Iedereen moet blij zijn met restauranthoaxer Iens

Verlicht despoten
Verlicht despoten
U kent Iens, wij kennen Iens. Iedereen kent Iens als die recensieboer waarbij je je altijd afvraagt of er nu Iens of lens staat (iets met l in onderkast of i in kapitaal). Er zijn dus mensen die Iens gebruiken om uit te vinden waar ze lekker kunnen eten. Deze hongerigen hebben dan keuze uit een keur aan restaurants die 1) Iens een percentage van hun omzet gunnen omdat ze anders niet voordelig op de website worden vertoond en 2) zijn beoordeeld door mensen van wie de kennis nooit is bevraagd. Eenvoudiger gezegd: mensen die lekker eten een grotere kunst vinden dan lekker koken adviseren u middels een site waar lekker verdienen centraal staat. Dat dit een waardeloos recept is, blijkt middels de volgende test die iedereen kan doen. Zoek naar restaurantbeoordelingen in de stad waar u gastronomisch het best thuis bent. Wij garanderen u dat de top 5 niet bestaat uit de restaurants die daadwerkelijk het best zijn. Wel voorspellen we een idioot grote kans om een een pizzeria, Griek of Chinees bij de beste tien aan te treffen. Iens is waanzin in de categorie Beste wasmiddel volgens de Consumentenbond en Beste wijn is van de Aldi. Iens is een hoax die verdient aan restaurants die bang zijn voor onzichtbaarheid. Toch is het maar goed dat restaurants hun beschermingsgeld aan Iens mogen betalen, want ze hadden ook zomaar slachtoffer kunnen worden van een organisatie die het niet zo goed met ze voor heeft. Die maffiaredenering werd althans opgetekend uit de mond van de man die Iens in Nederland bestiert. 'Als we echt zo dominant zijn, dan denk ik dat de restaurantwereld blij mag zijn dat wij dominant zijn en niet iemand anders. Als je kijkt naar onze positie en hoeveel we betalen en wat restaurants ervoor terugkrijgen, dan denk ik dat we goed zijn voor de restaurantbranche.' Laten we dit de Friendlier Vulture Fallacy noemen en laten we Iens er hard om uitlachen. Vooral omdat het waarheidsgehalte van de claim onmiddellijk wordt onderuitgehaald door wat de man erna zegt. 'Het is ons doel om de restaurants vol te krijgen, en als het goed is moet dat ook het doel van de restaurants zijn.' De leugen (het doel is winst, een gevuld restaurant een voorwaarde) gekoppeld aan die beschuldiging waarbij niet vol zitten een vorm van verraad lijkt te zijn, wijzen ons op een creepy denktrant. Iens is er voor zichzelf. Niet voor de gast, niet voor het restaurant, maar voor zichzelf. Anders hadden ze wel een beter recensie-systeem. Dit is niet het beste systeem, maar het lucratiefste. Prima, maar lul dan niet zo veel.

Reaguursels

Inloggen

In .dk hebben we ook Just-eat. Betalen de restauranthouders 35kr voor per bestelling. Best veel voor een shoarmaboer (ja die hebben we ook) met spullen rond de 70kr. Ik begrijp nog steeds niet hoe die digitale tussenpersonen kunnen vinden dat ze zo veel marge verdienen.

nieuwe_Deen | 16-11-17 | 20:01 | + 0 -

Het is maar goed dat je 1000 euro aan apple betaald voor een telefoon en niet aan een ander, want apple heeft de beste intenties.. bla bla bla

boerk | 16-11-17 | 13:01 | + 1 -

Misschien moeten restaurants ook de hand in eigen boezem steken en hun service verlening verbeteren. Restaurant die slechte ervaringen krijgen hebben het waarschijnlijk ook gewoon verprutsts. Mensen klagen weliswaar vaak, maar lang niet altijd onterecht. Als de gemiddelde beoordeling slecht is zijn er gewoon veel mensen met slechte ervaringen. Minder uit de diepvries koken misschien.. of normaal bediendend personeel aannemen i.p.v. 15-jarige VMBO'ers.

Vunzigheid | 16-11-17 | 12:21 | + 5 -

nee, ik ken lens niet.
en of het nou booking.com is, tripadvisor, trivago, thuisbezorgd.nl of lens: allemaal willen ze provisie van daar waar jij heen wil, tot wel 20%. Dat betekent dus dat je tot wel 20% teveel betaalt; en daar heb ik geen zin in.
Dus hotel Trivago? nee, hotel = telefoontje. Bel ze zelf voor een goede prijs (want van booking.com mogen ze online niet goedkoper adverteren).
Meest lachwekkende: hotel in Polen dat booking.com voor slechts € 98 aanbiedt en waar je zelf gewoon € 35 betaalt.

FW Ta-183 Huckebein | 16-11-17 | 11:43 | + 5 -

Zoiets als Simonis, die ooit de goorste haring die er is fabriceerde en het jaar erna de eerste prijs wint in misschien wel de minst zeggende krant van Nederland.

bastemeijer | 16-11-17 | 09:39 | + 6 -

1 keer gereserveerd met lens, speciaal account voor aangemaakt, en bij het restaurant was de reservering niet bekend. Daar ben je dan snel klaar mee.
Vervolgens wel een 30-tal reclame-emails van lens gehad in de maanden erna...

Nuchternederland | 16-11-17 | 09:37 | + 2 -

@Nonkel Frituur | 15-11-17 | 23:29 |
Mag ik u hartelijk danken voor dit staaltje van wat ook wel genoemd wordt "hollandse nuchterheid"? Prima advies en helemaal mee eens.

Overigens beginnen vrijwel alle beoordelingssystemen op Internet een karikatuur te worden. Neem bijvoorbeeld Amazon, heel populair hier in Frankrijk. Zoek je aldaar beoordelingen van één of ander Chinees Android kastje, heeft zo'n ding altijd 4 of 5 sterren. Ga je die beoordelingen lezen, hele verhalen compleet met foto's waarin die dingen de hemel in worden geprezen. Maar als je dan eens verder kijkt naar wie die beoordelers dan zijn, dan komen steeds dezelfde namen en teksten terug, en beoordelen die lui alles wat ze tegenkomen met het maximum van 5 sterren.

Facebook clickfarms, fake Twitter accounts, beroepsbeoordelaars, de conclusie kan niet anders zijn dat ook Internet beoordelingen niet te vertrouwen zijn. Wat op Internet eigenlijk nog wel?

Magnum Force | 16-11-17 | 09:24 | + 2 -

Ik raad de Pasta Fantastica aan uit de diepvries van de Aldi.

duitse herder | 16-11-17 | 08:41 | + 7 -

Ik laat het gezever van beoordelingswebsite links liggen, doe zelf ook niet aan beoordelingen.
Zo als die ouwe frietbakker zegt; gebruik je ogen en je verstand, kom ja vaak verder mee dan zo' n beoordelingswebsites, waarvan je op je vingers kan uit tellen dat er links of rechts om een verdienmodel achter zit.

VW, alles ist vorbei | 16-11-17 | 08:20 | + 1 -

Ik had tot op vandaag nog nooit gehoord van Iens.

Vanilla | 16-11-17 | 08:13 | + 3 -

Werd behoorlijk onbeschoft behandeld in een niet echt goedkope gelegenheid maar dat mocht ik niet zeggen van Iens.
Zolang de restaurants maar genoeg beschermingsgeld betalen dan verwijdert Iens gewoon doodleuk de ongewenste beoordelingen.
Lijkt toch verdacht veel op de maffia.

spoilerfreak | 16-11-17 | 07:42 | + 16 -

Als ik op mijn woonplaats zoek, dan kom ik gelegenheden tegen die al 7 jaar geleden van eigenaar en naam zijn gewisseld. Bij de punten telling, scoort de oude naam nog steeds beter dan de opvolgers (3) Nou dag hoor!

SirHackalot | 16-11-17 | 02:02 | + 9 -

Beoordelingssites zijn rúk, net zoals de haringtest. Er zitten geldstromen achter, dus krijg ja als consument geen werkelijke objectieve vergelijkingen voorgeschoteld. Tripadvisor is nóg erger: iedere pannekoekenbakker met een beetje uitgebreide kennissenkring wordt gebombardeerd tot 'het beste restaurant van...'
-
De leesbaarheid van het lettertype op GS is overigens ook niet al te best, sinds de nieuwe website, dus wat dat betreft kunnen jullie Iens een hand geven.

bisbisbis | 16-11-17 | 01:08 | + 9 -

Iens is toch allang tripadvisor? Ja het is een slecht systeem, maar net als met democratie is het wel het minst slechte systeem als je alle andere alternatieven meeneemt. Zoals nonkel zegt, de alternatieven zijn restaurantgidsen met louter betaalde beoordelingen. Dan heb ik liever de wet van de grote aantallen. Tripadvisor werkt daar prima in. Ja er zitten nep beoordelingen tussen of beoordelingen van mensen die echt niet weten waar ze het over hebben. Maar gooi honderdduizend beoordelingen over 800 restaurants in een plaats en je hebt toch wel een aardig beeld van wat aan de goede kant zit en wat aan de slechte kant. Een prima middel om me te behoeden voor een dramatisch slechte eetervaring. Niet meer dan dat.

troje1 | 16-11-17 | 00:09 | + 10 -

Kern van het verhaal, ik moest het ongeveer 10 keer lezen haha, het was niet eenvoudig......:
"Eenvoudiger gezegd: mensen die lekker eten een grotere kunst vinden dan lekker koken adviseren u middels een site waar lekker verdienen centraal staat."

-=PyP=- | 15-11-17 | 23:32 | + 6 -

Zolang er culinaire gidsen bestaan is er gesjoemel. Tegenwoordig staan die recensies online, vroeger stonden ze in dikke boeken. Michelin gaat er prat op dat zijn recensenten de waarheid en niets dan de waarheid vertellen. En dat wil ik best geloven. Maar als ervaringsdeskundige in de horeca kan ik u vertellen dat alle andere gidsen u enkel zullen vermelden als daar een vergoeding tegenover staat. Meestal gaat het een pak verder dan enkel een gratis maaltijd voor 2 personen. Ik zou u een gids kunnen noemen die vooral in de jaren '80 erg populair en gerespecteerd was in Brussel, maar die de sterren louter toekende op basis van wat er betaald werd.
Mijn advies: volg uw eigen instinct. Als u langs een zaak wandelt die zo goed als leeg is, dan is daar waarschijnlijk een goede reden voor. Kijk discreet door het raam, of observeer mensen die binnen- en buitenwandelen. Zien ze er tevreden uit? Ziedaar reeds het antwoord op uw vraag. Het is echt niet moeilijk. En laat die gidsen maar lullen.

Nonkel Frituur | 15-11-17 | 23:29 | + 46 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken