Dit is het medicijn tegen irritante telemarketeers

Klagen
Klagen
Zeker, om uw consumentenirritatie over telemarketeers te verminderen schrijft u zich natuurlijk in bij het Bel-me-niet Register. Maar ook al staat u daar in, dan mogen bedrijven waar u klant bij bent danwel bent geweest u nog gewoon storen tijdens het eten. Ook hier is echter een uitweg, en wel in de vorm van het recht van verzet - ofwel, het aangeven dat u niet meer wil dat een bedrijf u belt (voorbeeldbrief hierzo) - dat consumenten op ieder moment kunnen inzetten. Helaas lappen veel belgrage bedrijven ook deze laatste regel aan hun laars. Wat de geïrriteerde consument dan nog rest is het indienen van een klacht bij ConsuWijzer. Precies dat gebeurde de laatste tijd weer veel, zodat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) zich op de zaak stortte. De waakhond meldt vandaag dat het zestien bedrijven heeft 'aangesproken' op het negeren van de wensen van consumenten om niet meer gebeld te worden. Dat deed de ACM middels het versturen van deze brief (pdf) waarin het de firma's vraagt om hun telemarketingbeleid kritisch onder de loep te nemen en meer tekst en uitleg te te sturen over 'de wijze waarop u er voor zorgt dat [naam bedrijf], en de door [naam bedrijf] ingeschakelde callcenters, de telemarketingregels naleeft.' Kortom, dat klinkt niet als iets waar de bewuste bedrijven (namen en rugnummers ontbreken) erg van onder de indruk zullen zijn, want dit zal voor hen niet de eerste keer zijn dat ze van deze regels horen. Voor nu blijft het vage dreigement van de ACM in de lucht hangen om boetes op te leggen als zij om de regels blijven dansen. Er zit dus niets anders op dan het blijven afwimpelen van telemarketeers en het op goed geluk zo nu en dan indienen van een klacht bij ConsuWijzer. Oh, en nog een laatste tip van de autoriteit: laat die enquêtes en prachtige prijsvragen op internet even voor wat het is.

Reaguursels

Inloggen

@ Moneytron | 16-11-17 | 19:51:
Dank voor je moeite!

L. Vis | 16-11-17 | 20:48 | + 3 -

Tja lastig die bellers, hoewel…. Vooruit het is een heel verhaal maar wij hadden veel plezier.

Een 10 jaar geleden was ik op kantoor, mijn compagnon was er ook, receptioniste, administratief, stagiaire en 2 programmeurs, de overige 30 man op karwei bij de klant, IT detachering. Het is 12:10 en de telefoon gaat. We staan net in de keuken om de lunch klaar te zetten. De telefoon in de keuken gaat, de receptie, een Vodafone verkoper die iemand wil spreken die over telefonie gaat. Okay verbind maar door: Met Steurink waarmee kan ik u helpen? Goedemiddag met X van Vodafone, ik heb een mooie aanbieding voor nieuwe klanten en wil dat graag met u bespreken. Bent u tevreden over de telefonie en met name de mobiele? Nee niet bepaald, nogal eens storing of onbereikbaar.

Das niet prettig inderdaad, wij hebben namelijk wel overal dekking in het land. – O das mooi – ik wil u graag een hele mooie aanbieding doen voor de mobiele telefonie en evt ook vast, hoeveel aansluitingen heeft u ofwel hoeveel mobiele telefoons zijn er bij u in gebruik? – 300 man in de buitendienst plus kantoorpersoneel, een 308 dus. - Dat is veel, dat had ik niet verwacht, heeft u een momentje zodat ik even kan overleggen? – Ja hoor – de lijn wordt weggedrukt maar niet echt, een klik en wij horen het overleg bij Vodafone, ondertussen is iedereen die binnen is in de keuken en luistert mee

– Vodafone man: Wow ik ga de slag van mijn leven slaan vandaag, prospect met meer dan 300 aansluitingen en ontevreden over huidige provider, er komt een manager die die verteld de jongen man om een afspraak te maken voor de key accountmanager. –
Met X weer mijnheer Steurink, over zo’n groot contract kunnen we beter u persoonlijk het voorstel doen en dat regelen met onze accountmanager. Schikt het volgende week Woensdag? – Nou beste X ik ben lid directie maar ga niet over telefonie maar ik verbind je door – Fijn dank u, -
Met van Nispen (de lijn gaat met wat over met wat wegdrukken en terugnemen in onze keuken)

– Dag mijnheer van Nispen, ik begrijp dat ik met u een afspraak kan maken voor onze acc mngr?

–Hoezo, waar gaat het over? – De Vodafone bellert begint zijn hele verhaal opnieuw en met enige keren bevestigend ja, ja prima zeggen komt hij weer met de vraag – U gaat over de telefonie begrijp ik? – Jazeker hier in warehousing geven wij ook de telefoons uit voor onze medewerkers daar ga ik over. - O, en u doet ook de inkoop mbt nieuwe contracten? – Nee daar gaat inkoop over, ik beheer alleen wie welke telefoon heeft (uiteraard hebben wij geen warehouse bij een detachering bedrijf maar dat weet de bellert niet)

Van Nispen: Ik zal u doorverbinden met inkoop die daarover gaan, ik begrijp dat ze het bij de receptie verkeerd begrepen hebben daarom kwam u bij mij, momentje,…-
Met van Galen, inkoop – De hele riedel volgt wederom (sommige kunnen de lach bijna niet meer houden bij ons in de keuken) Mijnheer van Galen, ik wil graag met u een afspraak maken etc etc….

– Beste mijnheer Vodafone, wij maken nooit afspraken als we niet concreet weten wat het aanbod is, dus als u nu aan kunt geven wat jullie voorstel is dan kunnen we daarover nadenken, - Maar dat kan zomaar niet mij mogen niet zomaar voor zoveel aansluitingen per telefoon een aanbod doen en sturen daarom de acc mngr langs die u meer van dienst kan zijn met allerlei oplossingen, - Tja dan kunnen we niet verder en kan ik u niet helpen,.- Hoeveel belminuten heeft u nu dan bij de provider per abonnement? - 300 en de rest is buiten die bundel voor nog altijd een scherpe prijs en is op rekening medewerker.
- Momentje ik zal zien wat ik kan doen en overleg even met mijn supervisor -… (wederom blijft de lijn open, hilariteit alom) we horen stevig overleg, de verkoper joelt,.. ik ga deze scoren en er komt studentikoze reactie op zijn euforie intern bij Vodafone, we horen overleg: Zeg maar dat we x bieden per belminuut en dat willen bevestigen per mail. -

Mijnheer van Galen, ik kan u een aanbieding doen - van Galen: nee dat is niet voldoende, - Hoe weet u dat nu, ik heb nog niets gezegd, - Nou omdat het altijd te duur is wat men aanbiedt, uw aanbieding van x per minuut is te duur- Nou hoe weet u wat ik u ga aanbieden, maar u heeft goed geraden, bent u al ewerder gebeld door ons deze week? - Nee maar u liet de lijn open staan,……
- O sorry maar u vind dat niet voldoende, het is een scherpe prijs die niemand biedt. - Sorry beste X maar wij betalen in de bundel altijd nog 10% minder dan u aanbied, ik denk dat u moeite voor niets is.
– Heeft u nog een moment ik overleg nog even, - Jazeker, - (wederom een open lijn hahaha, we horen wat gevloek en wee overleg, de manager zegt, geef ze maar 22% op onze standaard prijs en dan voor 350 belminuten en zeg goed dat we overal dekking hebben en geen storingen, dat we een mail sturen met offerte en orderbevestiging die ze moeten ondertekenen, inscannen en terug mailen
-
Wederom overleg met van Nispen (bestaat niet) antwoord van Nispen -: Beste X dat is interessant, mail u dat maar dan stuur ik het door aan mijnheer Timmermans, ik ben stagiaire op inkoop en doe veel werk maar echt beslissen mag ik niet,- Wilt u mij dan even doorverbinden met dhr Timmermans, - Jazeker, komt ie, - na 3 minuten – Hebt u nog even geduld, mijnheer Timmermans zit kennelijk zijn krantje te lezen op de toilet, hij is geroepen en komt eraan, - (weer 3 minuten en de lijn wordt doorverbonden, ondertussen grote hilariteit in de keuken, we zijn al 25, 30 minuten verder ondertussen)
- Met Steuring, waarmee kan ik u helpen, - Met X van Vodafone, ik zou mijnheer Timmermans aan de lijn krijgen? – Waar had u die voor gehad moeten hebben dan? – Nou wat ik u al een half uur eerder vertelde ik ben van Vodafone en sprak u daarstraks over een scherpe aantrekkelijk aanbieding voor u als key account,

- O, dat weet ik zo niet meer, stilte, - Kan gebeuren mijnheer Steuring maar kunt u mij nu mijnheer Timmermans geven ivm het telefooncontract? – Timmermans,. Nou die komt hier 1 keer per week en is onze tuinman die heeft er niets mee te maken, maar ik kan u inkoop geven, (veel gesteun en gezucht maar de Vodafone man stemt in) – Met Denis van Inkoop (ondertussen neemt onze receptioniste het over : ) waarmee kan ik u helpen, - Kunt u mij mijnheer van Galen geven die sprak ik zojuist over het telefooncontract,- Van Galen is net naar huis, hij heeft 3 weken vakantie en daarna weer bereikbaar, - Maar hij zei dat ik Timmermans moest hebben voor het telefooncontract en dat klopt kennelijk niet dus wie gaat er dan nu echt over?

- Nou ik geloof dat di mijnheer van Nispen is, die is met pauze wandelen maar over 15 minuten om 13:00 uur wel weer terug. Als u straks even terug belt kunnen ze u doorverbinden met hem. – Nou liever niet want hem heb ik al gesproken, kunt u mij de directie geven want ik kom zo niet verder. – O prima, ik verbind je door, - Met van Galen, goedemiddag, - maar u was toch met vakantie en net weg?- Dat klopt maar ik was mijn telefoon vergeten en ben toevallig nog even hier.

–Maar mijnheer van Galen nu ben ik al ruim 45 minuten met jullie bezig en wordt er niet wijzer van, weten jullie zelf wel wat jullie doen, - Ja dat weet ik wel wat wij doen, wij hebben, hadden lunchpauze en toen belde u, we vonden het niet netjes om u af te poeieren maar hebben ons kostelijk vermaakt met u en uw collega’s maar veranderen nooit zomaar onze provider als we denken dat we al niet veel betalen en problemen hebben we niet, dat was maar een grapje,
tuut tuut tuut tuut tuut tuut tuut tuut tuut tuut tuut tuut

We hebben veel lol gehad en deden dit vaker.

Moneytron | 16-11-17 | 19:51 | + 9 -

2voor12 | 16-11-17 | 16:18
Goede doelen vragen naar hun ANBI status en of ze een stichting hebben. Dat geeft hun belasting voordelen die dus door U als belasting betaler betaald worden. Hoe meer belasting U betaald hoe meer U deze goede doelen steunt, helemaal automatisch. Wel aardig dat ze mensen langs de deuren sturen om iedereen daar voor te bedanken.

W_F | 16-11-17 | 19:29 | + 0 -

Magnum Force | 16-11-17 | 15:02
Met Asterisk kan je onbekende nummers (of specifieke bekende nummers) ook automatisch een doolhof van keuze menu's, wachtmuziekjes en gesproken "antwoorden" insturen.

Overigens werkt het bel-me-niet register prima, een paar keer gebeld vlak nadat ik de sim kaart kreeg (voor de vorige gebruiker van dat telefoon nummer) daarna nooit meer gebeld. Alleen één keer door KPN, of ik naast mijn internet abo iets voor één of ander beeldbuis ding nodig had, en dan kreeg ik er ook een draaischijf ding bij die ik aan de muur kon vastschroeven. Het klonk allemaal niet er praktisch.

W_F | 16-11-17 | 19:23 | + -1 -

Uiteindelijk bedacht ik een prima oplossing tegen de telemarketing terror. De telefoon naast de fax gezet, in de schuur. Is nog goedkoper ook.

Man-Van-De-Rekening | 16-11-17 | 19:01 | + 2 -

Weinig last van die gasten, veel meer last van datzelfde gajes wat aan je deur komt met verkooppraatjes voor gas/electra of nog erger, "goede doelen".
Daar moet ik voor naar de deur lopen, terwijl ik telefoon bij me heb en anders toch niet hoor.

Moet trouwens bekennen dat ik de laatste jaren opvallend weinig van die gasten aan de telefoon heb gehad, blijkbaar helpt het nergens invullen van je gegevens toch wel.

happen naar de baas | 16-11-17 | 16:19 | + 3 -

Nog afgezien van de goede-doelen-bedelaars die geen genoegen nemen met een paar euro in een collectebus maar je een "lidmaatschap" willen aansmeren voor "maar" 10 euro per maand. En als je ze probeert af te wimpelen je proberen te chanteren met een opmerking dat je je zielige medemens niet zou willen helpen.

2voor12 | 16-11-17 | 16:18 | + 2 -

Maar dat zijn toch juist de hardwerkende Nederlanders van Rutte die je tijdens het eten bellen? Die mag je niet zomaar gaan tegenwerken hoor, die moet je juist koesteren! Immers, voor je het weet staan ze allemaal op straat en wordt er weer geroepen om een basisinkomen, de horror! (T. Kersjes, kom er maar in)

Zenzeo | 16-11-17 | 15:57 | + 0 -

Overigens valt het me op dat ook hierboven weer de nodige suggesties worden gegeven die in de praktijk toch kunnen tegenvallen, zoals:

- Opnemen met één of ander lollig antwoord: ja prima, maar dan hébt u al voor jan lul die telefoon opgenomen. Bij genoeg telemarketers per dag wordt dat écht wel een keer vervelend.

- Onbekende nummers blokkeren: ja dat kan, maar als u of een gezinslid eens onverwacht vanaf een rare plaats naar uw huis moet bellen (ziekenhuis, politiepost) bent u toch aardig de sjaak als u dan zélf wordt geweigerd.

- Bel-me-niet register: ja die werken voor bedrijven, maar niet voor geautomatiseerde phone number harvesters die opereren vanuit Liberia of zo, en daar word je niet minder gek van.

Dus zie ik persoonlijk geen andere oplossing dan die eigen PBX.

Magnum Force | 16-11-17 | 15:14 | + 2 -

Ik heb een een eigen PBX ingericht met Asterisk op een Raspberry Pi. Voor zo'n 50 euri en wat werk ben ik definitief van die telemarketer terreur af, die gaan regelrecht naar Lenny: www.independent.co.uk/life-style/gadge...

Perfect. Aan een telefoon die niet rinkelt kan ik me ook niet ergeren.

Magnum Force | 16-11-17 | 15:02 | + 5 -

Op geen van mijn nummers wordt ik nog lastig gevallen. Ik neem onbekende nummers niets op, ik raad iedereen aan om dit zelfde te doen. Ook bij grote bedrijven, de gemeente, reclassering, politie etc werkt men met afgeschermde nummers, maar dan krjigt men geen contact en dan zoeken ze wel een manier om tòch in contact te komen, dan zoekt men wel een telefoonlijn waar wel nummerherkenning op zit. Ik zeg altijd, als het legaal is dan wil mijn zijn nummer wel laten zien, als het niet legaal is dan heb ik er al zo geen behoefte aan.

vanhetgoor | 16-11-17 | 14:28 | + 2 -

Mr number installen of zo. Iedereen blokken die je niet kent. Klaar.

Omebert | 16-11-17 | 13:41 | + 1 -

Ik meen dat hier een totaal verbod is op telefonische acquisitie.

duitse herder | 16-11-17 | 13:40 | + -2 -

Gesprekje aangaan met zo'n kwallenwipper, moet je eens zien hoe snel ze afhaken.

PaardvanTroje | 16-11-17 | 13:10 | + 4 -

@Haberdoebas | 16-11-17 | 12:40 | + 5 -
@dasdaddy | 16-11-17 | 12:50 | + 1 -
Dat werkt prima, totdat u zich realiseert dat er door de telemarketeers vaak ook profielen worden aangelegd die dan ook nog eens weer worden doorverkocht aan ongespecificeerde derden. Mag niet, maar ze doen het toch omdat niemand ze tegen houdt.

Tel Aziaat | 16-11-17 | 13:09 | + 3 -

Ik zie een belletje van een call centre als een leuke surprise mini game; Vriendelijk blijven en kijken of je de kaders van script kan vinden en dan proberen daarover heen te gaan. Geen adequaat antwoord of de medewerker begint te hakkelen? Mooi heb de game gewonnen en geef dan aan geen interesse te hebben in het product of service.

Dude heb je eten | 16-11-17 | 12:54 | + 11 -

"Ik zit in de schuldsanering" of "daar gaat mijn bewindvoerder over" doen het altijd erg goed.

dasdaddy | 16-11-17 | 12:50 | + 29 -

Ik antwoord standaard: "Mijn vrouw gaat daar over, momentje ik zal haar even halen".
Langer dan 2 minuten hebben ze nog nooit gewacht.

Grote Nerd | 16-11-17 | 12:43 | + 26 -

Je moet zeggen dat je een BKR notering hebt. Dan ben je zo van ze af.

Haberdoebas | 16-11-17 | 12:40 | + 40 -

Het medicijn tegen irritante telemarketeers is de goeie ouwe scheidsrechtersfluit.

Prof. Pim Pam Pet | 16-11-17 | 12:23 | + 24 -

Goede truck of call-centers te detecteren:
- opnemen maar nog niets zeggen
- indien het een 'echte' beller betreft zal hij zich zelf wel melden.
- bij een callcenter wordt er pas doorgeschakeld naar een persoon wanneer de gebelde zich meld (door bijv zijn naam te zeggen).

Eigenaar_IJsland | 16-11-17 | 12:06 | + 25 -

Niet deelnemen aan die geweldige winakties op Facebook scheelt inderdaad een flinke slok op een borrel.

nieuwe_Deen | 16-11-17 | 12:04 | + 16 -

Onbekende nummers neem ik niet op. Mensen die hun nummer voor mij verbergen heb ik geen boodschap aan en daarmee heb ik al tijden geen last meer van telemarketeers.

2voor12 | 16-11-17 | 11:55 | + 51 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken