Tief op met je besparen op de zorgverzekering. NZa en ACM zijn gewoon laffe honden

En daar hebben we bewijs van
En daar hebben we bewijs van
De NZa (zorgautoriteit) en de ACM (kartelwaakpoes) hebben weer eens een verhaal geschreven over dat de mensen geen zin hebben om van zorgverzekering te wisselen. Komtie: 'We concluderen dat 75% van de consumenten in 2016 in totaal ongeveer €1 miljard opslag betaalden voor polissen waarvoor een goedkoper alternatief bestaat dat bijna gelijk is'. En dat is €100 per jaar per zorgconsument te veel. Schokkend, he! Staat in dit consultatiedocument-pdf van vandaag. Wat al duizend keer is vastgesteld, stellen ze nog een keer vast: 'Daardoor werden er in 2016 61 basisverzekeringen aangeboden door in totaal 33 labels van 25 zorgverzekeraars, behorend tot 9 concerns. Hierbij zijn de volmachten en intermediairs, die de genoemde modelovereenkomsten ook aanbieden (soms in combinatie met een aanvullende verzekering en onder een andere naam) nog niet meegenomen, noch de vele aanvullende verzekeringen die tevens worden aangeboden'. Jahaa, dat zijn 1.136 verschillende zorgpakketten alleen al voor de basisverzekering die nauwelijks van elkaar verschillen en waarvan er 1.127 bedoeld zijn om de boel onoverzichtelijk te houden schreven we hier al jaren geleden. Een concern kan twee pakketten aanbieden met totaal verschillende premies, waarbij het enige verschil de contracteergraad van apotheken en fysiotherapeuten is, of soms is er alleen verschil tussen de premie en het label (Ohra). Dan zou je verwachten dat de toezichthouders de zorgverzekeraars keihard aanpakken. Dit soort praktijken is er uitsluitend op gericht consumenten overstapmoe te maken door zand in de ogen te strooien wegens bomen en bos. Een oneerlijke handelspraktijk derhalve en VERBOTEN op grond van de Wet marktordening gezondheidszorg. Maar de toezichthouders zijn laffe, luie, bange honden. Mogen we dat zeggen? Ja mogen we, want dit is per ongeluk in het rapport blijven staan:

onzinverhaalzvw.jpg

Dat bedoelen we maar. Als je met duizend toezichtambtenaren naar een website van een zorgverzekeraar zit te staren en je begrijpt de informatie niet en je durft dan nog niet op te schrijven dat de informatievoorziening ontoereikend is, dan ben je gewoon TOTAAL ONGESCHIKT. Dat weten ze zelf ook en om dat te verdoezelen staat het consultatiedocument vol met met het overbekende gewauwel over waarom de mensen geen keuzes maken en of dat met meer informatie en transparantie en feedbackloops veranderd kan worden. En dan natuurlijk gepresenteerd in de vorm van een vraagstelling aan de stakeholders, want het is immers een consultatie. Afijn. In paragraaf 6.2.3 van het document vragen de toezichthouders voorzichtig aan de stakeholders of het misschien ook een optie is als ze wat strenger gaan handhaven. Kijken wij nog even naar het miljard dat zorgverzekeraars in hun zak stoppen dankzij het staaltje zorgverzekeringsmisleiding en dan eindigen wij dit topic met de consultatievraag: WAT DENK JE ZELF?

Reaguursels

Inloggen

Wie nog in de collectieve korting van een werkgever trapt, is - uitzonderingen daargelaten - goed gek of goed lui.

Over het waarom van de kostenstijging in de zorg zijn de meningen sterk verdeeld. Onderzoekers proberen dat terug te brengen tot de vraag welke subpopulatie patiënten het duurst is. Zijn dat de vele ouderen, is het de langdurige zorg, is het comorbiditeit, zijn het de weesgeneesmiddelen en oncolytica? Zou zeggen: als je de kosten van het zorg(pakket) wilt begrijpen, kijk dan eens naar het pakketbeheer zelf, hoe dat proces eruit ziet. Het medicijn orkambi was recentelijk weer een prachtvoorbeeld - zonder enige afbreuk te willen doen aan de ernst van de aandoening daaromheen. Vergeet ook de beleid- en managementlagen niet.

@jezusisonzin: Ja, er zijn mensen die dusdanig medische aandacht behoeven dat zij meer kosten dan dat zij ooit in premie konden inleggen. Ik ben daarom blij dat we hier in een (in theorie) solidair systeem leven, zodat die mensen hun benodigde operatie kunnen ondergaan zonder daar de rest van hun leven & erfenis voor te boeten. Dat die kosten 'm in één operatie zitten, is klinkklare onzin, tenzij je over orgaantransplantaties praat misschien. Deze discussie is niet gebaat bij mensen die zich niet verdiepen in de materie.

Jane_Bonds | 01-12-17 | 21:14 | + 1 -

@jezusisonzin

Nee dat gezeur over de premie houdt niet op.
NL heeft de op drie na hoogste ziektekosten van Europa.
En in NL uitbehandelt is in DE of BE wel te genezen.

Raider Twix | 01-12-17 | 18:53 | + 1 -

TheEgg,

De kans dat je meer premie hebt betaald dan de kosten die je hebt gemaakt is minimaal.
Iemand die in dit jaar is geopereerd in een ziekenhuis heeft meer kosten gemaakt dan dat men ooit gaat opbrengen aan premie. En dat gedurende het hele leven van die persoon.

Dat gedram over te hoge premies moet daarom maar eens ophouden. Als je in Gelderland of Overijssel woont, kun je overstappen naar ENO. Die hebben ze de premie voor die mensen voor de basisverzekering verlaagd van € 112,95 naar € 101,95.

jezusisonzin | 01-12-17 | 17:21 | + -2 -

@Feynman | 01-12-17 | 12:13
@EefjeWentelteefje | 01-12-17

En de oplossing is: De restitutiepolis. Kijk, ik ben verzekerd voor de échte kosten, de kosten die ik niet zelf kan dragen. Dat zijn niet de kosten bij een verstuikte enkel, maar in geval van hart falen, kanker, etc. En juist dan wil ik dus absoluut geen gezeik met welk ziekenhuis of welke arts.
En uiteindelijk hoop ik, aan het eind van mijn leven, dat ik al die premies ook nog eens voor niks betaald heb.

TheEgg | 01-12-17 | 16:12 | + 1 -

@EefjeWentelteefje | 01-12-17 | 13:54
VGZ is er mee opgehouden zit een andere verzekeraar achter, de niet geheel vrije keuze bij Promovendum kan in situaties dat je een bepaalde specialist in een bepaald ziekenhuis wilt hebben die voor een bepaalde behandeling als beste bekend staat je bij moet betalen.
Altijd een restitutie polis nemen bij voorkeur bij de ONVZ, nooit gedoe over keuze v/e zorgverlener, scheelt 4 euro per maand vergeleken met de rammelende Promovendum polis.
3 x raaien wie er van oudsher bij de ONVZ zitten en blijven, de medische branche en de verz. en banken branche.

Uw verz advs | 01-12-17 | 14:46 | + 1 -

Mijn werkgever biedt mij een collectieve korting van maar liefst 10% aan op een polis met gratis fysio voor 36 behandelingen. Never mind dat de standaardkosten van die polis 20% boven het gemiddelde ligt. Kortom, als ik hier op inga dan betaal ik 10% te veel voor een verzekering tegen risico's die je veel beter zelf kunt pakken, áls je ze onverhoopt nodig hebt.

marcoplarco | 01-12-17 | 14:32 | + 3 -

robert39 | 01-12-17 | 13:05 | + 1 -
Gezamenlijk hebben we de kans laten liggen,
tijdens de tweede kamer verkiezingen waren er partijen die van dit idiote zorgstelsel af willen.
Zei zijn blijkbaar niet interessant genoeg voor veel kiezers, die ondertussen over maar blijven jammeren wat hen niet bevalt.
Het is keuzes maken, ook in het stemhokje.

VW, alles ist vorbei | 01-12-17 | 13:55 | + 1 -

@Uw verz advs | 01-12-17 | 13:42 |
De DEKKING is overal hetzelfde.
Natuurlijk moet je wel even nagaan of jouw beoogde behandelaar gecontracteerd is.
Dat zal in de Randstad doorgaans geen probleem zijn (ik moet hier in Utrecht nog de eerste uitzonderingen tegenkomen bij alle verzekeringen die ik al gechecked heb), maar als je bijvoorbeeld op het platteland in Noord-Oost Groningen woont, dan is het inderdaad zaak om e.e.a. even te controleren, daar heb je zeker gelijk in.

Ben twee jaar verzekerd geweest bij Promovendum, alle huisartsen en ziekenhuizen hier in de buurt zijn gecontracteerd. Overigens is Promovendum gewoon een sublabel van VGZ.

EefjeWentelteefje | 01-12-17 | 13:54 | + 1 -

@Is dit nog nieuws? | 01-12-17 | 13:30 |

Het loont mij zeker enige tientjes per jaar. Als ik die op straat vind, dan laat ik die ook niet liggen.
Kijk maar eens naar mijn post in een vorig artikel over het ZKV-congsi voor overstap-tips.

Het misselijke aan dit hele systeem is dat de ZKV er alles aan doen om het de overstappen zo lastig mogelijk te maken. Vandaar ook het gigantische aanbod aan (vaak precies dezelfde!) verzekeringen met allerlei toeters-en-bellen om de zaak maar zo onoverzichtelijk mogelijk te maken. Dat schrikt de mensen af, en het is niet ieders hobby om wat uurtjes te gaan zitten puzzelen, dus haken ze af.
Precies de bedoeling van het geboefte, en de zogenaamde 'waakhonden' staan er bij en kijken ernaar!

Als je deze puzzel echter jaarlijks oplost, kom je er al rap achter dat het helemaal niet zo moeilijk is als dat het lijkt...

EefjeWentelteefje | 01-12-17 | 13:49 | + 2 -

Heb je n paar spaarcenten? Dan loont t de premie ineens te betalen. 3% korting, geen spaarrekening die dat evenaart.

DinkyToy | 01-12-17 | 13:43 | + 3 -

@EefjeWentelteefje | 01-12-17 | 12:39 | + 6 -
Neen, basisverz. is niet hetzelfde, bij een natura polis kan je tot 20 - 30 % v/d ziekenhuiskosten voor eigen rekening krijgen als de verzekeraar geen contract heeft afgesloten met het betreffende ziekenhuis.
Alleen spoedeisende hulp maakt niet uit.
Mooi voorbeeld is Promovendum, roepen heel hard dat het een prima verzekering is goed en goedkoop, is niet waar is gewoon een naturaverzekering met 30 % eigen bijdrage als je een verkeerd ziekenhuis uit zoekt en een premie die je over al kan krijgen.
Het zou de NZA en ACM sieren als ze dit soort jokkebrokken eens aanpakten.

Uw verz advs | 01-12-17 | 13:42 | + 0 -

Ja, ik had eens een vraag gesteld bij DSW. Tot mijn verwondering kreeg ik een heel intelligent antwoord. (Want meestal als je naar een bedrijf mailt of belt, wekt het domme antwoord grote ergernis op.)

KlaasGoudsekaas | 01-12-17 | 12:15 | + 5 -
=============================

Moet je ze eens bellen. Krijg je gelijk een echt mens aan de lijn en wordt je doorverbonden met iemand die je vragen kan beantwoorden.

Zou je wel willen we | 01-12-17 | 13:40 | + 1 -

Als al dat overstappen zou lonen:
Waarom zit iedereen dan niet bij dezelfde beste (prijs/kwaliteit) verzekeraar? Of verschilt dat zoveel per verzekeraar per jaar? (Ene jaar deze, andere jaar die verzekeraar). T lijkt me toch niet dat elk jaar wisselen loont voor een individu / gezin?

Is dit nog nieuws? | 01-12-17 | 13:30 | + 1 -

Toen ik in ca. 2000 particulier verzekerd raakte omdat mijn salaris de ziekenfondsgrens oversteeg kostte dat fl54,- per maand.
Wat het nu kost weten we allemaal. Dat de ziektekoten gestegen zijn omdat de wetenschap steeds meer kan geloof ik onmiddellijk, maar er zijn wel grenzen lijkt me. Iets klopt er niet.

Vogelbeest | 01-12-17 | 13:22 | + 6 -

EefjeWentelteefje | 01-12-17 | 12:39 |
Hetzelfde als een "gratis" slimme thermostaat van de energieleverancier "ter waarde van"...

boerk | 01-12-17 | 13:07 | + 4 -

Wat een feest 1 miljard extra door een rookgordijn, complimenten voor de zakkenvullers.
Het hele syseem zou herzien moeten worden, ben bang dat dit door een sterke lobby niet veel kans heeft.

robert39 | 01-12-17 | 13:05 | + 3 -

Helaas is de dekking bij zo'n aanbieding ook lager.
@Eigenaar_IJsland | 01-12-17 | 11:33 |

Als het in casu om een basisverzekering gaat, dan is die dekking overal precies hetzelfde, want wettelijk vastgesteld.
Wat wel vaak van toepassing is bij die zogenaamde korting bij een collectief (al dan niet via de werkgever): de oorspronkelijke verzekering zonder de korting hoorde tot de duurste, en met die korting betaal je dus precies wat je anders ook bij een goedkopere aanbieder betaald zou hebben, zonder collectieve korting.
Het is maar zeer de vraag of je niet door zelf te zoeken een nòg goedkopere zou kunnen vinden.
Doorgaans gaat het om een sigaar uit eigen doos.

EefjeWentelteefje | 01-12-17 | 12:39 | + 10 -

Er zijn manieren om echt te besparen en dat vereist politiek lef:
-aardgasbaten niet verkwanselen (te laat...)
-weigeren asielzoekers (levert 88 euro korting per ingezetene per jaar op)
-geen race-to-the-bottom op belastingtarieven voor postbus-bedrijven (bv divivendbelasting: 82 euro korting per jaar)
-...

kapotte_stofzuiger | 01-12-17 | 12:27 | + 10 -

@Feynman | 01-12-17 | 12:13 |
Heel goed punt, dat iedere keer weer ontbreekt in de discussie!
Wee je gebeente als je in november / december ineens toch zorg blijkt nodig te hebben - "helaas heeft onze instelling het maximaal te besteden zorgbedrag al uitgegeven, wacht u maar tot januari..."
Zelf meegemaakt, de boosdoener in dit geval was VGZ.

Overigens blijft het mij verbazen hoeveel bejaarden blijven bij betalen voor een zogenaamde 'uitstekende verzekering', inclusief kosten pil en kraamzorg.
Om maar eens wat te noemen.

EefjeWentelteefje | 01-12-17 | 12:25 | + 8 -

Ja, ik had eens een vraag gesteld bij DSW. Tot mijn verwondering kreeg ik een heel intelligent antwoord. (Want meestal als je naar een bedrijf mailt of belt, wekt het domme antwoord grote ergernis op.)

KlaasGoudsekaas | 01-12-17 | 12:15 | + 10 -

Ik mis in dit epos de omzetplafonds die de acht concerns afspreken om op communistische wijze de hoeveelheid geleverde zorg en samenhangende kosten te beperken. U betaalt in november en december de volle mep, maar mag wachten tot januari. www.ftm.nl/artikelen/arts-en-patient-...

Feynman | 01-12-17 | 12:13 | + 5 -

Wel een verrassend uitkomst.

VW, alles ist vorbei | 01-12-17 | 12:11 | + 0 -

Ben drie jaar geleden overgestapt van Zilveren Kruis naar DSW. Vind het mooi hoe deze kleine onafhankelijke verzekering de grote molochen wat speldeprikken uitdeelt, steevast als eerste met zijn premie komt en politieke statements niet schuwt. Als je de klaagt over de grote verzekeraars, zou ik zeggen: stem met je voeten! @DSW: kunnen jullie het ontwerp van het zorgpasje eens aanpassen? Dat kleine olifantje mag weg ;-)

peterhaarsma | 01-12-17 | 11:37 | + 29 -

Veel mensen maken gebruik van de korting die aangeboden wordt door de zorgverzekering die de werkgever heeft uitgekozen. Maak je daar geen gebruik van betaal je 10% meer. Helaas is de dekking bij zo'n aanbieding ook lager.

Eigenaar_IJsland | 01-12-17 | 11:33 | + 5 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken