Belastingplannen Rutte III beloven veel goeds

Maar wachten op het CPB
Maar wachten op het CPB
Yes! Per 2020 gaat het maximale tarief voor de hypotheekrenteaftrek snoeihard omlaag. Met stappen van 3% maar liefst om uit te komen op 36,9% in 2025 (denken we op basis van coalileaks). Dat leidt ertoe dat alles en iedereen over enige jaren maximaal €36,90 belasting terugkrijgt van iedere €100 aan rente (dat is dit jaar nog €50). Ja maar, horen we u denken, hoe zit het dan met het eigenwoningforfait? De Telegraaf weet te melden dat de vier nieuwe coalitiepartijen niet willen dat huis- en hypotheekbezitters meer gaan betalen per maand, daarom gaat het eigenwoningforfait ook flink omlaag. En zo blijven de netto-maandlasten voor iedereen gelijk. Eigenlijk zijn alleen oude mensen de sjaak: de 'extra aftrek wegens geen of geringe woningschuld' gaat op de helling. Mensen met huis maar zonder hypotheek hoeven op dit moment geen eigenwoningforfait te betalen, want geen hypotheekrente, maar dat voordeeltje verdwijnt (50PLUS klachtentweet gaan we hier straks updaten, kost mensen met een huis van €250.000 zo'n €800 extra per jaar en dan vermelden we er ook nog bij dat deze maatregel een miljard per jaar oplevert. Oma bedankt!). De kranten kregen vandaag wederom elk een stukje regeerakkoord gelekt, dus voegen we de liflafjes samen: de vennootschapsbelasting gaat omlaag van 25% naar 21% voor grote bedrijven en van 20% naar 16% voor kleine bedrijven en grote bedrijven die handig zijn in belastingontwijking. Die ontwijking wordt wel lastiger en bedrijven mogen minder dingen in mindering brengen op de winst, dus als het goed is blijft de opbrengst van de winstbelasting hetzelfde. De btw op spullen voor arme mensen gaat van 6% naar 9%. De extra belasting die dit oplevert gaat naar een hogere arbeidskorting (daar hebben alle werkenden recht op, ook zzp'ers!). En voor het overige gaat de algemene heffingskorting ook flink omhoog. Mensen zoals zzp'ers die weinig verdienen dragen dan helemaal geen belasting meer af en betalen daarom lachend de 9% btw op spullen voor arme mensen. We mochten al eerder melden dat er een halve vlaktaks komt bestaande uit twee schijven (36,9% en en 49,5% vanaf €68.800). Dat wordt dan allemaal gefinancierd vanuit een hogere energiebelasting en terug van weggeweest de vliegtax! Even afwachten of het deze keer wel lukt. Wat sowieso is gelukt, is dat Rutte naar ons luistert: ER WORDT EINDELIJK PAAL EN PERK GESTELD AAN INBURGERINGSBUREAUS! Gaan wij wachten op volgende week. Dan komt het regeerakkoord in zijn geheel naar buiten+doorrekening van het CPB. Voorlopige rapportcijfer onzerzijds een 7+ (de btw zou eigenlijk van 6% naar circa 17% moeten en die van 21% naar 17%, de hypotheekrenteaftrek uiteraard helemaal afbouwen, hefko's omhoog en renteaftrekbeperking voor bedrijven verder opschroeven. Oh ja, en de zelfstandigenaftrek voor zzp'ers doorhalen natuurlijk).

Reaguursels

Inloggen

Ik heb een betonnen blokkendoos in de randstad met een WOZ van >300K. Dat kost dan straks aan huurwaardeforfait weer 0,006% (*300.000)= 1800. Elk jaar weer. Via de achterdeur is er een verkapte vermogensbelasting op de eigen woning ingevoerd.

theo-is-dood | 08-10-17 | 11:23 | + 0 -

js58 | 07-10-17 | 12:50
Op je laatste vraag is het antwoord dat een eigen woning bezitter meer betaalt en dat hij ook nog mag meebetalen aan de huursubsidie. Je rekensom is goed maar de uitkomst is 504 per jaar en dus 42 netto per maand.

Buerman | 07-10-17 | 17:52 | + 2 -

Vogelbeest | 06-10-17 | 15:24 |

Toevallig werkzaam in de truckwereld ;)?

Vanilla | 07-10-17 | 16:50 | + 0 -

Watching the Wheels | 07-10-17 | 14:20 |
EefjeWentelteefje | 07-10-17 | 14:41 |
Het is totaal van de zotte om huur te betalen aan de staat voor het gebruik van je eigen huis. Dit kunnen echt alleen maar politici verzinnen. What's next? Een eigenautoforfait? Een eigenfietsforfait? Een eigenbootforfait? Een eigentuinmeubelenforfait? Een eigencomputerforfait? Een eigenkookpannenforfait? Een eigenschoenenforfait? Dat zijn ook allemaal gebruiksobjecten met economische waarde, bedoeld voor persoonlijk gebruik (net als het hoofdverblijf, dat ook een gebruiksobject is), die je volgens de overheid ook had kunnen verhuren en dus fictief inkomen had kunnen genieten uit deze objecten. Waarom is de overheid dan niet consequent en belasten ze alle gebruiksobjecten, net zoals het eigen huis dat ook is?

Of heeft Spekman misschien dit concept regeerakkoord geschreven? Zou dat het zijn?

JackRyan | 07-10-17 | 15:07 | + 3 -

@EefjeWentelteefje | 07-10-17 | 14:41 | + 1
Je weet zelfs 100% zeker dat ze dat percentage weer gaan verhogen, het was immers eerder ook 0,6% en is daarna verhoogd naar 0,75%. Ze gaan nu tijdelijk even terug en daarna weer omhoog.
.
Voor wie niet snapt dat je het dubbele moet verdienen om af te kunnen lossen, je lost af van geld dat je verdiende na je vaste lasten voldaan te hebben. Dat geld viel dus al in 42% of 52%.

Watching the Wheels | 07-10-17 | 14:49 | + 1 -

@js58 | 07-10-17 | 12:50 |
Watching the Wheels heeft de klus al voor mij geklaard. Waarvoor dank.

De kern van mijn betoog is dat het van de gekke is dat je gedwongen bent om je hypotheek af te lossen en daar uiteindelijk nog financieel voor gestraft wordt ook. De exacte bedragen doen er niet zoveel toe (en reken maar dat ook daar weer aan gemorreld gaat worden, want wie zegt dat dat EWF 0,6% gaat worden of blijven?), het gaat om het principe.
Daar ben je het toch wel mee eens, of niet dan?

EefjeWentelteefje | 07-10-17 | 14:41 | + 3 -

@js58 | 07-10-17 | 12:50
Als je geen pensioen hebt en een huis van 500.000 euro (rijtjes huis in sommige gemeenten) afgelost hebt van geld dat je na belastingen over hebt moeten houden, dan heb je al 1 miljoen moeten verdienen en dus al 500.000 euro belasting moeten betalen. En dit is geen onzin, ervaring. Natuurlijk heb je tijdens dat aflossen gedurende zeg 20 jaar de rente mogen aftrekken. Dat is dus gemiddeld bijvoorbeeld 4% over de helft geweest, rekening houdend met EWF een aftrekpost van zo'n 6000 euro, dus 3000 euro per jaar (die je overigens niet in je zak kon stoppen maar bij de banken terecht is gekomen). De komende jaren gaan huizenbezitters dat voordeel weer terugbetalen. Stelling: Iemand die een eigen huis koopt, moet nu verplicht aflossen, dus je verplicht jezelf om het dubbele bedrag te gaan verdienen plus je weet dat je na aflossen eeuwig belasting moet blijven betalen naast de OZB die je lokaal al moet betalen. Ik noem dat slavernij, want het alternatief is een te dure huurwoning met die scheefwoon-onzin. Het is een spelletje, we zijn melkkoetjes.

Watching the Wheels | 07-10-17 | 14:20 | + 3 -

@Watching the Wheels | 06-10-17 | 14:12 |
Er zijn zelfs mensen die op tijd hebben beseft dat ze maar weinig pensioen hebben opgebouwd, en die juist om dié reden hebben besloten om op tijd, vervroegd, hun hypotheek af te lossen (van hun eigen zuurverdiende geld dus), om dan t.z.t. lagere lasten te hebben en het allemaal nog net te kunnen betalen van alleen AOW of AOW + klein pensioen.

Die mogen straks dus zo'n € 800,= - € 1000,= (ben je al snel kwijt aan huurwaardeforfait voor een 'normaal' huis) per jaar extra gaan aftikken. Ben heel benieuwd waar ze dat geld dan vandaan gaan halen. Leuk toch, dat straffen van verstandige mensen die hun verantwoordelijkheid nemen!

Echt... niet te geloven, dit.

EefjeWentelteefje | 06-10-17 | 15:23 |

Het is makkelijk uit te rekenen wat het kost. Als het EWF 0,6% is - ik heb begrepen dat dit het tarief is of gaat worden - en een normaal huis twee ton kost, en je bij je pensionering in de 42% schijf zit kost je dat 200000 x 0,006 x 0,42= 504 euri netto per maand. Als die mensen na hun pensionering niet in de 42% schijf vallen maar in een lagere schijf betalen ze nog minder. Dus je verhaal is behoorlijk overdreven. En van een juriste die mensen helpt met aanvragen van toeslagen e.d. verwacht ik dat die zo'n berekening kunnen maken.

Maar er is nog iets: de belasting die de overheid al jaren niet meer int: i.p.v. 6% overdrachtsbelasting is het 2%.

Heb ik het nog niet eens over de mensen die enkel een AOW-tjhe en een klein pensioentje hebben en in een huurhuis wonen. Wie betaalt er meer, denk je?

www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connec...

js58 | 07-10-17 | 12:50 | + 1 -

nieuwe_Deen | 07-10-17 | 10:36 |

Het liedje: ''Met de burger hebben we niets van doen... maar wel met zijn poen'' wordt nationaal een hit.

Het nieuwe Nederlandse volkslied: www.youtube.com/watch?v=ylZqvNHRHzI

duitse herder | 07-10-17 | 11:12 | + 0 -

nieuwe_Deen | 07-10-17 | 10:36 |

Iets van 25% wordt geannuleerd of niet uitgevoerd....65% wordt veranderd ten gunste van de weledele heren...10% blijft zo. Wim Kok is adviseur geworden.

duitse herder | 07-10-17 | 10:57 | + 1 -

De geldhonger van onze overheid is en blijft onbegrensd. En als je dat probleem door die eenvoudige bril bekijkt, dan begrijp je ook waarom je nu tot het einde van je leven belasting mag blijven betalen over de waarde van je huis (huurwaardeforfait). Immers, onze overheid kan alleen maar het geld halen bij de mensen die dat geld/vermogen hebben. Simpel gezegd, waar het geld zit. Bij die modale middenklasse die dertig-veertig jaar heeft gewerkt om hun huis af te betalen. De onderklasse wiegt comfortabel in huurtoeslag, zorgtoeslag en bijzondere bijstand, en de 1-procenters brengen hun onroerend goed onder in fiscaal-vriendelijke vehikels of gaat in Monaco wonen.

theo-is-dood | 07-10-17 | 10:46 | + 8 -

duitse herder | 07-10-17 | 07:36 |

Doe eens?

nieuwe_Deen | 07-10-17 | 10:36 | + 1 -

Mooi die Nederlandse politieke beloftes allemaal. Zal ik eens een voorspelling doen per 31-12-2018 ?

duitse herder | 07-10-17 | 07:36 | + 1 -

@Buerman | 06-10-17 | 20:47 |
@WtW | 06-10-17 | 23:17 en 23:20
Moet niet zo knorrig doen, sorry. HR is een aftrekpost, EWF zou je kunnen zien als bijtelling (blijft erg gestoord) en dan zou je die Wet Hillen weer als aftrekpost kunnen zien, op die manier benaderd heb je natuurlijk gelijk. Ik bekijk dingen liever simpel (HR-EWF=HRA) en als je het zo benadert dan is het vreemd dat juist mensen die meer belasting hebben betaald dan anderen (juist door af te lossen) nu ook nog een bijtelling krijgen over een eerste levensbehoefte, een dak boven je hoofd, terwijl Rutte steeds beloofde om nu een keer rust in de tent te brengen. Denk dat ik het met name unfair vind, omdat het feitelijk betekent dat je nooit een huis zult bezitten, ze blijven altijd nog los van lokale OZB ook een landelijk rekeningetje sturen (terwijl je al meer belasting betaald hebt dan een ander als je afgelost hebt, want je hebt geen HRA). In 2008 was het gezeik dat risico's voor banken te groot werden, men moest meer aflossen. En als je dat dan doet, dan wordt uiteindelijk degene die het niet doet beloond. Box 3 gaat immers omlaag (terecht hoor bij de huidige lage rente) en degenen die afgelost hebben die krijgen de komende 30-40 jaar een rekening. Met een beetje huis is dat 2000 per jaar x 40 = 80.000 euro netto betalen (= gestoord). Dus je moet altijd blijven lenen en dan betaal je nog meer, alleen dan aan de bank. Het maakt weinig uit wat je doen en dat is flauw. Je willen alleen maar dat je consumeert en maar lullen over die ijsberen en Parijs.

Watching the Wheels | 07-10-17 | 00:52 | + 3 -

@Buerman | 06-10-17 | 20:47 |
Je klinkt alsof je nog nooit aangifte hebt hoeven doen ;-).

Watching the Wheels | 06-10-17 | 23:20 | + 1 -

'Mensen met huis maar zonder hypotheek hoeven op dit moment geen eigenwoningforfait te betalen, want geen hypotheekrente, maar dat voordeeltje verdwijnt.'
.
Klopt die zin nou of niet? Dat EWF wordt toch helemaal niet betaald door die andere groep. Je hebt een rentebedrag dat je aan die bankcriminelen moet betalen (terwijl ze zelf gratis geld krijgen uit het niets) en die rente mocht je aftrekken van het bovenste deel van je inkomen, nadat je eerste het EWF in mindering had gebracht. Dan kun je toch niet zeggen dat er iemand in Nederland is die een EWF betaalt of wel? Straks wel als ze de degelijke lieden weer eens gaan straffen. Ze zoeken het maar uit, ik stem volgende keer PVV of FvD en dan maar hopen dat die het weer terugdraaien. Thierry speltip: Groot punt van maken en duidelijk maken dat je het terugdraait, direct weer een paar zetels erbij.

Watching the Wheels | 06-10-17 | 23:17 | + 6 -

Goeie commentaren en veel frustraties, hopelijk de laatste keer dat deze politieke partijen zichzelf kunnen voorhouden dat ze de verkiezingen gewonnen hebben.

omgponies | 06-10-17 | 23:17 | + 1 -

@Buerman | 06-10-17 | 20:47 |
"Het waren mooie jaren", ik maak vorige maand net nog een groot deel over, dus dacht dat die mooie jaren nou een keer zouden komen. Ach wat maakt het uit, het is toch een spel. Heb geen pensioen, dus bedankt voor die 7% tip. Ga het trouwens niet opbouwen ook bij dat bankentuig. Als je die grote kantoren en al die stropdassen ziet ... voelt goed om daar weinig aan mee te betalen.

Watching the Wheels | 06-10-17 | 22:51 | + 2 -

EefjeWentelteefje | 06-10-17 | 15:23 |
Watching the Wheels | 06-10-17 | 18:57
De Wet Hillen is een aftrekpost en die heeft nooit een zeker leven. Je leven inrichten op de hoop dat een eigen huis buiten de IB blijft vallen is ietwat lichtvaardig. Het waren mooie jaren. Maar ondanks deze komende tegenvaller is het voor mensen die weinig pensioen hebben wel zo handig om geen of heel weinig hypotheek over te houden als ze eenmaal met pensioen zijn (tip: je opgebouwde pensioen een jaar uitstelllen levert plusminus 7% extra pensioeninkomen op). Met belasting betalen moet je echter tot je dood verder leven. Volgende keer wellicht een andere partij kiezen in het stemhokje.

Buerman | 06-10-17 | 20:47 | + -2 -

@EefjeWentelteefje | 06-10-17 | 15:23
Heb dat om die reden ook zo gedaan, geen pensioen. Maar ze willen dat je koste wat kost klant blijft bij hun banken. Je willen dat je koste wat kost blijft lenen, want dan komt er nieuw geld uit het niets in de economie. Had dit overigens wel verwacht van ze, ze zijn onbetrouwbaar.

Watching the Wheels | 06-10-17 | 18:57 | + 2 -

Hatchcock | 06-10-17 | 14:07 |
EefjeWentelteefje | 06-10-17 | 15:23 |
Het is inderdaad gewoon gelegaliseerde diefstal. Verstandig financieel gedrag wordt weer eens afgestraft door deze linkse partijen (ja, de VVD is links, behalve voor (grootaandeelhouders van) multinationals ,ofwel de 0,01%). De overheid moet gewoon eens een keer leren om met hun poten af te blijven van opgebouwd (en eerlijk verdiend) kapitaal, of dat nu in een huis zit of op een spaar/beleggingsrekening staat. Het is al zo lastig om enigszins kapitaal op te bouwen met de idioot hoge tarieven in box 1. Eerlijk verdiend = eerlijk verdiend. Daarna niet meer aankomen, anders is dat funest voor het vertrouwen in de overheid, zoals we nu zien.
Om het steelbeleid van de overheid even te illustreren; je ontvangt inmiddels 0,05% rente op een spaarrekening bij een grootbank. Bij een VRH van 1,2% komt dat feitelijk neer op 2400% (!!!) inkomstenbelasting over je inkomsten uit sparen. Dat is wel even wat anders dan een toptarief van 52% in box 1. Het is gewoon pure onteigening, want je gaat mij niet wijsmaken dat de fiscus niet in staat is om de daadwerkelijk ontvangen rente in een bepaald belastingjaar op te vragen, dat vervolgens automatisch in te vullen op je aangifte en daar vervolgens 30% over te heffen. Met de spaartegoeden lukt dat immers probleemloos.
Voor de goede orde, ik heb niets tegen belasting betalen en het eerlijk verdelen van de lasten, rekening houden met zwakkeren in de samenleving. Maar dan moet dat wel op een eerlijke manier gebeuren. En dan moet de overheid ook naar de eigen (veel te hoge) uitgaven kijken, wat totaal niet gebeurt.

JackRyan | 06-10-17 | 18:52 | + 9 -

Niks lastenverlichting. Gewoon totale verwarring zaaien zodat niemand meer overzicht heeft en aan het eind van de rit betalen we allemaal meer belasting. De Europatax hebben ze maar even niet genoemd want dan breekt echt de pleuris uit.

Karel de 1e | 06-10-17 | 18:37 | + 5 -

Hypotheek van 350.000 euries. Aflossingsvrij. Overwaarde woning 60%, 125k spaargeld op de bank. Ik ben 55 maar heb pas 14 jaar een hypotheek. Nog even 16 jaar genieten. Krijg de hut nooit afgelost maar da's mooi. Verkopen bij pensionering, van de overwaarde een andere hut kopen zonder hypotheek. Het leven is mooi.

Tenzij het het OG instort....... Wie dan leeft.........

Joseph-Kluns | 06-10-17 | 17:25 | + 2 -

Nu iedereen een HR ketel heeft kan de belasting op gas weer flink omhoog. Geen cent meer in investeren dus, en kijken wanneer er een streep door de gas-CV, gasmeter en aansluitkosten kan.

W_F | 06-10-17 | 16:50 | + 2 -

Vogelbeest | 06-10-17 | 12:11 |
U was naar België verkast toch?

Vanilla | 06-10-17 | 12:16 | + 2 -
Ik ben grensarbeider en als zodanig volgens het Europees verdrag ter voorkoming van dubbele belastingen van Januari 2001 belastingplichtig in Nederland vwbt inkomstenbelasting. Lokale belastingen en autobelasting vallen on der de Belgische regelgeving.

Vogelbeest | 06-10-17 | 15:24 | + 2 -

@Watching the Wheels | 06-10-17 | 14:12 |
Er zijn zelfs mensen die op tijd hebben beseft dat ze maar weinig pensioen hebben opgebouwd, en die juist om dié reden hebben besloten om op tijd, vervroegd, hun hypotheek af te lossen (van hun eigen zuurverdiende geld dus), om dan t.z.t. lagere lasten te hebben en het allemaal nog net te kunnen betalen van alleen AOW of AOW + klein pensioen.

Die mogen straks dus zo'n € 800,= - € 1000,= (ben je al snel kwijt aan huurwaardeforfait voor een 'normaal' huis) per jaar extra gaan aftikken. Ben heel benieuwd waar ze dat geld dan vandaan gaan halen. Leuk toch, dat straffen van verstandige mensen die hun verantwoordelijkheid nemen!

Echt... niet te geloven, dit.

EefjeWentelteefje | 06-10-17 | 15:23 | + 32 -

Scheelt mij gelijk 48000 euro aan vennootschapsbelasting. Top!

Dutch_Holland | 06-10-17 | 15:20 | + 5 -

Je kunt natuurlijk ook gewoon een TWEEDE hypotheek nemen en dan bepaal je weer rente en kun je dat met elkaar verrekenen.

Daarbij iemand dat altijd netjes altijd netter betaald is per definitie altijd slechter af dan een wanbetaler. Bij wanbetalers wordt niet alleen vaak en groot deel van de schuld kwijtgescholden, maar omdat je van weinig geld moet rondkomen krijg je weer allerlei subsidies en toeslagen waardoor je uiteindelijk nog redelijk kunt leven.

Je ziet dat ook hier in de VS. De echte middeninkomens krijgen het steeds zwaarder omdat ze voor veel regelingen niet in aanmerking komen. Het meerendeel van mijn werknemers verdient tweemaal modaal ($70K) en hebben nog steeds af en toe moeite om rond te komen. Een groot nadeel hier, is dat je zelf verantwoordelijk bent voor het afdragen van de inkomstenbelasting. Elke maand krijg je bijna het bruto salaris op je rekening gestort. Verstandige mensen zetten dat geld direct opzij, maar de meeste spreken dat geld toch aan en hebben dan in juni/juli als de aanslag in de bus valt ineens een probleem.

BTW blijft hoog in Europa. Hier is het reguliere BTW 6% en het lage tarief 2,25%. Het verlagen van de inkomstenbelastingen en verhogen van de arbeidskorting is wel een goede regel. Voor die laatste regel geeft eindelijk eens een voordeeltje aan de hardwerkende slaaf..

TuurlijkNiet | 06-10-17 | 14:33 | + 0 -

-kost mensen met een huis van €250.000 zo'n €800 extra per jaar-
Help me zoeken, waar staan vrijstaande huizen die niet minimaal 250.000 euro kosten. Iedereen is gewoon aan de beurt. Voor de zoveelste keer.

mygoodness | 06-10-17 | 14:17 | + 10 -

Er is ook een heel groot verschil tussen mensen die hun huis afgelost hebben met geld dat ze na inkomstenbelasting netto verdiend hebben en mensen die goedkoop gekocht hebben. Blijkbaar word je in dit land gestraft als je degelijk leeft en aflost. Je moet eerst een de duur huis kopen door het bouwkartel dat geleid wordt door Maxime en Elco (cda) en daarna betaal je na belastingen je blauw aan de banken van Gerrit (vvd) en andere oud-politici. En weer later geven ze je weer een nieuwe belasting erbij. Mensen worden als ze het begrijpen hier heel boos van en je krijgt automatisch meer stemmen op Wilders en FvD. Ze moeten eens beter nadenken bij wat ze zelf uitgeven bij die overheid. Huizenprijzen verliezen hierdoor natuurlijk ook nog eens een deel van hun waarde, want een huis bezitten kost weer meer geld. Bedankt vvd, goeie actie weer!

Watching the Wheels | 06-10-17 | 14:12 | + 16 -

Aan iedereen die het zat is nog verder uitgekleed te worden door Rutte en zn 40 bandieten, kijk eens rond in het zuid oosten van Spanje. Leven als een koning en levensmiddelen tov Nederland standaard tientallen procenten goedkoper. Benzine de laagste in EUROPA, geen asieleisers, geen multikul ellende en propaganda door links TV, lage belastingen en vrijwel altijd mooi weer. Wat doen jullie kog in dat moeras land met zn allen op een kluitje de hoofdprijs betalen voor een vinexhut. Ik begrijp het niet. Binnen 2.5 uur vlieg je terug voor de verjaardagen of belangrijke feestjes, kost je rond de 100 euro retour.

Spaanse Peetvader | 06-10-17 | 14:09 | + 22 -

Het is dus weer gewoon een grote nivelleringsoperatie. Als je een beetje leuk verdient (lees meer dan 50k) is de arbeidskorting en algemene heffingskorting al afgepakt. Afschaffing vrijstelling eigenwoning forfait is gewoon diefstal en betekent effectief dat de eigenwoning naar Box3 verhuist. Kwestie van tijd tot je daar ieder jaar 1,2% of meer over mag gaan aftikken. Uiteraard mag je de onderhoudskosten van de woning niet van de belasting aftrekken. M.a.w. je bent gekke Henkie als je veel geld in je woning steekt. Daarbij ben je overgeleverd aan de grillen van de gemeente die de WOZ bepalen. Eigen woning wordt hierdoor net zo'n melkkoe als de auto. Vlaktaks is geen vlaktaks en die verlaging van het toptarief is een lachertje. Tel daarbij op alle nieuwe en hogere milieubelastingen en je weet gewoon dat iedere hardwerkende Nederlander die voor zichzelf zorgt weer snoeihard wordt genaaid. We worden geregeerd door een stel communisten die zich "liberaal", "democraat" of "christelijk" noemen.

Hatchcock | 06-10-17 | 14:07 | + 38 -

En dan moet je je voorstellen dat CDA zelf die Wet Hillen heeft ingevoerd juist om aflossen te stimuleren. En de VVD heeft blijkbaar ook altijd gelogen dat dat een eerlijk plan was, want ze schaffen nu zelf hun eigen plannen van een aantal jaren geleden af. Wat maken die mensen een onrust steeds opnieuw i.p.v. een keer te focussen op betere besteding van wat er binnenkomt. Babbelaar die Rutte en niet te beroerd om overtuigend te liegen keer op keer youtu.be/P55fqLdZjn4?t=26

Watching the Wheels | 06-10-17 | 14:03 | + 13 -

Wat een onbetrouwbare club die vvd. Eerst iedereen stimuleren om af te lossen en daarna een extra belasting opleggen door de Wet Hillen terug te draaien. Het zijn gewoon dieven bij die k*toverheid. In plaats van dat ze blij zijn dat sommige mensen verstandig geleefd hebben en na belasting afgelost hebben, proberen ze je weer te dwingen om het volgende leenproject aan te gaan, gij zult opnieuw meer lenen. Het is gewoon een k*tsysteem dat iedereen tot slaaf van de bank of slaaf van de overheid maakt. Je mag in dit land zelfs na belasting niks aflossen en niks bezitten zonder opnieuw gestraft te worden. Het is tuig.

Watching the Wheels | 06-10-17 | 13:52 | + 33 -

J van Wensen begint elke keer maar weer over die zelfstandigenaftrek. Het lijkt mij dat er wel ander belangrijker zaken zijn dan werkende mensen armer te maken. Omdat ik het wel gehad heb met elke keer het gezeur over die aftrek heb ik de vrijheid genomen om het reaguursel van jvc op te zoeken en hier neer te plempen. Scheelt mij een hoop getyp en beter kan ik het toch niet verwoorden:

"Iedere dag weer dat gezeik met die staatjes en dat gezeur over die zelfstandigenaftrek. Nooit eens voor eigen rekening en risico gewerkt ? Prettig toch, die arbeidskostenaftrek en die tegemoetkoming voor reiskosten woon-werkverkeer ? Ook wel prettig, die 13e maand, dat vakantiegeld, dat sparen voor je pensioen via de baas, de voordelen van de auto van de baas, jezelf klem zuipen of lekker jezelf ziek melden en een ander met de pijn van je afwezigheid opzadelen, personeelskorting, die 32- of 38 urige werkweek ?

Probeer eens een jaartje je talenten ten gelde te maken, je eigen professionaliteit verbeteren, zelf investeren in je studie en je naamsbekendheid, met alleen je spaargeld. Zelf betalen voor inschattingsfouten, omdat je klant via Facebook of Twitter of die andere shit, je eerst te kakken zet en dan pas bij je komt omdat hij onvolledig was met zijn wensen of EISEN, want je bent comsument en je hebt een miljoenmilljard mogelijkheden om over je probleempje te zeiken op internet, tv, bij consumentenprogramma's etc. zodat je de goedbedoelende zelfstandige (sterf met je ZZP- k*t afkortingen en je hokjesgeest) die bezig is om zijn reputatie te redden tegen die zeikerds, weer loopt te chanteren om jou een cadeautje te geven, wat je niet verdient hebt, maar zodat je je onterechte gezeik en geziek houdt.

Kap eens met dat gezanik. Lig niet te zeveren over die zelfstandigenaftrek. Dit is alleen een vangnet voor professionals, die in ieder geval over de eerste € 9000 geen belasting hoeven te betalen. Zoiets als een vangnet voor serieuze mensen, die geen loonslaaf wensen te zijn...
jvc | 01-10-16 | 18:34"

Logisch toch? | 06-10-17 | 13:47 | + 17 -

@KayakFun | 06-10-17 | 12:15 |
Dat "eigenwoningforfait" is natuurlijk sowieso een bespottelijke constructie. Extra belasting betalen omdat je - godbetere het - geen geld kwijt bent aan huur. Alsof die "eigen" woning gratis is...
Vergelijking: "wasmachineforfait" heffen omdat je niet naar de wasserette hoeft, maar je was in je eigen wasmachine pleurt.

Oeps. Uitkijken, straks breng ik onze overheid nog op gedachten.

EefjeWentelteefje | 06-10-17 | 13:43 | + 47 -

Zo zo wat een economisch feestje is het zeg!
Je zou bijna denken dat de formatteur een vinger in de pap heeft gehad.

nieuwe_Deen | 06-10-17 | 13:09 | + 6 -

Lekker schizofreen weer, eerst iedereen maar pushen om af te lossen om vervolgens verstandig financieel beleid weer af te straffen.
@Harry Turtle | 06-10-17 | 11:44 |

Wat er ook geroepen wordt, het is natuurlijk helemaal niet de bedoeling dat je je hypotheek daadwerkelijk aflost, want dan ben je namelijk geen slaaf meer van de bank / het systeem.
Da's lastig, want vrije mensen zijn natuurlijk heel wat lastiger in het gareel van "werk en verwerf, betaal belasting en sterf" te houden.

Opnieuw het bestraffen van goed gedrag (schuldenvrij leven) dus.
En dat terwijl dat aflossen nog verplicht is ook.
Schizofreen? Knettergek!

EefjeWentelteefje | 06-10-17 | 12:59 | + 33 -

Ik heb dit jaar maar eens een vakantie overgeslagen. Jammer voor de Spanjaarden maar ik ga van dat geld maar eens een extra opleiding volgen om voor de komende jaren nog zeker te zijn van werk en fatsoenlijk inkomen. De grootste zekerheid is dat de overheid disproportioneel steeds meer van uw geld neemt en dat u fungeert als pinautomaat. Er is nog weinig redelijk aan het Nederlandse belastingstelsel.

Stonecity | 06-10-17 | 12:37 | + 31 -

Het aflossen van het huis wordt dus niet beloond !!

Ervaringsdeskundige | 06-10-17 | 12:35 | + 16 -

Vogelbeest | 06-10-17 | 12:11 |
U was naar België verkast toch?

Vanilla | 06-10-17 | 12:16 | + 4 -

Eigenwoningforfait voor een huis zonder hypotheek is gewoon diefstal. Daar hoef je geen 50-plusser voor te zijn om daar tegen te zijn. Vroeger kocht je met 30 een huis, loste dat af in 30 jaar en ging je kort daarna dood dus profiteerde je er gemiddeld 10 jaar van. Nu mensen steeds ouder worden kon je daar eindelijk eens een jaar of 30 of soms 40 van profiteren. Mensen met eigen huizen zijn rijker dus leven langer.

De conclusie is eigenlijk dat je de VVD totaal niet kunt vertrouwen. Hypotheekrente die bij hun veilig was wordt 6x zo snel afgebouwd. Als je van je burgerrechten, vrijheid en geld afwil moet je Rutte stemmen.

KayakFun | 06-10-17 | 12:15 | + 48 -

Met stappen van 3%-PUNT vrienden

joker3 | 06-10-17 | 12:15 | + 5 -

Dat wordt stevig hamsteren eind dit jaar. En dat is dan weer goed voor de VRH, want over je boodschappen betaal je dat niet.
Ik snap alleen niet dat ze de gelegenheid niet gebruiken om het eigenwoningforfait af te schaffen en de waarde van de eigen woning gewoon bij je vermogen voor de VRH stoppen (evt. met een kortingspercentage). Zelfde trouwens met de hypotheekrenteaftrek: die zou weggestreept moeten worden tegen de VRH tegen hetzelfde percentage (weg met de subsidie op spaarhypotheken = subsidie voor beleggen met geleend geld).

GerbenW | 06-10-17 | 12:14 | + 5 -

"Rutte belooft"

Zoals "De Hypotheekrente aftrek staat bij ons als een huis"

Dat soort beloften?

Maar wat @Vanilla | 06-10-17 | 12:07 | + 0 - zegt. 70% van de Nederlanders wil graag bedrogen worden, want ze hebben weer op dezelfde partijen gestemd.

Vogelbeest | 06-10-17 | 12:11 | + 27 -

Ik kan me "Die 100 miljard komt terug mèt rente!", de 1000 euro, we gaan niet aan de HRA rommelen herinneren. En zo zijn er nog talloze loze beloftes van die lapzwansen uit den Haag. Om van te kotsen.

Ondanks een stijgend loon houd ik ieder jaar minder over, uitgavepatroon (de goederen die gekocht worden) zijn niet veranderd.

De mensen die ik zo om me heen hoor die zijn hebben schijnbaar allemaal een geheugen van 3 seconden, want die blijven op dezelfde shit stemmen. Zo komt het hier nooit meer goed. Ik kijk het nog een jaar of 3 aan en anders dan ga ik maar eens een ander land opzoeken waar werken nog loont. Hier niet in ieder geval!

Vanilla | 06-10-17 | 12:07 | + 47 -

*auto kopen gaat*

Rest In Privacy | 06-10-17 | 12:03 | + 1 -

@The Egg. Voor mij gunstig, want makkelijker huis kopen met eigen geld.

hans123 | 06-10-17 | 11:46 | + -41 -

@The Egg. Voor mij gunstig, want makkelijker huis kopen met eigen geld.

hans123 | 06-10-17 | 11:46 | + -30 -

@The Egg. Voor mij gunstig, want makkelijker huis kopen met eigen geld.

hans123 | 06-10-17 | 11:46 | + -17 -

'Mensen met huis maar zonder hypotheek hoeven op dit moment geen eigenwoningforfait te betalen, want geen hypotheekrente, maar dat voordeeltje verdwijnt.'
.
Lekker schizofreen weer, eerst iedereen maar pushen om af te lossen om vervolgens verstandig financieel beleid weer af te straffen.

Harry Turtle | 06-10-17 | 11:44 | + 102 -

Ha, een "belofte" van Rutte.
Waar heb ik dat eerder gelezen?

watergeus | 06-10-17 | 11:26 | + 46 -

Goed, het lijkt er op dat ik er op vooruit ga. Maat, eerst zien dan geloven. Wat wordt er overgehevelt naar gemeentes en wat gaat mij dat kosten??

manke_ooievaar | 06-10-17 | 11:24 | + 7 -

Klinkt leuk, die afschaffing van de hypotheekrente aftrek, maar door de enorme woningnood in Nederland, wordt de huizenprijs bepaald door de vraag. De prijs wordt dus weer bepaald door wat menden kunnen betalen.
De huizenprijzen gaan dalen dus mee met de vermindering van de hypotheekrente aftrek. Straks niet klagen als er een heleboel huizen onder water staan.

Ja, het huidige systeem deugt niet, maar de echte manier om deze ellende te voorkomen was voldoende woningaanbod creëren geweest. Door al dat (grond-)gespeculeer van de gemeentes, waarbij de zeldzame bouwgrond dan weer verkocht wordt aan bevrinde project-aannemers is het woningaanbod zo onder druk komen te staan.

TheEgg | 06-10-17 | 11:21 | + 26 -

Mooi, nu alleen nog een vlaktax

gepast_betalen | 06-10-17 | 10:45 | + -6 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken