Waarom Mattel haar slimme babysitter niet op de markt zet

AI-Angst
AI-Angst
Het is altijd vermakelijk interessant wanneer retailers nieuwe producten ontwikkelen om een graantje mee te pikken van de hype rondom de stormachtige ontwikkeling van de artificiële Intelligentie (AI). Symptomatisch voor de werkelijke stand van zaken van de AI in onze wereld zijn misschien wel de wat tweederangse creaturen die worden ontwikkeld voor de consumentenmarkt. De AI-babysitter van barbiepoppenmaker Mattel zou er misschien wel weer een mooi voorbeeld van zijn geweest. Mattels aankondiging in januari dit jaar van de Aristotle, want zo heet de pratende, internetverbonden schoenendoos met camera en microfoon (zie plaatje), was net als de verwijzing naar de grote Griekse filosoof, niet bepaald bescheiden: 'Aristotle is designed to comfort, entertain, teach, and assist during each development state—evolving with a child as their needs change from infancy to adolescence.' Wauw! Het ding kan gedragspatronen ontdekken, een inschatting maken van de cognitieve en sociale ontwikkeling van het kind en derhalve al anticiperend en communicerend het kind 'goede manieren' leren, bijles geven et cetera. Aristotle tekent de geboorte van nieuw AI-leven, die elke moderne variant van de Turingtest doorstaat. De middelvinger voor Elon Musk en zijn gamende AI-kampioen. Niet dus, net als Mattels pratende Barbie-hologram, valt het nog maar te bezien hoe slim dat ding werkelijk is. Mattels 'hoog-van-de-toren'-geblaas bleek een cruciale marketingfout. Want de AI-hype is immers omgeven met de eschatologische preekverhalen van doemdenkers als Elon Musk zelf. En hij wordt serieus genomen. Bijvoorbeeld door de verontruste Amerikaanse ouders die een petitie zijn gestart om Mattels AI-Chucky toch alsjeblieft niet op de markt te brengen. Naast de begrijpelijke privacy-zorgen rondom het bewaren van alle 'intieme data', zijn zij van mening dat 'Young children shouldn’t be encouraged to form bonds and friendships with data-collecting devices.' En tjonge, het zou wat zijn, even de zuigelingen daargelaten, dat een post-millenial kiddo van 12 daadwerkelijk een emotionele relatie zou hebben met een AI en wellicht met zijn digitale vriendje allerlei rottige pranks verzint om zijn ouders het leven zuur te maken. Dan zou Mattel de AI-race hebben gewonnen. Maar helaas, Mattel is gezwicht voor de ouderlijke zorgen. Aristotle, zo werd afgelopen woensdag aangekondigd, komt er niet. Jammer!

Reaguursels

Inloggen

Een God die kinderen vertelt wat wel en niet goed is..
Lijkt me inderdaad onverantwoord.

George Foreman | 08-10-17 | 18:08 | + 4 -

Valt de Furby op batterijen ook niet onder AI?

steekmug | 08-10-17 | 14:54 | + 4 -

Ik zie wel een gat in de markt voor Mark Rutte poppen met bijlessen voor de kleintjes. Iemand wat bijles teksten?

duitse herder | 08-10-17 | 14:40 | + -3 -

De "met internet verbonden schoenendozen" hebben we allemaal al in huis. De appel-sukkels hebben Siri en de rest van de mensheid heeft Google Now. Apple/Google en zeker ook Amazon (met hun Alexa) zijn werkelijk geniaal om zo'n app in een apart doosje te stoppen en daar een best wel hoog bedrag voor te vragen, als je je realiseert dat iedereen het al heeft. Alleen de vorm en het gebruik is wat anders, maar aan de techniek is weinig revolutionairs.

Vogelbeest | 08-10-17 | 13:56 | + 1 -

As de markt er nog niet rijp voor is lijkt het me een verstandige beslissing om bovengenoemd product niet op de markt te brengen.

mona | 08-10-17 | 13:45 | + 3 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken