Zelfs het testbeeld is spannender dan het winkelhart van Almelo

Ja, van dat stoplicht ja
Ja, van dat stoplicht ja
Nee, tijden van economisch herstel kennen niet alleen maar winnaars. Dat is u bekend. Zo blijft het voor de middenstand in middelgrote steden lastig om volk te trekken. Dat klikt namelijk zo een nieuwe garderobe bij elkaar op Zalando. En zo kan het gebeuren dat in gemeenten met 50.000 tot 100.000 inwoners de winkelleegstand toenam, meldt makelaarsorganisatie Dynamic (pdf). Met de faillissementen van Witteveen Mode, Tuunte en Charles Vögele had de regiovrouw ineens drie opties minder om de eigen identiteit middels textiel vorm te geven. En ja, vaak is er een doorstart, maar meestal in afgeslankte vorm. En uitgerekend de middelgrote steden zijn de sjaak bij de herstructureringsplannen. Tel daar alle sluitingen van de Blokker-merken bij op en het wordt nog doodser in de regionale winkelstraat. Weliswaar daalt het aantal faillissementen in de detailhandel reeds enige tijd, maar dat gaat volgens Dynamis de kleinere steden niet helpen. Grote kledingretailers, zoals V&D-opvolger Hudson's Bay, kiezen er voor zich louter in grote steden te vestigen waar het publiek komt 'funshoppen'. Daarnaast fantaseert de makelaarsorganisatie dat dit aanzuigeffect van grote steden in de toekomst versterkt wordt door een verbeterde mobiliteit. Hierbij wijst Dynamis op het spoorboekloos rijden (dat vooralsnog een proef in de spits- en niet de winkeluren is), het aantal toegenomen weg- en spoorverbindingen en mogelijke 'andere innovaties op het gebied van mobiliteit' (zoiets?).

Accepteren of innoveren
Terug naar de keiharde cijfers van het heden. Landelijk was de winkelleegstand op basis van vloeroppervlakte op 1 juli jongstleden 7,4% en daarmee een stuk lager dan de 8,3% een jaar eerder. Gemeten in het aantal winkelpanden daalde de leegstand tussen medio 2016 en begin 2017 met slechts een tiende naar 7,2%. In middelgrote steden staat echter zo'n 1 op de 8 winkels leeg en dat wordt dus alleen maar erger. De oplossing? Dynamis heeft wel een paar suggesties. Steden die hun regiofunctie verliezen moeten hun centrum inkrimpen (zeiden ze vorig jaar ook, luister nou eens). En de overgebleven winkeliers moeten kei-hard werken aan het leveren van toegevoegde waarde. Bijvoorbeeld met een hippe 3D-paskamer, gratis gadgets of het aanbieden van totaalbelevend zuipen.

ontwikkelingleegstand.png

leegstandcentrumgebieden.png


Funshoppen in Borger-Odoorn is nog goed mogelijk
hierstaathetleeg.png

Reaguursels

Inloggen

"Bijvoorbeeld met een hippe 3D-paskamer,"
-
Zeg Jansen, bij dien saaie 2D kamers, wat mist daar?
De lengte?
De breedte?
Of de hoogte?
om iets te passen.

Raider Twix | 20-09-17 | 20:06 | + 0 -

@Analia von Solmsch | 19-09-17 | 22:22 - Persoonlijk koop ik al mijn kleding bij C&A. Er zijn ook seizoenen dat ik na 2 minuten met lege handen weer buiten sta omdat de volledige collectie ruk is, maar meestal lukt het wel. Wel ben ik het met u eens dat het jammer is dat de heren-afdeling altijd boven is, in een hoekje naast de kinderkleding. De dames-afdeling wordt immers het hele jaar door tot subtropische temperaturen opgestookt, dus je zou denken dat de heren-afdeling dan beneden moet zitten, maar helaas. Gelukkig is heren-afdeling van de vestiging alhier sinds een paar maanden voorzien van airconditioning.

Huisregelneef_III | 19-09-17 | 23:10 | + 0 -

Online: de keuze is reuze. In de winkel zoeken naar de mannenafdeling, of het is er niet, of in de kelder, of op de vierde verdieping. (Flagship store H&M, For Ever 21 te 020). Overal de zelfde meuk. H&M heeft de broeklengte 34 inch en langer verbannen. Als gemiddelde NL man van 1:83 m. koop ik geen hoog water broek lengte 32. Online koop ik niks, want het plaatje toont geweldig, maar in de winkel zie je een zwerver in de spiegel. Pasvorm: kudt (Zara, voor de korte dikke man) of de stof van je pak ziet er uit als uit als de bekleding van een FIAT Panda. Je moet 5 winkels af voor iets toonbaars. Dat kost tijd, veel tijd.
Dat winkels failliet gaan: verkoop dan geen troep. Marge is 60% op inkoop, doe er iets mee.

Analia von Solmsch | 19-09-17 | 22:22 | + 2 -

@Vespucci | 19-09-17 | 18:19
In Twente is er ook al een soort van Bataviastad, dat heet dan 'de zwarte markt van Weerselo' en die bestaat al sinds 1835 ( ok, ik overdrijf maar je snapt mijn punt)
Laatst was ik nog eens in Almelooo om een dringende reden en ik schrok me de tandjes van de deplorabele staat van de koopgoot ( Oranjestraat en grote straat zuid)
Vroeger was het al nix maar nu kan ik rustig zeggen dat het nooit iets is geweest, nu ook niets is en ook nooit iets meer zal worden.
Voor mij persoonlijk is nog steeds het prettigste om zelf een winkel binnen te stappen, rond te kijken, me te laten adviseren door een verkoopmedewerker met gedegen productkennis en dan met een product dat ik echt nodig heb weer naar buiten te lopen. Daar wil ik dan best een paar euro meer voor betalen . Mijn haren gaan bij de betaalautomaat van de parkeergarage vervolgens recht overeind staan van ergernis.
Die parkeergarage van 6 of 7 lagen staat er al zeker 40 jaar, is vrijwel altijd bomvol en is al lang en breed afbetaald. Ik weet ongeveer wat een parkeerwachter maandelijks verdiend ( nee, die kan zich van dit salaris niet veel veroorloven qua leuk en luxe leven) en dus moet de conclusie zijn dat er ongelooflijk veel geld in de gemeentekas verdwijnt en wordt weggepist aan onzinzaken.
Wat ben ik blij dat ik in een aanpalend durp woon waar we alle noodzakelijk voorzieningen hebben... ik noem riool, gas, elektriciteit, water, glasvezelverbinding, een heus treinstation, allerlei restaurants, winkels en overige bedrijven. En GEEN parkeergeld hoeven te betalen. En oh ja.... de leegstand is minimaal..

loze stijl | 19-09-17 | 22:22 | + 0 -

@integere voorzitter. Koop inderdaad veel kleding ( ook zakelijk) bij een winkel op een half uur rijden afstand., terwijl ik op 3 minuten lopen van het centrum woon. Reden, dien winkel is door de week altijd tot 21.00 open en ook zondags geopend. Vervelend voor lokale winkelier, maar voor mij veel fijner.

hans123 | 19-09-17 | 21:23 | + 0 -

IntegereVoorzitter | 19-09-17 | 14:38
Huur en andere stijgingen zijn inderdaad ook een versterkende factor, maar de hoofdpunt lijkt mij dat de omzetten achter blijven.

Gezien de consument steeds minder te besteden heeft aan secundaire levensbehoeften. En inderdaad
omgponies | 19-09-17 | 16:54
Waar onder dus ook vakanties valt. Kortom luxe goederen.
(Al lijkt me dit ook een van de sectoren die het meeste last heeft van Internet)

Alleen de rijke middenklasse en hoger heeft nog geld te besteden aan luxe. Dat is volgens ook waarom je steeds meer brands ziet die zich als een soort van Apple in hun sector proberen te positioneren. Mooi verpakt maar overpriced, alles gaat alleen nog om image. Aansluitend op die groep. Wel minder volume, maar meer marge. Zoals de nieuwe iphone. Die gaat ook 4x over de kop. Minimaal.

kruz | 19-09-17 | 18:49 | + 0 -

Batavia Stad in Lelystad is een waanzinnig succes. Dat druist in tegen alles wat hierboven als oorzaak genoemd is. Is wel op zondag open natuurlijk. Kan iemand dat succes verklaren? Zou bijvoorbeeld als Almelo allemaal discountwinkels zou openen de klant weer terugkomen in de winkelstraat?

Vespucci | 19-09-17 | 18:19 | + 1 -

kruz | 19-09-17 | 12:53
Top 10 laagste winkelstand is toerisme.

omgponies | 19-09-17 | 16:54 | + 1 -

Henk657 | 19-09-17
Yes, vooral zondag. Waarom experimenteren eigenaren daar niet mee?
Waarom 5 dagen voor niet-werkende klanten en 1 voor werkende en niet-werkende klanten.

omgponies | 19-09-17 | 16:49 | + 3 -

Even in Jip en Janneke-taal naar winkeleigenaren: De winkels zijn open tijdens kantooruren. Dan werken veel mensen. Die kunnen hun geld niet bij jullie uitgeven.

Is het dan zo moeilijk? Op zaterdag is het veel te druk met de markt en zo, zondag is alles dicht.

Henk657 | 19-09-17 | 14:48 | + 14 -

kruz | 19-09-17 | 12:53

Ook de huurprijs voor winkelpanden zal een factor zijn, al zal het aandeel in het totaalplaatje per gemeente verschillen. Verder wat Vunzigheid | 19-09-17 | 13:54 ook aanhaalt, de winkeltijden. We zijn in steeds grotere mate een tweeverdienersmaatschappij, dus steeds meer mensen die van 9 tot 5 werken en helegaar geen gelegenheid hebben een winkel te betreden die ook van 9 tot 5 open is. Om dan maar in het weekend te gaan winkelen, of op die ene koopavond, als de rest van werkend Nederland ook moet winkelen (en het dus retedruk is) zien veel mensen ook niet zitten.

Webwinkels zijn dus eerder een logisch gevolg, niet per se de oorzaak. Op een paar superGristelijke webwinkels na zijn die immers gewoon 24/7 open en heb je ook geen last van rijen bij de paskamers, dringen bij de schappen enz. Iets meer gedoe met retour sturen als pasvorm/maat niet goed zijn misschien, maar dat neem je dan maar voor lief.

Nederlandse winkeltijden zijn nog steeds ingericht op de Nederlandse maatschappij anno 1960. Schiet voor geen meter op, want wie er anno 2017 nog tijd over heeft om tussen 9 en 5 een winkel te betreden, is veelal uitkeringstrekker of pensionado- niet per se iemand met veel koopkracht dus.

IntegereVoorzitter | 19-09-17 | 14:38 | + 15 -

"Een stoplicht springt op rood, een ander weer op groen. In Almelo is altijd wat te doen."
W.g. Herman Finkers.

watergeus | 19-09-17 | 13:57 | + -3 -

Nog een gratis tip voor de winkeliers (en gemeenten).. Gooi die winkels verdomme eens wat langer open. 24 uur hoeft echt niet, maar ik heb een aantal winkels in Waddinxveen (de nummer 1 qua leegstand) eens opgezocht, die zijn op zaterdag dus van 09.00 tot 17:00 of 17:30 open. En op zondag allemaal dicht.

Vunzigheid | 19-09-17 | 13:54 | + 5 -

In feite hebben alle winkelcentra in Nederland hetzelfde beeld van een samenstelling van de winkels. Hoezo funshoppen ?

duitse herder | 19-09-17 | 13:17 | + 8 -

Daarentegen kan ik nu wel kiezen tussen 8 koffietenten op een rij waarbij ik kan kiezen tussen verschillende types hippe barista's-met-baard.

2voor12 | 19-09-17 | 12:54 | + 16 -

Internet wordt veelal als schuldige aangewezen.
Ik vraag mij echter af of het ook niet komt doordat een grotere stuk van de pizza opgeëist wordt door:

- belastingen (lokaal & landelijk)
- multinationals die de markten van primaire levensbehoeften domineren en steeds meer winst maken/opeisen. (Wonen, zorg, eten)

Waardoor er minder over blijft voor andere aankopen, uit eten gaan, uitgaan etc. Met als resultaat dat de markt voor die zaken aanzienlijk kleiner is geworden qua vraag.

kruz | 19-09-17 | 12:53 | + 19 -

REAGEER OOK