Zorgkloof! 17% van de mensen maakt 80% van de kosten

What's new
What's new
Nieuwe facts & figures omtrent het kostenplaatje van onze zorg. Dataverzamelaar Vektis Intelligence pakte de handschoen op en heeft op basis van declaraties per gemeente op een rijtje gezet wie precies van de zorg gebruikmaakt en wie daar voor betaalt. Daar komt dan het landelijke gemiddelde uit de kop uit, maar ook de wetenschap dat de kloof in de gemeente Boekel (Noord-Brabant) het grootst is: daar maakt 14% van de mensen met een zorgverzekering 80% van de zorgkosten. Aan de andere kant van het spectrum vinden we dan weer SGP-gemeenten als Urk en Staphorst, want gemeenschapszin. Hoe dat precies in uw gemeente zit speurt u na in deze infographic. Even een stukje achtergrondinfo: het gaat hier om de kosten onder de Zorgverzekeringswet, waar u voor betaalt middels een inkomensafhankelijke bijdrage en uw zorgpremie, en waar u dit voor terugkrijgt. Een fors deel van de €96 miljard aan zorgkosten in 2016 werd gefinancierd via deze wet (€41,8 miljard, zie grafiek na de doorklik). Goed, het bovenstaande overzicht maakt duidelijk dat het de krimpgemeenten (Oost-Groningen, het puntje van Limburg, de staart van Zeeland) zijn waar men gortig declareert. Niet heel vreemd, want daar bivakkeren veel ouderen en mensen met een kleinere portefeuille. Ja, de declaratiestroom in zulke gebieden is deels een gevolg van levensstijl. Maar een nuancerende noot komt van hoogleraar Dirk Ruwaard, die daar tegenover zet dat er ook veel gezondheidsklachten zijn waar mensen niets aan kunnen doen. Dieper in deze discussie duiken kan met alle cijfers op gemeenteniveau die u hier vindt.

geldenzorg.png

Reaguursels

Inloggen

Die staart van Zeeland heet Zeeuws-Vlaanderen.
Ga je sgoolcheld teruchvraachen Veenkamp.

Bijtendehond | 16-12-17 | 11:30 | + 0 -

Daaronder is het kaf wat klaagt. En niet begrijpt waar mosterd vandaan komt.

biltong | 15-12-17 | 14:01 |

Lijkt me duidelijk dat die door Abraham is gehaald!

nieuwe_Deen | 15-12-17 | 23:48 | + 0 -

Waarom kijken naar de patienten? Hoeveel wordt er onterecht of onjuist gedeclareerd door de zorginstituten?

Naja | 15-12-17 | 21:40 | + 1 -

Stel dat mensen die veel te dik zijn en/of er een ongezonde levenswijze op nahouden uit de verzekering gegooid worden en niet meer bij een dokter of een ziekenhuis terecht kunnen? Dan moet er toch weer iets anders voor in de plaats komen. Zoiets als spoedeisende medische hulp voor onverzekerden, gefinancierd door de overheid. En jawel, dat zijn wij, belastingbetalers. Ik denk niet dat we daar iets mee opschieten. En vergeet niet, ongezonde mensen leven korter. Dat scheelt een heleboel in de AOW-uitkeringen -;)

mona | 15-12-17 | 18:22 | + 4 -

@TP 1984 | 15-12-17 | 16:02 |
Ik kom regelmatig in de Lidl, Aldi of Action, dus ik snap waar u op doelt. ;-)

EefjeWentelteefje | 15-12-17 | 16:45 | + 11 -

vertel mij maar eens waar die personen leven met vaak zwaar overgewicht, suikerziekte en 'spiechische problemen', doorgaans ook nog eens in combinatie met een hele sloot kinderen.

EefjeWentelteefje | 15-12-17 | 11:55 | + 9 -
Beste Eefje, ben je al ooit eens in een Lidl, Aldi of Action wezen boodschappen op een zaterdagmiddag. Daar lopen genoeg chronische patiënten rond die in 1 maand meer kosten dan ik in 2 jaar aan premie afreken bij mijn zorgverzekeraar. Maar wel patiënten die zich dagelijks met kilo's goedkope rommel en alcohol blijven volproppen. Dit onder een noemer als bijwerking van de medicatie proberen te verschuiven om maar niet de eigen eetstoornis te hoeven erkennen en onder ogen te hoeven zien. Een veelvoud van deze personen werkt ook gewoon. Op die keren na dat ze weer even een weekje of een paar maanden ziektewet opnemen. Pijn in de rug of benen wat wel verklaarbaar is met een gewicht van ruim boven de 100 kilo, maagband operatie etc. Vergeet niet dat we een enorm overschot aan welvaartszieken hebben die echt bergen geld kosten uit het zorgstelsel.

TP 1984 | 15-12-17 | 16:02 | + 15 -

Ik zou het trouwens ook interessant vinden waaraan de zorg op gaat, is dit psychische zorg (burn out, werk stress, PTSS), preventieve (alternatieve) behandelingen, acute medische ingrepen of aan chronische ziektes (diabetes, long emfyseem).
En een kaartje van NL met alle AZCs met de zorg kaart als overlay.

boerk | 15-12-17 | 15:41 | + 3 -

Ziekenhuizen bepalen niet de werkelijke kosten van een behandeling, maar verdelen de totale kosten over de behandelingen. Zo is nog steeds niet inzichtelijk wat een behandeling kost en betalen we nog steeds geen reële prijzen voor de zorg. (Dat noemen zich managers en financieel directeur whaha).
Wanneer je wordt opgenomen zal een arts vrijwel elke dag een bloedtestje laten maken a 140,- zonder noodzaak. Ligt de patient 10 dagen in het ziekenhuis, juist.. dan kost ons dat onnodig 1400,-. Bij de behandelaar is dit besef er totaal niet.

boerk | 15-12-17 | 15:36 | + 2 -

Weten we nu ook waar de kans op fraude t grootst is....

Naja | 15-12-17 | 15:16 | + -1 -

Ophef om weinig.
Ja, bepaalde mensen daar kan het best wat minder bij. En het controleren van de DBC's kan veel beter.

Maar voor over groot deel is het gewoon de 80-20 regel. En in een normaal land dient er nu eenmaal solidariteit te zijn inzake een aantal zaken waaronder zorg.

Moneytron | 15-12-17 | 14:52 | + 3 -

Weer een mooi praktijkvoorbeeld van de 80-20 regel.

Banana008 | 15-12-17 | 14:34 | + 4 -

De zorg sprong vooruit was penicilline. Gezond en schoon leven was de voorloper. Daarvoor was het zorg verstand eigendom van koning, kerk, en aanhang. Met de naam getrouwen of gelovigen. Vandaag zijn de laatsten bezig om verloren terrein terug te winnen. Met succes. Leest uw 1918 zorg voorwaarden en vooral de eigen bijdrage. Een feest voor de chronisch zieke mens, en medici staf vanaf een H.B koren opleiding. Daaronder is het kaf wat klaagt. En niet begrijpt waar mosterd vandaan komt.

biltong | 15-12-17 | 14:01 | + -5 -

@ger1306 | 15-12-17 | 12:46 |
Dat is het gevolg van de invoering van het DBC-systeem, de diagnose-behandel-combinatie, waardoor behandelingen niet meer 'los' geteld worden, maar als een standaard-pakket behorende bij een bepaalde diagnose. Zie hier: www.zorgwijzer.nl/faq/dbc

Om een specifiek voorbeeld te noemen: mijn moeder kreeg inzage in de rekening voor haar borstkanker-behandeling (gelukkig goed afgelopen!) en zag daar bijvoorbeeld een aantal dagen ziekenhuisopname op staan die zij helemaal niet had gehad. Het blijkt dat er gewoon een 'gemiddeld' aantal dagen in de DBC is opgenomen; er zijn er ook die dus veel langer het ziekenhuis in moesten, maar daar wordt hetzelfde aantal dagen in de DBC voor gerekend.

EefjeWentelteefje | 15-12-17 | 13:35 | + 14 -

Het idee achter sociale stelsels is dat een grote meerderheid meer bijdraagt zodat een kleine minderheid niet tussen wal en schip raakt. inmiddels gaan we steeds meer naar een situatie waarbij de ene helft van de bevolking de andere helft onderhoudt en in bovenstaand geval dat een hele kleine minderheid een grote meerderheid van de kosten maakt. Dat zijn geen sociale stelsels meer. Dat is gewoon doorgeschoten en scheefgegroeid

Bytemaster | 15-12-17 | 12:46 | + 0 -

Inderdaad, dat was de bedoeling. Wat je nu ziet is snel rijk wordende medicijnfabrikanten en verzekeraars, door gebrek aan concurrentie en politieke wil daartoe. Bedankt Hoogervorst en nog zo'n minkukel (PvdA) waarvan ik de naam vergeten ben.
En tel daarbij op de instroom van kansloze sprinkhanen uit de zandlanden, vol met parasieten en andere ziekten onder de leden (TBC, hepatitis, AIDS) en geen tand meer in hun bek. Vervolgens worden zij 'gratis' geholpen.

Een nieuwtje: gratis bestaat niet. Voor jou kan iets gratis zijn, maar een ander moet daarvoor betalen. Altijd.

Jos9595 | 15-12-17 | 13:00 | + 13 -

Arme mensen? Dat d.blauwe rechthoeje aan de kust lijkt mij Bloemendaal...

ger1306 | 15-12-17 | 12:51 | + 0 -

Heet dat niet solidariteit?
Wel rare hoge kosten bij specialistenbezoek. Het gaat over 1 ding maar er worden gelijk 6 dingen in rekening gebracht. Bij navraag verzekeraar:
Ja, zo is dat afgesproken. Ook al is het maar 1 handeling wordt dan toch betaald voor alle handelingen in de trits...... ik: nou snap ik waarom de zorg zo duur is....... Zij: heeft U verder nog vragen?
Hmpf....

ger1306 | 15-12-17 | 12:46 | + 5 -

@Dirk. | 15-12-17 | 12:02
.
Het idee achter sociale stelsels is dat een grote meerderheid meer bijdraagt zodat een kleine minderheid niet tussen wal en schip raakt. inmiddels gaan we steeds meer naar een situatie waarbij de ene helft van de bevolking de andere helft onderhoudt en in bovenstaand geval dat een hele kleine minderheid een grote meerderheid van de kosten maakt. Dat zijn geen sociale stelsels meer. Dat is gewoon doorgeschoten en scheefgegroeid

Bytemaster | 15-12-17 | 12:46 | + 9 -

@computer_freak | 15-12-17 | 12:26 |
Die bijdrage Zvw staat al op iedere loon- en uitkeringsstrook, maar helaas vertikt een groot gedeelte van de bevolking het om die eens goed te bekijken. Kan ik me overigens goed voorstellen hoor, want zien wat er allemaal op je loon wordt ingehouden, en dan vooral het 'inkomensafhankelijke' gedeelte daarvan, daar word je niet blij van.

Want ook dat laatste dringt maar niet door: wat je aan zorg aftikt, ìs al voor een groot deel inkomensafhankelijk. Dit in tegenstelling tot wat onze links-populistische roeptoeters doorgaans rondbazuinen.

EefjeWentelteefje | 15-12-17 | 12:40 | + 22 -

Van mij mag de bijdrage Zorgverzekeringswet zichtbaar op de loonstrook worden gezet. Dit zodat mensen beter inzicht hebben in wat zorg kost, en wat ze daar zelf aan bijdragen.

computer_freak | 15-12-17 | 12:26 | + 5 -

Of zoals mooi verwoord in deze Engelse sketch show:
youtu.be/owI7DOeO_yg

blubberpoesje | 15-12-17 | 12:06 | + 3 -

Dit is toch een beetje het idee van een (sociaal) zorgstelsel? Er zijn mensen die veel zorg nodig hebben, meestal redelijk zware ziektes met intensieve en dus dure behandelingen, en mensen die slechts 1 keer per 3 jaar een huisarts bezoeken. Dan is het ook niet zo gek dat een kleinere groep meer uitgeeft dan de ander. Lijkt mij dat de meeste mensen zo sociaal zijn dit wel prima te vinden, want als iedereen puur voor z'n eigen zorg moest betalen zouden sommige mensen gewoon buiten de samenleving vallen en zijn zorgverzekeringen niet echt nuttig... Lijkt me niet bepaald een verbetering op de huidige situatie.

Hiermee bedoel ik natuurlijk niet mensen die puur door hun eigen schuld met enige regelmaat naar het ziekenhuis moeten/willen, alternatieve behandelingen, frauduleuze situaties en dat soort ongein waardoor de zorg(verzekering)kosten allemaal hoger worden voor iedereen. Die mogen gewoon in de stront zakken.

Dirk. | 15-12-17 | 12:02 | + 7 -

grom | 15-12-17 | 11:39 | + 0 -

Er zit wel meer in Boekel en omstreken, 3 letters begint met een A en eindigt met een C.

Stonecity | 15-12-17 | 12:01 | + 26 -

Ouderdom komt - uiteindelijk - altijd met gebreken (alleen de leeftijd waarop varieert), dus veel van de donkere vlekken op deze kaart vallen onder de categorie Ingetrapte Open Deur.
Er komt een dag dat ook 'wij' de klos zijn, hopelijk realiseert de meerderheid van de bevolking zich dat (nog).
Dat ook armere mensen vaker zullen declareren is ook al geen verrassing, aangezien er immers een correlatie bestaat tussen (gebrek aan) welstand en gezondheid.

Wat ik me wèl afvraag... zie de post van Bytemaster hierboven. Dus in plaats van de niets zeggende prent hierboven, vertel mij maar eens waar die personen leven met vaak zwaar overgewicht, suikerziekte en 'spiechische problemen', doorgaans ook nog eens in combinatie met een hele sloot kinderen.

EefjeWentelteefje | 15-12-17 | 11:55 | + 21 -

Ik zag liever dat ze het plaatje corrigeren voor de leeftijdsverdeling van een regio. Dat oudere mensen meer zorg nodig hebben vind ik geen enkel probleem en daar betaal ik graag aan mee. Zij hebben geen keuze. Waar ik wel een probleem mee heb is het meebetalen aan zorg van mensen die wel een keuze hebben om gezond te leven, zelf heel weinig bijdragen maar maximaal profiteren van de zorg.
Maar dat zal wel niet politiekcorrect genoeg zijn om in een plaatje te tonen.

Bytemaster | 15-12-17 | 11:40 | + 24 -

Van oudsher zit er een behoorlijke GGZ instelling in Boekel. Beetje makkelijk zonder onderbouwing!

grom | 15-12-17 | 11:39 | + 18 -

Nog even en het wordt zomaar duidelijk wie er werkelijk voor inkomsten en minder uitgaven zorgt in NL

Wil de overheid dat wel?! Met zoveel inzichtelijkheid maken ze in Brussel geen vrienden. Daar is struisvogelpolitiek tot kunst verheven.

Tsaaah | 15-12-17 | 11:27 | + 40 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken