Amsterdam gaat rotzooi deeleconomie reguleren

Nog meer deelfietsen
Nog meer deelfietsen
In Amsterdam hebben ze de pleuris aan ongein. Derhalve werden 5.000 à 7.000 deelfietsen en een zwik deelscooters uit het straatbeeld gejorist. Commerciële partijen moesten eerst maar eens om tafel met de gemeente voordat ze hun waar uitstallen. En zo geschiedde. De voorlopige uitkomsten zijn gevangen in een 82 pagina's tellende nota (pdf) met de veelzeggende titel 'Kansen voor deelfietsen'. Gemiddeld staan zo'n 150.000 fietsen van de 1 miljoen hoofdstedelijke fietsen in de rekken te verroesten. Met het toelaten van deelfietsen wensdenkt Amsterdam deze barrels weg, net als een deel van de 'stationsfietsen' van forensen. Daarnaast hoopt de lokale overheid dat Amsterdammers zonder fiets via de deelfiets op een 'vrijblijvende manier' kennis kunnen maken met het fenomeen tweewieler. Dit geldt vooral voor de inwoners van stadsdelen Nieuw-West, Noord en Zuidoost, want daar fietst men zelden. Anders gezegd: of stemmers op DENK, GroenLinks en Artikel1 van hun luie reet willen komen. De gemeente heeft ook wat minder dromerige ideeën. Op drukke locaties mogen deelfietsen alleen op toegewezen locaties geparkeerd worden. Al heeft bakfietsminnend Amsterdam een oplossing achter de hand indien de publieke ruimte te krap blijkt: 'Met het omvormen van twee autoparkeerplekken komt er ruimte voor ongeveer 20 deelfietsen.' Vanwege het ongekende succes van vergunningenstelsels krijgen drie marktpartijen toestemming voor het verhuren van 3.000 fietsen. Hiervoor gaan ze uiteraard wel leges en/of precariobelasting (geweldige melkkoe trouwens!) dokken, want de ambtenaren die de lijnen van de deelfietsparkeervakken trekken doen dat niet gratis. Goed, de eerste doorggeeffietsen komen niet eerder dan 2019 op straat. De gemeenteraad buigt zich komende zomer over het deelfietsenbeleid. Eerste zijn burgers en belanghebbenden aan de beurt, zij mogen zich uitspreken over de zeven voorgestelde beleidsopties. En nee, 0 deelfietsen is geen optie.

Reaguursels

Inloggen

Als er nu al 150.000 fietsen teveel staan, waarom moeten er dan ook nog deelfietsen te veel staan?

Raider Twix | 22-12-17 | 19:19 | + 0 -

Jaja, iedereen parkeert de deelfiets netjes in de daarvoor bestemde vakken. NOT!
Terzijde: benzine scooters moeten deaud.
Priscilla en Mohammed kunnen beter fietsen dan een plofreedt kweken.

Analia von Solmsch | 22-12-17 | 00:00 | + -3 -

Jaja, iedereen parkeert de deelfiets netjes in de daarvoor bestemde vakken. NOT!
Terzijde: benzine scooters moeten deaud.
Priscilla en Mohammed kunnen beter fietsen dan een plofreedt kweken.

Analia von Solmsch | 21-12-17 | 23:59 | + 7 -

Ik wordt rechts genoemd, en ik een haal iedereen links in met wat ook wel een bakfiets wordt genoemd.

Met je luie reet autokilometers maken voor ritjes van 5 km is niet rechts of links; het is gewoon dom.

jcvjcvjcvjcv | 21-12-17 | 23:28 | + 1 -

reguleren betekenis:
aan oplegging van regels of besturing onderwerpen
( vaak in combinatie met een belastingheffing)

anti overheid | 21-12-17 | 21:11 | + 2 -

Als je in Amsterdam woont en je buren hebben een bakfiets dan is de kans groot dat het GL of DDR66'er is, dus een hoop politieke correctheid in je portiek. Lezen ze ook nog eens de Volkskrant of het NRC dan heb je vast een stel hele fijne buren.

Memek | 21-12-17 | 20:30 | + 7 -

scooter verbieden, bron v ultrafijnstof..

ger1306 | 21-12-17 | 19:58 | + 10 -

Blij dat ik niet in Amsterdam woon, wat een onzin plannen

Sowieso blij dat ik niet in Amsterdam woon

Tsaaah | 21-12-17 | 19:50 | + 17 -

Bijna net zo erg, of wellicht zelfs erger dan de bakfiets is de kruifiets, een soort kruising tussen een reguliere tweewieler en een kruiwagen.
In het kruiwagen deel verplaatst de iHipster zijn/haar genderneutrale nageslacht.

Poekieman | 21-12-17 | 19:34 | + 12 -

Nu we het toch over bakfietsen hebben: aan die plaag moet ook maar eens een eind gemaakt worden.

Muxje | 21-12-17 | 19:04 | + 10 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken