Amazon loert op apotheeksector VS en gaat zelf vervoeren

Resistance Is Futile
Resistance Is Futile
Tot het moment arriveert waarop veelvraat Amazon gedwongen wordt zich op te splitsen, is het bedrijf, om maar even met een Star Trek-analogie op de proppen te komen, 'the Borg' voor elke retailsector. Alles en iedereen wordt geassimileerd binnen Amazons e-commecialiseringsformule. De steevast wederkerende vraag bij Amazons expansiedrift is simpel: welke Amerikaanse sector is er nu weer aan de beurt voor de Amazon-assimilatie-sloop? Antwoord van deze week is: de apotheeksector en de vervoersdiensten. Volgens Reuters is Amazon 'to be in discussions with mid-market pharmacy benefit managers and has been hiring talent to assess the drug retailing market for its entry' Gevolg: de aandelenkoersen van drie voorname Amerikaanse apotheekketens (Walgreens Boots Alliance Inc, CVS Health Corp, Rite Aid Corp) donderden deze week met procenten tegelijk naar benee. Het gaat slechts om een verkenning, maar de angst zit er duidelijk goed in. Misschien terecht. Amazon bouwt ondertussen stapsgewijs haar logistieke imperium uit. Deze week maakte Bloomberg bekend dat Amazon dit jaar nog gaat experimenteren met een eigen vervoersdienst, genaamd Seller Flex. Doel is om meer producten vrij te maken voor haar snelle (binnen twee dagen) bezorgservice en om haar warenhuizen te ontlasten. Seller Flex richt zich op de zogenaamde 'last mile', d.w.z. het productvervoer tussen de warenhuizen van verkopende partijen die gebruikmaken van amazon.com en de klant. De afgelopen jaren heeft Amazon in de VS al een eigen netwerk van distributiecentra opgezet om haar klanten sneller hun bestellingen te bezorgen. Tot dusverre werkte Amazon voor het productvervoer vooral samen met United Parcel Service en FedEx. Gevolg van dit nieuws, u raadt het al, ook deze aandelen werden subiet minder waard. Amazon kiest ervoor op stapsgewijs minder afhankelijk te zijn van derden voor haar vervoersservice en wenst haar logistieke apparaat zoveel mogelijk zelf in de hand hebben. Dat is vanwege volumevoordelen op termijn goedkoper. Naar verwachting wordt Seller Flex in 2018 op grote schaal uitgerold in de VS.

Reaguursels

Inloggen

Over 20 jaar komt 80% van alle artikelen en activiteit van mensen uit een kort lijstje bedrijven als Google, Apple, Microsoft, Amazon, Facebook, GM en dan nog een paar.

Raider Twix | 08-10-17 | 17:27 | + -2 -

Straks komt AliPost m'n AliExpress pakjes brengen.

Of kan ik ze afhalen bij de lokale Chinees misschien.

Poekieman | 08-10-17 | 14:31 | + 3 -

Het blijft toch een teken aan de wand dat Amazon met een grote bocht om Nederland en Vlaanderen heenloopt. Dat betekent dat Coolbiue en Bol.com de zaakjes zeer goed op orde hebben.

Haberdoebas | 08-10-17 | 11:03 | + 4 -

Eigen schuld. Moet je maar geen dividend uitkeren en je eigen aandelen inkopen. Vernieuwen is key. Amazon wint.

Yeohan | 08-10-17 | 08:59 | + 1 -

DHL zag de bui al langer hangen en trok zich enkele jaren geleden terug uit de lokale Amerikaanse markt. Blijven over: Fedex en UPS. En die gaan het érg lastig krijgen.
Wat Amazon doet is uiteraard géén klassieke verticale integratie. Want om winst te blijven maken moeten ze hun eigen logistieke dienst ook openstellen voor derden. Pas dan ontstaan er voldoende schaalvoordelen om competitief te zijn. Ik ga ervan uit dat de Amerikanen in de nabije toekomst Amazon kunnen gebruiken als bezorgdienst, zonder dat ze iets hoeven te kopen. Het vervoer zal als aparte dienst verkocht worden.
Niemand zal Amazon dus hoeven te vragen om zich op te splitsen. Dat doen ze zélf wel. Op die manier organiseren ze niet enkel de logistiek, ze verkopen die ook aan zichzelf (lees: aftrekbare kosten) en aan derden.

Nonkel Frituur | 07-10-17 | 18:09 | + 8 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken