Tesla jaagt er $8.000 per minuut doorheen

Burn baby
Burn baby
Wanneer Tesla cash blijft verbranden in het huidige tempo, dan zit het op maandag 6 augustus om 2:17 uur in de ochtend (New Yorkse tijd) op zwart zaad. Dat meldt Bloomberg in een artikel dat handelt over de mogelijkheden van de autofabrikant om voor die tijd geld binnen te harken. Op dit moment verbrandt Tesla $8.000 per minuut of, als u meer van de grote bedragen bent, $4 miljard per jaar. En dat gaat nog slechts tot augustus goed. Dus moet de autobouwer een list verzinnen om de kas te spekken, het liefst met nog eens $2 miljard ergens in het midden van 2018. Lenen wordt lastig, want alle kredietlijnen zijn maximaal benut. Een recente obligatie-uitgifte van $1,8 miljard levert beleggers tot op heden verlies op: de obligaties noteren rond de $0,93 tegen elke uitgeleende dollar. Een andere beproefde Tesla-methode is het vragen van aanbetalingen voor modellen die pas over enkele jaren in productie komen. Zo kunnen max 1.000 mensen intekenen op de Founders Series Roadster en die mogen dan een aanbetaling van $250.000 doen. Voor de pauper-Roadster is slechts een aanbetaling van $50.000 vereist en vrachtwagens kosten bij voorintekening $5.000 upfront. Mooi allemaal, maar dat levert nog steeds te weinig op. De echte zilvervloot vaart binnen als Model 3 de productiehel weet te doorstaan en grootschalig uitgeleverd gaat worden. Volgens Musk gaat dat binnenkort helemaal goed komen (persbericht). Mocht dat nog steeds niet werken - Musk belooft wel vaker iets - dan resteert de optie om extra aandelen uit te geven. Beleggers liggen niet wakker van de problemen bij Tesla, de koers steeg gisteren nog eens 3% verder (quote) en qua beurswaarde staat de beloftebouwer met $53 miljard boven Ford ($48 miljard). Dus een emissie moet nog wel lukken. Het is alleen minder leuk voor de zittende aandeelhouders, want verwatering. Voor de goede orde: Musk heeft zelf 20% van het aandelenkapitaal in handen. Zoals altijd met auto's vindt u meer filmpjes op Autobahn.

Reaguursels

Inloggen

Dank aan de mensen die mij geantwoord hebben. Ik zal dus nog wel even verder moeten leren en\of denken.

Wol | 23-11-17 | 22:45 | + 0 -

Ons gevoel zegt dat het lijkt op de bekende pyramide.

hetwerktniet | 23-11-17 | 12:30 | + -3 -

ZwarteDag | 23-11-17 | 04:04 |
De koe denkt daar anders over. Overigens produceert ook de mens wel iedere dag wat methaan, maar dat is weer lastiger op te vangen dan bij koeien.

Waterstof is ook al een tijd aan ontwikkeld, volgens mij hadden vooral de Japanners er redelijk grote stappen in gezet (die hebben zelf ook geen olie en gasvelden, dus ze moeten wel), maar ook daar zitten nadelen aan. Net als aan elektrisch. En fossiel.
De schaal waarop we gebruik maken van auto's e.d. is gewoon zo immens groot dat je bijna altijd wel tegen problemen aan loopt.
Maar Tesla doet hun best, ook al lopen ook zij op een gegeven moment vast wanneer de benodigde grondstoffen voor de batterijen niet of nauwelijks nog beschikbaar zijn.

S.Boon | 23-11-17 | 09:32 | + 2 -

@Wol | 22-11-17 | 21:35
Pffff, typische alfa. Klok gehoord, maar waar nu de klepel hangt?
NIEMAND maakt methaan, Aardgas is niets anders dan ch4 gemengd met wat andere gassen,
Van aardgas kun je wel prima waterstofgas maken: www.berenschot.nl/publish/pages/5651/...

ZwarteDag | 23-11-17 | 04:04 | + 5 -

Dat is nog niks. Rutte jaagt er per minuut €526.445,97 doorheen (276,7 mrd / 365 / 24 / 60).

JackRyan | 23-11-17 | 03:29 | + 3 -

@Wol: methaan is een prima en schone brandstof, er wordt al veel op gereden, in Italië gewoon aan de pomp. (Maar NL blieft het niet, en autogas is weggejaagd met accijnzen. Diesel is heilig!)
Alleen biomethaan maken is veel te duur, zeker als gas nog gratis in de grond zit.
De energietransitie draait op subsidie, gratis geld, dus daar graait men graag in mee. Veel jokers roepen dat de transitie versneld moet, want klimaat en vullen intussen hun portemonnee.

Analia von Solmsch | 22-11-17 | 23:39 | + 4 -

Ik las onlangs dat Tesla een ICO doet: initial Car offering.

Over accus: tsja, hopelijk komt er eens een echte doorbraak, met 5..10x zoveel capaciteit per gewicht/volume. Of hypercaps ofzo. Condensators hebben veel voordelen, op de veel lagere capaciteit na dan. Grotere stromen, lager verlies...

Poekieman | 22-11-17 | 22:40 | + 0 -

@Wol: omdat die techniek er nog niet is. Er zijn wel experimenten met mierenzuur en zo, maar er speelt heel veel mee: Van koolstofdioxide en water methaan maken kost heel veel energie, het is geen reversibel proces bijvoorbeeld. Methaan is ook een rare stap, maak er dan waterstofgas van. Helaas, waterstofgas heeft een lage energiedichtheid. Oftewel overal zitten mitsen en maren aan. Een beetje flauw van mij, maar men heeft al heel veel geprobeerd en tot nu toe is men nog steeds zoekende.

goktrommelisttot | 22-11-17 | 22:32 | + 2 -

@Wol

Omdat we perse aan de batterijen moeten, de politiek heeft zo beslist, al is er nog steeds geen wezenlijke doorbraak en gaan ontwikkelen tot wel 3-4x zo lang duren als gedacht.

Ook afgezien v/h feit dat in de toekomst een elektrische auto voor de massa niet te betalen is, lopen we vrolijk achter de hausse aan

Tsaaah | 22-11-17 | 21:57 | + 0 -

Toch vraag ik me als niet-beta af: ik zag hier laatst een interessant linkje langskomen over methaangas (CH4) dat wordt gemaakt met waterstofgas (H2) en CO2 door middel van elektrolyse met groene stroom.

Nu weet ik zo'n beetje half nog van mijn schaarse beta-lessen op school dat een probleem met elekrische alternatieven voor fossiele brandstof het rendementsverlies is dat optreedt bij omzetten van fossiel naar electrische stroom. En daarmee lijkt me dat ook wel een probleempje voor wagens op batterijen. Tenzij misschien directe opwekking van stroom via zonnecellen en windmolens dat rendementsverlies teniet doet?

Maar ongeacht dat: wat weerhoudt automakers ervan om die schone methaan te gebruiken? Of die methaan nu gemaakt is door gebruik van fossiele brandstof waarbij CO2 wordt afgevangen en in een gasveld gepompt, of door stroom van zonnecellen of windmolens of waterkrachtcentrales. Dan heb je helemaal geen elektrische auto's nodig, maar kun je gewoon een doodnormale gastank gebruiken en is de zuivere CO2 die uit de uitlaat komt in feite CO2-neutraal.

Wol | 22-11-17 | 21:35 | + 2 -

Huisregelneef_III | 22-11-17 | 20:02
Die concurrenten gaan vast wat doen, maar dat hadden ze jaren geleden al kunnen doen, ze hadden ook veel eerder kunnen weten dat er best vraag naar elektrische auto's was. Ze hadden ook als eerste een werkend prototype kunnen maken van een elektrische vrachtwagen die niet alleen bedoeld is voor de binnenstad, en ze hadden heel snel hun eigen netwerk voor laadpalen uit kunnen rollen. Andere fabrikanten hebben ook grotere reserves maar technische ontwikkelingen (en vooral software) gaan meestal niet veel sneller als je er meer geld tegenaan gooit. We zullen zien.

W_F | 22-11-17 | 20:37 | + 3 -

@W_F | 22-11-17 | 19:52 - Geloven ze ook dat de concurrenten allemaal niets zullen doen, en dat de productieproblemen bij Tesla en Solar City wel zullen verdwijnen als ze meer verschillende modellen in grotere aantallen moeten gaan produceren? De bubbel gaat barsten en dat duurt niet heel lang meer.

Huisregelneef_III | 22-11-17 | 20:02 | + 4 -

En de VSers dachten dat ze met Freddy en Fanny al een grote bubbel hadden, maar Musk laat weer eens zien dat hij ook dat, mensen om de tuin leiden, beter kan, helemaal in zijn eentje. Maar die mensen krijgen dan toch wel waar voor hun geld als ze nu 50k$ investeren voor iets wat over een paar jaar uitgeleverd en dan hopeloos achterhaald is, áls het ooit uitgeleverd wordt.

issieookweer | 22-11-17 | 19:57 | + 1 -

Beleggers gaan er van uit dat er op 6 augustus meer auto's van de band rollen dan nu en dat Tesla niet tot 6 augustus nieuwe productie lijnen bij blijft bouwen. Niet eens z'n rare aanname.

W_F | 22-11-17 | 19:52 | + 3 -

Waar kennen we dat ook al weer van.
Auto toko draait verlies op een nieuw onwikkeld model. Eigenaar koopt F1, nee, nog een auto toko.
Die laatste gaat failliet.

Van wensen, hoe zit het met de Tesla score op de schaal van Victor Müller?

Raider Twix | 22-11-17 | 17:14 | + 9 -

En Ferrari? Wanneer is die failliet op dit tempo?
En Air France?

mailvergeten | 22-11-17 | 16:29 |

Ferrari maakt dikke winst, ten koste van hun exclusiviteit, dat wel.
www.theguardian.com/business/2017/nov...

Air France zit gekoppeld aan KLM, en KLM is een gezond bedrijf, dus die houden het ook nog wel even vol.

Tesla is op dit moment een grote bubbel die het moet hebben van beloften. Zodra de beloften niet ingelost worden barst de bubbel.

nieuwe_Deen | 22-11-17 | 16:35 | + 17 -

En Ferrari? Wanneer is die failliet op dit tempo?
En Air France?

mailvergeten | 22-11-17 | 16:29 | + -7 -

Al dat gratis geld moet ergens blijven.

Gelukkig hebben die Tesla beleggers een visie, lol...

Tsaaah | 22-11-17 | 16:28 | + 6 -

Nieuwe investeerders zullen het gat gaan vullen, de elektrische hype is nog maar net begonnen.

deluiegriek | 22-11-17 | 16:15 | + 6 -

Wellicht dat Tesla een ICO kan doen. *gniffel*

kapotte_stofzuiger | 22-11-17 | 15:58 | + 18 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken