Nog even en dan kan Schiphol weer uitbreiden

Even geduld nog
Even geduld nog
Het is een van de grote vraagstukken van de Nederlandse politiek. Hoe kun je het uitdijende vliegverkeer faciliteren zonder constant overhoop te liggen met omwonenden, sportvliegers en belangenclubjes. Onder het Alders-akkoord zit Schiphol tot 2020 gebonden aan het maximumaantal van 500.000 vliegbewegingen. Fijn voor de gehoorgang van de veelklagers en andere omwonenden. Als oplossing wordt vooral aan spreiding van het vliegverkeer gedacht, met name in noordoostelijke richting. Nadeel: niemand wil naar Lelystad en die 10.000 vliegbewegingen zetten ook niet echt zoden aan de dijk. Gelukkig komt er vanuit commerciële hoek een keihandige oplossing voor dit probleem. EasyJet en hippe start-up Wright (ongetwijfeld vernoemd naar deze fietsenmakers) gaan een accuvliegtuig ontwikkelen (er zijn volgens FT ook andere maatschappijen die met Wright samenwerken, maar die blijven anoniem uit schaamte voor de brakke Wright-website). De elektrische kist moet de ijsbeeronvriendelijke uitstoot gaan beperken alsmede het geproduceerde lawaai. De vliegmachine op batterijen zou een actieradius van 542 kilometer krijgen. Genoeg om van Amsterdam naar Parijs, Frankfurt, Brussel of Londen te vliegen. Zo kunnen er tienduizenden vliegbewegingen gereduceerd worden tot fluistervluchten en kunnen we Schiphol verder volproppen. Beroepsklagers moeten wel even geduld hebben voordat ze met hun decibelmeter langs de Polderbaan kunnen gaan staan. De ontwikkeling van het vliegtuig duurt minstens 10 jaar en volgens een luchtvaarttechniekdeskundige bij RTL Zweefvliegen zelfs 20 tot 30 jaar.

Reaguursels

Inloggen

@Haberdoebas
Er zijn meerdere geluidsbronnen. De belangrijkste daarvan hebben een aerodynamische oorsprong, te weten de interactie van de turbulente grenslaag langs de wanden en in het zog van de vleugels, onderdelen en het landingsgestel (een zweefvliegtuig op volle snelheid over jouw hoofd die hoor je - overigens in tegenstelling tot een uil), en bij straalmotoren de afschuiflaag oftewel de overgang van de versnelde lucht door de turbine en fan enerzijds, en de omgeving anderzijds. Hoe groter het snelheidsverschil hoe lawaaiiger de straalmotor (vandaar dat militaire toestellen in de regel veel lawaaiiger zijn - lage omloopverhouding: verhouding koude lucht tot hete lucht) dan verkeersvliegtuigen (met hun steeds hoger wordende omloopverhouding - hetgeen ook gunstig is voor het rendement/verbruik).

@squadra
Waarom geen hybride? Een hoop gewicht meezeulen alleen voor de start?!? Een vliegtuig is een resultaat van een compromis tussen de constructeur (liefst een grote ligger in de vleugel) en de aerodynamicus (liefst een vleugel zonder dikte). Beiden zijn ze het erover eens dat gewicht geminimaliseerd dient te worden (en vervolgens eist de marketing afdeling dat het bestek van metaal is). Overigens blijft het gewicht van de accu's constant in tegenstelling tot de kerosine (dus ook de vleugel dient geschikt te zijn om te landen bij het maximale startgewicht).

Accu's opladen tijdens de vlucht? Waar komt de energie vandaan? Uit de kerosine?!?

Probleem van elektrische aandrijving is de lage energiedichtheid van batterijen/accu's. Daar komt voorlopig geen verandering in (procentjes, geen orde grootte's). Dat geldt ook voor auto's.

Enrique C | 28-09-17 | 11:29 | + 4 -

Waarom geen hybride? Alleen electrisch voor de start en een deel van de landing? Accu's opladen tijdens de vlucht. Dan is je actieradius groter. En misschien is vliegen op lagere vluchtnivo's (gezien korte afstand) dan ook nog een optie.

squadra | 28-09-17 | 10:36 | + 8 -

Bij vliegtuigen hoor je niet zo zeer de motoren, maar de voorstuwing van de lucht, simpel gezged. Dus electrische vliegtuigen zullen niet veel stiller gaan worden Jansen. En aangezien er minder poppetjes inpassen, zullen er meer bewegingen moeten komen om hetzelfde aantal poppetjes te vervoeren.

Schiphol is nog lang niet vol. Helaas zit de omgeving vol met zeikerts die centraal in de Randstad willen wonen voor weinig. Door die stumperts wordt e nu geld gepompt in Lelystad. Een hopeloos project gedoemd om te mislukken.

Oplossing: Sta meer bewegingen toe op AMS. Bouw een Lowcost terminal waar nu Cargo zit en verplaats Cargo naar een platform aan de oostkant van de polderbaan. Wanneer Ryanair, Easy, Tui, Trans, Vueling en Norwegian naar de Loco en dan hebben de full service carriers weer alle ruimte in "Terminal 1".

Shokrani Shokran | 28-09-17 | 10:33 | + -2 -

En dan aankomen in Parijs en te horen krijgen dat je nog een uurtje kan blijven hangen omdat er geen landingsslot vrij is, of dat je moet uitwijken naar een ander vliegveld!

©69® | 28-09-17 | 09:29 | + 0 -

Niet om het een of het ander, maar een elektrische locomotief maakt een zootje rotherrie. Ik kam me niet voorstellen dat het met de aandrjiving van de straalmotoren anders zou zijn.

Haberdoebas | 28-09-17 | 07:12 | + 0 -

Hoe gaat de aandrijving, het verkrijgen van stuwkracht dus, dan? Weer met propellors? Die dingen maken een teringherrie. Zoiets als een ventilator, maar dan wat harder.

issieookweer | 27-09-17 | 22:38 | + 5 -

Een ander probleem dat ze niet benoemen is de aanwezigheid van de wind. Die is op grotere hoogte veel sterker. Bij tegenwind zal dat fors energie verslinden.

duitse herder | 27-09-17 | 21:30 | + -4 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken