Lowbudget de oceaan oversteken blijkt best moeilijk

Zwemmen mag
Zwemmen mag
Mocht u ooit een interview met RyanAir CEO Michael O'Leary hebben gelezen dan weet u dat de beste man een mafklapper is. Daarnaast is hij een uiterst capabel zakenman die een winstgevende luchtbusmaatschappij uit de grond wist te stampen en de ondergang van concurrent Monarch correct voorspelde. Iets wat O'Leary vooralsnog niet voor elkaar bokste is de vaak beloofde goedkope transatlantische vlucht. En vandaag wordt weer iets duidelijker waarom de Transatlantische Hoax bij Ryanair een hoax is gebleven. Concurrent Norwegian Airlines breidde recent snel zijn netwerk uit en wil mensen voor enkele tientjes de oceaan overvliegen. Een ambitie die al snel op hobbels stuitte. De Noren bestelden speciale 'smalle' vliegtuigen (met één gangpad), om te besparen op kerosinekosten en zo gezonde marges te behalen. Probleem: de toestellen worden met vertraging geleverd en Norwegian was gedwongen om oude toestellen in te zetten op de langeafstandsvluchten. In de Financial Times vragen financieel analisten zich af of de snelle vlootuitbreiding van Norwegian sowieso niet iets te ambitieus is. De Noorse maatschappij is voor de vlootvergroting forse schulden aangegaan. Eind 2016 (jaarverslag-pdf) stond de teller op 21 miljard kroon (zo'n €2,1 mrd), maar was er winst. Voor dit jaar verwachten de analisten een verlies en dat vindt men - gegeven de lage brandstofprijs en rentes - knap cq. zorgwekkend. Om de balans op te poetsen zou Norwegian vliegtuigen die het bezit ten gelde kunnen maken (totale waarde vloot=22 mrd) via een sale-and-lease-back-constructie of zijn aandeel in een Noorse bank te verkopen. Mocht het allemaal niet lukken en Norwegian Airlines voor de lente ten onder gaan, dan heeft Michael O'Leary het allemaal zien aankomen.

Reaguursels

Inloggen

@gepastbetalen. Had onlangs op de hele reis 5 zitplekken. Lijkt mij prima

hans123 | 08-12-17 | 17:59 | + 0 -

@gepast_betalen | 08-12-17 | 13:41
Zomaar een wilde gok hoor maar vaak worden de BC tickets betaald door het bedrijf waar de passagier voor werkt, of in het geval van ambtenaren de overheid.
In sommige gevallen betalen mensen het zelfs helemaal uit eigen zak. Simpelweg omdat je in een BC stoel vele malen beter kunt werken/ontspannen/slapen als in de vee-klasse.

loze stijl | 08-12-17 | 17:37 | + 4 -

Je hebt maar 1 gegeven nodig en dat is de kostprijs per stoel. Dus je kan met gemak een ticket van 10 Euro aanbieden, dat betekent dan dat daar een ticket van 990 Euro tegenover moet staan. En dat is nu net met lowcost een beetje moeilijk.

Binnen Europa valt dat niet zo op maar over grote afstanden waarbij geen Business Class aanwezig is, is het letterlijk de olifant in de kamer met als kanttekening dat iedereen de olifant ziet staan.

Ik las ergens het woord pauper, dit zijn wij dus in wezen allemaal, of we willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. De business class betaald al zolang de luchtvaart bestaat de economy klasse.

Stonecity | 08-12-17 | 17:24 | + 3 -

@Bijtendehond : dat met die maaltijden valt wel mee (of zo U wilt tegen): de KLM serveert op een Europese vlucht van 2 1/2 uur in de economy class slechts een opgewarmd pizzabroodje met als drinken frisdrank, bier of wijn. Maar wel de hoofdprijs rekenen.

Brulboei_61SB | 08-12-17 | 15:44 | + 16 -

gepast_betalen | 08-12-17 | 13:41

Op weg naar seat 27c schuivel ik door de businessclass, kijk rond en denk welke derde partij heeft
deze stoelen betaald ?

vanvandaag | 08-12-17 | 14:30 | + 16 -

gepast_betalen | 08-12-17 | 13:41 |

Voor die zeldzame keer dat ik met de trein ga, probeer ik ook eerste klas te reizen.
Spoiler: daar zit hetzelfde tuig als in de tweede klas.
Dat zal in zo'n vliegende bus niet anders wezzen.
En laat mij lekker in een paupervliegtuig zitten voor die drie uurtjes in de lucht (ik vlieg (nog) niet transatlantisch) voor een paar tientjes. IK hoef geen uitgebreide maaltijdservice op zo'n korte vlucht.

Bijtendehond | 08-12-17 | 14:29 | + -2 -

Het is niet onverstandig om naar de visie van Micheal O'Leary te luisteren. Luchtvaart in Europa groeit steeds verder naar elkaar toe. Straks valt alles onder IAG van onder andere British Airways, of onder de paraplu van Lufthansa. En wellicht nog twee of drie zelfstandige low cost bedrijven; Ryanair, easyJet en Wizz Air. Hooguit in de marge nog wat vakantievliegers als TUI en Thomas Cook.
Norwegian en Ryanair zijn niet te vergelijken, Ryanair werkt niet met geleend geld, heeft zo'n 90% van de vloot in bezit en heeft ongeveer 2 miljard aan liquide middelen. Norwegian vliegt rond om rente en leasekosten te betalen. Ryanair heeft genoeg vet op de botten om de volgende crisis te overleven.

Duifmans | 08-12-17 | 13:54 | + 16 -

Net terug en de businessclass zat 100% vol, economy voor de helft gevuld. Succes met je pauper verdienmodel.

gepast_betalen | 08-12-17 | 13:41 | + -11 -

Het echte verhaal in de luchtvaartsector is het landingsrechten monopoly kartel. Zelfs al zou het een partij lukken voor een paar tientjes Atlantisch te vliegen, dan nog kom je nooit voor die prijs waar je wilt zijn. Van Oslo naar Denver lukt misschien nog, maar niet van London naar New York, Parijs naar Chicago of van Amsterdam naar LA. Dan moet je toch weer overstappen, lang reizen en meer betalen. EU doet zo genaamd veel voor de vrije markt..... maar deze laat men bewust bestaan (want Air France, Lufthansa en IAG zitten politiek vuistdiep).

eisie | 08-12-17 | 13:08 | + 16 -

REAGEER OOK