Gaap. Oud-bankbaas voorspelt massawerkloosheid bankiers

Echt niet
Echt niet
Sinds de Grote Financiële Crisis wordt her en der een diep gewortelde haat richting banken gekoesterd. Bankiers, en ab-so-luut niet de door leningen en woningwaardestijgingen verblinde consumenten, zijn verantwoordelijk voor de crisis. Dat is nou eenmaal zo. Berichten over ontslagen bankmedewerkers zijn - gelukkig voor bankhaters - de laatste jaren talrijker dan overwinningen van het Nederlands Elftal. Net als sombere epossen over sukkelige bankmedewerkers die kniezend in de ww (dreigen te) belanden, omdat zij wegens gouden ketenen nimmer aan bijscholing deden. Het toverwoord achter al deze ontwikkelingen is digitalisering. Banken automatiseren hun personeel en fysieke kantoren weg middels kekke apps. Diezelfde banken worden volgens glazenbolkijkers weggespeeld door fintechbedrijven en/of de blockchaintechnologie. Schiet nog niet heel erg op, terwijl banken enthousiast investeren in fintechoplossingen waar niemand op zit te wachten. Toch is er weer een hoopgevend bericht voor hen die banken vervloeken. Vikram Pandit voorspelt dat binnen vijf jaar 30% van de bankmedewerkers is vervangen door een robot. En deze man kan het weten. Hij was CEO van Citigroup en bovendien geboren in het tech-savvy India. De uitspraak van Pandit wordt enthousiast overgenomen in de Nederlandse media, terwijl het ontnuchterende tegengeluid van JPMorgan CEO Jamie Dimon, te vinden in hetzelfde Bloomberg-artikel, niet wordt meegenomen. Dimon verwacht dat zijn bank juist meer mensen zal aannemen in de toekomst. Vooral techneuten, dus die backoffice-medewerkers houden een probleem. Pandits oud-werkgever voorzag in 2015 eveneens dat het aantal bankmedewerkers met 30% zou dalen, maar dan in tien jaar. Waarom denkt Pandit dat dit nu sneller gebeurt? In het interview komt hij niet verder dan algemeenheden als 'stevige concurrentie' en 'robotisering'. Al kan het simpelweg ook zijn dat hij erg veel vertrouwen heeft in zijn eigen investeringen. Want na zijn vertrek bij Citigroup in 2012 is hij gaan investeren. In, jawel, fintechachtige bedrijven.

Reaguursels

Inloggen

Ik heb medelijden met de 'gewone' modale bank-medewerkers die de klappen - ontslag - op zullen moeten vangen vanwege het sluiten van kantoren en aanverwante bezuinigingen.

De zogenaamde "managers" mogen wat mij betreft op een houtje gaan bijten. Geen medelijden mee.

EefjeWentelteefje | 14-09-17 | 01:14 | + 3 -

@ kruz | 13-09-17 | 22:41

Voor het fysieke wegennet dat door de overheid wordt beheerd betaal je ook tol, en niet te zuinig bovendien...

HoogToontje | 13-09-17 | 22:54 | + 1 -

Gezien de aankomende blockchain technologie voor reguliere bankzaken en AI, lijkt me dat niet onredelijk. Heel de backoffice kan eruit op een paar sales, traders, HR, controllers en de MT na. Het enige wat eigenlijk echt nodig is om alle software tussen bedrijven en banktransacties aan te sluiten, is een gemeenschappelijk taal. Oftewel een gemeenschappelijk code voor elk mogelijke veld (valutadatum, grootboekrekening, bedrag inclusief, exclusief etc etc etc . Dan zou elke ERP/finance systeem, in en verkoop facturen met elke partij uit kunnen wisselen. Voorontvangsten creëren, pakbonnen uitwisselen en de kosten automatisch kunnen boeken etc etc etc. Dan is er alleen nog iemand nodig voor initiële setup, onderhoud en monitoring en niet meer voor data entry. Die dan ook nog met een paar wel geplaatste KPI's tot een minimum beperkt kunnen worden. Of die een AI in de gaten kan houden...
Er zijn al platforms, die dat inrichten voor bedrijven en zo een netwerk van bedrijven aan elkaar verbinden. Maar dat is erg gefragmenteerd. Enige wat nodig is, is iemand die een basistaal opzet en bij alle grootste softwareboeren langs gaat om ze zover te krijgen het als een standaard te hanteren. Dan zal de rest snel aansluiten en zo ook het bankwezen. Nu zijn er teveel variaties.
Als de overheid dan ook die taal hanteert en een inbox creëert voor inkomende facturen voor elke burger, die met een klik op de knop betaald kunnen worden. Of een direct debit afgegeven kan worden. Ben je gewoon klaar met data entry in zijn geheel.. Maar dan ook met heeeeeel veel banen.

Overigens kan een volgende financiële crisis ook wel zijn weerga op het bankwezen achterlaten. Gezien men nog lang niet de vorige is vergeten en men deze keer dan hopelijk niet scott-free weg komt.

Beetje offtopic, ben ik eigenlijk de enige die het raar vind dat het financiële infrastructuur van een land in bezit is van commerciële instellingen? Die bij elke kruispunt tol heffen, om er op te mogen reizen.
Zouden ze eens met onze wegen moeten proberen, denk ik dan. Dan is het land te klein.
Just saying....

kruz | 13-09-17 | 22:41 | + 4 -

Als 'fintech' iets als Bunq is dan gaat dat niets worden, vrees ik. Althans niet zolang er nog veel normale mensen zijn, zoals ik. Toegegeven, een uitstervende soort. Dus wellicht op termijn...

Poekieman | 13-09-17 | 19:11 | + 3 -

"Vikram Pandit voorspelt dat binnen vijf jaar 30% van de bankmedewerkers is vervangen door een robot"
Nee hoor, over 5 jaar bel ik nog steeds 030 693 6511 en krijg ik een vriendelijke mevrouw van de Triodos Bank aan de lijn.

Vespucci | 13-09-17 | 19:03 | + 2 -

Bij de bank kunnen ze niks, weten ze niks en willen ze niks. 5 jaar geleden alle krediet tegen alle redelijkheiud in geweigerd. Ook al viel je om, de bank had geen medelijden met de ondernemert.

Dus echt nul komma nul medelijden met de ontslagrondes die nu volgen. Medewerkers gaan met dikke salarissen nu de bijstand in. Dan hadden ze maar een vak moeten leren. Onwillende parasieten, geen medelijden mee en wat mij betreft mag 98% van dat volk de laan uit geschopt worden. Betalen kan digitaal en logisch dat je om te lenen met je billen bloot moet. Maar een balansje kan elke knurft lezen en fiatteren....

gepast_betalen | 13-09-17 | 18:57 | + -4 -

Zolang websites uitgebreid en regelmatig vernieuwd moeten worden, is daar werk.
Inmiddels is het gros van het bank (en verzekerings-) personeel vervangen door lieden in een T-shirt en korte broek in een call-center. Zonder stropdas.

Verder zijn die complexe producten oplichting bij herhaling (vliegwielsparen, woekerpolis, rente swaps) gebleken. Dus aan aan annuïteit hypotheek valt niet zo veel uit te leggen. Aan sparen ook niet, want beleggen durft na alle geldroof daar ook niet iedereen meer.

Heerlijk. We wonen in een steeds complexere samenleving, maar steeds meer producten worden soort van steeds simpeler: amper personeel nodig voor uitleg, onderhoud en reparatie.

En dat nieuwe spul komt vooral niet uit Europa, een paar uitzonderingen daar gelaten.
Tja, dan heb je wel een kwakkelende economie. En wat overbodig personeel.

Raider Twix | 13-09-17 | 17:17 | + 13 -

Ik ben zowel bij het afsluiten van een financieel product (banksparen voor een aanvullend prive pensioen) als het afsluiten van het uiteindelijke pensioen uitstekend begeleid door een vrouwelijke bankier,de mannen waarmee ik eerder afspraken maakten hiervoor gaven een no show door op het laatste moment niet beschikbaar te zijn of met een slecht advies een niet werkend product af te willen sluiten.

Petje af voor beide dames die de klant op nummer 1 hadden staan en niet uitsluitend aan hun bonus dachten.

Geevee | 13-09-17 | 17:12 | + 5 -

Pandit heeft het, voor de duidelijkheid, over chatbots, niet over die dingen van de Jetsons. Vandaar dat Dimon denkt dat ie meer techneuten nodig heeft, die er niet zijn.

watergeus | 13-09-17 | 16:03 | + 0 -

We hebben een NCB en ECB die banken overbodig maakt, voor consumenten althans.

Alles automatiseert en financiele producten zijn vooral financiele wanproducten gebleken. De EU heeft de banken nodig om haar droom te verwezenlijken, middels het geld kan je de mensen controleren.
Is natuurlijk godsgeklaagd dat bijv een boeterente aftrekbaar is en dat daar dan je 'besparing' moet zitten om bijv lagere rente te betalen.
De bank is dan de enige die er wijzer van wordt. Dit is subsidie, evenzo de hypotheekrenteaftrek dat is met z'n prijsopdrijvende werking. Als we direct geld bij de ECB of centrale bank van een land konden lenen voor bijv een huis, heb je geen bank meer nodig.
De rest is al geautomatiseerd.

Alleen werkt hun lobby apparaat natuurlijk uitstekend, gaat dus niet gebeuren

Tsaaah | 13-09-17 | 15:50 | + 9 -

REAGEER OOK