Brokkentokkies gaan privacy inleveren voor autoverzekering

Niks te verbergen!
Niks te verbergen!
Paaltje geraakt, kopstaartbotsinkje op de A2 omdat u zat te Tinderen, te hoog stoeprandje meegepakt: dat kan u zomaar wat schadevrije jaren schelen, dus een hogere premie voor uw autoverzekering. Best logisch, met deze capriolen bent u een risico voor de verzekeraar. Maar sommige mensen maken het zo bont met brokken maken dat ze bij elke verzekeraar geweigerd worden. In dat geval kunt u nog terecht bij De Vereende, het afvoerputje van de Nederlandse verzekeraars. Rijdt u elke week een auto total loss tegen de muur van uw garage? Mag allemaal, het is een vrij land, behalve dan dat u een flink hogere premie betaalt. Maar daar gaat nog iets bijkomen: betalen met uw privacy! Voor de slechtste chauffeurs van Nederland gaat de Vereende een programma aanbieden waarmee door middel van een app (wow!) het rijgedrag wordt gemonitord. Op basis hiervan krijgen ze dan aanbevelingen, in de hoop dat ze met hun vierwieler minder vaak een boom knuffelen en er kunnen dan ook weer schadevrije jaren opgebouwd worden. Het uiteindelijke doel is ophoepelen bij de Vereende en terug naar een ‘gewone’ autoverzekeraar. Daar zijn ze vast superblij mee. Vooralsnog gaat het om een proef voor ‘geselecteerde klanten’ en wordt er nog nergens gerept over dwang een verplichte voorwaarde voor acceptatie. De vraag is hoe lang dit zo blijft. Het is een blijkbaar onvermijdelijke ontwikkeling: autoverzekeringen en privacy gaan elkaar uitsluiten. De techniek is er al lang klaar voor, de risk managers van de autoverzekeraars zitten er likkebaardend op te wachten en het is een kwestie van tijd voordat het verplicht wordt voor iedereen die een auto wil verzekeren. En met ‘verplicht’ bedoelen we natuurlijk dat u er altijd voor mag blijven kiezen om uw autoverzekeraar géén inzicht te geven in rijgedrag maar dan wel op straffe van een gigantische premiestijging. U kunt dus wel voorspellen waar dit op uitdraait.

Reaguursels

Inloggen

"U kunt dus wel voorspellen waar dit op uitdraait.
T. Kersjes | 26-09-17 | 21:45 | 18 reacties"
-
Inderdaad. Mijn goedkope auto wordt af gereden en gaat vanzelf een keer uit de allrisk en in de minicasco.
En dan implodeert de premie.

Raider Twix | 27-09-17 | 17:00 | + 0 -

@Klapband1408 | 27-09-17 | 08:27 |

Het is waar dat het niet per sé om 'tuig' gaat (vergeef mij mijn beroepsdeformatie ;-), maar in z'n algemeenheid gezegd, natuurlijk wèl om klanten met een zogenaamd 'hoger risico'.
Tsja, daar branden de reguliere verzekeraars terecht hun handjes niet aan.
Het allemaal een kwestie van risicoanalyse en rekenen.

EefjeWentelteefje | 27-09-17 | 14:41 | + 1 -

Nonkel Frituur | 26-09-17 | 22:46 | + 1 -

En jij geeft gas bij als je merkt dat je ingehaald wordt (ongeacht of dat wel of geen Noorderbuur is).
Dat is een of andere Belgische afwijking.

Bijtendehond | 27-09-17 | 13:56 | + 0 -

@Nonkel frituur. Rare vraag, maar zag op de snelweg in België en bord blok rijden. Wat is dat?

hans123 | 27-09-17 | 06:59 |

Blokrijden is iets dat men soms in Belgie doet wanneer het erg druk is op de weg. Om langzaamrijden en stoppend verkeer te voorkomen (met alle botsingen van dien) stopt de politie het verkeer midden op de snelweg. Na een poosje begint men te rijden, en zo ontstaat een "blok" met auto's die allemaal dezelfde snelheid rijden. Beter voor de doorstroming en minder ongevallen op de weg, althans dat is de theorie. Ik weet niet hoe het in de praktijk uitpakt, ik zou daar wel eens getallen van willen zien.

nieuwe_Deen | 27-09-17 | 12:50 | + 0 -

Lieden die teveel brokken maken moet eenvoudigweg de rijbevoegdheid ontnomen worden. Wellicht dat ze alleen nog maar zichzelf schade hebben toegebracht, maar het toont aan dat ze niet goed genoeg kunnen rijden.

De techniek lost dit ook alweer allemaal op straks, met zelfrijdende autos.

Poekieman | 27-09-17 | 09:57 | + -3 -

Als ik het goed lees, dan geeft die app tips over rijgedrag. Er staat nergens dat rijgedrag gemonitord wordt. (de kans is wel groot natuurlijk). De ANWB heeft een verzekering die daadwerkelijk rijgedrag bijhoudt en dit doorbrieft aan de ANWB.

Uiteraard is het een tamelijk debiele statistiek: Hoe groot het verzekeringsrisico is dat iemand vormt, is eenvoudig af te leiden uit zijn schadevrije jaren.

TheEgg | 27-09-17 | 08:54 | + 4 -

EefjeWentelteefje | 27-09-17 | 02:38 |

Ze verzekeren ook een hoop beginnend ZZP-ers zoals pakketbezorgers, taxichauffeurs of plezierbootjes en meer van die dingen waar een centraal beheer of Interpolis de handjes niet aan brandt. Tis niet per se tuig van de richel dat een beroep op ze doet.

Klapband1408 | 27-09-17 | 08:27 | + 0 -

mona | 26-09-17 | 23:54
Zo is het inderdaad. Mijn grootvader zaliger was een beroerde chauffeur. Om zijn rijbewijs af te halen moest hij zich naar een loket begeven en 1 vraag beantwoorden: "kan u met de auto rijden?".
"Ja" antwoorden was voldoende om uw rijbewijs in ontvangst te mogen nemen.
hans123 | 27-09-17 | 06:59
Het systeem van blokrijden (dat ook in Nederland heeft bestaan) is volgens mij al enkele jaren afgeschaft. Toen ze ermee begonnen reed de politie tussen het verkeer om blokken te vormen die tegen een constante snelheid moesten volgen. Op een bepaald moment zag je op de borden boven de autostrade ook "blokrijden" verschijnen, maar ik ben er nooit uit wijsgeraakt of dit een aankondiging was of een aanbeveling. Ik denk het eerste, vermits men altijd een 'aanvoerder' moet hebben om te kunnen blokrijden, in dit geval de politie.
Maar het is jaren geleden dat ik zo'n bord zag. Ik denk dat ze er helemaal mee gestopt zijn.

Nonkel Frituur | 27-09-17 | 08:06 | + 3 -

Beter rijgedrag, minder schade, minder premie! Goede zaak!

SlimmeBelg | 27-09-17 | 07:34 | + -3 -

Er van uitgaande dat het doel van verzekeringsmaatschappijen is het aantal uitkeringen bij schades minimaal te houden: Wat schieten ze op met de rijgedrag info uit een app? Iemand die altijd met piepende banden wegrijdt en met 160 over de snelweg raast als de ruimte er is en nooit brokken maakt: Prima klant voor de verzekeringsmaatschappij lijkt me. Iemand die zich altijd keurig aan de snelheids limieten houd en voor bochten wat afremt om er rustig doorheen te gaan, maar wel regelmatig een schadetje heeft dan claimt: Minder prettig. Nogmaals, ik begrijp de toegevoegde waarde van rijgedrag info niet. Iemand anders een idee?

AirHead280 | 27-09-17 | 07:27 | + 1 -

@Nonkel frituur. Rare vraag, maar zag op de snelweg in België en bord blok rijden. Wat is dat?

hans123 | 27-09-17 | 06:59 | + 0 -

Juist De Vereende (voorheen: Rialto) is nog de enige verzekeraar waar - tegen een extra hoge premie! - notoire brokkenpiloten, mensen met een CIS-registratie en aanverwante (wanbetalers- / fraude-)problematiek zich nog kunnen verzekeren.

Dus... ach. Ik heb er niet zoveel meelij mee.
Als ik het voor het zeggen had, dan zou ik deze specifieke klandizie aanbevelen om voortaan maar de fiets te nemen. Of gewoon de benenwagen. Is nog gezond ook.

EefjeWentelteefje | 27-09-17 | 02:38 | + 4 -

Wanneer is er sprake van privacyschending? En wat betekent privacy eigenlijk? Interessant filmpje www.npo.nl/whats-the-right-thing-to-d... , met op circa 12 minuten in het filmpje een soortgelijk voorbeeld over hogere premies versus gedrag.

kweethetooknietbeter | 27-09-17 | 00:47 | + 2 -

"In België werd het nationale rijbewijs ingevoerd in 1967. Daarvoor mocht iedereen die oud genoeg was een voertuig besturen. Tot en met 31 december 1968 konden personen van 21 jaar of ouder een rijbewijs afhalen zonder daarvoor examen te hoeven doen. Zo'n rijbewijs was geldig voor de categorieën A, B, C of D. Het praktijkexamen werd verplicht op 14 februari 1977." Aldus Wikipedia.
Er rijden in België dus bestuurders rond van pakweg 60 jaar en ouder die nog nooit een praktijkexamen voor het rijbewijs hebben afgelegd. Die hoefden dus zelfs geen zak friet te kopen om aan een rijbewijs te komen. Als u zulke bestuurders in België tegenkomt is het verstandig ruim baan te maken.

mona | 26-09-17 | 23:54 | + 27 -

De helft van de landgenoten rijdt onnodig (lang) links op de snelweg. Dus nonkel baraque de frituur heeft wel een punt.

Stonecity | 26-09-17 | 23:24 | + 17 -

Homer P. Simpson | 26-09-17 | 23:06
Af en toe kan je hier een bot gooien en kijken hoeveel honden er achteraan zullen rennen. Dat zie je dan aan de mintekens. Gelukkig zijn er ook vele reaguurders die er doorheen kunnen kijken. Niet dat er geen kleine kern van waarheid in zou zitten.
Maar het is inderdaad een feit dat wij óók over massa's automobilisten beschikken die hun rijbewijs bij de spreekwoordelijke zak frieten gekregen hebben. En dan zwijg ik nog over de Afrikaanse rijbewijzen, of de rijbewijzen die u in Litouwen of Oekraïne kan kopen voor 150 USD (personenwagen) of 250 USD (vrachtwagen).
Op de statistieken zou ik echter niet teveel afgaan. Het is moeilijk om een ongeluk te hebben wanneer u de hele dag stilstaat in de file.

Nonkel Frituur | 26-09-17 | 23:14 | + 14 -

@Nonkel Frituur | 26-09-17 | 22:46 :

Grappig, je commentaar verklaart een hoop: Zelden zag ik zoveel incompetente automobilisten als in België, daar kunnen zelfs Italianen niet tegenop. Wat een stuitend gebrek aan anticipatievermogen, krijgen jullie je rijbewijs cadeau bij een familiezak friet of zo?
Nederlanders in de spits kleven zelden (op de A2 dan iig richting Amsterdam), en ik zie ook zelden een ongeluk. Zie ook de Nederlandse ongevals-statistieken en vergelijk die vooral met uw prutsland, verduidelijkt wellicht een en ander.

Homer P. Simpson | 26-09-17 | 23:06 | + 42 -

Als ik ze op onze wegen zie, dan zijn onze noorderburen allemáál brokkenchauffeurs. Jullie rijden potverdikke nog slechter dan de Spanjaarden of de Grieken. Bumperkleven, afwijken van het rijvak (vooral in de bochten), te traag rijden, middenstrookrijden, .. de lijst is eindeloos.
En maar putten in onze wegen slaan met die overbeladen sleurhutten. Bedankt, vrienden!

Nonkel Frituur | 26-09-17 | 22:46 | + -2 -

Laat ze eens meelopen om te zien hoe een bestuurder uit een wrak wordt gepeuterd dat om een boom gevouwen zit, of een kind dat van het asfalt geschraapt wordt met de afdruk van banden erop.
Of de verbrijzelde voet verbinden van een heftruck slachtoffer. Zien is geloven. Een paaltje kan mij niks bommen, als er maar niemand tussen zat.

Analia von Solmsch | 26-09-17 | 22:05 | + 20 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken