Kijk uit! Dit zijn de agressiefste keukenverkopers

Dat u het weet
Dat u het weet
Van plan om binnenkort een nieuwe keuken te kopen? Zeg dan in ieder geval niet dat de Consumentenbond u niet gewaarschuwd heeft. De hoeder van het consumentenbelang zet vandaag de keukenverkoper in de schijnwerpers. Ook wel bekend als de op het eerste gezicht vriendelijke mensen, die zich alleen 'ontpoppen tot opdringerige keukenboeren zodra ze de koop ruiken', zo verwoordt (artikel-pdf) de bond het. De kern van het verhaal is dat de Consument pleit voor een zogeheten afkoelingsperiode waarin klanten die spijt hebben van het buigen voor verkooppraatjes hun keukenaankoop gratis terug kunnen draaien. Nu geldt bij veel keukenwinkels een annuleringspercentage van 5% van de verkoopprijs tijdens de eerste twee dagen. Verrassend genoeg weigert brancheorganisatie Inretail om alle keukenwinkels tot een bedenktermijn te bewegen. Dat deden de winkels van De Mandemakers Groep (DMG) wél, maar die kwamen dan ook weer als slechtste uit de enquête van de Consumentenbond onder 7.000 leden met een klaagpercentage van 62%. De keukenreus hanteert nu 48 uur bedenktijd, alleen zou deze haar klandizie hier niet voldoende over informeren en komt puntje maar moeilijk bij paaltje. Eerder rekende DMG een annuleringspercentage van 30%, maar hield daar in februari mee op na een stortvloed aan klachten en een forse hoop mest. Het was allemaal onderdeel van een publiciteitscircus waarvan eigenaar Ben Mandemakers later zei dat hij dit zo erg vond dat hij 'liever meer belasting' had willen betalen. Maar feit blijft ook dat de deelnemers aan de enquête bij twee bedrijven uit zijn stal (Brugman en Grando) last hadden van 'flinke druk'. Zo'n vermelding is er ook voor Keukensale.

Kom maar met die handtekening
En wat zijn die verkooptrucs dan? Denk bijvoorbeeld aan de welbekende truc van de 'special price for you today' die de volgende dag ook nog blijkt te gelden, of aan het niet meekrijgen van de offerte (bij 40% van de ondervraagden het geval). Een ander voorbeeld komt van een consument die vertelt dat een gehaaide verkoper tegen hem zei dat 'hij zijn hele werkdag aan hem had besteed en vond dat hij daarom wel een handtekening had verdiend'. De Consumentenbond levert ook nog het onderstaande levensechte videovoorbeeld aan. Dus wees gewaarschuwd. Of koop gewoon uw keuken in Duitsland.




Reaguursels

Inloggen

@fail | 21-11-17 | 11:10 |

Wij halen er vooral ideeën uit betreffende de inrichting en plaatsing, gratis keukenadvies.
Wij gaan voor ons voordeel, niet voor het hunne, totaal geen medelijden met de snelgebekte verkopertjes in dit soort zaken.
Er zijn massa's mensen die zich onder druk laten zetten door de gladde en dwingende praatjes, ik voel mij totaal niet bezwaard om een paar uur van hun tijd te verspillen. Scheelt misschien weer een jong stelletje dat zich gedwongen voelt te tekenen.

Heer_Wob | 21-11-17 | 13:46 | + -6 -

DA s toevallig, onze keuken is wat oud, mijn vrouw wil een nieuwe, afgelopen maandag een 2 tal maatwerk keuken lieden over de vloer, niks geen showroom gedoe, gewoon niet zeiken en betalen, zo pakt mijn vrouw dat aan.

Uw verz advs | 21-11-17 | 12:01 | + 0 -

@Heer_Wob | 21-11-17 | 03:24 | + 7 -
Je bent zelf niks beter als je iemand allerlei voorstellen laat uitwerken, zonder enige intentie om er zaken te doen. En praten over 'kneuzen het leven zuur maken'... zielig als je daar je pleziertje uit moet halen.

fail | 21-11-17 | 11:10 | + 5 -

Bijna de sleutel van mijn nieuwe huis. Over ongeveer 3/4 jaar gaan we een nieuwe keuken uitzoeken, wil eerst weten wat/waar/hoe enzo. Kijken hoe de huidige opstelling bevalt en wat we anders willen. Weet ook al waar de keuken gekocht gaat worden, een kleine en zelfstandige lokake keukenleverancier in de buurt, al eerder goede ervaringen mee. Maar.... wij gaan ook eerst een paar mandenmaker kneuzen het leven zuur maken, ik verheug me er nu al op. Vorige keukenaanschaf ook gedaan, heerlijk, ze het zo moeilijk mogelijk maken. Ingewikkelde tekeningen, dure apparatuur, lang moeilijk doen over de prijs en dan weglopen. 6 jaar geleden zelfs bijna smeekbedes gehad

Heer_Wob | 21-11-17 | 03:24 | + 8 -

Poepen beren in het bos?

Cowboy Henkie | 21-11-17 | 00:21 | + 0 -

@Nonkel Frituur | 20-11-17 | 20:40
Het kastje geeft wel enige herkenning, maar dat was een min of meer bewuste keuze vanwege de enigszins beperkte lengte van mevrouw Tombal. Wat ons opviel is dat het qua hout elkaar allemaal niet zo ontloopt, maar dat je vooral genaaid wordt met de apparatuur die je zo'n beetje overal voor de helft van de adviesprijs kan krijgen maar in de primaire offerte voor de de volle honderd procent krijgt aangeboden. En dan mag je afdingen, waar ze ook toe aanmoedigen en waardoor je het idee krijgt in een soort van spel terecht gekomen te zijn, maar met de zekerheid dat waar het ook op uitkomt de tegenstander wint. En toen liepen we op een dag een zaak binnen waar de verkoper per direct zei dat hij wist waarvoor de spullen online werden aangeboden en dat hij dezelfde korting zou geven. En vervolgens bleken we bij hem de door ons gewenste accessoires er ook nog eens gratis bij te krijgen. De keuken was uiteindelijk qua prijs nog steeds zeker het dubbele van wat je bij de blauw-gele blokkendoos zou betalen, maar daarvoor hebben we dan ook geen met plastic bekleed houten aanrechtblad en kastjes waar je ieder jaar de scharnieren van moet stellen. Kwaliteit betaalt zichzelf altijd terug.

Pierre Tombal | 20-11-17 | 23:42 | + -2 -

Wohnwelt Pallen bij het Duitse Aken. Nette verkopers en een breed assortiment, uitstekende service en prijs. Enkele jaren geleden hadden veel woningen in het diepe zuid-oosten een keuken van hen. Nu is het ook Ikea, die in die markt geliefd is. Wat moet je ook met high-end keuken, als je nog niet eens eitje kunt bakken. Is vooral om te pochen en to party links It is 1999

AttoMelani | 20-11-17 | 23:32 | + 0 -

Overleg met de bedrijfsleider is altijd een lachtertje. Verkoper loopt weg. Gaat buiten zicht van klant een peuk roken en komt later terug met verhaal dat de vestigingsmanager alleen vandaag extra korting kan geven.

TouchSmart | 20-11-17 | 21:43 | + 15 -

Kan iedereen adviseren om eerst eens te gaan shoppen voor offertes inDuitsland en ga dan voor de gein eens langs zo’n Nederlandse keukenboer. In 9 van de 10 gevallen is het Duitse aanbod veel beter.

Durkmans | 20-11-17 | 21:13 | + 7 -

Voor mij onbegrijpelijk dat mensen 10000 Euro uitgeven voor iets dat er meer uitziet als een stel apothekerskasten of een bibliotheek dan een keuken. Van wat het werkblad moet voorstellen is de helft ingenomen door een spoelbak en een kookplaat, en wat er overblijft dient voor de meeste mensen om een extra oven, espressomachine en keukenrobot op te zetten. Zodoende dient men zijn eten voor te bereiden op een klein snijplankje want meer ruimte is er niet. En leun vooral niet voorover of u stoot uw hoofd tegen de kast.

Nonkel Frituur | 20-11-17 | 20:40 | + 27 -

Bij Mandenmaker precies hetzelfde. Moesten direct tekenen, konden geen offerte meekrijgen. Wat dus de eerste en direct de laatste keer was dat ze mij daar hebben gezien. Keuken nu dus ergens anders gekocht.

dr.andus | 20-11-17 | 20:24 | + 19 -

Er zijn twee elementen, 1:de verkoper die de klant onder druk zet. En 2 de belangrijkste: de klant die zich onder druk laat zetten. Dit is al zo oud als de weg naar Rome, dus als je hier intrapt ben je naïef.

1,2,tja,tja,tja | 20-11-17 | 20:12 | + 0 -

Dit is toch geen nieuw 'nieuws'? Al sinds mensenheugenis bekend...
Het is dan ook geen wonder dat steeds meer keukenkopers zich wenden tot de Zweedse Blauwe Doos, waar je - zoals ik van vele tevreden klanten in mijn vriendenkring heb gehoord - gewoon 'value-for-money' krijgt. Ja, misschien niet iets om over te pochen bij je hipstervrindjes, maar helemaal niet verkeerd, zo ik heb begrepen.

EefjeWentelteefje | 20-11-17 | 20:10 | + 29 -

Ik zie weinig schokkends in deze video. Als je daar als consument al geen weerstand aan kunt bieden, dan kun je misschien beter je geldzaken laten beheren. Gewoon niet ter plekke beslissen en afwachten wat de laagste prijs is.

Ik kan die verkopers wel begrijpen; ben je een paar uur bezig geweest om een stel zeurkousen alles te vertellen over deurtjes, aanrechtbladen, kranen, de magnetron en tegeltjes. Dan wil je ook die handtekening... en de commissie.

fail | 20-11-17 | 19:54 | + -7 -

Tuurlijk, nog meer rubberentegel wetgeving. De gemiddelde nederlander lijkt tegenwoordig te dom om te poepen.

gepast_betalen | 20-11-17 | 19:40 | + 7 -

Ik heb in 2013 een keuken gekocht bij Keuken Concurrent voor mijn toenmalige huis. Ging inderdaad redelijk zoals hier boven beschreven. Onnavolgbare prijsopbouw, onder druk zetten, etc. Vorig jaar een nieuwe keuken gekocht in Duitsland voor mijn nieuwe huis, net over de grens. Wereld van verschil. Verkoper nam rustig en uitgebreid de tijd voor me... geen haastwerk, rustig al mijn wensen doornemen, niet onder druk gezet. Kon rustig aangeven wat ik mooi vond, verkoper dacht kritisch, maar niet dwingend met me mee. Paar dagen later mooie en scherp geprijsde offerte, tot in detail uitgewerkt. Ik kon zelfs zien hoeveel gerekend werd voor de montageschroefjes. Voor de prijs die ik daar kreeg, met al die A merk apparatuur, was ik in Nederland nooit geslaagd.

Banana008 | 20-11-17 | 19:36 | + 63 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken