HEMA-topman geeft concurrentie veeg uit de pan

En luistert naar ons
En luistert naar ons
Geinig interviewtje met HEMA-topman Tjeerd Jegen in de Belgische Geldbode. Houdt de krant naar aanleiding van het nieuws dat het bij de zuiderburen nog 10 winkels gaat openen. Niet boeiend, al zullen ze bij het AD wel een complot tegen de Nederlandse identiteit vermoeden. Interessanter is wat Jegen te vertellen heeft over de concurrentie op de Nederlandse thuismarkt. Want hoewel er minstens 15 redenen zijn waarom HEMA fantastisch is (vergeet vooral nummer 8 niet), heeft de keten het niet gemakkelijk. Zoals iedere keten waarvan huisvrouwen een belangrijk deel van het klantenbestand vormen zijn er twee vijanden. Internet en de Action. Jegen vindt dat Hema laat is begonnen met zijn webwinkel (2005, kan slechter), maar het is winstgevend en maakt zo'n 5% van de omzet uit. Met fotoafdrukken meegerekend zelfs 10%. Gaat best prima dus. Dan de Action. Dat noemt de HEMA-topman 'een fantastisch bedrijf'. U voelt de maar in de lucht hangen en die komt ook. 'Zij bieden de laagste prijs. Wij onderscheiden ons met kwaliteit voor lage prijzen.' Prachtige onderneming, maar ze verkopen u wel Chinese rommel. Wij van de glorieuze Eenheidsprijzenmaatschappij verkopen daarentegen betaalbare en betrouwbare producten met een redelijk design, precies zoals in 2015 werd geadviseerd door een leidend financieel blog. Met een verdubbeling van zijn designteam denkt Hema ook het kreupele Blokker over het randje duwen. 'Anders dan Blokker verkopen wij onze eigen producten. Wij beslissen zelf hoe die eruitzien en hoeveel ze kosten. Wie zijn eigen producten maakt, heeft meer kans om te overleven. Die zit, met je geïmporteerde koffiemokken. Blijft een vraag open. Hema weet wat ze de klanten moeten verkopen, maar wie wil de Hema kopen? Eigenaar Lion Capital probeert het bedrijf al 10 jaar te slijten, maar Jegen laat zich ontvallen dat de markt voor 2018 op niets hoeft te rekenen. Wie biedt?

Reaguursels

Inloggen

@Analia von Solmsch | 03-12-17 | 10:28 |
De Action heeft wel degelijk "marketingboys" in dienst. Het is echt geen toeval dat elke Action dezelfde goedkope uitstraling heeft.
Voordat ergens een Action komt wordt dat pand helemaal aangepast om er juist goedkoop uit te zien, daar zit echt wel een marketing afdeling achter.

Bij de Hema en Blokker sta je met je spullen in de rij en leg je die op de toonbank/balie voor de kassamedewerker. Bij de Action is dit een lopende band, dat voelt goedkoper aan (en zorgt voor snellere doorstroming van je klanten in de winkel). Dit laat dus zien dat de Action best wel een goede marketing afdeling heeft, het lukt ze om jou het gevoel te geven dat ze goedkoop zijn, terwijl ze echt niet altijd de goedkoopste zijn.

dejeroen | 03-12-17 | 14:00 | + 2 -

En Action maakt geen reclame, dat scheelt miljoenen. Aan papier, zendtijd en duurbetaalde marketingboys.

Analia von Solmsch | 03-12-17 | 10:28 | + -2 -

Behalve dat de Action veel vlotter dan de Hema zijn leveranciers betaalt en daardoor goedkoper kan inkopen, is het verschil ook dat de winkels van Action zich bevinden op goede B-locaties vlakbij de A-locaties waarop over het algemeen de Hema's zijn gevestigd. Het spreekt vanzelf dat de huren op B-locaties lager liggen dan op A-locaties.

mona | 02-12-17 | 12:06 | + 1 -

Moet zeggen dat sinds de gezinsuitbreiding wij toch vaste klant van de hema zijn geworden. Een van de weinige plekken waar je nog een groot assortiment betaalbare baby/kinderkleding kan vinden. En ook de recent bijgebouwde lunchtent hier in het dorp rekent betere prijzen dan de normale koffietokos.

Viper62 | 02-12-17 | 10:48 | + 3 -

""Zoals iedere keten waarvan huisvrouwen een belangrijk deel van het klantenbestand vormen zijn er twee vijanden. Internet en de Action.""

De auteur van dit stuk moet zijn huiswerk maar eens overdoen. De grootste vijand van HEMA is de rente en de onverkoopbaarheid die daar uit voort vloeit. LION Captital houdt zich bezig met private equity maar dan wel op zijn Angelsaksisch: bezittingen zoals panden verkopen. de vette winst opstrijken, de panden terug huren en vervolgens het bedrijf volladen met schuld.Niemand heeft interesse in HEMA want vol gehangen met schuldeb en HEMA draait nog steeds met verlies. Natuurlijk kun je de salarissen wel verlagen, maar wellicht dat je geen winkelpersoneel meer krijgt.

www.quotenet.nl/Nieuws/Komt-Hema-na-ve...

www.trouw.nl/home/lion-capital-zet-he...

www.elsevierweekblad.nl/economie/arti...

js58 | 02-12-17 | 07:40 | + 14 -

@Haberdoebas | 02-12-17 | 01:51 | + 4 - Action heeft inmiddels meer als 600 winkels en meer als 35000 medewerkers. Ik heb zo het vermoeden dat we het meer over goedkope made-to order dan over restpartijen hebben.

Vogelbeest | 02-12-17 | 07:23 | + 5 -

De grootste kracht van de Action is de betalingstermijn van de leveranciers. Bij de HEMA moet je 90 dagen op je geld wachten. De Action betaalt binnen twee weken haar leveranciers.

De Action is een ramsj winkel, een groot deel van het assortiment bestaat uit restpartijen (Waspoeier, merk Chocolade voor weinig). Oftewel handel waar de leverancier vanaf moet. Of de leverancier heeft cash nodig. Dan ben je bij de Action aan het juiste adres. Je verdient er dan niets meer aan, maar je bent je handel kwijt en binnen twee weken staat er geld op de bank. Iets wat de leverancier zijn leveranciers en geldschieters erg kunnen waarderen.

Wanneer je bij de Hema gaat leuren met je handel, dan willen ze er ook niets voor geven en dan moet je ook nog 90 dagen op je geld wachten.

Dan maar liever de Action. En de Hema wordt steeds leger. Ik wacht op de dag dat er een partij Hema Pannlappen bij de Action in de winkel liggen.

Haberdoebas | 02-12-17 | 01:51 | + 26 -

Ze kopen bij dezelfde Chinese pulpproducenten als de Action. In een docu zat van Zetten te jammeren dat hij te weinig inkoopvolume had om de prijs omlaag te krijgen.

arlen | 02-12-17 | 01:08 | + 0 -

eerst bij action kijken. als die het niet heeft of het is 2x achter elkaar binnen een maand kapot gegaan bij Hema kijken. Blokker is last resort, maar tenzij je Bosch/Siemens/Brabbantia/Leifheit neemt (duur, maar meestal goed) 6x zo duur als action en nog steeds troep.

Vogelbeest | 01-12-17 | 23:40 | + 7 -

Wat een geluk dat er in België nog 10 Hema winkels geopend worden. Dan is er vast wel eentje bij die in de buurt is van Nonkel Frituur. Dat heeft als voordeel dat Nonkel niet meer helemaal naar de Bijenkorf in Amsterdam hoeft voor een pot honing.

mona | 01-12-17 | 22:58 | + 10 -

@Yeohan | 01-12-17 | 22:05 | + 3 -
Ze verkopen wel goede fietscomputers en rookworsten. Dat mag ook gezegd worden. Maar goed, dat is ook het enige.

banaanreader2000 | 01-12-17 | 22:51 | + 4 -

Het is allemaal kutzooi. Alleen de Action heeft dan weer goedkope kutzooi.

Yeohan | 01-12-17 | 22:05 | + 13 -

Tja HEMA: himmelhoch jauchzend oder zum tode Betrübt. Fiets gekocht: Ik deed er nog geen twee jaar mee, velgen doorgeroest, China? Kussensloop staat na 5 wasbeurten nog zelfstandig rechtop. 100% katoen? De wijnen scoren wel weer goed.

Analia von Solmsch | 01-12-17 | 21:12 | + 5 -

Ik koop er om de 20 jaar een wekkerradio en vorige week een vacuumzak. Was er daarvoor zeker een jaar niet geweest. Alles is lichtgevend groen, om een of andere reden.

Fantabulosa | 01-12-17 | 20:49 | + 14 -

REAGEER OOK