Prijsvechters willen nu ook verdienen aan handbagage

Dat heet dienstverlening
Dat heet dienstverlening
Vliegen met prijsvechters geeft een interessant kijkje in het karakter van de medemens. Zo zijn er passagiers die menen een onvervreemdbaar recht te hebben op het meenemen van hun rolkoffer in de vliegcabine. Deelt men mee dat zij anderhalf uur van hun reisbescheiden worden gescheiden ontpoppen zij zich tot drammende kinderen. Of ze verwijderen de uitgedeelde bagagetag waardoor er alsnog gepuzzeld moet worden om alle handbaggage in de daarvoor bestemde vakken geduwd te krijgen. En dan zijn er nog de types die de regels proberen op te rekken door hele backpacks mee aan boord te nemen. Zijn ze bij Ryanair helemaal klaar mee. Daarom mogen passagiers vanaf 1 november niet langer twee tassen mee de cabine insjouwen, tenzij zij een 'priority' ticket kopen. De rest van de passagiers mag kosteloos een tweede kleine tas in het luchtruim stoppen. Ryanair wordt ook ruimhartiger ten opzichte van grotere koffers. Voortaan betaal je niet €35, maar €25 voor het meenemen van een ouderwets Samsonite-blok. Mag deze ook nog 20 in plaats van 15 kilo wegen. Deze genereuze daad kost Ryanair naar eigen zeggen €50 miljoen per jaar aan misgelopen bagage-inkomsten.

Al hoopt de Ierse luchtbusmaatschappij een deel terug te verdienen via hogere inkomsten uit prioritytickets, maar hierover geeft het geen concrete inkomstenverwachtingen. Mogelijk wordt Ryanair rijker van de tweetassenservice, maar voor de prijsvechter is het belangrijker dat hun kisten minder vertraging oplopen door passagiers die met alle geweld hun koffer in de bagagevakken proppen. Vertragingen kunnen namelijk een duur grapje zijn. Concurrent EasyJet heeft een andere oplossing gevonden voor het rolkofferoverschot aan boord. Zij biedt passagiers een 'handsfree'-optie. Een service waarbij passagiers voor £4 het recht hebben om hun handbagage ouderwets op te halen bij de bagageband. Voor dat bedrag krijg je ook een plastic zakje waarin je de spullen die je tijdens de vlucht wil gebruiken mag opbergen. Luxe kost ook niets meer tegenwoordig.

Reaguursels

Inloggen

lsimon | 07-09-17 | 15:44
Easyjet begon als de prijsvechter maar na een paar jaar zijn ze nu een kleine speler met normale prijzen.
Erg kwetsbaar en zodra Ryanair van Amsterdam naar Londen gaat vliegen moet ik nog zien of ze het overleven.

Atlas Shruggs 10 | 07-09-17 | 21:34 | + 1 -

Geevee | 07-09-17 | 16:33 | + -1 -
Dat kan nog steeds. U hoeft hiervoor alleen "business class" aan te vinken bij het boeken.
En als bonus krijgt u ook een ouderwetse nostalgische prijs bij het afrekenen.

lsimon | 07-09-17 | 20:14 | + 3 -

Denkt met weemoed terug aan de tijden dat je als passagier een koffer met 20 kilo bagage mee kon nemen in het ruim en nog een ruime tas met de direct benodigde medicijnen en een boek om te lezen.
De film en de gratis krant was al afgeschaft toen,het eten (voorverpakt) nog net niet.

Geevee | 07-09-17 | 16:33 | + 0 -

Atlas Shruggs 10 | 06-09-17 | 22:11 | + 9 -
Want Easyjet is slecht geëindigd? Doen het toch best netjes, prima maatschappij (behalve dat vervelende boarding proces van Schiphol, maar dat is niet zo zeer de schuld van easyjet)

lsimon | 07-09-17 | 15:44 | + 1 -

Wizzair heeft al lang een model waar je voor handbagage moet betalen.
Handbagage tot 42 x 32 x 25 cm gratis, handbagage tot 56 x 45 x 25 cm kost 14 euro.
Prima beleid om de overvolle bagagebakken terug te dringen en een stimulans om gewoon met echt weinig bagage te vliegen (wat ook nog eens veel prettiger is).
Snap niet wat half Nederland in die enorme koffers heeft zitten voor een weekje Spanje.

lsimon | 07-09-17 | 15:38 | + 6 -

Men heeft zelf voor de toename in handbagage (aantal en grootte) gezorgd door de prijzen voor ruimbagage flink te verhogen, enige jaren geleden. Oorzaak -> gevolg. Beetje jammer dus dat men nu ook voor handbagage extra moet betalen. Ofwel, je wordt nu dubbel genaaid. Verwacht men soms dat je 3 weken op vakantie gaat en alleen een plastic tasje mee neemt?

Vunzigheid | 07-09-17 | 12:14 | + 6 -

Ik heb er geen probleem mee als Ryanair geld vraag voor te leveren diensten, als je maar van te voren weet en niet achteraf. En houd er rekening mee dat als met Ryanair vliegt je mogelijk ook moet betalen voor het gebruik van het toilet.

js58 | 07-09-17 | 11:55 | + 0 -

Ik zie het probleem niet. Je krijgt toch gewoon waar je voor betaalt?
Vervoer van A naar B, en wie een hoop rotzooi meent mee te moeten nemen, die mag daar gewoon extra voor dokken. Prima. Dat heet een 'winstmodel'.

Overigens vind ik het juist behoorlijk tokkie om met alle geweld al je spullen in een (te grote) hutkoffer voor in de cabine te willen duwen om een paar tientjes kosten aan ruimbagage te sparen.
Je maakt mij echt niet wijs dat al die mensen ineens 'zakenreizigers' zijn met 'haast'.

EefjeWentelteefje | 07-09-17 | 11:53 | + 6 -

Volgens mij zijn de regels voor handbagage behoorlijk duidelijk. Afmetingen en gewicht. Waarom legt RyanAir het probleem bij de reiziger, terwijl ze zelf falen in het handhaven? Als RyanAir gewoon goed controleert bij de gate dan is er niets aan de hand en valt er prima snel te boarden. Probleem oogelost. Het lijkt erop dat deze nieuwe regels een oplossing zijn voor een ander probleem; de winst moet omhoog...

troje1 | 07-09-17 | 11:28 | + 13 -

Albasalix | 07-09-17 | 09:27 |
Scheelt ook hoop op het binnenhalen van invasieve soorten die mee terug reizen uit de tropen.

Wat zou timmerfrans die invasieve soorten graag per low cost carrier enkeltje EU geven. Het is wachten op een aanbesteding in die richting.

Releasethehounds | 07-09-17 | 10:39 | + 4 -

Ik irriteer me er ook wezenloos aan dat mensen die een paar duizend euro op een vakantie gaan verbranden, hun bagage voor die 2/3 weken mee de cabine in willen nemen om zo EUR 10/20/30 uit te kunnen sparen op een vlucht die zo weinig kost dat se er normaal geen week benzine van in hun auto kunnen betalen. Alle bagage uit de cabine, met uitzondering van een (1) echt klein tasje per persoon.

JayJay | 07-09-17 | 10:08 | + 22 -

Ik ben geen fan van Ryanair, maar ik kan ze in deze geen ongelijk geven. Van die lui die een tot de nok toe volgestouwde (te) grote rolkoffer én een rugzak mee de cabine inslepen om die vervolgens met grofgeweld in de bagagerekken te frotten, zijn inderdaad één van de grootste ergernissen. Alleen van die jengelende kids zijn erger....

Hatchcock | 07-09-17 | 10:05 | + 23 -

@hatschjoe | 07-09-17 | 08:03
Heerlijk een paar uur geen gezeik van je wijf naast je moeten aanhoren.
Ik zou er juist extra voor betalen om apart te zitten.

2voor12 | 07-09-17 | 09:40 | + 24 -

Tsja, in het voorjaar eens wat vluchten vergeleken, met Ryan air rechtstreeks naar de vakantie bestemming; net onder de 200 euro en 3u15 vliegtijd, andere maatschappijen vliegen niet rechtstreeks, KLM spande de kroon, 17 uur onderweg, 2 keer overstappen en bijna 2200 euro.
Het lijkt wel of de grote maatschappijen niet willen dat je met hen vliegt?

razwanzel | 07-09-17 | 09:31 | + 11 -

Het is sowieso belachelijk dat vliegtickets zo goedkoop zijn. Henk&Ingrid vliegen nu jaarlijks naar de andere van de wereld vliegen voor een vakantie in Mexico, Nieuw Zeeland & Thailand. Al die vliegtokkies blazen tijdens hun vliegreis meer CO2 de lucht in, en verbruiken meer energie, dan dat gezond is.
Wat is er mis om met de auto het mooie Europa te ontdekken? Scheelt ook hoop op het binnenhalen van invasieve soorten die mee terug reizen uit de tropen.

Albasalix | 07-09-17 | 09:27 | + -4 -

nu mag je voor 6 euro extra naast je partner zitten ze halen mensen die samen boeken express uit elkaar

hatschjoe | 07-09-17 | 08:03 | + 20 -

€4 meer of minder op een vliegticket. Geneuzel in de marge.
negen | 06-09-17 | 22:02 | + 2 -

Tot je alles bij mekaar optelt.

Stonecity | 06-09-17 | 23:07 | + 13 -

@Atlas Shruggs 10: Het is elke 7 jaar wel crisis of laagconjunctuur, en lege vliegvelden blijven er in Europa meer dan genoeg. Zo heel sterk hoef je niet te vrezen voor het voortbestaan van spotgoedkoop vliegen.

negen | 06-09-17 | 22:17 | + 17 -

Ryanair heeft nieuwe vliegtuigen gekocht tijdens de financiele crisis, voor een prikkie bij Boeing, en verkregen daarmee een ultiem concurrentievoordeel.
Ze zouden stom zijn geweest als ze dat niet hadden gecombineerd met gratis landingsrechten op afgedankte WOII vliegveldjes. Respect voor zo'n ingenieus businessplan.
Maar als die vliegtuigen oud worden en peperduur onderhoud behoeven, dan is het sprookje van de goedkope tickets afgelopen en eindigen ze net als Easyjet.
Tenzij ze iets veel beters vinden dan wat gemuggezift over koffers.

Atlas Shruggs 10 | 06-09-17 | 22:11 | + 13 -

€4 meer of minder op een vliegticket. Geneuzel in de marge.

negen | 06-09-17 | 22:02 | + 6 -

REAGEER OOK