Amsterdam gaat rommel deeleconomie opruimen

Weg d'r mee
Weg d'r mee
Over de voor- en nadelen van de deeleconomie is een boel gezegd en geschreven, maar in het Amsterdamse en Rotterdamse straatbeeld zijn de gevolgen ervan goed zichtbaar. Sinds enkele maanden zijn de stoepen daar volgepleurd met deelfietsen en -scooters. Een keihandige en disruptieve manier van vervoer, aldus deeleconomie-zeloten. Tegenstanders klagen dat de publieke ruimte in de grote steden al overvol is. Willekeurig neergeplempte deelvoertuigen toveren de trottoirs om in een obstacle run voor bejaarden. Boze bewoners zetten de deelfietsen bij het grofvuil, smijten hem in de gracht of ontdoen deze van hun zadel. Fietsverhuurbedrijven zijn pislink over oneerlijke concurrentie (goh, bekende discussie). Waar deelfietsbedrijven honderden fietsen op straat mieteren worden reguliere fietsverhuurbedrijven beboet als ze meer dan twee exemplaren op de stoep stallen. Zat de hoofdstedelijke gemeente ook niet lekker. Dus besloot Amsterdam dat alle deelfietsen voor 20 oktober weggejorist moeten zijn. Vandaag meldt de stad dat deelscooters ook moeten opzouten. Het is onduidelijk of de deelvoertuigen terugkeren in het straatbeeld. Deelfietstoko FlickBike roeptoeterde klaar te zijn met 'conservatief Amsterdam', maar houdt de deur toch op een kier. Concurrenten oBike en DonkeyRepublic hebben aangeven het Aziatische vervoersplastic van straat te halen. Obike geeft op Facebook aan in gesprek te zijn met de gemeente, waaruit blijkt dat een tweewielertsunami in ieder geval een efficiënte manier is om een plekje aan de onderhandelingstafel te bemachtigen. Aan deze tafel zullen ze ongetwijfeld betogen dat hun business uiteindelijk moet leiden tot minder fietsen op straat. Moeten die domme Amsterdammers wel even inzien dat delen leuker is dan bezitten. En de portemonnee trekken. Want wie 5x per week een half uur op een deelfiets rondtrapt is zo'n €125 per jaar kwijt. Pak je doordeweeks tweemaal twintig minuten de fiets per dag €250. Een stuk meer dan een tweedehands fiets bij een junk bij de fietswinkel.

Reaguursels

Inloggen

Deelfietsen zou leuk kunnen zijn, maar deze bedrijven doen aan fietsverhuur zonder stalling.

De gemeente heeft dit onderschat, maar ziet nu ook in dat als ze deze bedrijven toelaten, er op korte termijn tienduizenden fietsen bijkomen die geen eigenaar hebben. Want rent-a-bike, bikecity, yellowbike en macbike kunnen dit businessmodel ook wel gaan voeren. Terecht dat ze hier een stokje voor steken.

nooitgrappig | 17-10-17 | 13:54 | + 3 -

Ach, een OV-fiets kost 3,85 per dag en u gebruikt die dingen als u uw eigen fiets niet bij zich heeft.
Als u regelmatig op dezelfde stations moet vertrekken, regelt u uw eigen stationsfiets....
50 cent per 30 minuten is dus gewoon krankzinnig duur naar verhouding...

Tel Aziaat | 17-10-17 | 10:12 | + 4 -

"Obike geeft op Facebook aan in gesprek te zijn met de gemeente" ... en heeft de gemeente dat bevestigd? Kan namelijk best dat Obike een briefje heeft geschreven "we zijn het er niet mee eens", en dat dan benoemt als "in gesprek zijn".

appelboor | 17-10-17 | 09:39 | + 2 -

Dit doet denken aan een betaalde variant van het witte fietsenplan en de witkar uit de provotijd.

Geevee | 17-10-17 | 09:23 | + 5 -

Mijn eigen fiets slaat in ieder geval geen data op over mij en heeft ook geen toegang tot mijn fotoalbum.

Risingson | 17-10-17 | 09:06 | + 19 -

Deeleconomie veronderstelt dat het gebruik van - in dit geval - fietsen over een compleet etmaal verspreid kan worden. Een forens wil deze echter uitsluitend gebruiken rond acht uur 's ochtends en vijf uur 's middags. Buiten deze tijden is hoogstens een enkele toerist nog geïnteresseerd om zo'n ding op te pakken, dus je lost er helemaal niks mee op. Het betekent alleen dat fietsen die normaal ergens binnen in een stalling staan nu 24 uur per dag buiten staan.

Pierre Tombal | 17-10-17 | 08:37 | + 14 -

Voor 130 heb je een knappe 2de hands. Kan gestolen worden maar de conditie en beschikbaarheid van een deelfiets zijn ook niet gegarandeerd.

EmilioEsteves | 16-10-17 | 22:21 | + 11 -

Op de site van Obike staat dat de prijs €0,25 per 15 minuten. Als je 5x per week een half uur fietst kost dit €130 en niet €250 per jaar. Verder heb je geen kosten. Niet bij een lekke band en je fiets kan ook niet meer worden gestolen.

Hellelujah | 16-10-17 | 21:48 | + 3 -

Zodra er meer bekendheid is over dit hoge huurtarief..., dan wordt men wel minder enthousiast.
Mensen zijn gehecht aan hun eigen fiets, vergroeid zelfs, zeker wanneer je je fiets vaak gebruikt.
Een "deelfiets" met verstelbaar zadel kan hier niet tegen op.

Stoned Hengst | 16-10-17 | 20:59 | + 10 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken