Dit is waarom u moet staan in de trein

Onthullend
Onthullend
Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) en haar roedel ambtenaren hebben het er de laatste tijd maar druk mee, het beantwoorden van Kamervragen over de Nederlandse Spoorwegen. En dat ze daar inmiddels wel klaar mee zijn kunnen we ons prima voorstellen. Zo was daar deze zomer de rel rond het stoppen van de NS met het gebruiken van 'Dames en heren', en de invoering van het genderneutrale 'Beste reizigers'. Dat betekent natuurlijk niets anders dan Kamervragen van de PVV. Vragensteller Roy van Aalst wilde onder andere het volgende weten, maar kreeg geen antwoord dat hem tevreden zal stellen.

hoppakeebam.jpg

Maar ook de recorddrukte die de NS verwachtte voor september - zo'n 35 miljoen reizigers, tegenover de eerdere top van 33,3 miljoen van vorig jaar - was een zaak die de politieke aandacht trok. Vooralsnog lijkt deze maand overigens niet de beoogde horrormaand des doods op het spoor te worden, gezien het verminderde aantal klachten. Maar al lang voor dat nieuws bekend werd had CDA'er Maurits von Martels wat Kamervragen uit z'n mouw geschud. In antwoord daarop meldt Dijksma dat de NS ongeveer 5% meer passagiers vervoert deze maand dan voorheen, en dat dit vooral een gevolg van de weer draaiende economie is. Verder is dit wapenfeit van Von Martels vooral een routineklusje oude koeien uit de sloot halen. Nee, zegt de stas, ik ga geen afzonderlijk onderzoek instellen naar de septemberdrukte, want die is er elk jaar. En jawel, ook haalt het Kamerlid, in navolging van enkele claimhyena's, nog even de stelling van de NS aan dat er tijdens de spits geen 100% zitplaatskans is. Da's 'verdedigbaar', vindt Dijksma, 'omdat NS anders maatschappelijk onrendabele investeringen moet doen.' Dit alles bewijst één ding: Von Martels zit net koud in de Kamer, maar heeft het ambt der stellen van overbodige Kamervragen al helemaal onder de knie.

Reaguursels

Inloggen

Best klant is wel een gotspe. Spreek ze dan aan met waar het de NS alleen maar om gaat: Wandelende Geldzak.

Raider Twix | 20-09-17 | 19:50 | + 0 -

js58 | 20-09-17 | 09:16
U verspreidt enerzijds de communistische gedachte dat men zich een lege stoel mag toeëigenen waarvoor men niet betaald heeft. Anderzijds blijkt dat u tijdens de daluren reist.
Betekent het laatste dat u ook in de categorie poenscheppers valt? Of is het eerder omgekeerd en hangt u de halve dag werkloos op de bank voor de tv?

Nonkel Frituur | 20-09-17 | 10:01 | + 0 -

js58 | 20-09-17 | 09:16 | + 0 -
Hoe doe je dat? Je moet op de heenreis voor 6h30 inchecken, en terug voor 16h inchecken. Stel je totale reis duurt 1 uur (trein + station naar kantoor) . Je bent dan om 7h30 op je werk en blijft er precies 8h30 - 30 min lunch = 8 uur over. Dus alleen geschikt als je totale reistijd minder dan een uur is en het normaal is dat je om 10 voor 4 (na 7h55 werken) al met je jas aan bij de deur staat. Natuurlijk heb je vaak ook collega's die iedere dag de kinderen naar school moeten brengen en pas om half 10 op kantoor zijn. Maar als je werkgever zo flexibel wil zijn dan gewoon iedereen van thuis 'werken' en af en toe een paar uur op kantoor (rond de linch).

derksje | 20-09-17 | 09:59 | + 0 -

SirHackalot | 19-09-17 | 21:26
Dacht ik ook, totdat ineens doodleuk werd vermeld dat stations overgeslagen werden, omdat de trein te lang was. Schijnbaar sluit zelfs zoiets simpels niet op elkaar aan.

Overigens mogen sommige reizigers ook wel eens naar zichzelf kijken. Als je 3 hutkoffers mee hebt en een 4-zits plek bezet in je eentje, mag ik hopen dat je ook voor 4 betaalt (waarschijnlijk toch niet). Of met je dure tasje het plekje naast je bezet houdt voor een 'vriendin die toch niet komt opdagen'. En dat natuurlijk in de spits, want waarom niet.
Laat niet weg dat er nog erg veel te verbeteren valt bij de NS en ProRail.

Dirk. | 20-09-17 | 09:56 | + 0 -

De weinige keren dat ik de Alfa op stal laat staan en van de trein gebruik maak is het altijd 1e klasse. U hoeft niet recht te staan als u dat niet wil. Wel jammer dat er doorheen de 1e klasse steeds paupers lopen omdat onze NMBS zo debiel is om de 1e klasse-rijtuigen tussen 2e klasse-rijtuigen te plaatsen. Eigenlijk zou 1e klasse per definitie achteraan de trein moeten zijn, met een bewaker ervoor die stroomstoten uitdeelt aan iedereen die mijn rust dreigt te verstoren.
Een aparte trein met enkel 1e klasse is ook een optie natuurlijk. In de ideale wereld.
Nonkel Frituur | 19-09-17 | 20:32

Kijk eens naar onze NS: de eerste klas is nagenoeg leeg, dat betekent dus enorme verliezen want die zogenaamde paupers mogen zelfs in de 1e klas niet eens staan. Kortom, ruim al die leegstaande eersteklas stoelen eens op en maak daar een tweede klas coupe van. Des te meer mensen kan de NS meenemen en dus vangt zij meer geld.

De enige die nog een andere oplossing kunnen bieden zijn de bedrijven. Als zij toestaan dat medewerkers in de daluren kunnen reizen - ik doe dat ook - moeten die medewerkers vroeger opstaan maar zijn zij goedkoper uit. Immers, reizen in de daluren kost je maar 99 euri per maand, in mijn geval is dat al een besparing dikke netto 220 eur per maandi. Dat laat je toch niet liggen?

Uw idee over een treinen die enkel bestaat uit eersteklas rijtuigen is mooi. Maar die behoeft pas te rijden na 10:00 uur - hoe meer poen des te later komen ze op kantoor - en vertrekken al voor 15:00 uur, zo heb ik het idee.

js58 | 20-09-17 | 09:16 | + -2 -

"maatschappelijk onrendabele investeringen moet doen.":
- Subsidie aan kunst
- Binnenhalen analfabeten en omscholen tot koerier.
- Plaatsen van windmolens
- Feestjes bij de Politie
- Zorg aan verslaafden (lees: ze aan de drugs houden)
- Uitkeringen aan profiteurs en zwartwerkers
- Kinderbijslag voor niet bestaande kinderen.

derksje | 20-09-17 | 08:42 | + 10 -

@nonkel frituur: die eerste klasse zit expres in het midden, want dan hoeven de witte boorden minder ver te lopen. Daar is echt over nagedacht.en uitgevoerd.
Wel zijn er acties dat de reizigers zich moet spreiden over het perron. Waar de trein stopt is echter altijd een raadsel. Dat kan namelijk vanaf 50 meter van de opgang perron zijn. Hoelang de trein is, dat weet je pas als die arriveerd. Als die arriveert.

Analia von Solmsch | 19-09-17 | 22:42 | + -3 -

Als Sharon Dijksma zelf met de trein zou reizen zouden er alleen daarom een paar man meer moeten staan......

R0ckhound | 19-09-17 | 22:11 | + 0 -

Deviant. 22.19u.Inderdaad mogen die vluchtelingen nog niet werken en bezetten ze nog niet uw plaats in de "spitsuren. Kijk ook naar het buitenland,waar ze langere treinen inzetten in de "spitsuren en werken buiten de spitsuren stimuleren.

Jan Onbewoond | 19-09-17 | 22:02 | + 0 -

Deviant | 19-09-17 | 21:19
Valt wel mee hoor. Je hoeft echt niet bang te zijn dat die nieuwe import massaal tijdens de spits in de trein plaatsneemt, op weg naar hun werk.

matatwork | 19-09-17 | 21:52 | + 19 -

Wagon? Pfff, ik bedoel natuurlijk "Rijtuig" !!

SirHackalot | 19-09-17 | 21:31 | + 1 -

Staan in een trein? Kan er niet gewoon een wagon (of 2 of meer) extra achter de trein worden gehangen? Noem deze extra wagons desnoods 3e klasse!

SirHackalot | 19-09-17 | 21:26 | + 1 -

Dat de reizigers blijven groeien is logisch met de massa-immigratie. Dit land is al overvol en zal net zo lang vol worden gestampt tot de pleuris uitbreekt.

Deviant | 19-09-17 | 21:19 | + 6 -

Hardstikke leuk om een komische noot in de bureaucratische sleur te brengen, als staatssecretaris op deze manier -ongeacht vraagsteller- te reageren toont gebrek aan respect en verantwoordelijkheid die hierbij hoort.

Mag hopen dat dit onnozele braadstuk via walvis protocol gerecycled wordt.

omgponies | 19-09-17 | 20:48 | + 10 -

De weinige keren dat ik de Alfa op stal laat staan en van de trein gebruik maak is het altijd 1e klasse. U hoeft niet recht te staan als u dat niet wil. Wel jammer dat er doorheen de 1e klasse steeds paupers lopen omdat onze NMBS zo debiel is om de 1e klasse-rijtuigen tussen 2e klasse-rijtuigen te plaatsen. Eigenlijk zou 1e klasse per definitie achteraan de trein moeten zijn, met een bewaker ervoor die stroomstoten uitdeelt aan iedereen die mijn rust dreigt te verstoren.
Een aparte trein met enkel 1e klasse is ook een optie natuurlijk. In de ideale wereld.

Nonkel Frituur | 19-09-17 | 20:32 | + 36 -

Je moet ook zoveel mogelijk reizigers de auto in dwingen. Daar valt er veel meer aan ze te verdienen.

Harry Turtle | 19-09-17 | 20:26 | + 6 -

"maatschappelijk onrendabele investeringen moet doen." Kijk dat is er nou een die ik moet onthouden. Investeren in blusinstallaties in varkensstallen? Geen reden om een maatschappelijk onrendabele investeringen te doen.

Zoon van Boer | 19-09-17 | 20:25 | + 6 -

Ze kunnen beter in de treinen de omroepen beginnen met de woorden"Beste lotgenoten"

steekmug | 19-09-17 | 20:00 | + 53 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken