Ook makelaars zeggen het nu: woningmarkt = OVERVERHIT

Zozo
Zozo
De term oververhitting is ditmaal prominent aanwezig in de woningmarktcijfers over het derde kwartaal van makelaarsclub NVM. Dat inzicht vloeit uit de volgende cijfers. De gemiddelde verkoopprijs van een bestaande koopwoning is zoals vertrouwd weer flink gestegen, en wel naar een record: op jaarbasis met 9,7% naar €264.000. De appartementenprijzen knalden met 14% omhoog. Verder tekent de NVM, dat zo'n 75% van de verkoop van bestaande koophuizen verzorgt, aan dat steeds meer plaatsen in de Randstad een jaarlijkse prijsgroei van boven de 15% noteren. Vermeldenswaardig zijn Amsterdam (17,1%!), Den Haag en omgeving (18%), Leiden (18,8%) en Almere (17,5%). Maar in dergelijke steden is de markt zo heet dat het aanbod overlopen wordt door de vraag en het aantal transacties afneemt - in de hoofdstad, Delft en Leiden met zo'n 15% het afgelopen kwartaal. In dit plaatje past de algehele stagnatie van het aantal woningtransacties. Voor alweer het tweede kwartaal op rij bleef dat op jaarbasis min of meer gelijk op 41.000 (da's dan ongeveer 59.000 voor de hele koopwoningmarkt). Waar de woningen dan weer wél als warme broodjes over de toonbank vliegen? Denk aan zogenaamde 'ruime woningmarktgebieden' als Noord-Limburg en Zuidoost-Groningen, waar de vaart er met plusjes van 30% 'lekker in' zit volgens NVM-voorman Ger Jaarsma. Toch is de afsluiter weggelegd voor het meest opvallende minnetje. In Amsterdam (andere regionale cijfers vist u hierzo op) ging de gemiddelde verkoopprijs het afgelopen kwartaal namelijk omláág met een half procentje (zie hieronder). 'Misschien hebben we de top van de markt bereikt', speculeert NVM'er Sven Heinen tegenover het FD. Maar de druk op de Amsterdamse markt blijft levensgroot, dus de kans is minstens zo groot dat dit slechts een kleine adempauze is en de woningmarkttrein de versnelling daarna weer een tikje hoger zet.

adamlekkerbeter.jpeg

Reaguursels

Inloggen

@redanx | 12-10-17 | 14:14 |

U bent goed op de hoogte, wellicht heeft u plannen om deze kant op te komen?

De waarheid is natuurlijk dat beide landen het niet slecht doen. Qua moord doet Nederland het blijkbaar nog beter dan Denemarken:
en.wikipedia.org/wiki/List_of_countri...

Alleen is het veiligheidsgevoel blijkbaar toch beter in Denemarken
www.numbeo.com/crime/compare_countrie...

nieuwe_Deen | 13-10-17 | 09:15 | + 2 -

@aporlo | 12-10-17 | 23:46
Ik ben het er op zich niet mee eens dat je banken in jouw rijtje concurrenten plaatst (die willen namelijk graag aan jou verkopen), maar voor de rest absoluut waar. En het wordt alleen maar erger naarmate de betaalbaarheid voor investeerders groeit en tegelijkertijd die van particuliere huishoudens wordt weggenomen.

Pierre Tombal | 13-10-17 | 08:34 | + -2 -

Ik heb het al vaker gezegd: duitse herder is een sneue landverrader!

Koos_Spee | 13-10-17 | 06:39 | + -4 -

Het rek is echt niet uit. En wel hierom.

In korte tijdbestek zag ik drie huizen te koop staan en werden ze snel verkocht.
Vervolgens stonden ze in no time te huur.

Bij een huisaankoop moet je dus concurreren met de;
+ Banken, inclusief geldpers c. banken
+ Woon corporaties
+ Buitenlandse en binnenlandse investeerders, huurinkomen levert meer op dan de rente
+ Gemeente, kadaster, notarissen maffia
+ Wetten die belemmeren om een huis tegen normale kosten te huren
+ Koop-woon-verkoop en verhuis slimmeriken
+ Privé zoekers

aporlo | 12-10-17 | 23:46 | + 0 -

Brainless talent | 12-10-17 | 19:17 |

In het vml Oost Duitsland kun je nog een goed huis kopen voor een paar tientjes. Je 4 plaatjes geven ook goed weer de kwaliteit van de bevolking. Denemarken heeft de grenzen gesloten. Daarmee hou je ook een hogere IQ mens in je gelederen.

Dit in tegenstelling tot bv Nederland waar iedereen maar mag binnenkomen. Hoeveel laag IQ bewoners zijn er inmiddels al? Juist !

duitse herder | 12-10-17 | 19:51 | + 1 -

Net naar de schatting van bevolkingsgroei NL, DK en andere landen gekeken. Ik wist niet dat de bevolking van Denemarken, Noorwegen en Finland (ik laat Zweden hier bewust weg) tot 2100 stabiel door zullen groeien. Dat is zeer goed voor BNP/koopkracht en dus ook voor de huizenprijzen in de toekomst.

Die van Oost-Europea neemt de bevolking echt fors af. Daar zou je dus echt geen huis moeten kopen als een investering!

In West-europa wordt de bevolking op peil gehouden door ongeschoolde/kansloze immigranten en die gaat huizenprijzen op den duur ook omlaag duwen of stagneren --> meer kansloze immigranten = meer werklozen = steeds meer belastingdruk voor steeds kleinere werkenden om niet-werkenden en bejaarden te kunnen onderhouden en zorgen = alsmaar afnemende koopkracht = steeds minder geld voor een eigen huis.

www.populationpyramid.net/nl/nederlan...
www.populationpyramid.net/nl/denemark...
www.populationpyramid.net/nl/oost-eur...
www.populationpyramid.net/nl/polen/20...
etc.
etc.

Brainless talent | 12-10-17 | 19:17 | + 5 -

Goh, dus in de drie populairste studentensteden van het land stijgen de prijzen het hardst, maar we kunnen niet verzinnen dat die woningen wellicht voor kamerverhuur gekocht worden?

@Magnusbeieren | 12-10-17 | 18:04
Zo werkt dat dus niet. Het idee is dat jij ergens tussen 25 en 35 procent van jouw inkomen besteed aan wonen. Het is de overheid scheiss egal of jij die maandelijkse last besteedt aan huur of aan een hypotheek. De enige die bepaalt welke van de twee voor jou het meeste voordeel oplevert ben jijzelf. Uiteraard worden de kaarten wel opnieuw geschud indien je met dat aandeel van jouw inkomen nog maar 60 procent van de woning mag financieren. In de regel zal dat er dan op neerkomen dat alleen investeerders nog huizen kopen en dat jij de kennelijk te moeilijke keuze niet meer zal hoeven maken.

Pierre Tombal | 12-10-17 | 18:37 | + -1 -

duitse herder | 12-10-17 | 18:04

Rente rond de nul procent.

duitse herder | 12-10-17 | 18:08 | + 0 -

Gemiddelde Nederlandse prijs voor een woning is 264.000 euro.

Voor dat bedrag krijg je hier dit pand. Het bedrag is de vraagprijs, zeg eens minus 10-15% als definitieve prijs. Vlak bij de zee en een grote stad. Even op de pijltjes drukken.

www.edc.dk/alle-boliger/gandrup/9362/...

duitse herder | 12-10-17 | 18:04 | + 1 -

Als we in Nederland naar een vergelijkbaar systeem gaan als Duitsland, waar men 40% van een woning uit eigen geld voldaan moet worden. Zal de prijs van deze woning ook reëel worden.

Als je je eigen gespaarde geld uitgeeft, denk je wel twee keer voordat je 300.000 betaald voor een tussenwoning.

De lucht moet uit de bubbel.

Magnusbeieren | 12-10-17 | 18:04 | + 8 -

@duitse herder | 12-10-17 | 13:35

Toch wel vreemd dan dat uw familie niet naast u gaat wonen in Denemarken.

Joost-Visser | 12-10-17 | 17:27 | + 2 -

@Releasethehounds | 12-10-17 | 12:58 | + 2 -
U heeft het over 15 jaar, maar hoe lang loopt een hypotheek?

Iedereen die nu een huis koopt moet er zeker van zijn dat zij voor het grote afsterven (dus over een jaar of 10) weer vertrokken zijn (doorverkopen aan de volgende sukkel), of de volledige 30 jaar uit gaan zingen. Succes!

Ik heb gezien dat men stelselmatig onderschat hoe lang 30 jaar is en dat echtscheidingen vaak voorkomen als de kinderen 10 tot 15 jaar oud zijn. Het zou dus zo kunnen zijn dat wij nog één crash en één opleving van de markt krijgen, maar ik ben bang dat de volgende crash langzaam aan zal doorlopen in een langdurige recessie op de huizenmarkt van net iets minder dan 30 jaar.
Als u daarnaast ook nog gelooft in autonome auto's en Hyperloops, dan moet u helemaal oppassen, want ik geloof daar namelijk niet in en neem het dus ook niet mee in mijn schattingen.

Ik maak me daarnaast ook zorgen over het feit dat dit probleem niet alleen beperkt is tot Europa en de VS. Ook in China, Japan, Singapore en Zuid Korea zijn er vergelijkbare trends op de woningmarkt. Daarnaast is er in die landen in de grote steden, net zoals in Amsterdam, ook onverwacht veel leegstand. Ik kan dit alleen maar verklaren met de aanname dat er veel investeerders geld in bakstenen steken omdat er teveel liquide middelen zijn die op andere plaatsen slecht of niet renderen.

Tel Aziaat | 12-10-17 | 16:52 | + 4 -

Ja, het is dringen geblazen, ook voor de makelaars. Er is geen woning meer te verpatsen. Als je je wilt aanmelden voor een bezichtiging vragen ze steevast of je al een koopwoning hebt. Zo ja, dan mag je die ook via hen verkopen en kun je al gauw komen kijken, nog voor de vastgestelde datum waarop je een van de 40 bezichtigers bent. De doorstromer heeft een streepje voor op de starter, omdat de makelaar anders zonder werk zit.

Klapband1408 | 12-10-17 | 16:01 | + 4 -

Als makelaars, die jaren hebben geprofiteerd van de hype, de HRA en handige marketingtactieken, nu dit soort dingen zeggen dan is er echt stront aan de knikker!!!

Zij weten iets wat de meeste mensen niet weten, maar waarvan ik al jaren voor heb gewaarschuwd...

MRF2739 | 12-10-17 | 14:51 | + -1 -

Orca.
Klopt hoor. In landen als Griekenland is het overgrote deel van de huizen gewoon familiebezit zonder hypotheek. Paar stukken land in de omgeving erbij. Men koopt als pensioenvoorziening een woning voor zijn kinderen. Zo is een deel van de Grieken helemaal niet arm. Wel de Grieken die een modern westers leven leiden in de stad, zonder bezit, maar met een hoge hypotheek. die zijn nu arm.
Dat geldt overigens voor grote delen van zuid- en oost Europa. Besteedbare inkomens en koopkracht zijn misschien lager, maar men heeft vaak meer bezit dan wij hier in west Europa.

zeeman73 | 12-10-17 | 14:36 | + 8 -

op een uurtje rijden ten oosten van Amsterdam woon je voor iets meer dan 300.000 euro prachtig in het groen, met ruimte en een grote tuin, kun je daar overdag rustig even boodschappen doen en je deuren niet op slot doen en helpen de mensen elkaar nog. Waarom Amsterdam?

zeeman73 | 12-10-17 | 14:31 | + 10 -

@redanx | 12-10-17 | 14:14 | + 1 -:

Je hebt volkomen gelijk. Duitse Herder is de huistrol op deze site en wordt door de meeste bezoekers structureel genegeerd. Je gaat haast vermoeden dat hij zijn centen verdiend met het binnenhalen van nietsvermoedende zielen in het 'paradijs' Denemarken. Door zijn opstelling en plempsels zit hij qua betrouwbaarheid op het niveau autoverkoper, politicus of sales manager bij een bank/verzekeraar. Voor een 'fair en balanced view' moet je niet bij ons Deens schoothondje zijn.

Lees zijn plempsels met een glimlach en wees blij dat jouw leven met aan zekerheid grenzende waarschijnlijk meer inhoud heeft dan de hele dag op Nederlandse sites slechte marketingpraatjes moeten houden.

koyt | 12-10-17 | 14:29 | + 9 -

Ik was recentelijk even privé in Nederland. Zo'n nieuwbouwwijk. De voordeur had 3 sloten, de achterdeur zo ongeveer gebarricadeerd. En in de straat hingen camera's. Winkels met tralies voor de ramen. Of rolluiken. Zoiets ?

duitse herder | 12-10-17 | 13:35 | + 0 -

Al vergeten dat net in Nørrebro een man en een vrouw die daar gewoon langskwamen worden neergeschoten? Nog niet gesproken over de gek die een journaliste in stukken snijdt - stukken die alleen met hulp van zweedse zoekhonden worden gevonden (trouwens - de NLse signi-honden hadden dat waarschijnlijk ook gekund).

Dus alles prima in DK?

Tja, dan waren daaar nog de drie jongens die overleden aan meningitis omdat de spoedeisende hulp hun niet echt als ziek beschouwde. En was niet net nieuws dat in Denemarken een schrijnende tekort aan artsen op het platte land bestaat?

Je lidt gewoon aan het Stockholm-syndroom. Je gastland is natuulijk alleen maar perfect terwijil je Nederland afkraakt. Natuurlijk - het is makkelijk hier op de spin-off van GeenStijl waar alleen de slechte kanten van NL worden belicht.

Het is heel simpel: Nergens vind je de perfecte wereld. Als je het prima vind in DK - goed zo. Maar dan is NL nog steeds niet de hel die je ervan maakt.

redanx | 12-10-17 | 14:14 | + 26 -

duitse herder | 12-10-17 | 13:35

Ghehe ik wist dat u op dergelijke wijze terug ging komen, ik probeerde u niet te overtuigen hoor :)

Ik doelde meer op de scholen, winkels, restaurants, openbare voorzieningen, internet en tv, etc. En ik bedoelde natuurlijk ook niet de paupervinex die u beschrijft, er bestaat heus wel beter dan dat.

r0bbbb | 12-10-17 | 14:09 | + 5 -

En voor 264.000 E woon je nog een rijtjeshuis, met overal buren om je heen. Geen vrijheid, wel een soort opbergsysteem.
duitse herder | 12-10-17 | 13:07 | + 8 -

Dat is niet zo special nederlands. Een rækkehus bestaat in DK net zo als in NL - tenminste als je ergens wilt wonen waar het toe doet (dus eigenlijk alleen Kopenhagen). En echt goedkoop is het daar ook niet.

Ergens in Gelderland heb je ook ruimte zat (maar dan zonder veerboot naar de civilisatie).

redanx | 12-10-17 | 13:58 | + 7 -

Niet alleen dat NL de hoogste hypo-schuld heeft ter wereld, maar kijk ook eens naar het huisbezit. Iets van 17-20% van de huizen heeft geen hypo. In Griekenland/Italië etc is 80% hypo-vrij.
Waar de staat rijk is en de bewoners arm vreest men de overheid, en vv.
Wij denken het goed voor elkaar te hebben, maar zij hebben het veel beter. Daar kan de staat omvallen en het zal ze jeuken, hier breekt acuut de pleuris uit.

orca | 12-10-17 | 13:41 | + 12 -

r0bbbb | 12-10-17 | 13:29

Ik was recentelijk even privé in Nederland. Zo'n nieuwbouwwijk. De voordeur had 3 sloten, de achterdeur zo ongeveer gebarricadeerd. En in de straat hingen camera's. Winkels met tralies voor de ramen. Of rolluiken. Zoiets ?

duitse herder | 12-10-17 | 13:35 | + 23 -

@duitse herder:
Tja voor dat geld kan je natuurlijk ook een (ouder) huis met een enorme lap grond kopen in Denemarken of Spanje, echter sommige mensen kiezen bewust voor VINEX vanwege de extreem goede voorzieningen in de omgeving en kwaliteit van het huis.

r0bbbb | 12-10-17 | 13:29 | + 7 -

@Spaanse Peetvader:
Ja ik snap wat je zegt alleen ik denk dat de hoogste hypotheekschuld ter wereld een nationaal probleem is terwijl de huizenmarkt in NL versneld internationaal is geworden. Het is niet zo dat een verlaging van de max. hypotheek de huizenprijs direct doet zakken, toch? Inderdaad, NL starters en doorstromers kunnen minder kopen maar des te meer wordt er verkocht een investeerders / buitenlanders. Waarom zijn de huizenrpijzen en Londen, Manchester, Parijs, Munchen etc. dan evenhoog of hoger dan Amsterdam, terwijl het land NIET de hoogste hypotheekschuld ter wereld heeft? Globalisering van de huizenmarkt.

r0bbbb | 12-10-17 | 13:26 | + -3 -

En voor 264.000 E woon je nog een rijtjeshuis, met overal buren om je heen. Geen vrijheid, wel een soort opbergsysteem.

duitse herder | 12-10-17 | 13:07 | + 26 -

r0bbbb | 12-10-17 | 12:36 | + 0 -

NL heeft de hoogste hypotheekschuld ter wereld(!) laat dat eens inzinken... daarbij is Nederland zeer dichtbevolkt en is er zeer hoge belastingdruk met een vergrijzende bevolking dat wordt aangevuld met incapabele uit vreemde en geweldadige culturen die duidelijk qua werkethos ver achterlopen en eerder geld kosten dan opleveren... succes Nederland.

Spaanse Peetvader | 12-10-17 | 12:59 | + 10 -

De huizen zijn momenteel op. En de levensverwachting van babyboomers is nog wel een jaar of 15 dus voorlopig komt de grote doorstroming niet. Hooguit naar luxe gelijkvloerse woningen, die er ook niet zijn op het moment.

Als die doorstroomgolf wel komt dan zit je met je 2 kamer flatje -ook in Amsterdam-.

Het wordt dan wel weer iets leuker voor studenten/starters in spe die nu nog in groep 5 zitten van de basisschool.

Releasethehounds | 12-10-17 | 12:58 | + 4 -

Deze week nog ergens een artikel gelezen dat de huisprijzen in relatie tot het bruto jaarsalaris in NL nog best meevallen vergeleken met andere EU landen.
r0bbbb | 12-10-17 | 12:36 | + 0 -
In NL brengen we nauwelijks eigen kapitaal mee voor de aankoop van een huis, onze hypotheeklast is veel hoger. Wij overladen onze woningen met schuld. En dat is een probleem.

Analia von Solmsch | 12-10-17 | 12:53 | + 10 -

@Spaanse Peetvader:
Deze week nog ergens een artikel gelezen dat de huisprijzen in relatie tot het bruto jaarsalaris in NL nog best meevallen vergeleken met andere EU landen.. Het kan inmiddels niet meer dat enkel in NL de huizenprijzen opeens ontzettend vallen, dit moet dan Europees/Globaal gebeuren.

Vanwege de groeiende vraag in dit deel van de wereld naar een eindige hoeveelheid woningen zie ik die prijsdaling niet meer gebeuren. Wellicht een jarenlange stagnatie ten top..

r0bbbb | 12-10-17 | 12:36 | + 4 -

Toch knap hoe die wijzen in Den Haag alle basisbehoeften voor de meeste mensen onbetaalbaar weten te maken. Straks hebben wij als derde wereldland zelf ontwikkelingshulp nodig.

squadra | 12-10-17 | 12:11 | + 21 -

Het is zo goed als onmogelijk (om goed) te voorspellen wat er gaat gebeuren.

Draghi kan bij een crisis zo van QE naar daadwerkelijk direct geld uitdelen aan de gewone normale man overstappen. Om zo eindelijk de zo vurig gewenste inflatie te krijgen.

Met fopgeld kan alles uiteindelijk.

Toch maar BCN? Ik doe ook een voorspelling:
2045: grachtenpand in A'dam kost gemiddeld 1.25 BCN.

Poekieman | 12-10-17 | 12:06 | + 0 -

voor een land als Nederland met belastingen in alle sectoren die de hoogste ter wereld zijn... gemiddeld inkomen is de afgelopen 10 jaar niet of nauwelijks gestegen, het is nog erger dan ik had gedacht en dit gaat straks een nieuwe crisis geven in een proportie die we nog nooit eerder hebben gezien. Vooral heel erg te doen met de jonge generatie van 20-35 jaar die er vuistdiep inzitten nu, die gaan de hardste klappen krijgen met hun woning, de ouderen zien slechts een virtuele winst verdampen.

Spaanse Peetvader | 12-10-17 | 11:59 | + 24 -

Tja zolang de rente daalt en er volop geschonken wordt kan het prima, nogal altijd onder niveau 2008.

anti overheid | 12-10-17 | 11:55 | + 1 -

Je zou denken dat de absolute top bijna bereikt moet zijn. Eerdere prijsstijgingen kwamen o.a. door:
- Introductie euro
- Tweeverdieners (zelfde huis maar nu heb je 2 salarisen nodig)
- Generatie hypotheek
- Lage rente
Misschien dat een hoge inflatie de boel nog verder kan opjagen of speculanten.

Aan de andere kant zijn er een hele hoop oudere mensen die op het punt staan de huidige woning te verkopen. Wie moeten al die woningen kopen? De waarde van een woning wordt bepaald door de laatste transacties.

Logisch toch? | 12-10-17 | 11:54 | + 21 -

REAGEER OOK