Zo verdienen financiële partijen miljarden aan onwetende toeristen

Dynamic Currency Conversion
Dynamic Currency Conversion
Wie op vakantie gaat buiten de eurozone of online over de grens shopt krijgt bij het pinnen of betalen steeds vaker het bedrag in euro’s voorgeschoteld in plaats van in de lokale valuta. Deze dienst heet in financieel jargon dynamic currency conversion (DCC) en in gewoon Nederlands een wisseltruc. Een dienst die door aanbieders wordt geprezen om de duidelijkheid die het consumenten verschaft, maar in werkelijkheid consumenten - vaak zonder dat zij het door hebben - op kosten jaagt. Door deze wisseltruc betalen zij meer voor dezelfde geldopname, hotelkamer, diner of online aankoop. DCC-aanbieders en partijen die meeprofiteren zoals hotels, autoverhuurders, online verkopers, banken en restaurants, verdienen honderden miljoenen aan deze weinig transparante business, terwijl de regelgeving op dit gebied zeer beperkt is.

Wat is dynamic currency conversion?
Simpel gezegd biedt dynamic currency conversion (DCC) consumenten de optie om in het buitenland digitaal af te rekenen in hun eigen valuta. DCC wordt aangeboden bij zowel geldautomaten als bij betaalautomaten in winkels, hotels en restaurants. Een voorbeeld: je overnacht in een Brits hotel dat £80 kost. Bij het uitchecken overhandigt de receptionist de betaalautomaat en vraagt of je de kamer in euro's wil voldoen. Handig, want dan hoef je niets om te rekenen naar euro's. Op het pinapparaat zie je een bedrag van €94,20 en daaronder een wisselkoers met zes decimalen achter de komma. Dat ziet er betrouwbaar uit en je bevestigt de transactie. Wat je niet doorhebt is dat je door deze 'omrekenservice' meer betaalt voor dezelfde hotelkamer. DCC-partijen verdienen namelijk hun geld met het verschil tussen hun eigen (ongunstigere) koers en de officiële dagkoers. In ruil voor deze opslag heb je zekerheid over het bedrag dat van je rekening wordt afgeschreven.

Dure zekerheid
Deze zekerheid komt echter tegen een stevige prijs. Economen Dirk Gerritsen en Coen Rigtering van de Universiteit Utrecht deden onderzoek (pdf) naar DCC. Zij concludeerden dat DCC-aanbieders vaak een opslag van 3 tot 8% hanteren, maar hogere percentages komen ook voor. Gerritsen zegt dat consumenten de DCC-optie vrijwel altijd duurder is dan de 'traditionele' weg waarbij de thuisbank (je eigen bank in Nederland) kosten in rekening brengt. Nederlandse banken brengen voor het pinnen van buitenlandse valuta doorgaans iets meer dan €2 en een valutaopslag van zo'n 1% in rekening. Door de vaste component die Nederlandse banken in rekening brengen kan het bij kleine bedragen voordelig zijn om de DCC-optie te kiezen. Dat bij grotere bedragen deze optie veel duurder kan uitvallen wordt duidelijk uit de onderstaande tabel.

VoorbeeldkostenDCC.png

Economiestudent Sander Bouw onderzocht in 2015 voor zijn scriptie (pdf) de kosten van een pintransactie bij een geldautomaat in het centrum van Warschau. Links zien we de kosten via de 'traditionele' weg en rechts de kosten via de DCC-optie. Tot 60 zloty of €15,99 is het goedkoper om via de DCC-conversie te pinnen. Daarboven (64 zloty is slechts ter illustratie van het omslagpunt, het kleinste bankbiljet in Polen is 10 zloty) is het fors duurder. Bij een opname van 1000 zloty betaal je via de DCC-manier bijna €22 meer om hetzelfde geld uit de muur te trekken. Aangezien Nederlandse rekeninghouders bij een pinbeurt buiten de eurozone gemiddeld €135 uit de muur trokken, zijn zij vrijwel altijd nadelig af via de DCC-optie.

De DK-redactie nam deze zomer tweemaal 700 Roemeense lei (zo’n €153) op. Via DCC bedroegen de transactiekosten zo’n €17 (!), waarmee het €13 duurder was dan de traditionele oplossing. Het scherm vermeldde bij de DCC-optie dat er ‘no commission’ werd gerekend.

Psychologische trucjes
Op het oog lijkt de keuze tussen dynamic currency conversion en de traditionele manier interessant. Door slim tussen de methodes te kiezen zou je als vakantieganger geld kunnen besparen. Een probleem. Voor de consument is het vrijwel onmogelijk om een afgewogen keuze te maken, omdat zij op het moment van betalen/geld pinnen de kosten van de twee opties lastig kunnen vergelijken. Daardoor kiezen mensen vaker voor de vrijwel altijd duurdere DCC-optie dan je op basis van rationeel economisch gedrag mag verwachten. Geen toeval, denken Gerritsen, Rigtering en Bouw. "Consumenten worden met psychologische trucjes verleid om voor de DCC-optie te kiezen", zegt Gerritsen.

Geldautomaten geven bijvoorbeeld meer informatie over de DCC-dienst dan over de route via de eigen thuisbank. Bij de optie 'with conversion' (DCC) krijgen consumenten naast het bedrag dat wordt opgenomen informatie over de wisselkoers, het af te schrijven bedrag en geregeld ook de melding dat er geen commissie wordt gerekend. Wie kiest voor de optie 'without conversion' (kostenberekening door de thuisbank) ziet vaak alleen het bedrag dat wordt opgenomen.

Dit kan deels verklaard worden doordat bij deze optie gebruik wordt gemaakt van referentiewisselkoersen die eenmaal per dag worden vastgesteld. Op het moment van een geldopname is de wisselkoers niet bepaald. Een vermelding als '0% commission' lijkt te suggereren dat de DCC-optie goedkoper is. Bouw heeft meer trucjes voorbij zien komen die consumenten tot de duurdere DCC-optie moeten verleiden. "Bijvoorbeeld door de wisselkoers in groene cijfers te tonen en de andere optie in rode cijfers. Wie toch kiest voor de optie zonder conversie krijgt vaak een waarschuwing in het scherm waarbij gevraagd wordt of je zeker van je keuze bent. Dit gaat gepaard met de melding dat de omwisselkoers van je eigen bank onzeker is", zegt Bouw.

voorbeelddccscherm.png
Een Poolse pinautomaat waarbij klanten richting de DCC-optie worden gestuurd met de melding '0% commission'

Uit experimenteel onderzoek blijkt dat wanneer de DCC-optie 10% duurder is alsnog de helft van de mensen hiervoor kiest. 'De doorsnee consument bleek niet in staat om te bepalen wat voor hem/haar de goedkoopste optie was', schreven Gerritsen en Rigtering in 2014. Het onderzoek werd uitgevoerd middels een simulatie van een geldopname bij een pinautomaat. Hoeveel mensen bij betaalautomaten in winkels voor DCC kiezen, is onduidelijk. Bedrijven die DCC-diensten verstrekken aan ondernemers claimen dat 50% tot 60% van de consumenten voor hun 'service' kiest. Ook bij betaalautomaten worden betalers regelmatig behendig richting de DCC-optie geduwd. Betalers krijgen dan alleen een bedrag in hun thuisvaluta te zien. "Laatst was ik in een Tsjechische supermarkt en kreeg ik bij het pinnen direct een bedrag in euro's te zien. Hier kreeg ik de keuze tussen 'cancel' en 'ok'. Nu weet ik dat ik op 'cancel' moet drukken, maar ik kan mij goed voorstellen dat mensen dan denken dat hun betaling geannuleerd wordt als zij voor die optie kiezen", zegt Bouw.

Miljardenbusiness
Dankzij DCC betalen consumenten vaak meer voor diensten, producten of het geld dat zij pinnen. Maar waar gaan die extra euro's heen? Kies je bij een geldautomaat voor DCC dan wordt de opbrengst (=koersopslag) gedeeld tussen de bank waar je geld opneemt en de leverancier van DCC-diensten aan de bank. Betaal je in een winkel via DCC dan gaat er uiteraard een gedeelte naar de aanbieder van de DCC-dienst en een gedeelte naar de ondernemer. Grote spelers in de DCC-wereld zijn onder meer Global Blue, Paysquare, Fexco en Planet Payment. Maar de winkelier pikt ook een graantje mee. Voor iedere keer dat hij een klant laat afrekenen in zijn thuisvaluta ontvangt hij commissie. Winkeliers hebben er baat bij om jou meer te laten betalen voor een product.

Aanbieders van DCC helpen winkeliers graag om de verdiensten op te krikken, ondanks dat dit meestal niet in het belang van de consument is. Sterker nog, in trainingen (voorbeeld-pdf) wordt geadviseerd om DCC proactief aan klanten aan te bieden. Dit gebeurt met sturende vragen zoals in de afbeelding hieronder. Klanten die vragen hebben over het proces moeten volgens het trainingsdocument 'zo eerlijk mogelijk' worden beantwoord. Anders gezegd: volledige eerlijkheid en transparantie is niet in het belang van de DCC-partij en de aangesloten ondernemer. In het trainingsdocument en op websites van DCC-aanbieders worden de relevantste vragen niet gesteld. Wat zeg je als een klant vraagt welke optie duurder is? Waarom zou je een klant meer laten betalen voor dezelfde dienst? Wanneer klanten vragen stellen wordt aangeraden om te vertellen dat er 'een kleine marge' op de wisselkoers zit en te wijzen op de zekerheid die DCC biedt. DCC-aanbieders wijzen ondernemers daarentegen vooral op de 'aantrekkelijke commissies' die zij kunnen verdienen en de 'hitrate' van 50%. De DCC-industrie lijkt weinig op te hebben met het consumentenbelang.

voorbeelddcctraining.png
Voorbeeld uit een DCC-trainingsdocument voor ondernemers

Geen weldenkend mens kiest voor DCC
Betalingssysteemexpert Eric Grover noemt DCC zelfs het meest 'oneervolle' product in de betalingsindustrie. De Amerikaan is al jaren fanatiek gekant tegen de DCC-praktijken die hij 'niet transparant' en 'misleidend' noemt. "Niemand in de betalingsindustrie zou zijn moeder aanraden DCC te gebruiken", laat Grover weten over de mail. In zijn optiek maken DCC-partijen handig gebruik van informatie-asymmetrie. Klanten kunnen bij het pinnen of betalen geen afgewogen keuze maken omdat de kosten voor beide opties niet helder zijn. Zij hebben daardoor niet door dat via de DCC-optie een koersopslag van enkele procenten wordt gerekend. Grover stelt dat het technologisch mogelijk is om klanten tijdens het betaalproces een nauwkeurige schatting te geven van de kosten van beide opties, zodat een goede vergelijking mogelijk is. "Maar dit zou het einde van de DCC-industrie betekenen. Geen enkele weldenkende consument kiest ervoor om een opslag van 4% te betalen om een bonnetje in zijn eigen valuta te krijgen", zegt de Amerikaan.

Samengevat: DCC is een overbodige en intransparante dienst waarmee moedwillig geld uit de zakken van onwetende consumenten wordt geklopt. Toch is er weinig verzet tegen deze praktijk. Dat verbaast Grover niet. De benadeelde consument is doorgaans een buitenlander en vaak een eenmalige klant, terwijl lokale ondernemers baat hebben bij DCC. Hiermee is het voor de (landelijke) politiek geen interessant onderwerp. En omdat klanten vaak niet doorhebben dat ze meer betalen, klagen zij weinig.

Geen DCC bij Nederlandse banken
Nederlandse banken adviseren hun klanten om buiten de eurozone altijd in lokale valuta te pinnen. Deze waarschuwingen staan nogal verstopt op de websites onder kopjes als 'pinnen in het buitenland' en geven geen concrete informatie over hoe klanten DCC-praktijken kunnen herkennen. Wel herkennen de banken de kritiek dat pinnen in het buitenland vaak onduidelijk is voor Nederlandse consumenten. Daarnaast geven zowel ABN AMRO, ING als Rabobank aan dat zij geen DCC-diensten aan buitenlandse gastgebruikers aanbieden. Een toerist die bij een grote Nederlandse bank pint krijgt dus geen 'omrekenaanbod'. Bij navraag geeft ABN AMRO wel aan een minderheidsbelang in dcc-leverancier Emspay te hebben dat DCC-diensten aan ondernemers biedt. Op de website van Emspay wordt vermeld dat klanten sneller overgaan tot een verkoop en dat de ondernemer meeprofiteert van de valutaconversie.

Kassa voor DCC-aanbieders
Doordat de DCC-industrie onder de radar blijft kan zij ongehinderd geld blijven verdienen. Jaarlijks verwerken DCC-aanbieders voor honderden miljarden euro's aan betalingen. Maar wat kost dit de consument? Onlangs becijferde FairFx voor BBC, dat Nederland een notoir DCC-gevarengebied noemt, dat Britse toeristen jaarlijks zo'n £500 miljoen (€550 miljoen) extra kwijt zijn aan DCC-kosten. Voor Nederland zijn exacte cijfers niet bekend, maar aan de hand van gegevens van DNB en het Britse onderzoek kunnen we een grove schatting maken.


Uitlegfilm over DCC

Kosten voor de consument
In vergelijking met de Britten hebben Nederlanders het voordeel dat zij met de euro betalen. Binnen Europa is afgesproken dat er voor betalingen of geldopnames in het eurogebied geen extra kosten worden gerekend. Nederlanders kunnen dus alleen buiten het eurogebied geconfronteerd worden met DCC-diensten.

In 2016 werd er zo'n 18,3 miljoen keer met een Nederlandse bankpas gepind bij een buitenlandse geldautomaat, waarbij gemiddeld zo'n €135 per keer werd opgenomen. Daarnaast werden er 26,5 miljoen toonbankbetalingen gedaan met de pinpas waarbij de gemiddelde besteding op €33 lag. De creditcard werd buiten de eurozone 46,4 miljoen keer getrokken voor toonbankbetalingen, waarbij de gemiddelde besteding net onder de €90 ligt. Houders van een Nederlandse bankpas gebruikten deze in 2016 91,1 miljoen keer buiten de eurozone, waarbij in totaal voor bijna €7,5 miljard werd gepind.

Uit het onderzoek van FairFx blijkt dat over het algemeen bij 1 op de 5 transacties DCC wordt aangeboden, al loopt dit in sommige landen op tot meer dan de helft. Zoals gebleken uit onderzoek en geclaimd in promotiemateriaal van DCC-partijen stemt ongeveer de helft van de consumenten in met de DCC-optie. Gaan we ervan uit dat Nederlandse kaarthouders bij 1 op de 10 betalingen voor DCC kiest dan betalen zij jaarlijks zo'n €22,5 miljoen (opslag 3%) tot €75 miljoen (opslag 10%) aan DCC-kosten. Wordt DCC in de helft van de gevallen buiten de eurozone aangeboden dan kan de kostenpost oplopen tot een €187 miljoen (opslag 10%).

Betalingen via de traditionele weg zijn, zoals aangegeven, vrijwel altijd goedkoper. Voor de gemiddelde geldopname (€135) buiten het eurogebied betaal je bij een Nederlandse bank tussen de €2,25 en €5,00. Via DCC is dit €4,05 tot €13,50 (3% tot 10%). Voor een gemiddelde toonbankbetaling betaal je met een Nederlandse betaalkaart €0,15 tot €0,55. Met de DCC-methode varieert dit van €0,99 tot €3,30.

Mag dit allemaal?
Ondanks dat consumenten zelden baat hebben bij DCC-betalingen is er weinig regelgeving op dit gebied. Kaartuitgevers als Mastercard (ook eigenaar van het in Nederland veelgebruikte Maestro) en Visa stellen wel enkele regels op voor DCC-gebruik bij betaalautomaten. Klanten moeten een bonnetje met de gebruikte wisselkoers ontvangen, de klant moet middels een druk op de knop instemmen met de betaling, er mag geen onjuiste informatie worden verstrekt en klanten moeten altijd de keuze krijgen tussen hun eigen valuta en de vreemde valuta. Dat laatste gebeurt volgens Eric Grover niet altijd. "In theorie is de verkoper verplicht te vragen in welke valuta de klant wil betalen. In de praktijk gebeurt dit soms wel, soms niet. Rekeninghouders vechten echter zelden een transactie aan. De commissies [aan ondernemers - red.) hebben een nadelige uitwerking voor de consument", betoogt Grover.

europesevlage.jpg
De Europese Commissie buigt zich momenteel over de DCC-kwestie

Regels over grensoverschrijdend betalingsverkeer zijn Europees geregeld, maar hierin staat niets concreets over DCC. Wel is hierin bepaald dat de tarieven voor grensoverschrijdende en nationale betalingen in euro zijn gelijkgetrokken. Betalingen in andere EU-valuta's, zoals het Brits pond of de Poolse zloty, vallen hierbuiten. Voor transacties tussen verschillende EU-valuta zijn wel regels opgesteld in het zogeheten Payments Service Directive (PSD) dat binnenkort wordt opgevolgd door PSD2. In de optiek van Grover zullen de nieuwe PSD-regels DCC alleen maar verdere legitimatie geven, omdat de Europese Commissie alleen eist dat consumenten een vrije keuze hebben om DCC te gebruiken en dat de gebruikte wisselkoers bekend wordt gemaakt. Hiermee gaat het huidige EC-voorstel niet verder dan wat kaartuitgevers nu voorschrijven. Consumenten hebben (vaak) een vrije keus, maar dat is wat anders dan een geïnformeerde keus.

Europa studeert op DCC
Nu is het niet ondenkbaar dat Europa nog met aanvullende wetgeving komt. De Europese Commissie merkte onlangs op dat omrekeningskoersen voor valuta's over het algemeen niet transparant zijn voor consumenten en dat het voor consumenten lastig is om te weten welke valutaomrekeningsaanbieding het voordeligste is. Daarom onderzoekt zij momenteel de bestaande DCC-dienstverlening om te bepalen wat de 'meest geschikte manier is om de consumenten in staat te stellen het beste tarief te kiezen'. De uitkomsten van dit onderzoek laten echter nog op zich wachten tot de eerste helft van 2018.

Naast de volledige transparantie over beide betaalopties, zoals Grover bepleit, zijn er meer maatregelen denkbaar. Onderzoek Dirk Gerritsen denkt bijvoorbeeld aan een maximumopslag van 2%. "Hiermee blijft DCC overbodig en onnozel, maar is het in ieder geval transparanter en doorgaans goedkoper dan nu het geval is", zegt Gerritsen. Een andere optie is een verbod op sturende teksten zoals '0% commission' of '0% mark-up'.

Op de korte termijn zal echter niets veranderen aan de DCC-praktijken en moeten consumenten op hun hoede zijn. Hierbij luidt het simpele advies: Kies altijd voor een betaling in de valuta van het land waar je bent.

Reaguursels

Inloggen

@bastemeijer | 19-08-17 | 20:34
Ach ja. Bij mij staan voor hetzelfde verhaal natuurlijk de automatische minnetjes. Het betrof alleen niet hun eigen alfa mannetje. Waar het om ging is dat als je in die tijd met vals geld werd betrapt je danig het haasje was, zeker als zigeuner. De koers die ze gaven zat in de regel dichter tegen de aankoopkoers dan de verkoopkoers aan, maar tellen leken ze allemaal niet echt te kunnen. Zelfs als je ze op de vingers keek wisten ze het te presteren dat er een of twee briefjes te weinig waren. Dat was dus het moment dat je dankjewel moest zeggen en weglopen, want als je het ging tellen wilde hij het ook nog eens tellen en dan kreeg je vervolgens wel die twee extra briefjes maar waren er van je oorspronkelijke stapeltje tien verdwenen.

Dat was toen. Als je vandaag bij die zigeuner wisselt zitten er geheid briefjes van 25 euro tussen. Beter beperken tot een eifeltoren aandenken als je het echt niet kan laten en dan gepast betalen.

Pierre Tombal | 20-08-17 | 08:19 | + 0 -

Huib:
De ene NL bank is de andere ook niet bij non-eypo betalingen met de Maestro bankpas. Destijds reden voor mij om ING te dumpen en op Knab over te stappen. Scheelt 2.25 EYP + 0.5% per betaling/atm opname.

Poekieman | 19-08-17 | 00:43 | + 4 -

HAHAHA, heb hetzelfde gedaan. Knab is goedkoper dan ING of RABO.
Ik heb het over Roemeense LEU. Hoe het verder zit weekffnie.
Soms, bij hele grote bedragen kan de ander "winnen" omdat Knab altijd .5% rekent, ongeacht het bedrag.
Knab heeft binnen paar minuten de "uitslag" op je app. Bij de anderen kan dat soms een dag duren.

bastemeijer | 19-08-17 | 20:42 | + 1 -

ja, die zigeuners, vroeger in Boekarest. Dat waren de enigen die je blindelings kon vertrouwen bij het wisselen.

Begrep dat de baas, als ze rommelden, er een vingertje vanaf haalde.

En nu wordt je dus beroofd door de banken. Maar tja, die hebben stropdassen.

bastemeijer | 19-08-17 | 20:34 | + 2 -

Joost-Visser | 19-08-17 | 17:07

Ik trek euro's uit de geld machine van de bank...kosten 20 kr

duitse herder | 19-08-17 | 18:36 | + -3 -

@duitse herder

En hoeveel goedkoper dan Denemarken?

Joost-Visser | 19-08-17 | 17:07 | + 1 -

Uitermate nuttig artikel! Dit was nieuw voor me. En dat gebeurt niet zo heel vak.

Vogelbeest | 19-08-17 | 15:17 | + 2 -

@sinar2 | 19-08-17 | 11:48 | + 0 -
Een echt wisselkantoor is ook gewoon begonnen als Roemeen op de hoek. Ik snap niet dat wisselkantoren nog bestaan. Banken nemen doorgaans zo weinig marge en een gunstige koers bij het pinnen van cash, dat een wisselkantoor alleen maar kan bestaan door slechtere koersen te bieden of door rechtstreekse oplichting.

fail | 19-08-17 | 15:04 | + 1 -

@Butchijo | 19-08-17 | 11:46 |
PayPal rekent 3..4% bij omwisselen Eypo/USD.

Er is een reden dat Jesus de geldwisselaars de tempel uit schopte, natuurlijk. En dat was waarschijnlijk niet omdat ze gods werk deden.

Poekieman | 19-08-17 | 15:03 | + 11 -

@sinar2 | 19-08-17 | 11:48
Die Roemeen op de hoek zou ik nu niet meer doen, nee. In de tijd van Ceaușescu kon je er nog best een goede deal mee maken, als je tenminste niet de fout beging om het geld na te tellen.

Pierre Tombal | 19-08-17 | 12:44 | + -1 -

sinar2 | 19-08-17 | 11:48 | + 0 -

Je zou uberhaupt helemaal nooit in zo'n wisselkantoor moeten komen. Die wisselkoersen plus commissies zijn nog veel erger dan de praktijk die dit artikel beschrijft.
Bizar dat je dit niet weet. In volgorde van voordeel is cash groot bedrag, pinnen met visa in plaatselijke valuta, pinnen in de kaarts valuta, cash betalen met geld van wisselkantoor.

Spaanse Peetvader | 19-08-17 | 12:10 | + 0 -

Bytemaster | 19-08-17 | 12:02

De NL Grenswisselkantoren.

duitse herder | 19-08-17 | 12:08 | + 1 -

@sinar2 | 19-08-17 | 11:48
.
Het is niet alleen de Roemeen op de hoek die je in de nek probeert de slaan. In veel landen zijn er genoeg bedienden in een officieel wisselkantoor die je een oor proberen aan te naaien.

Bytemaster | 19-08-17 | 12:02 | + 4 -

Misschien wordt het eens tijd voor een financiële grondwet. Een wet waarop altijd terug gevallen kan worden zodat men niet nieuwe activiteiten kan verzinnen die de daglicht niet kunnen verdragen, omdat hier nog geen specifieke wet voor bestaat.
Nu is het een beetje als criminelen die steeds de wet proberen voor te blijven. Oh wacht, eigenlijk precies zo..
Raar eigenlijk dat we witte bord criminaliteit als "slim zaken doen" zijn gaan zien en als de normaalste zaak van de wereld.

kruz | 19-08-17 | 11:59 | + 8 -

@Bytemaster | 19-08-17 | 11:44
Je moet ook niet bij de roemeen op de hoek van de straat wisselen maar bij een echt wisselkantoor. Waar je ook nog eens uitgebreid het geld kan controleren.

sinar2 | 19-08-17 | 11:48 | + 3 -

Hoe zit het met sites waar je kunt kiezen voor prijsweergave in lokaal of eigen land? Zit hier een DCC omrekenkoers (=ongunstiger) tussen.
En hoe zit het met de omrekenkoers die Paypall hanteert?

Butchijo | 19-08-17 | 11:46 | + 2 -

@mailvergeten | 18-08-17 | 23:31
.
Alleen is de kans dat je bij het wisselen van Euro's in cash van de vreemde valuta wordt opgelicht nog eens vele malen groter dan deze oplichting via DCC.

Bytemaster | 19-08-17 | 11:44 | + 2 -

Als zeer ervaren 'toerist' was ik hiervan al op de hoogte, maar dank DK voor het (opnieuw) onder de aandacht brengen van dit soort rattenstreken.
Bij bezoek aan euro-vrije landen gewoon direct op het vliegveld een fiks bedrag aan lokale valuta uit de automaat trekken. Ja natuurlijk, er bestaat het risico op diefstal/beroving, maar dat is toch echt ook sterk afhankelijk van je eigen gedrag/oplettendheid. Gewoon niet opzichtig met camera's, aaipads en dure horloges len tassen open pronken helpt daarbij al stevig. Dat ik dan wellicht overkom als arme sloeber, so be it.

Altijd, ALTIJD, waar maar mogelijk, cash betalen!

EefjeWentelteefje | 19-08-17 | 11:39 | + 8 -

De tabel hierboven gaat mank bij de PLN 64. Het verschil tussen PLN 60 en PLN 64 opnemen is 8 €.
64 / 4,21 is afgerond 15,52 + 2,25 = 17,77

Febofiel | 19-08-17 | 10:26 | + 5 -

@Coffee Party | 19-08-17 | 09:01
Op de boot vanaf Duinkerken (DFDS) stond zelfs nog een vending machine die was ingesteld op € 1,42 voor een pond. Waarschijnlijk wat lastiger te veranderen omdat het ding muntjes moet tellen, maar je bent natuurlijk wel heel erg onnozel als je daar intrapt. Op de rest van de boot gold een wat schappelijkere omrekening die ook wel iets boven de girale omrekening zat, maar dat is vooraf wisselen bij een GWK ook en voor een kop koffie kan je dat nog wel lijden.

Op zich nog best netjes van de Denen overigens. Ik heb het wel eens rotter meegemaakt. Op de boot van Hamburg naar Kopenhagen (Stena Line) moest alles in Deense Kronen worden betaald, maar we hadden natuurlijk alleen guldens en Duitse marken bij ons. Hadden ze een wisselkantoortje waar eerst alles in Zweedse Kronen werd omgerekend en vervolgens naar Deense Kronen waardoor je twee keer commissie betaalde.

Pierre Tombal | 19-08-17 | 10:02 | + 3 -

Nonkel Frituur | 18-08-17 | 22:55

Dus zo doet uw bank met de mevrouw erop?

duitse herder | 19-08-17 | 09:45 | + -8 -

Kijk, dit is nog eens informatie waar ik wat aan heb. Graag meer hiervan.

sinar2 | 19-08-17 | 09:06 | + 18 -

Ik was me hier niet van bewust. Ik betaal lokaal altijd cash of per bankoverschrijving. Te smerig voor woorden.

Yeohan | 19-08-17 | 09:05 | + 4 -

Gisteren in UK £100 opgenomen. Scherm optie €123,xx, andere optie blijkt uiteindelijk €113.43.

En mijn bank blijft het maar raar vinden dat ik mijn geldzaken niet meer via hen regel.

Meest trieste gevolg van dit soort gehufter: ik wordt steeds voorzichtiger in het uitgeven van je geld, ook bij kleine bedrijven die nog wel eerlijk werken.

Coffee Party | 19-08-17 | 09:01 | + 6 -

De mensen die dit verzinnen. In de volksmond werden die vroeger gewiekst genoemd. `Daarna de niet op zijn mond gevallen markt koopman. Modern, de zelfbenoemde hoog begaafd mens. Je vind hem bij bank, auto, en makelaar. Druk bezig met het ouderwetse u een loer aan te draaien. Geld verdienen normaal doet de minder begaafde.

biltong | 19-08-17 | 08:45 | + 2 -

Waarvan 1 contante betaling in euro's

duitse herder | 19-08-17 | 07:00 | + -6 -

Mijn tandarts in Duitsland heeft 3 betalingssystemen. Waarvan 1 contante betaling. En deze is de goedkoopste. Slimme jongen dus.

Het gehele betaling- en vergoedingscircuit in acht genomen, betaal ik daadwerkelijk iets van 30-40% tandartskosten in vergelijking tot Nederland.

duitse herder | 19-08-17 | 06:57 | + 0 -

Natuurlijk moet je in het buitenland nooit in je eigen valuta afrekenen. Was toch al lang bekend? Alleen al het feit dat je het ongevraagd krijgt aangeboden is al voldoende om te weten dat je er slechter van wordt. En dan die mededeling 'no commission', ik mag toch hopen dat iedereen daar inmiddels doorheen prikt.

Frits de Vriez | 19-08-17 | 03:42 | + 9 -

Goed artikel, ik was hier niet mee bekend. Top!
Verder moet dit gewoon verboden worden.

-=PyP=- | 19-08-17 | 01:16 | + 31 -

De ene NL bank is de andere ook niet bij non-eypo betalingen met de Maestro bankpas. Destijds reden voor mij om ING te dumpen en op Knab over te stappen. Scheelt 2.25 EYP + 0.5% per betaling/atm opname.

Poekieman | 19-08-17 | 00:43 | + 4 -

Van de zomer ondermeer in Warschau op vakantie geweest.
Wisselkoers geldwisselkantoor (in alle grote shoppingcenters te vinden) 1 euro = 4.21 zlotý
Omdat ze daar veel met 1/2/5/10/20/50 poolse muntcenten nog werken die al gauw je hele portomonnee opvullen heb ik ook veel contactloos betaald daar kreeg ik regelmatig de vraag of ik de transactie in zlotý's wou doen of in euro's je zag op de pinautomaat geen wisselkoers maar omdat het vaak voor een ontbijtje/koffie/lunch/funshopping was boeide me dat de eerste week niet zo.
Als abnamro rekeninghouder zag ik wel op mijn bankapp afschriften dat de girale wisselkoers tussen de 4,14 en 4.19 lag voor 1 euro + 0.15 eurocent per transactie.
Dus beter contant eurogeld meenemen en plaatselijk wisselen.
Ben benieuwd wat de EU zegt over DCC omdat de EU graag ziet dat contant geld afgeschaft wordt nog voor 2019 in de EU.
Wel zag ik dat veel polen steeds voor boodschappen/levensmiddelen betaalden met een visa of andere creditcard .

steekmug | 19-08-17 | 00:35 | + 5 -

Gewoon cash, geen gezeik, banken zijn toch alleen maar irritant en alleen handig voor het salaris, de huur en de rekeningen. Spullen kopen kun je het beste gewoon cash doen.

mailvergeten | 18-08-17 | 23:31 | + 22 -

Dat zijn dus van die pinautomaten die in de (toeristen)horeca staan. Leuk dat DCC gebeuren en die paar winkeliers die daar een slaatje uit slaan. Anderen hebben om andere redenen zo'n kast in de zaak (of zaken) staan. Pinautomaat gekoppeld aan een buitenlandse bankrekeningen, en dan volstouwen met je zwarte centen. Paar kilo coke kwijt, en de cash opbrengst netjes op je offshore rekening door middel van talloze pinbetalingen van toeristen die dat geld weer uit dat kastje trekken. Sweet.

Klapband1408 | 18-08-17 | 23:12 | + 5 -

DCC is irritant maar simpel te vermijden door altijd lokale valuta te kiezen. Ik kom ook wel eens een pinautomaat tegen die het doet voorkomen dat de transaktie wordt afgebroken als je de conversie weigert. Dat is aardig dubieus. En het vervelendst is als ik betaal in een hotel, mijn creditcard overhandig en de persoon die mij helpt al voor mij de keuze maakt op het pinapparaat. Dat komt ook voor en is genoeg reden om mijn beteugelde ochtendhumeur te laten ontrazen. Zeer irritant. Maar goed, banken, financials, allemaal tuig.

troje1 | 18-08-17 | 23:02 | + 19 -

Via mijn bank betaal ik 0% commissie en krijg ik de beste dagkoers in gelijk welke vreemde munt. Is een privé-bank die 300 EUR per jaar aan werkingskosten rekent, maar die haal ik er op mijn dooie gemak uit.
Wie geen behoefte heeft aan zo'n bank kan gewoon via Visa geld afhalen, die hebben ook een goede wisselkoers en nog een klein vast bedrag erbovenop.
Gewoon een kwestie van bij aankomst op de luchthaven een hoop cash ineens uit de muur te halen, dus niet 10 keer naar de automaat lopen om telkens een onnozel bedrag te wisselen. Ook in de winkels betaal je dan gewoon cash. Hebben ze graag want zwart geld.

Nonkel Frituur | 18-08-17 | 22:55 | + 17 -

REAGEER OOK