VVD houdt rijke achterban nog even dom

Villataks
Villataks
Minfin Wopke Hoekstra (CDA) komt vandaag met antwoorden op vragen over het Regeerakkoord. Klip en klaar is dat de VVD de minister wederom gedwongen heeft om niks over de villataks te melden. Eerder kregen we de effecten van het afschaffen van de Hillen-aftrek in beeld gebracht tot en met 2021, het beoogde laatste kabinetsjaar van Rutte III (die cijfers en Hillen-duiding hier). Daar ontbraken echter cijfers voor woningeigenaren met een huis van meer dan een miljoen. Vandaag voegt Hoekstra op veler verzoek een opgave van het jaar 2048 toe. Op dat moment is de 'extra aftrek wegens geen of geringe woningschuld' in zijn geheel uitgefaseerd. Ofwel de aflosboete in full effect. En wederom zijn de cijfers voor serieuze woningen de grote afwezige. Het eigenwoningforfait daalt van 0,75% over de woz-waarde in 2017 naar 0,50% in 2048. Het villatarief blijft echter fier overeind. Voor zover de woz-waarde boven de €1.060.000 uitkomt, moet daar 2,35% aan eigenwoningforfait over worden bijgeteld. Dat is bepaald geen kattenpis. In de door uw redactie toegevoegde oranje-bruine kolom ziet u dat de woningeigenaar met een afgeloste hypotheek, een huis van twee miljoen en een inkomen > €68.000 straks €1.421 in de maand extra belasting betaalt. Laat het de VVD-achterban in de driehoek Haarlem/Bloemendaal/Aerdenhout nog maar even niet horen!

ewfmiljonairkleinerplaatje.jpg

(groot-tabel)

Reaguursels

Inloggen

@Reinaert
Ik ben voorstander van deze maatregel, maar de gewone man die door hardwerken en economisch mooie tijden wat vermogen heeft verdiend moet dit bedrag wel kunnen betalen.
Ik pleit daarom ook dat je de keuze moet krijgen om jaarlijks deze belasting te betalen of dat je pas bij de verkoop van je woning (als je vermogen liquide wordt) deze belasting afdraagt. Want iemand met een vermogen van meer dan een miljoen die hoeft echt niet zielig gevonden te worden.

Aapje133 | 10-11-17 | 16:39 | + 0 -

@EefjeWentelteefje, als je als snelle aflosser vervroegt aflost heb je het voordeel dat je maandelijk minder lasten hebt. Het is niet zo dat de HRA een inkomstenbron is. Je krijgt een derde (of meer) terug van de betaalde rente. De rente die iemand die afgelost heeft niet hoeft te betalen....
Ik zou het heerlijk vinden als ik geen renteaftrek meer heb, dat betekent namelijk dat ik ook niets af te lossen heb.... Als ik per jaar 5000 terugkrijg aan rente heb ik 10.000 of meer betaald dus per saldo heeft het me dan toch geld gekost aan aflossing en rente.

DickieDick | 10-11-17 | 09:51 | + 1 -

Vind het geen probleem. Als je in deze vreemde combi van 68.000 met een huis van twee miljoen afgelost zit, of als je simpelweg dat wilt voorkomen, dan verkoop je de hut en koop je een nieuw huis met een hogere lening? Of je bouwt er een stuk bij met extra hypotheek? Zodat het niet afgelost is?
Volgens mij is dit wel één van de minste problemen. En bovendien, met 68.000 per jaar hoef je je nog steeds geen zorgen te maken dat je droog brood moet vreten.

DickieDick | 10-11-17 | 09:45 | + -2 -

De VVD achterban, daar heb ik geen meelij mee. De VVD onder Rutte staat voor hogere belasting, meer regelgeving, meer EU, open grenzen voor iedereen die onze cultuur haat en de rest van zijn leven zijn hand wil ophouden, vrij baan voor criminelen en minimale privacy voor de burger. Kortom een socialistische heilstaat waar den Uyl slechts van kon dromen, met alleen multinationals in de plaats van staatsbedrijven. Als je dan nog steeds VVD-er bent dan wil je dat blijkbaar.

Franker | 10-11-17 | 06:44 | + 6 -

*hij betaalt

JackRyan | 10-11-17 | 00:53 | + 0 -

EefjeWentelteefje | 09-11-17 | 17:02 |
EefjeWentelteefje | 09-11-17 | 17:30 |
EefjeWentelteefje | 09-11-17 | 17:39 |
EefjeWentelteefje | 09-11-17 | 18:14 |
Eens, eens, eens en eens. Niet een klein beetje eens, maar gewoon volledig eens.

KayakFun | 09-11-17 | 18:34 |
Fout. Rutte komt niet op voor de rijken (zie deze villataks). Hij steelt ook van de "arme" rijken (het plebs tot hooguit een paar miljoen aan vermogen). Rutte komt enkel op voor de superrijken (en natuurlijk ook het ambtenarenapparaat, de zieligheidsindustrie, de milieumaffia en de CEO's van multinationals, maar dat terzijde). Hij komt met name op voor de 0,01%, en juist niet de 1%. Hij komt dus op voor diegenen met een vermogen van minimaal enkele tientallen miljoenen. Rutte is dus een omgekeerde Robin Hood voor de superrijken (de UHNWI's).

Als je als overheid dan toch gaat stelen omdat je zwaar geld tekort komt voor je linkse/ambtelijke hobby's, ga het dan stelen bij de klasse 50 miljoen of meer, zou ik zeggen. Maar goed, daar valt het niet te stelen op de manier zoals Rutte dat doet, want die kijken wel uit om een huis privé op naam te hebben staan of hun vermogen in box 3 te hebben. Die hebben toegang tot dure fiscalisten en het prachtige brievenbussen/kamerplantenparadijs. Het is precies zoals Warren Buffet het zei, hij betaald verhoudingsgewijs nog minder belasting dan zijn secretaresse. Zo is het in Nederland ook gesteld. Box 3 is er dan ook puur voor het plebs, die tot slaaf moeten worden omgetoverd, met Rutte en zijn multinational-vrienden en ambtenarenapparaat als slavendrijvers.

Dividendbelasting afschaffen onder druk van Shell en Unilever geen enkel probleem. De VRH werkelijk aanpassen tot een rechtvaardig systeem (dat heel simpel kan), ho maar. Dat gaat hem helaas niet worden onder de VVD.

Kortom, de superrijken (de UHNWI's) worden steeds rijker en alles van Jan Modaal tot een klein beetje rijk wordt steeds armer. En het steeds maar uitdijende ambtenarenapparaat krijgt de bevolking steeds meer in zijn greep. Met dank aan de Vereniging Voor Dieven. En nog steeds zijn er malloten (niet-UHNWI'ers, niet-ambtenaren) die op deze club blijven stemmen. De werkelijke achterban beslaat dan ook niet meer dan een paar honderd UHNWI'ers en natuurlijk de ambtenaren. En al die malloten die denken "rijk" te zijn blijven erop stemmen.... als lemmingen.

Cowboy Henkie | 09-11-17 | 21:57 |
Precies, het calvinisme is overboord gegooid. Dat terwijl Nederland zijn welvaart juist daaraan te danken heeft. Die cultuur zou je juist moeten koesteren. Dom, dom, dom. Maar ja, dat krijg je met zo'n linkse VVD (behalve voor multinationals). Kon Bolkestein maar terug komen. Alles beter dan Rutte.

JackRyan | 10-11-17 | 00:49 | + 5 -

Er zijn pak hem beet zo’n 50.000 huizen boven € 1 miljoen. Vrij dicht in mijn buurt is er zojuist weer een bijgekomen met een waarde van € 2,4 miljoen. Begrijpen hoe je tot die afweging bent gekomen lukt me niet, maar wellicht is die extra last niet echt een probleem. En zijn er toch nog niet bekende nadelen aan het wonen in bijvoorbeeld Denemarken.

Buerman | 09-11-17 | 23:33 | + -1 -

@W_F
Interessant, die stichting.... Ben niet thuis in die materie, hoe werkt dat en voor wie is dat voordelig?

Mauguio | 09-11-17 | 22:02 | + 1 -

Heb Nederland jaren geleden verlaten, mede vanwege het belastingklimaat. Door een combinatie van hard werken en spaarzaam leven hebben we het aardig voor elkaar. Daardoor hebben we de luxe om wat minder te werken. Nu zou ik graag mijn kinderen in Nederland in de nabijheid van familie opvoeden. Maar dan zou ik echt veel meer moeten gaan werken om al die belasting te gaan betalen. Daar heb ik eigenlijk geen zin meer in.

Voorheen was sparen en spaarzaam leven een deugd. Nu ziet men je als dikke vogel die onbeperkt geplukt mag worden. Want rijk. Op de pof leven en andermans geld claimen is de norm in Nederland. Calvinisme is dood.

Cowboy Henkie | 09-11-17 | 21:57 | + 8 -

Voor je eigen pensioen zorgen wordt beloont met diefstal door de staat. Emigreren dus.

Raider Twix | 09-11-17 | 19:53 | + 7 -

Ik kan garanderen dat er geen enkele VVD'er is met een villa van meer dan 1 miljoen. Die villa's zijn stuk voor stuk van een stichting, de VVD'er woont er alleen in.

W_F | 09-11-17 | 19:43 | + 8 -

@mona | 09-11-17 | 18:25 |

Haha, ja, beroemde uitspraak, of het echt afkomstig is van Churchill weet ik niet zeker, maar het is een waarheid als een koe.

Ik zou het zelf nog een beetje willen nuanceren, als gevolg van mijn inmiddels jarenlange ervaring als (voormalig) vrijwilliger schuldhulpverlening en tegenwoordige functie als bewindvoerder:

"Wie 'arm' is, is links, en denkt dat het geld aan de bomen groeit, en dat eenieder die modaal of meer verdient 'rijk ' is, geen weet hebbende van de enorme bedragen aan belasting die die zogenaamde 'rijke' voor die 'armen' iedere maand, ieder jaar, opnieuw moet aftikken, voor de toeslagen, heffingskortingen en kwijtscheldingen die die 'arme' ontvangt;

Spiegelbeeld daarvan:
"Wie 'rijk' is (lees, in bepaalde kringen: in staat om eigen broek op te houden), is rechts, en denkt dat iedere werkloze een luie uitvreter is die teert op de overheidsruif, zonder het onderscheid te maken tussen de vele wanhopig (oudere) werkwilligen die zich helaas kansloos kapotstuk-solliciteren (zelfs zonder uitkering, oftewel de NUG'ers), en degenen die liever rokend en drinkend op de bank blijven liggen, zich continu beklagend over het 'onrecht' dat hen ten deel valt, ook al krijgen ze iedere maand weer klappen-met-geld-voor-noppes toebedeeld uit de portemonnee van die zogenaamde 'rijken';

Wees bewust van het onderscheid zoals hierboven aangestipt!
Ik behoorde tot voor kort bij de eerst vermelde categorie 'werklozen'. ;-)

EefjeWentelteefje | 09-11-17 | 18:43 | + 17 -

Verder voorspel ik je dat deze groep in aantal nog hoger wordt die Nederland al hebben verlaten en zullen gaan verlaten. Op korte termijn. Want ze weten wat hard en serieus werken is.
duitse herder | 09-11-17 | 18:21 | + 0 -

Wat dacht je van alleenstaande ouderen die niet meer werken. Die wil je toch niet naar Denemarken verkassen? Weliswaar met voldoende geld, maar in alle eenzaamheid, verstoken van de gezelligheid van familie en vrienden? Trouwens als ze aandelen hebben moeten ze in Denemarken ook nog eens 27 procent dividendbelasting afdragen en de winstbelasting in Denemarken is ook niet mis. Ik vraag me af of ze daar financieel wel beter van worden.

mona | 09-11-17 | 18:43 | + 11 -

"Wie jong is en rechts, heeft geen hart; wie oud is en links geen verstand" ;-) Als ik het goed heb is dit een uitspraak van Churchill.

mona | 09-11-17 | 18:25 | + 0 -

Het hebben van verstand schijnt een serieuze hindernis te zijn om in West-Europa een baan in de MSM te krijgen.

Vogelbeest | 09-11-17 | 18:34 | + 9 -

Wie zijn de mensen die hun hypotheek helemaal hebben afbetaald? Oude mensen.
Wie hebben er geen inkomsten uit tegenwoordige arbeid meer om hun inkomen nog op te krikken? Oude mensen.
Wie hebben er in de toekomst steeds minder pensioen door slechte pensioenfondsresultaten? Oude mensen.

Het is een straatroof op een weerloze bejaarde. Uitgevoerd door de VVD. De partij die liever een buitenlandse multinational ten dienste is, dan haar eigen stemmers behoeden voor deze diefstal.

Mark Rutte is een omgekeerde Robin Hood, Hij steelt van de armen en geeft het aan de rijken.

KayakFun | 09-11-17 | 18:34 | + 23 -

Vereniging voor Vernietiging van Democratie.
Hoe anders was Nederland er aan toe geweest als Rita Verdonk het stamhoofd was geworden.

Leefde Pim nog maar.

*Zich vanavond bezatten gaat*

Vogelbeest | 09-11-17 | 18:33 | + 21 -

Ik was 'vroegah' best wel begaan met de armere mensch, en je kan me nog steeds beschouwen als iemand met een 'links' hart, maar sinds ik mij beroepshalve flink heb moeten inlezen in de dolgedraaide vaderlandse belasting-en-toeslagen-kermis heeft mijn kennelijk rechtse verstand toch aardig de overhand gekregen... en deze halfgare maatregel doet weer een extra 'rechtse' duit in het zakje.

EefjeWentelteefje | 09-11-17 | 17:30 | + 1 -

"Wie jong is en rechts, heeft geen hart; wie oud is en links geen verstand" ;-) Als ik het goed heb is dit een uitspraak van Churchill.

mona | 09-11-17 | 18:25 | + 12 -

Ik zou wel eens willen weten welke persoon met een inkomen van 68.000 euro per jaar er in een afgeloste villa van 2 miljoen woont. Iemand die een flinke erfenis heeft ontvangen?

mona | 09-11-17 | 16:18 |

Dat kan ik je wel uitleggen. Iets van hard en serieus werken.

Verder voorspel ik je dat deze groep in aantal nog hoger wordt die Nederland al hebben verlaten en zullen gaan verlaten. Op korte termijn. Want ze weten wat hard en serieus werken is.

duitse herder | 09-11-17 | 18:21 | + 1 -

two ball cane | 09-11-17 | 17:54 | + 1 -

Natuurlijk heeft iemand die een flinke erfenis ontvangen daar recht op. Daarvan is in het verleden al betaald: inkomstenbelasting, vermogensbelasting, daarna i.p.v. vermogensbelasting rendementsbelasting, erfbelasting en na de erfenis wordt er weer rendementsbelasting over geheven. Woon je in een afgelost huis dan mag je ook nog aflosboete betalen. Wat mij betreft had er alleen inkomstenbelasting betaald hoeven te worden. Ik vroeg me alleen af hoe iemand met een relatief laag inkomen ten opzichte van de waarde van het huis in zo'n huis zou kunnen wonen.
Dat is inmiddels duidelijk geworden.

mona | 09-11-17 | 18:14 | + 4 -

@two ball cane | 09-11-17 | 17:54 |
Beetje hard-cynisch, maar ik begrijp je reactie wel; er wordt vaak gedaan alsof een erfenis zomaar 'onverdiend geld' is dat de erfgenaam ten deel valt.
Onzin natuurlijk, maar een gevolg van een gebrek aan kennis ter zake (jaja, we hebben ge-wel-dig onderwijs hier in NL!).
Ten eerste: die erfenis is ooit al door de erflater vergaard. Door hard te werken (dus: reeds inkomstenbelasting en VRH over betaald), of door zèlf geërfd (= erfbelasting, voorheen genoemd 'successierechten', over betaald, + opnieuw, VRH).
Ten tweede: de erfgenaam mag dus opnieuw erfbelasting dokken (% afhankelijk van de familieband, of het ontbreken daarvan, voor exacte %% zie de site van de belastingdienst), en mocht het resulterende banksaldo dientengevolge de vrijstellingsgrens van de VRH overtreffen, óók nog eens VRH.
Mocht deze erfgenaam ook nog eens armlastig zijn, dan verliest deze dankzij de ontvangen erfenis ook nog eens zijn/haar recht op zorgtoeslag, eventuele huurtoeslag, kindgebonden budget, kinderopvangtoeslag en eventuele kwijtscheldingen gemeentebelastingen en aanverwanten.

Bij de overheid rinkelt de kassa, en niet één keer, maar meerdere malen.

EefjeWentelteefje | 09-11-17 | 18:14 | + 14 -

Zolang je voor minimumloon + alleenstaande geen fatsoenlijk huisje kunt kopen en aflossen voor je ouwe dag, en we nog steeds te maken hebben met kunstmatige manieren om te huren zoals huurtoeslag = belastinggeld, sociale huur die hoger is dan een hyptheek en toch niet kunnen kopen, hypotheekrenteaftrek, wil dat gewoon zeggen dat de boel niet in balans is en de markt niet in dienst staat van de samenleving waar die alleenstaande minimumloners deel van uitmaken.
En steeds proberen ze de markt weer aan te zwengelen door bijvoorbeeld mensen tot scheefhuurder te verklaren, maar dat helpt maar heel even -de scheefhuurders zijn een keer op.
De prijzen stijgen alweer, oa door buitlandse gelden -wat hebben wij eraan-, maar je mag raden wat er gaat gebeuren als de rente weer omhoog gaat en de renteaftrek omlaag.
Stijgende huizenprijzen zijn te lang een voordeel geweest en hebben de boel op hol laten slaan. Daar hebben we met de crisis allemaal levenstandaard voor ingeleverd. Nou ja, veel van ons dan.

kloopindeslootjijook | 09-11-17 | 18:03 | + 13 -

@mona | 09-11-17 | 16:18 |
"Iemand die een flinke erfenis heeft ontvangen?"
Ja, zo iemand die een flinke erfenis heeft ontvangen heeft natuurlijk eigenlijk helemaal geen recht op dat geld. Vooral omdat er in Nederland helemaal geen successierecht bestaat. En door het ontbreken van vermogensbelasting zijn mensen met geld eigenlijk de ruifvreters van het land! Oh wacht... dat is misschien wel de hoogst belaste bevolkings'groep' (die worden heel wijselijk niet als groep gecategoriseerd) van Nederland.

two ball cane | 09-11-17 | 17:54 | + 8 -

De oplossing is wellicht de villa te verkopen en te emigreren naar een beter oord.

Waarom zou je in een NL willen blijven waar de bevolking zo stom is op een VVD te stemmen die sinds Bolkestein linkser blijkt te zijn dan de PvdA ooit was - behalve voor multinationals dan.

Poekieman | 09-11-17 | 17:50 | + 15 -

@mona | 09-11-17 | 17:21 |
Dank je! Los van mijzelf (gedeeltelijk - gedwongen - ZZP'er, met gelukkig weer een deeltijdbaan in loondienst daarnaast) ken helaas nogal wat slachtoffers van deze maatregel in mijn vriendenkring... allemaal keihard werkende ZZP'ers, allemaal 'voortijdige aflossers'. Mensen van een jaar of 45-55, dus bepaald géén 'babyboomers', die overal maar van 'geprofiteerd' zouden hebben, wat je zo vaak hoort.

Meestal weet ik bepaalde bespottelijke overheidsmaatregelen wel te relativeren, maar deze aflosboete doet mijn bloed dus echt koken. Zó vreselijk FOUT, vooral ook uit moreel oogpunt: het keihard afstraffen van verstandig gedrag, door opnieuw belasting te heffen op goed waar allang de volle mep aan belasting over betaald is.
Hoe idioot wil je het hebben.

Maar ach... mocht het ECB-geldpers-piramidespel uiteindelijk volledig crashen, dan zijn we gewoon met z'n allen de klos, rijk, arm, en alles daartussen in. En dat scenario is bepaald niet ondenkbaar.

EefjeWentelteefje | 09-11-17 | 17:39 | + 12 -

@Reinaert | 09-11-17 | 17:15 |
"Geld in bakstenen stoppen leverde nu eenmaal meer rendement op dan investeren in een (meestal idioot dure) pensioenvoorziening"
Uiteraard, en dat niet alleen: je hypotheek aflossen zorgde (theoretisch, naar nu blijkt) ook voor lagere maandlasten, zodat je als oudere t.z.t. gewoon in je eigen huis zou kunnen blijven wonen ondanks lager pensioen/AOW-inkomen. Het was dus ooit een zeer verstandige beslissing.

"Dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen: prima, maar het kan ook te gek worden, en dat is nu dus het geval."
Helemaal mee eens. Dit is gewoon buiten alle proporties, en wat je zegt: pure diefstal.
Natuurlijk hebben velen in het verleden geprofiteerd van de hypotheekrenteaftrek (tot diep in de jaren 1990 kreeg je die zelfs op de aanschaf van je boot of je aandelenlease, hoe gek wil je het maken!), maar er is toch echt ook een fikse categorie die helemaal niet zoveel geprofiteerd heeft van de HRA: de vervroegde aflossers, en natuurlijk degenen die hun huis gedeeltelijk cash hebben betaald vanwege een erfenis of een schenking - let wel, dat betreft dus geld waar allang erfbelasting en/of inkomstenbelasting over betaald is/was!

Ik was 'vroegah' best wel begaan met de armere mensch, en je kan me nog steeds beschouwen als iemand met een 'links' hart, maar sinds ik mij beroepshalve flink heb moeten inlezen in de dolgedraaide vaderlandse belasting-en-toeslagen-kermis heeft mijn kennelijk rechtse verstand toch aardig de overhand gekregen... en deze halfgare maatregel doet weer een extra 'rechtse' duit in het zakje.

EefjeWentelteefje | 09-11-17 | 17:30 | + 16 -

@Memek | 09-11-17 | 16:39
Had u maar niet op de VVD moeten stemmen.

kapotte_stofzuiger | 09-11-17 | 17:28 | + 11 -

Reinaert | 09-11-17 | 16:58 | + 4 -

Bij nader inzien mee eens.

mona | 09-11-17 | 17:25 | + 4 -

EefjeWentelteefje | 09-11-17 | 17:02 | + 2 -

Eefje, je hebt er goed over nagedacht. Jouw berekening kan heel goed kloppen als de huizenprijzen inderdaad de pan uit blijven rijzen. Ik moet eerst nog zien of dat gaat gebeuren, maar onmogelijk is het niet. Dan is het gewoon schandalig als je elke maand 1400 euro moet betalen voor iets waar je hard voor gewerkt hebt. Sowieso is die aflosboete een onding die zo snel mogelijk de wereld uit geholpen moet worden.

mona | 09-11-17 | 17:21 | + 10 -

@EefjeWentelteefje | 09-11-17 | 17:06:

Geld in bakstenen stoppen leverde nu eenmaal meer rendement op dan investeren in een (meestal idioot dure) pensioenvoorziening. Alleen komen ze nu dus, met dank aan dit geweldige kabinet, van een kouwe kermis thuis. Jouw rekenvoorbeeld hierboven zegt zo ongeveer alles: dit moet teruggedraaid worden want dit is ordinaire diefstal. Dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen: prima, maar het kan ook te gek worden, en dat is nu dus het geval.

Reinaert | 09-11-17 | 17:15 | + 18 -

@Reinaert | 09-11-17 | 16:58 |
Exact, en ik denk persoonlijk dat er heel wat van die zelfstandige ondernemers zijn. Juist die categorie heeft in de afgelopen decennia vaak het aflossen van de hypotheek op de eigen woning (en dus het vergroten van het vermogen) bedoeld als vorm van pensioenvoorziening.

En worden met deze aflosboete dus keihard gepakt.

EefjeWentelteefje | 09-11-17 | 17:06 | + 13 -

@mona | 09-11-17 | 16:18 |
Dat is heel goed mogelijk.
Er zijn nogal wat - toekomstige - oudere ondernemers die ooit goed verdiend hebben/hadden en juist omdat ze op voorhand al wisten dat het pensioen lager zou uitvallen, hun hypotheek in de loop der jaren ruim hebben kunnen aflossen.
€ 68.000,= is een fijn inkomen (zeker als pensioen!) maar niet exceptioneel, en als de huizenprijzen zo de pan uit blijven rijzen zoals op dit moment gaande is, dan zal in bepaalde bakfietsbuurten dat huis van 2 miljoen in 2048 wellicht gewoon 'net boven het gemiddelde' zijn.

Even rekenen... € 68.000,= bruto, da's ongeveer € 44.000,= netto, gedeeld door 13 is dus € 3385,= p/m. Nog steeds op papier een heel redelijk netto inkomen, maar om dáár dan iedere maand € 1400,= p/m aan aflosboete over af te moeten tikken is natuurlijk volstrekt van de zotte.

Wellicht worden er wat bovengemiddeld bemiddelde VVD'ers wakker als ze deze cijfertjes zien.

Ik zeg bewust: 'wellicht'.
Het is natuurlijk net zo goed mogelijk dat t.z.t. het ECB-Draghi-kaartenhuis volledig geïmplodeerd is.

EefjeWentelteefje | 09-11-17 | 17:02 | + 29 -

mona | 09-11-17 | 16:18 | + 2 -
Dat is het inkomen van box 1. Het vermogen uit box 3 zit daar niet bij.

Mahatma | 09-11-17 | 17:01 | + 5 -

Is soms handiger naar het geheel van belastingherzieningen te kijken en niet alleen naar één ding. Die manier van dom eenzijdig ongenuanceerd lullen doet men in de tweede kamer la genoeg. Hoeft Das Kapitaal niet nog eens over te doen. Heeft geen toegevoegde waarde.

eisie | 09-11-17 | 17:00 | + -3 -

@mona | 09-11-17 | 16:18:

Een voormalig zelfstandig ondernemer die ondanks keihard werken maar een relatief schamel pensioen heeft opgebouwd? En ik vermoed dat er nog wel meer voorbeelden denkbaar zijn.

Reinaert | 09-11-17 | 16:58 | + 34 -

Ieder volk krijgt de leiders die het verdient.
kapotte_stofzuiger | 09-11-17 | 16:12 | + 1 -

Een van de meest herhaalde, afgezaagde en nietszeggende opmerkingen aller tijden.
Kun je ook eindeloos blijven herhalen, zonder dat het enige inhoud heeft of iets toevoegd.

Memek | 09-11-17 | 16:39 | + -7 -

"In de door uw redactie toegevoegde oranje-bruine kolom ziet u dat de woningeigenaar met een afgeloste hypotheek, een huis van twee miljoen en een inkomen >€68.000 straks €1.421 in de
maand extra belasting betaalt".

Ik zou wel eens willen weten welke persoon met een inkomen van 68.000 euro per jaar er in een afgeloste villa van 2 miljoen woont. Iemand die een flinke erfenis heeft ontvangen?

mona | 09-11-17 | 16:18 | + -10 -

Iedereen die VVD heeft gestemd, helaas zijn dat er veel, verdienen niet anders. Ieder volk krijgt de leiders die het verdient.

kapotte_stofzuiger | 09-11-17 | 16:12 | + 47 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken