NS bezwijkt onder HYPERSPITS. Geeft gevulde koeken weg

En wil meer geld
En wil meer geld
Dankzij de groeiende economie en de dalende werkloosheid, laat de NS vanochtend in een persbericht weten, pakken komende maand 35 MILJOEN reizigers de trein. Dat zijn er 1,7 mio meer dan het record van september 2016 en dus, zegt NS-Baas Roger van Boxtel, is het verstandig om gewoon in de auto te blijven zitten, maar nog beter pakt u de speed pedelec naar het werk. Wat gaat de NS allemaal doen om de reiziger ook in de maand september vlotjes van A naar B te vervoeren? Voor de mensen die van Eindhoven via Utrecht naar Amsterdam v.v. reizen is het op woensdag feest. Dan rijdt er elke 10 minuten een intercity. Dat betreft een test die mogelijkerwijs in december wordt uitgebreid naar elke dag. Voor het overige krijgen mensen een gevulde koek als zij buiten het hyperspitsuur reizen dat, zoals u weet, op werkdagen plaatsvindt tussen 07.30 en 08.30 uur ('het spaarprogramma MyOV is nu ook geldig op de trajecten Zwolle – Groningen en Amsterdam – Rotterdam – Breda (Hogesnelheidslijn). Reis je hier buiten de spits, dan spaar je punten die je kunt inwisselen voor een cadeau: van gevulde koek met koffie tot bioscoopkaartjes of (pas op, red.) spoordeelwinkeluitjes'. Er is ook nog een andere kortingsactie, maar die is veel ingewikkelder dan het MyOV-spoordeelwinkeluitjesvoordeel (iets over het 'Altijd Voordeel-abonnement' dat net niet altijd voordeel geeft). Liefhebbers kunnen hier nog wat details nalezen over het aantal treinstellen (2.750) waar de NS nog eens €2,5 miljard extra in gaat investeren. En dan hebben we het persbericht wel aardig behandeld. Nu komt een persbericht nooit uit de lucht vallen. In deze tijden van nieuwe regeerakkoorden moet iedereen natuurlijk extra zielig doen en vragen om geld. Roger wil een miljard extra per jaar.

Reaguursels

Inloggen

En ook nog het gore lef hebben om te vertellen dat het serviceniveau daalt en hij een miljard extra wil. Zelden zo zout gegeten...

H. Caulfield | 28-08-17 | 11:49 | + 6 -

Maar nu ga je voorbij aan de verantwoordelijkheid die een man van het kaliber Van Boxtel moet dragen. Wij hebben makkelijk praten, maar wij hebben niet alle informatie en kunnnen dus niet oordelen :-)
Uiteindelijk is het een kwestie van prioriteiten stellen: first things first. Van Boxtel heeft zich eerst bezig moeten houden met de werkelijk belangrijkste zaak bij de NS: vanaf december wordt je genderneutraal aangesproken! Nu dat varkentje gewassen is (wat trouwens weer een haram contstruct is in onze taal) kan hij zich bezig gaan houden met de wat minder belangrijke zaken, zoals het vervoeren van mensen.

Natu-San | 28-08-17 | 19:30 | + 4 -

Sjnuffel | 28-08-17 | 12:15 | + 1 -
Helder. Mee eens. Het is een kluwen. Goed verhaal.

squadra | 28-08-17 | 12:39 | + 11 -

squadra | 28-08-17 | 12:06 | + 0 -
Ik wil er enkel mee zeggen dat "meer asfalt" iets te kort door de bocht is. Het ligt genuanceerder dan dat. Er moet gebruikt gemaakt worden van meerdere middelen die het verkeer stimuleren gespreid over de dag de weg op te gaan.

Denk aan: winkels andere openingstijden laten aanhouden, koopzondagen veranderen, aanpassen of opheffen, denk aan garages die vanaf 's morgens geopend zijn waardoor non-werkverkeer bv. ook even de weg op gaat om autootje af te droppen; of scholen met kinderen die tijdens de spits gebracht worden. Meer asfalt is daar een onderdeel van, maar zodra iedereen erachter komt dat "het niet meer zo erg is op de weg, want de files zijn een stuk minder", gaan ook meer mensen rijden.

Niet direct, but it will happen, the theorie is 'sound' sinds 1962 en is dus met de PDF die ik linkte opnieuw bevestigd over de periode van '93-'03. Wiskunde liegt niet zo snel wat dat betreft.

Sjnuffel | 28-08-17 | 12:15 | + 8 -

Sjnuffel | 28-08-17 | 11:41 | + 0 -
Sinds na meer dan 50 jaar soebatten de snelweg A4 is doorgetrokken vanaf Delft naar Schiedam zijn de files op de A13 van Den Haag naar Rotterdam sterk afgenomen. (tenzij er een paar op mekaar knallen).
Het is een voorbeeld van meer asfalt maar dan anders. Spreiden.

squadra | 28-08-17 | 12:06 | + 14 -

Van Boxtel is toch een genie een alleskunner, onbegrijpelijk wat is het probleem een paar stukken blik van A naar B te laten rijden.

Uw verz advs | 28-08-17 | 12:03 | + 3 -

Een ondernemer zal niet snel een persbericht de deur uit doen met een klaagzang dat de economie groeit, de werkeloosheid daalt en z'n omzet stijgt. Ergo, Van Boxtel is geen ondernemer, maar een ambtenaar.

En ook nog het gore lef hebben om te vertellen dat het serviceniveau daalt en hij een miljard extra wil. Zelden zo zout gegeten...

H. Caulfield | 28-08-17 | 11:49 | + 7 -

Vogelbeest | 28-08-17 | 10:00 | + 5 -
Er is een 'fundamental law of road congestion' waaruit blijkt dat dit niet waar is. Er is een real-life experiment geweest waarbij in een Amerikaanse stad de verkeersdrukte zo enorm was dat ze besloten de weg te verbreden naar 24-baans (12 heen/12 terug), dacht Detroit maar not sure. Tot hun verbazing bleek de reistijd over hetzelfde stuk tot 2x zo lang te zijn geworden.

Reden? Meer asfalt ter beschikking doet mensen denken dat het rustiger op de weg zal zijn en dus zullen meer mensen de auto pakken. Een groot deel van automobilisten blijft nu thuis, of pakt de trein/fiets omdat het 'toch altijd druk is op de weg'. Als die straks denken dat 'er toch 24-baans asfalt beschikbaar is, kan ik net zo goed in de spits rijden', ben je voor je het weet weer terug bij af.

Meer theorie hier: www.nber.org/papers/w15376
Quote uit de conclusie (PDF op die pagina):

That is, our data suggests a ‘fundamental law of road congestion’ where the extension of most
major roads is met with a proportional increase in traffic. Not only do we provide direct evidence
for this law, but also show find evidence that three implications of this law; near flat demand curve
for vkt, convergence of traffic levels, and no effect of public transit on traffic levels.

Sjnuffel | 28-08-17 | 11:41 | + 10 -

DMaN | 28-08-17 | 09:57

Op dubbelspoor zie ik wel mogelijkheden. Enkelspoor daarentegen, wat doe je met tegenliggers?

kwark001 | 28-08-17 | 11:21 | + 4 -

Vroeger was het werk dichter bij de mensen. Op de fiets, de brommert of met de tram&bus. Wie met de trein moest was een minderheid. (Moet je elke dag van Den Haag naar Rotterdam? Tsjonge!)
Auto´s waren er vooral voor de vertegenwoordigers en directie.
Waar voorheen in de stad gewoond zou worden staan nu kantoren, waar vroeger koeien stonden wonen nu mensen. Omdat er altijd een goed OV treinnetwerk was in Nederland was het forenzen een prima optie. Idem voor het wegennet, zeker in de Randstad en OostWest vv wegens het Duitse achterland . Dus juist de goede infra-ordening heeft ertoe geleid dat de bestuurlijke miskleunen zich pas heel laat openbaarden. En daarbij, dat de oplossing (meer asfalt en spoorstaven?) niet makkelijk meer is. Een gevulde koek gaat er altijd in maar is het niet triest dat juist weer een ambtenaar met zo´n debiel idee op de proppen komt? Schrijnend hoor.

squadra | 28-08-17 | 11:07 | + 18 -

Rog(i)er van Boxtel, D66, zorgverzekeraarsboer, NS-directeur.
Voor de rest wordt in Nederland iedereen geselecteerd op basis van talent en expertise.

kapotte_stofzuiger | 28-08-17 | 10:45 | + 14 -

@2voor12 | 28-08-17 | 10:34 | + 1 -

Heb het zelden zo goed verwoord gelezen!

SansUnique | 28-08-17 | 10:39 | + 2 -

@DMaN | 28-08-17 | 10:07
Ik weet precies wat die managers toevoegen: onwerkbare procedures, hopen onnodige administratie, modieuze afkortingen als KPIs die ze op een "cursus" geleerd hebben maar geen idee wat het inhoud en eindeloze nutteloze vergaderingen met grafieken en statistiekjes.
En ondertussen klanten die weglopen omdat ze door al dat extra werk voor de mensen op de werkvloer niet op tijd geholpen kunnen worden.

2voor12 | 28-08-17 | 10:34 | + 20 -

De facto functioneert NL anno 2017 als een stadstaat a la Singapore en er wordt van de NS verwacht dat zij de tram/metro rol vervullen die daarbij hoort. Een Nederlander gebruikt de trein vooral als forensentram naar de Randstad. Maar bij de NS is het materieel (te langzaam, de trein 'waggelt' nog steeds als een paardentram Amsterdam binnen) en stationslocaties zijn nog erg gebaseerd op een vroeg 20-eeuwse economie, waar van stadscentrum naar stadscentrum werd getjoekt met wat tussenliggende opstapstations. Het is nagenoeg onmogelijk om effectief verschillende stukjes vervoer te combineren zonder voor dag en dauw op te staan en 's-avonds pas thuis te zijn. Dat doet dus ook geen hond.

De enige oplossing m.i. is, hier wel vaker betoogd, dat de economie (weer) meer gespreid moet worden over het land. We kunnen nu eenmaal niet allemaal in de Grote 3 steden in de Randstad wonen en werken. Een belangrijker issue voor politici dan transgender toiletten zou ik zeggen.

SansUnique | 28-08-17 | 10:28 | + 35 -

DMaN | 28-08-17 | 09:57 |

Uitstekend plan !!

Edoch... daar waar alleen al de dreiging zal ontstaan om 1 ambtenaar zijn baantje te laten verliezen, dan gaat ook dit gehele macro plan niet door. Daar zorgen ze zelf wel voor. Dan wel.

duitse herder | 28-08-17 | 10:23 | + -6 -

SansUnique | 28-08-17 | 09:46

Het bleek dat de meeste bedrijven weinig vertrouwen hadden dat hun personeel thuis even hard zouden werken als op het kantoor zelf. Aangezien er maar weinig banen in Nederland zijn waar je daadwerkelijk produceert (in de ruimste zin van het woord), is het moeilijk om in te schatten hoe lang iets daadwerkelijk duurt om af te krijgen. De weinige sectoren waar je wel objectief deadlines op kan zetten (it bijvoorbeeld) zie je wel dat veel mensen thuis werken, al dan niet gedeeltelijk.

Zo kan je dus objectief vaststellen dat het gros van de banen in Nederland compleet overbodig zijn. Wie kent ze niet, de overbodige managers die bij elk bedrijf lopen en waar niemand precies van weet wat hun toegevoegde waarde is. En dat is maar het topje van de ijsberg.

DMaN | 28-08-17 | 10:07 | + 19 -

@DMaN | 28-08-17 | 09:57 | + 1 - Klopt, je las het hier of op GS. Ik roep het al jaren. Asfalteren die hap. Alle logistiek problemen in 1x opgelost.

Vogelbeest | 28-08-17 | 10:00 | + 3 -

Jaren geleden las ik ergens (volgens mij hier) het idee om heel het spoor af te schaffen en de infrastructuur te gebruiken om snelbussen over het oude spoor tussen de steden te laten rijden. Ook zou het vrachtverkeer over het oude spoor kunnen rijden. Als ik dit idee wat verder hotel, kom ik tot het volgende :

De files op de weg zouden grotendeels verdwijnen, en gezien de huidige stand van de techniek zou je mooi in collones kunnen rijden, met minimale chauffeursbezetting. Milieufanaten zouden hier ook blij mee moeten zijn, omdat je het (nationale) vrachtverkeer in 1 klap electrisch kan laten rijden. De hoogspanningskabels hangen er al tenslotte.

Aangezien je overal spoorwegovergangen hebt, kan het vrachtverkeer zeer efficiënt naar hun bestemming komen. Dat laatste stukje rijden ze dan op de accu.

Ook is het dan rendabel om met kleine bussen tussen de kleinere stations te rijden, zodat je in bijvoorbeeld Friesland /Zeeland/whatever niet een uur hoeft te wachten tot er eindelijk een trein is (die vervolgens grotendeels leeg is).

Ook kan iedereen zijn eigen pendeldienst opzetten, goed voor de concurrentie. Als jij denkt tussen 2 dorpen een rendabele verbinding op te kunnen zetten, hoef je alleen te voldoen aan de standaard die afgesproken wordt mbt de snelbus.

Ik heb hier toendertijd geen gaten in kunnen schieten, en nu nog niet, maar misschien zie ik iets over het hoofd wat anderen wel zien.

DMaN | 28-08-17 | 09:57 | + 3 -

Spoorwegen is ambtenaren. Wordt pas opgelost als er zakelijke leiders komen met verstand van mensenmanagement.

duitse herder | 28-08-17 | 09:52 | + -25 -

Onbegrijpelijk die files en uitpuilende treinen.
SansUnique | 28-08-17 | 09:46

Even nadenken hoor... wat zijn dat ook al weer: files en uitpuilende treinen.

duitse herder | 28-08-17 | 09:51 | + -29 -

Onbegrijpelijk die files en uitpuilende treinen. Ik snap er niks van. De ICT en het Nieuwe Werken zouden ons werk toch onafhankelijk maken van tijd en locatie? Of was dit misschien toch een commercieel slim gebracht verzinsel dat veel indruk maakte op politici die wilden bezuinigen maar van economie geen bal begrepen? Het zou zo maar kunnen.

SansUnique | 28-08-17 | 09:46 | + 41 -

Een veel gehoorde opmerking tegen overlast mbt reizen in auto of OV is spits mijden. Als we dit nou allemaal doen, veplaatsen we dan niet gewoon de drukte en daarmee de spits?
Als we ipv 7.30 om 9.30 vertrekken staat het niet meer om 7.30 uur vast maar 2 uur later.
Lijkt mij dat er een structurelere oplossing nodig is (meer asfalt, beter OV)

Super Grover | 28-08-17 | 09:43 | + -8 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken