te bouwen.

TP 1984 | 29-12-17 | 14:29 | + 0 -

Nonkel Frituur | 29-12-17 | 13:28 |
Wel goed bereikbaar vanuit Nederland trouwens. Als je in de Randstad woont en een mooi prijsje weet te scoren vanaf Zaventem, dan kan ik het aanbevelen. Een van de luchtvaartmaatschappijen heeft het treinkaartje bovendien in de ticketprijs verwerk, als ik het goed begrepen heb.

Henk657 | 29-12-17 | 14:22 | + 4 -

Toet, toet, vrachtwagenchauffeur!!

Taggart | 29-12-17 | 14:06 | + -1 -

Op zich niet schreeuwend nodig vanwege de aanwezige trein (comfortabel) en de bus (grotendeels op busbaan). Anderzijds: Een beetje concurrentie op prijs en kwaliteit is ook niet verkeerd. Die trein wordt ook steeds duurder en uitval is er regelmatig. Als investeerders willen lappen, dan lijkt mij dat prima.

Een oplossing bij de andere, veel kleinere, luchthavens mag er ook wel eens komen. Je kan er alleen komen via een niet-comfortabele busrit door woonwijken. Parkeren is duur. Fatsoenlijke bushaltes, busbanen, minimaal aantal stops en bochten, ect. hoeven niet eens zoveel geld te kosten.

In Rotterdam hebben ze toen de fout gemaakt om de Randstadrail naar Den Haag een paar honderd meter verkeerd te leggen. Gemiste kans.

Henk657 | 29-12-17 | 14:01 | + 0 -

Gewoon met de auto door familie gebracht en gehaald. En kost ook nog eens nul,niks aan parkeerkosten als je ook bij het ophalen voor korte tijd bij de vertrekbalie parkeert.

2voor12 | 29-12-17 | 13:57 | + -1 -

Oh, en ik gooi er nog een andere vergelijking tegenaan:
We hebben sinds 2009 een vernieuwde verbinding naar de luchthaven van Zaventem. Deze is met privé-geld gefinancierd (uiteraard ook na veel steekpenningen richting corrupte politici), waardoor op dat kleine stukje tussen Brussel-Noord en de luchthaven een toeslag geldt. Aanvankelijk was die toeslag 2,05 Euro, maar 4 jaar later reeds 4,40 Euro (opnieuw na steekpenningen, want in principe mocht de privé-investeerder de toeslag enkel indexeren).
De investeerders worden dus slapend rijk, want het enige wat ze gebouwd hebben is een tunnel van enkele kilometers, en in ruil daarvoor mogen ze cashen tot het jaar 2047.
Ook hier is vooral de toerist de klos, want wie geen apart ticket koopt en b.v. een 10-beurtenkaart koopt, die moet voor dat laatste stukje een apart ticket kopen voor die toeslag. Bijna geen enkele toerist is op de hoogte van die regeling, dus gaan ze massaal op de bon. Niet zo'n prettige kennismaking met België.
Kortom: als politici de deur openzetten voor samenwerking met privé-investeerders, wees dan op uw hoede. Geen enkele burger is er ooit beter van geworden.

Nonkel Frituur | 29-12-17 | 13:28 | + 33 -

De vergelijking met Wenen is redelijk goed gekozen. De normale trein naar Wenen-centrum heb je daar 2 keer per uur voor ongeveer 4 Euro incl. metro om vanuit het centrum naar een andere locatie te reizen. Zeer goedkoop en de rit duurt 26 minuten. De snellere variant (CAT) kost 11 Euro en doet er 16 minuten over. Maar er zijn er ook maar 2 per uur. De reden dat de CAT populair is ligt volgens mij in het feit dat ze er in koeien van letters reclame voor maken in de luchthaven, zodat de argeloze toerist denkt dat dit de enige optie is.
Zo zie ik het ook in Amsterdam te gaan. De gewone trein wordt dan kunstmatig traag gehouden om de private investeerders ter wille te zijn (in ruil voor steekpenningen uiteraard). En dan maar kaartjes verkopen aan toeristen tegen woekerprijzen.
Ik ben geen expert in openbaar vervoer, maar ik heb zo het vermoeden dat men de privé-sector beter buiten de deur kan houden vermits het gewone metronet nog maar half voltooid is. Kunnen ze dat niet eerst afwerken?

Nonkel Frituur | 29-12-17 | 13:12 | + 28 -

De open wond die Amsterdam heet, is pas geheeld als het onderdeel is geworden van het IJsselmeer.

Word er zo moe van.. | 29-12-17 | 13:07 | + 10 -

In plaats van naar Zuid te gaan, kun je ook een tramlijn naar Aalsmeer aanleggen. Voordelen: het is goedkoper, en daar wil ook niemand heen...

Opslag Medium | 29-12-17 | 12:43 | + 0 -
Of naar Purmerend. Dat schijnt t oorspronkelijke plan geweest te zijn.

Weerduivel | 29-12-17 | 12:48 | + 5 -

In plaats van naar Zuid te gaan, kun je ook een tramlijn naar Aalsmeer aanleggen. Voordelen: het is goedkoper, en daar wil ook niemand heen...

Opslag Medium | 29-12-17 | 12:43 | + 18 -

Zodra de "bijdragen van het Rijk" (Lees: Iedere boer uit Esbeek, Rouveen en Wijnaldum die nooit zijn dorp uit komt mag meebetalen aan de overdebalksmijterij in Amsterdam) stoppen is Amsterdam in ongeveer 48 seconden failliet.

Vogelbeest | 29-12-17 | 12:42 | + 23 -

Ik heb voor mener Toet nog een mooie luchtfiets te koop, z.g.a.n! Ik bleek er namelijk niet in te geloven, dus dan kom je er niet op vooruit ...

Analia von Solmsch | 29-12-17 | 12:38 | + 7 -

Wat is er mis met de uitstekende treinverbindingen vanuit Amsterdam naar Schiphol? Station Duivendrecht, Station Bijlmer, Station RAI, Station Zuid, Station Sloterdijk, Centraal Station, allemaal snel naar Schiphol. Capaciteit verhogen is een kwestie van meer treinen per uur.

Karel de 1e | 29-12-17 | 12:14 | + 70 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken