Ryanair: wij zijn de beste, niemand doet ons wat

Gaat allemaal prima
Gaat allemaal prima
Als Ryanair weer eens het nieuws siert met halfjaarcijfers dan zijn wij aan boord. En zeker nu. Want het is niet alleen zo dat topman Michael O’Leary altijd garant staat voor een prikkelende tekst op z'n tijd, maar ook ging het de vliegmaatschappij de afgelopen tijd niet echt voor de wind. September was immers de maand waarin Ryanair bekendmaakte dat het per direct in totaal zo'n 20.000 vluchten zou schrappen. Die annuleringen waren toch vooral het gevolg van de nodige roosterproblemen bij de Ieren. Per 1 januari geldt op last van de Ierse wet niet meer het fiscale jaar (van april tot maart) als vakantiejaar, maar het gewone kalenderjaar, en die switch maakt dat een heleboel piloten nog gauw op vakantie moesten. Daar kwam nog eens bij dat zzp'ers piloten hogere looneisen gingen stellen en naar concurrenten als Norwegian Airlines overliepen. Ryanair reageert op dit alles door salarissen aan te bieden die 'materially higher (over 20%)' liggen dan bij - we noemen er maar één - Norwegian. En ook staat Ryanair moederziel alleen aan de top als het gaat om het bieden van baanzekerheid en carrièreperspectief. Al deze zaken zouden op jaarbasis zo'n €100 miljoen gaan kosten, zo lezen we in de halfjaarresultaten (pdf). Helaas reageren veel piloten tot nu toe zeer lauwtjes op dit voorstel, en dat vormt voor de budgetmaatschappij weer aanleiding om de druk op hen te vergroten. In die lijn past ook een nieuwe sneer richting vakbonden van concurrenten, aangezien die 'misinformation' zouden verspreiden 'because their airlines cannot compete with us'. Maar ach, 'as usual when these union airlines fail, such as Monarch, Air Berlin and Alitalia in recent months, their pilots all come to Ryanair seeking jobs that pay up to €175,000 p.a'. En hoe zit het in dit licht met de winst van de vliegtoko? Wel, die steeg gewoon met 11% naar €1,29 miljard in het afgelopen halfjaar. In dat licht is het nog wel het opmerken waard dat klanten 2% meer spendeerden aan optionele services als gereserveerde stoelen (nooit doen), priority boarding (nooit doen) en autoverhuur (nooit doen). Aldus is O'Leary's conclusie glashelder: geen paniek.

Reaguursels

Inloggen

Vliegen is armoede.

Bohse69 | 01-11-17 | 07:16 | + 1 -

Vliegen is een noodzakelijk kwaad om snel van A naar B te gaan. Of je budget vliegt of niet veel tijd spendeer je op het vliegveld. Inchecken, boarden, uitstappen, wachten op je koffers en dat is allemaal hetzelfde.

EmilioEsteves | 31-10-17 | 23:05 | + 5 -

Identieke vliegtuigen, weinig opties = gigantische besparing. De jongste vloot van iedereen, de meeste vlieguren per vliegtuig en rond 2025 meer dan 150 miljoen passagieren willen vervoeren. In 2001 - 8 mln passagiers vervoerd, in maart 2017 is dit aantal gegroeid naar 120 miljoen (per jaar!) Die O'leary is al vanaf de begin jaren actief, die gast heeft alle reden om deze uitspraken te doen. Wat een bizar goede ondernemer.

Bill Cosby | 31-10-17 | 19:26 | + 14 -

@The_iron_boar | 31-10-17 | 19:17
.
"Budget" is inderdaad iets van 20 jaar geleden. Toen kreeg je bij een budgetmaatschappij ook een budget-dienst. Als je tegenwoordig Economy Class boekt krijg je (op Europese vluchten) nagenoeg bij iedere maatschappij gewoon dezelfde dienst, of dat nu KLM of Ryanair is.

Bytemaster | 31-10-17 | 19:23 | + 3 -

@Fantabulosa. En waar ligt dan exact de grens tussen budget en 'normaal'? Bij Ryanair en easyJet weet ik dat het budget is, maar toch vliegen die maatschappijen soms naar bestemmingen waar ik wel naartoe moet, maar andere airlines niet komen. Ik vlieg bijvoorbeeld zesmaal per jaar naar Malta. Dan kan met Air Malta vanaf Schiphol, maar die maatschappij vind ik ruk en bovendien wordt er in Malta openlijk over gesproken om de boel failliet te laten gaan en een harde doorstart te maken, waardoor geboekte tickets ongeldig worden. Dan kies ik liever voor Ryanair vanaf Eindhoven, wat vaak flink goedkoper is. Valt FlyBe ook onder budget? Maar wat dan als ik op een tijdstip naar een bestemming in de UK moet waarop andere maatschappijen niet vliegen, moet ik dan nog steeds een andere 'normale' airline kiezen? En hoeveel shit valt er te accepteren als een vlucht naar de UK in de praktijk netto maar 45 minuutjes duurt? Ben je niet gewoon een dief van je eigen portemonnee als je er dan voor kiest viermaal zoveel te betalen bij KLM Cityhopper, omdat je dan nog snel een 20cl blikje bier kan weghakken?

The_iron_boar | 31-10-17 | 19:17 | + 5 -

@Vogelbeest | 31-10-17 | 19:02
.
Klopt, zeker in de nieuwe 737-toestellen van Ryanair zitten stoelen met een dunnere rugleuning waardoor er meer beenruimte ontstaan. Meer dan bij de gemiddelde andere maatschappij.

Bytemaster | 31-10-17 | 19:10 | + 5 -

@Fantabulosa | 31-10-17 | 18:17
.
Velen die weigeren om budget te vliegen hebben zelf niet in de gaten dat ze bij de "gewone" airliner inmiddels gewoon dezelfde dienst krijgen maar dan voor de dubbele prijs.

Bytemaster | 31-10-17 | 19:07 | + 6 -

Since ik bij BA krapper dan ooit heb gezeten van Schiphol naar Heathrow ben ik gestopt met zeuren over Ryanair. Kostte een godsvermogen en de ruimte tussen de rugleuning achter me tot de stoel voor me was gelijk aan de lengte van mijn dijbeenbot+1cm. Ik ben 1m95, dat is niet klein, maar toch ook niet absurd. Als ik al niet kan zitten is het voor een écht lang persoon onmogelijk.

Vogelbeest | 31-10-17 | 19:02 | + 7 -

@Fantabulosa | 31-10-17 | 18:17 |
Niks mis met budget vliegen.
Waarom zou ik tijdens een vlucht naar, zeg Alicante ( 2,5 uur) een filmpje willen kijken op een te klein scherm voor mijn neus of gratis koffie willen?
Nee, ik rommel wel op mijn ipad, en de koffie? die is toch niet te hachelen...
De safety record van Ryanair is bovengemiddeld goed en dat is me persoonlijk nogal wat waard.
Long haul vlieg ik overigens KLM W/BC en dan maakt het me geen drol uit.... Tegenwoordig prima schermpjes, de wereld aan culinaire verwennerij en het slaapt prima...

loze stijl | 31-10-17 | 19:01 | + 5 -

Budget vliegen nooit doen. En anders krijg je wat je verdient. Vliegen is veel te goedkoop en normale maatschappijen kijken toe hoeveel shit we accepteren.

Fantabulosa | 31-10-17 | 18:17 | + -2 -

Vanwaar het advies in dit artikel om nooit te betalen voor gereserveerde stoelen? Mij maakt het niet zoveel uit welk merk er op het vliegtuig staat, maar ik heb wel zo mijn favoriete zitplek. Dat is helemaal achterin (A of F). Daar heb je immers gegarandeerd geen trappend kind of non-stop onnozel leuterende studenten achter je. Bij Ryanair is die plek doorgaans te reserveren voor 4 euro, waar bij andere airlines vaak veel meer moet worden betaald. Lijkt me toch niet overdreven duur?

The_iron_boar | 31-10-17 | 17:54 | + 18 -

Ik wil Michael O’Leary wel ruilen tegen Mark Rutte. Binnen een jaar forse belastingverlagingen, aantrekken van bedrijven uit het buitenland, uit de EU, NL bedrijven ontdoen van zo'n 20.000 regels, werkloosheid nauwelijks nog aanwezig.

Maar Mark Rutte zal wel niet willen, moet hij laten zien wat zijn managementwaarde is.

duitse herder | 31-10-17 | 16:57 | + 1 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken