Ja hoor. Voor €100 miljoen krijgt John de Mol Nu.nl gewoon

De Mol ziet het licht
De Mol ziet het licht
Een multimediaal Nederlands uitgeefhuis. Een prachtig stukje jargon, maar ook de grote droom van mediamagnaat John de Mol. De eerste stap daartoe zette hij middels de commerciële tv-zender die menig bord-op-schoot-etende voetballiefhebber op zondagavond op stang joeg middels een ongekend aantal reclameblokken tijdens de Eredivisie-samenvattingen. Tot 2007, toen RTL de tv-activiteiten overnam. Anno 2017 heeft SBS (met campingzender SBS6, spookzender SBS9, Veronica en Net5) de lege tv-plek ingenomen, is er ook aan radio gedacht en ziet De Mol al enige tijd het momentum voor een nieuwe kans. Daarom heeft zijn bedrijf Talpa nu zijn pijlen gericht op Nu.nl, weet het FD op basis van bronnen uit zowel de financiële als mediawereld. Eén van diezelfde ingewijden stelt dat huidig eigenaar Sanoma zo'n €100 miljoen vraagt voor de nieuwssite. De Mol zelf ontkent echter in alle toonaarden dat hij interesse heeft, 'niet op dit moment, niet gisteren en ook niet vorige week.' Nee, dan Sanoma. Via de officiële weg doet het concern de eerste stap in de paringsdans door Nu.nl een 'supermooi merk' te noemen. Een merk waarvoor bovendien geen plannen liggen om het te verkopen, ook al zijn er 'veel geïnteresseerden'. Maar voor het juiste bedrag zwaait de deur van Sanoma natuurlijk gewoon open. Zeker omdat de Finnen kampen met een almaar dalende omzet en in Q2 ging de winst fors omlaag door afschrijvingen op het verkochte SBS (pdf). De bewering over de vele interesse klopt wel. De belangrijkste concurrentie komt andermaal - net als bij de mislukte overnamestrijd rond 'ons' TMG het geval was met het Mediahuis - uit België. En wel vanuit De Persgroep, eigenaar van onder meer de Volkskrant, Trouw en het AD. Goed. En dan nog even over ons moederconcern gesproken, hoe zit het met het belang dat Talpa daar in heeft? Wel, dat is er nog, en De Mols bedrijf bezit om precies te zijn nog 29,16% van de aandelen-TMG. Dat zegt het bedrijf te doen uit strategische overwegingen (pdf). Een beetje over de schutting meekijken dus, maar ook zeker niet te veel aan de overname-saga terugdenken.

Reaguursels

Inloggen

Vogelbeest | 14-09-17 | 14:14 | + 8 -
Nederlanders stemmen zoals ze rijden: onnodig links.

Sjnuffel | 14-09-17 | 20:18 | + 3 -

Ach, geld maakt niet gelukkig maar je kunt er wel van alles mee kopen.

mona | 14-09-17 | 15:05 | + 0 -

Even 1 groot misverstand rechtzetten: Géén geld maakt zeer zeker ook niet gelukkig.
en om wijlen Abraham van Leeuwen alias Prince de Lignac te quoten: Ik huil liever op de achterbank van een Rolls Royce dan op de achterbank van een kever.

Vogelbeest | 14-09-17 | 19:55 | + 0 -

Nu.nl is een data zuigende site. Op moment dat je de site bezoekt gaan de uploads door het dak. John is niet geintresserd in een middelmatige nieuwssite maar in de data van de gebruiker.

Yeohan | 14-09-17 | 18:30 | + 3 -

Alleen al de domeinnaam is gewild omdat het slechts 2 lettertjes bevat voor de .nl

TP 1984 | 14-09-17 | 15:32 | + 4 -

@Vogelbeest | 14-09-17 | 14:14
'het grootste deel van de bevolking blijft lekker links en tolerant stemmen '
Zolang het grootste deel van de bevolking lekker veel belasting betaald vind ik dat prima, uiteraard doe ik daaraan niet mee.

ZwarteDag | 14-09-17 | 15:14 | + 2 -

Ach, geld maakt niet gelukkig maar je kunt er wel van alles mee kopen.

mona | 14-09-17 | 15:05 | + -1 -

Wat mij betreft neemt De Mol het halve medialandschp over. Van die linkse weg-met-ons Belg wordt de wereld niet echt beter.

De scheiding van kerk en staat was het begin van de huidige welvaart en de huidige beschaving. Mensen mochten zelf hun beslissingen nemen, en dat was duidelijk beter dan dat de kerk dat deed.
Dat mensen gemiddeld gezien niet heel slim zijn blijkt nu wel no 70 / 80% van de Westerse mensheid het nemen van zijn beslissingen (lees: beïnvloeden stemgedrag) aan de media overlaten.
Als die media dan grotendeels in handen zijn van extreem linkse partijen die iedere autochtoon die voor de eigen cultuur opkomt een nazi noemt en iedere PVV-stemmer laagopgeleid noemt is toch een groot deel van onze bevolking daar vatbaat voor.
Wat we eigelijk nodig hebben is een scheiding van media en staat, maar laat dat nou juist allemaal 1 kleffe links kliek zijn. En het grootste deel van de bevolking blijft lekker links en tolerant stemmen omdat de MSM dat adviseren. Want dat is "humaan" en "beschaafd".

Vogelbeest | 14-09-17 | 14:14 | + 14 -

100 mln? 20 is al te veel.

Yoo2621 | 14-09-17 | 14:09 | + 7 -

Het was en is sowieso een vreemd verhaal van John de Mol. Hij heeft een groep TV zenders, die ook op internet streamen. Maar met dalende TV aansluitingsaantallen. Terwijl bewegende plaatjes op internet toekomst hebben.
En toen wilde hij analoog nieuws: de Telegraaf. Met nog harder dalende oplages.
-
Analoog nieuws is dood. Dus waarom als een, verliezende, pitbull in de Telegraaf gaan hangen?
Redactioneel lijkt me de overname van een nieuwsmedium nog een twijfel geval. Het moet vooral veel kijkers trekken op TV dus wellicht lezers op het internet.
Een beetje schreeuwen zoals de Telegraaf zo goed kan dus. Kan dat vanaf internet?

Raider Twix | 14-09-17 | 13:59 | + 1 -

John de Mol koopt half Blaricum op, laat hem daar eerst eens mee stoppen AUB

Dutch_Viscount | 14-09-17 | 13:19 | + -1 -

REAGEER OOK