Winkelstraat niet langer op instorten, dus tijd voor gebakken lucht

Bla und bla
Bla und bla
De Nederlandse economie knalt als een malle en op de een of andere manier is het toch opvallend dat de winkelstraat daarvan profiteert. Dat begrijpen wij uit dit stuk. Neem de lead: 'De Nederlandse winkelstraat laat herstel zien na een buitengewoon moeizame periode, waarin bekende ketens zoals V&D, Dixons en Dolcis uit het straatbeeld verdwenen. Is de weg omhoog definitief ingezet?' Dat de retail het relatief goed doet en winkelstraten meer zijn dan gebitten vol getrokken tanden, is logisch. Wat niet overleeft in deze hoogconjunctuur was nooit levensvatbaar. Daarover gesproken: * kuch * Hudson's Bay * kuch *. Gelukkig zijn er retaildeskundologen die dat allemaal mooi voor ons duiden. 'Consumenten zijn weer terug in de winkelstraat. Het winkellandschap is ook weer gezelliger geworden door de combinatie van horeca en winkels. Dus je kunt wel zeggen dat het dieptepunt voorbij is.' Met een economische groei van boven de 3%. Je verwacht het niet. Gelukkig kunnen we voor wat meer diepgang terecht bij hoogleraren Retail. Die zien dat het goed gaat, maar vragen zich toch wel af 'hoe de situatie over vijf jaar is'. En wij maar denken dat de Marianentrog diep was. Over vijf jaar - zo voorspellen we met bescheidenheid - is nog een groot aantal ketens en individuele winkels omgevallen. Zoiets als Hudson's Bay is toch in de eerste plaats een hoogconjunctureel project. Denken dat je je met een upmarket V&D (en de winkels zijn ontegenzeglijk leuker dan de middle of the road-meuk van V&D) kunt onttrekken aan het lot van het ter ziele gegane warenhuis, is misschien wel een beetje hoogmoedig. En dat geldt voor veel winkels die het - gelet op de prognoses voor economische groei - vanaf 2020 weer moeilijk gaan krijgen: hoogmoed komt voor de laagconjunctuur.

Reaguursels

Inloggen

@Jan Onbewoond | 29-12-17 | 01:06 | + 9 -
Sommige zaken gaan inderdaad in het echt toch nog wat beter dan online. Horeca via het internet is nog steeds matig. Daarnaast gaat mijn kleding nog steeds niet online. Maar goed, ik woon dan ook niet op het platteland, maar in Lelystad niet zover van het centrum. Een van de redenen dat ik nog met regelmaat de fiets pak (nou ja, met die kou en regen van nu liever niet) voor de kleine dingetjes. Geen gezeik met parkeren en je bent er zo toch even eruit. Ook kun je zo kleine dingen direct halen wanneer je het direct nodig hebt.

banaanreader2000 | 30-12-17 | 11:44 | + 0 -

Online kopen prima hoor. Maar sommige dingen koop ik liever in een stenen winkel. Bijvoorbeeld mijn nieuwe tv, vooraf al even op internet gekeken wat een goed merk was. In de winkel hadden ze veel keus en de prijs was hetzelfde als op internet (lieten ze me op de PC daar zien)Tv was op voorraad en ze namen de oude weer mee, wat beter is voor mijn slechte rug. Week later was er een instelling die ik wilde veranderen wat me met geen mogelijkheid lukte. Winkel gebeld, kwam keurig een mannetje langs die het in 5 minuten regelde. Gratis.

Bazip Zeehok | 29-12-17 | 21:45 | + 1 -

@ZwarteDag | 29-12-17 | 10:20
Probeer Piet Zoomers in Wilp eens

Sr Semtex | 29-12-17 | 14:14 | + 1 -

Mensen kunnen het wel met mij oneens zijn en een perfect sluitende verklaring geven waarom zij nog wel naar de stenen winkel gaan, echter de feiten en cijfers wijzen toch anders uit. Online gaat als een trein momenteel, men kan de spullen niet aanslepen, en de stenen retail gaat kapot.

Dan kun je in 1980 blijven leven en blijven volharden dat internet vol oplichting zit en een stenen winkel prettiger winkelt, het blijkt toch dat de meerderheid het niet met je eens is.

Stenen winkels missen het ook op innovatie. Al 7 jaar geleden zat ik met een grote modeketen te praten over hoe ze op elk rek een scherm zouden gaan plaatsen met ervaringen van anderen, tips, enzovoort. Die schermen zijn er nog steeds niet.

Zeker bij witgoed en electronica ben je imo idioot als je nog in de auto stapt om naar een winkel te rijden. De online winkel heeft daar namelijk nóg een heel sterk voordeel; de reviews. Sure, je moet er een beetje doorheen lezen, maar niet zelden baseer ik mijn keuze op reviews van andere kopers, en dan met name de negatieve reviews. Als er bij een apparaat 5 gebruikers zijn die melden 'batterijen zijn continu leeg', dan weet ik dat ik dat ding niet moet kopen.

Probeer dat maar eens in de stenen retail. Alles is het beste apparaat wat je krijgen kunt, ze hebben er zelf thuis ook een. Wat zegt u? Hoeveel vermogen het apparaat heeft? Wacht, dan moet ik even de leesbril pakken om het kaartje wat bij het product staat aan u voor te lezen, hoor.

Stenen retail kan nog steeds prima werken. Maar dan moet je kwaliteit en service lenen. Je klanten kennen, weten wat ze wél en niet willen, en bij advies het belang van je klant voorop stellen. Zeg maar gewoon een goede winkelier zijn. Dan zal je winkel ook prima draaien.

KermitDeSticker | 29-12-17 | 13:27 | + 4 -

Volledig eens met KermitDeSticker en Feynman.
Ik koop zowat alles online tegenwoordig - computerspul, huisinrichting, kleding.
Heerlijk, dat je tegenwoordig gewoon je kapotte printer 's avonds via het net kan laten vervangen, en de volgende middag wordt er al een fraaie blauwe doos (met inhoud uiteraard) bezorgd, zonder parkeer-, (paskamer-)rijen-, wacht-gedoe en irritaties wegens onkundig personeel.
Mocht e.e.a. toch niet bevallen dan wordt-ie weer net zo hard gedropt bij de Appie de volgende dag.
Zonder 'discussies' en in-no time je geld terug.

Het zal best eens een keertje mis gaan (mijzelf overigens nog nooit overkomen), maar dat ligt dan toch echt ook vaak aan de onnozele consument zelf, die z'n hoegenaamd goedkopere Naaikies bestelt op www.chineseoplichters.tk en aanverwanten...

EefjeWentelteefje | 29-12-17 | 11:09 | + 1 -

Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst in een winkel centrum ben geweest, denk zeker jaartje of 7 ondertussen. Wist niet eens dat die dingen bestonden. Totaal overbodig nu en over paar jaar al helemaal, aangezien je tegenwoordig al via Amazon Prime en BOL.com dingen van 20 cent gratis thuis bezorgd kan hebben.

VEDRO | 29-12-17 | 11:01 | + 0 -

@js58 | 29-12-17 | 09:56
Geen idee in welke achterbuurt je woont, maar het klinkt als amsterdam west. Meeste winkels zijn prut, het lukt mij niet om een goede business jurk te kopen buiten de 4 grote steden om. En ik haat de 4 grote steden, duur parkeren, te druk, etc...
Ik ben overgeschakeld op zalando: bijna oneindige keus in soorten en maten, dus niet alleen xxs voor 16 jarige puber anorexia meisjes...

ZwarteDag | 29-12-17 | 10:20 | + 1 -

js58 | 29-12-17 | 08:12
U heeft de wet koop op afstand gemist. www.consuwijzer.nl/thema/koop-op-afst... Kan iedereen gebeuren.

KermitDeSticker | 28-12-17 | 21:12
Chapeau, zo kijk ik er ook tegenaan. Wat mij ook verbaast is het gebrek aan voorraad in offline winkels. Heel normaal dat een gangbare schoenmaat er niet is, en dat ze die voor je willen bestellen. Zelfs een keer geen goedkope wasmachine mogen afhalen. Alleen de duurdere modellen waren op voorraad. Ja zo kan ik ook upsellen. Een offline winkel moet het ook hebben van de instant gratification en dat lukt ze niet.

Feynman | 29-12-17 | 10:17 | + 3 -

Helemaal eens met KermitDeSticker. Dit is precies de oorzaak, volgens mij. Het is tenenkrommend hoe je in winkels geholpen wordt. Onkunde en desinteresse krijg je. Nee, dan google ik liever voor informatie om vervolgens online te bestellen.
Andere ergernis in winkels is die rotherrie van een muziek in kledingwinkels. Alsof je aan het clubben bent!
pjisonline | 29-12-17 | 07:45

Vraag eens aan mensen naar welke café ze het liefste gaan. Het antwoord zal je verbazen: als de muziek maar hard staat.

Zelfs bij een grote jongen als Coolsblue zie ik regelmatig dat de informatie die ze geven over een product onvolledig of onjuist is.

Er zijn wel twee feiten:

A. Online verkopen neemt toe
B. Aantal pakketbezorger neemt niet toe en worden bovendien steeds vaker per bezorgd pakket betaald.

Dus vroeg of laat wordt pakketten en pakjes steeds slechter en steeds later bezorgd en zullen er óf meer afhaalpunten komen of meer gewone winkels. Afhaalpounten zie ik niet zo snel gebeuren omdat de winkel daarvoor moet betalen en bovendien de software moet aanpassen. Het is mij al overkomen dat een pakketbezorger mij om 21:30 uit mijn bed belt omdat hij een pakket wil bezorgen bij de buurman die thuis is. Grapje? Was dat maar waar.

js58 | 29-12-17 | 09:56 | + -8 -

Oplichting is niet makkelijker on- of offline. Als jij in Amsterdam gaat winkelen, en je portomonaie in de kontzak van je broek hebt, is de kans nagenoeg 100% dat je 'm na een dag winkelen kwijt bent. Zolang je bij 'gewone bekende' winkels koopt, is de kans op oplichting online nagenoeg nul. Ga je in obscure winkels of op marktplaats dingen kopen, tsja.

Dan; de bescherming van de consument. Stel jij koopt een radio in een stenen winkel. Het geluid lijkt wat schel, maar je vind het een mooie radio, je koopt hem. Na 3 dagen gaat het geluid je echter tóch tegenstaan, en wil je hem terugbrengen. Veel succes daarmee. Het ding is niet kapot, doet wat het moet doen, knappe kerel die dan in de gemiddelde winkel nog z'n geld terug kan krijgen.

Had je 'm online gekocht, is het een kwestie van terugsturen en je beroepen op de WKOA. Je hoeft helemaal niet te specificeren waarom je het ding niet wil, er is geen ruimte voor discussie door de winkelier, de wet is glashelder. Zo worden een heleboel typische winkeliersdiscussies in één klap gesloten, je hoeft helemaal niet de discussie aan te geven of het goed goed is of niet, of het voldoet aan verwachtingen, waarom het eventueel kapot is, etc. Hoeft allemaal niet. Je zegt 'wet koop op afstand' en stuurt het goed terug, en klaar.
KermitDeSticker | 28-12-17 | 23:50 |

Als je met je portemonnee in je kontzak loopt ben je hem inderdaad heel snel kwijt. Verbazingwekkend dat velen dat nog doen en er letterlijk om vragen om beroofd te worden.

Nergens kan ik in de wetgeving vinden dat consumentenrecht voor webwinkels en gewone verschillend is. Waar baseer je dat op dat dit wel zo is?

Een ding is nu wel bekend: de lijst van de politie inzake malafide of dubieuze webwinkels is verre van compleet.

www.politie.nl/aangifte-of-melding-do...

En dan nog dit:

www.rtlnieuws.nl/economie/home/hoe-vo...

js58 | 29-12-17 | 08:12 | + -16 -

Helemaal eens met KermitDeSticker. Dit is precies de oorzaak, volgens mij. Het is tenenkrommend hoe je in winkels geholpen wordt. Onkunde en desinteresse krijg je. Nee, dan google ik liever voor informatie om vervolgens online te bestellen.
Andere ergernis in winkels is die rotherrie van een muziek in kledingwinkels. Alsof je aan het clubben bent!

pjisonline | 29-12-17 | 07:45 | + 14 -

@js58 | 28-12-17 | 22:00

Simpel: Retourrecht.

Voorbeeld: Koop een monitor bij een stenen winkel en je hebt totaal geen rechten als er een dode pixel inzit. (Valt dan uiteraard 'binnen de specs; )

Koop een monitor online, betaal je niet alleen minder, maar als er dan een dode pixel inzit stuur je hem gewoon retour. Zonder opgaaf van redenen.

Die wetgeving die de stenen winkels zou moeten gaan beschermen gaat hen uiteindelijk de das omdoen.

Johnweer | 28-12-17 | 22:46

Waarom moet ik het normaal vinden dat uitspraken gewoon verkracht mogen worden op Das Kapital. Nergens heb ik beweert dat stenen winkels beschermd moet worden, wel de consument.

js58 | 29-12-17 | 07:39 | + -23 -

Ik koop veel op internet, maar ik zie ook best toekomst voor stenen winkels. Maar dan wel het soort dat ofwel gespecialiseerd is (met bijbehorend deskundig personeel) ofwel een breed aanbod heeft in zowel food als non-food zodat ik de hele handel in een keer kan inslaan.
In beide gevallen ga ik er alleen naar toe als de winkel niet in een centrum zit want ik ga geen 5€ per uur betalen om daarna een kwartier te lopen naar een winkelstraat die er in elk dorp hetzelfde uitziet en bovendien vergeven is van slenterende bejaarden en rondhangend tuig. Gelukkig zijn die winkels er steeds meer, heel vaak is dat dan wel een webwinkel die zo goed loopt dat het afhaalpunt ook een winkel geworden is.

Sr Semtex | 29-12-17 | 01:26 | + 8 -

En sommigen zeggen dat je met je beurs met geld in onze hoofdstad niet meer veilig bent. Ja, als je je beurs in je achterzak of open en bloot laat zien in jouw tas, dan ben je je geld ook zo kwijt. Niet alleen in Amsterdam, ook en vooral in Parijs, waar de armen en daklozen,steeds talrijker worden.Maar dat is weer zo "romantisch".

Jan Onbewoond | 29-12-17 | 01:13 | + 5 -

Online kopen: je kunt het niet in het echt zien, passen en proberen.Je hoeft niet altijd thuis te zijn. Bij sommigen kun je het pakje ophalen op een bezorg-punt, niet bij de buurman.Ik shop toch liever in het echt, gezelliger, je kunt ergens wat nuttigen,je bent in de buitenlucht inplaats op je bedompte kamer achter je toetsenbord.Je kunt alles in het echt zien en makkelijker beslissen of je het wel of niet neemt.

Jan Onbewoond | 29-12-17 | 01:06 | + 9 -

Het komt voor dat er geen huur betaald hoeft te worden door de ¨ondernemer¨. Je kan op diverse plekken in de winkelstraat dan 10 soorten koffie bij ze drinken. Ernaast is een interessante galerie ingericht als opvulling. Verderop een impressieruimte van de project-/vastgoedontwikkelaar die de consument van vandaag het shopideaal van morgen presenteert. De wethouder vindt het prachtig, die heeft zelf alleen nog nooit een pepernoot op 5 december kunnen verkopen.
Maar erger zijn de telefoonwinkels en 24 uurs supermarktjes die uitgebaat door buitenlandse ¨zakenlieden¨ dienen als witwasmachientje of als vooruitgeschoven post op strategieche A lokaties.

squadra | 29-12-17 | 00:37 | + 9 -

js58 | 28-12-17 | 22:00 | + -3 -

Oplichting is niet makkelijker on- of offline. Als jij in Amsterdam gaat winkelen, en je portomonaie in de kontzak van je broek hebt, is de kans nagenoeg 100% dat je 'm na een dag winkelen kwijt bent. Zolang je bij 'gewone bekende' winkels koopt, is de kans op oplichting online nagenoeg nul. Ga je in obscure winkels of op marktplaats dingen kopen, tsja.

Dan; de bescherming van de consument. Stel jij koopt een radio in een stenen winkel. Het geluid lijkt wat schel, maar je vind het een mooie radio, je koopt hem. Na 3 dagen gaat het geluid je echter tóch tegenstaan, en wil je hem terugbrengen. Veel succes daarmee. Het ding is niet kapot, doet wat het moet doen, knappe kerel die dan in de gemiddelde winkel nog z'n geld terug kan krijgen.

Had je 'm online gekocht, is het een kwestie van terugsturen en je beroepen op de WKOA. Je hoeft helemaal niet te specificeren waarom je het ding niet wil, er is geen ruimte voor discussie door de winkelier, de wet is glashelder. Zo worden een heleboel typische winkeliersdiscussies in één klap gesloten, je hoeft helemaal niet de discussie aan te geven of het goed goed is of niet, of het voldoet aan verwachtingen, waarom het eventueel kapot is, etc. Hoeft allemaal niet. Je zegt 'wet koop op afstand' en stuurt het goed terug, en klaar.

KermitDeSticker | 28-12-17 | 23:50 | + 19 -

Ik wil best iets offline kopen maar niet als ik mijn auto voor 4 euro per uur moet parkeren om dan door een zwaar geïrriteerde puber mijn aankoop toegesmeten te krijgen. Als hij of zij al begriipt wat ik hebben wil wat meestal niet het geval is Leve het internet!!!

jan-lul-de-behanger | 28-12-17 | 23:02 | + 29 -

"winkelen is ook een vorm van vrijetijdsbesteding"
Hoppakee
Naja | 28-12-17 | 21:12

Zijn na de kerst op woensdag de winkels eindelijk weer open (moet je wel een dag vrij nemen, of nog een halve week wachten op een koopavond) Een eind lopen want anders moet je ook nog betalen om te parkeren, blijkt het product niet op voorraad, ook niet te zien, maar kunnen ze het wel voor je bestellen, wat dan een paar weken kan duren. Als je pech hebt zijn verkeersborden onduidelijk geplaatst en zie je een blauw/grijs steentje over het hoofd en krijg je er nog een parkeer bon bij. Je tank meteen weer vol gooien op de terugweg, en dan na een paar weken hopen dat het bestelde product is aangekomen en nog niet aan een andere klant is verkocht.

Terwijl je het gewoon zondagmorgen via internet had kunnen bestelen met bezorging dezelfde avond, voor de helft van de prijs.

W_F | 28-12-17 | 23:01 | + 34 -

@js58 | 28-12-17 | 22:00

Simpel: Retourrecht.

Voorbeeld: Koop een monitor bij een stenen winkel en je hebt totaal geen rechten als er een dode pixel inzit. (Valt dan uiteraard 'binnen de specs; )

Koop een monitor online, betaal je niet alleen minder, maar als er dan een dode pixel inzit stuur je hem gewoon retour. Zonder opgaaf van redenen.

Die wetgeving die de stenen winkels zou moeten gaan beschermen gaat hen uiteindelijk de das omdoen.

Johnweer | 28-12-17 | 22:46 | + 46 -

KermitDeSticker | 28-12-17 | 21:12

Hoezo ben je als consument beter beschermd als je online koopt i.p.v. bij een gewone winkel? Zeg je dat als ondernemer of als consument? Denk eens even aan oplichting en waarom dat online makkelijker gaat dan een gewone winkel. Daarnaast is er een tekort aan bezorgers dus vandaag kopen en morgen leveren zal zeker niet altijd mogelijk zij, laat staan dat track en trace altijd werkt (vaker niet dan wel). Wellicht gaat bezorgen wel sneller en beter als er massaal gewerkt wordt met afhaalpunten want dan kan een koerier op 1 punt wel 20 pakketten droppen voor 20 verschillende adressen in no-time. Maar er is nog meer: het pakket wordt bezorgd maar je bent niet thuis. Hopelijk weet je dan wat er met het pakket is gebeurd. Hebben ze het weer meegenomen en komen ze later terug of hebben ze het bij de buren bezorgd en welk huisnummer dan? Ettelijke keren is mij dat overkomen dat ik niet direct over het pakket kon beschikken. In één keer zat daar liefst 2 maanden tussen omdat ik bij alle mensen in mijn straat was informeren naar een pakje en zij dat niet hadden. Totdat op een avond een van de buren aanbelde en in gebrekkig Nederlands vroeg of ik die en die was. En jawel, hij had het pakketje.
Dus nee, er gaat niets boven iets snel kopen in een winkel en het gelijk meenemen.

js58 | 28-12-17 | 22:00 | + -21 -

@ KermitDeSticker | 28-12-17 | 21:12 slaat de spijker(s0 op de kop.
Ik heb zelf jaren retail werk gedaan en merk(te) vooral verschil tussen de fulltime medewerkers en de weekend / koopavond krachten.
Die boeide het niet, terwijl jij as FTE'er er voor je onderhoud stond.

Op die enkele zaak met kundig personeel (helaas ook de dupe want veel koopt toch online) hoef je niet het huis uit.
In menig grote stad is winkelen niet meer het dagje weg dat het was (parkeren, pubers di je "helpen" takkeherie uit de speakers enz), daarnaast ka je tegenwoordig alles online kopen. Dus waarom zou je je al die ergernissen op de hals halen?

Super Grover | 28-12-17 | 21:59 | + 23 -

"winkelen is ook een vorm van vrijetijdsbesteding"

Hoppakee

Naja | 28-12-17 | 21:12 | + 14 -

Wat een kul. In 2007, toen het geld tegen de plinten opklotste overal, en de bubbel nog aan het opblazen was, ging het al slecht in de retail. En dit ligt met name aan de retail zélf. Welk voordeel heeft een stenen winkel boven online bestellen? Je kunt zaken bekijken en vasthouden voor je ze koopt, direct meenemen, en je kunt kundig advies krijgen. Welnu, door de wet koop op afstand maar ook de manier waarop winkels als Wehkamp hiermee omgaan, is het voordeel van vooraf kijken weg. Je bent als consument beter beschermt als je online koopt. Direct meenemen? bijna alles is vandaag bestellen, morgen in huis, soms zelfs vandaag bestellen, vandaag in huis. Kundig advies?

Juist op dat punt loopt het met de retail vast. Op de uitzondering na (en DIE winkels lopen dan ook goed) is er helemaal geen sprake van kundig advies of denken in het belang van de klant. Vraag jij bij een gemiddelde witgoedwinkel maar eens wat het verschil is tussen twee TV's. Dan krijg je een puisterig pubertje wat op de kaartjes die bij de TV's staan gaan lezen, en dan het verschil tussen die kaartjes voor je uitspelt.

Retail moet ophouden te denken dat ze het op prijs kunnen winnen van online. Ze moeten juist aandacht hebben voor kwaliteit en service. ALLE grote ketens die kapot gaan of kapot gegaan zijn (V&D, Blokker, Hudson, etc) dachten dat ze het op prijs konden winnen met exact dezelfde meuk en het goedkoopste ongeinformeerde personeel wat ze konden vinden. Dat werkt dus niet.

KermitDeSticker | 28-12-17 | 21:12 | + 84 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken