PostNL: 'Consumentenwaakhond maakt ons kapot'

Jammerrr
Jammerrr
Kwartaalcijfers van PostNL! Die cijfers blijken zoals analisten al voorspeld hadden, wat tegen te vallen. De omzet steeg weliswaar naar €836 miljoen (Q2 2016: €824 miljoen) en de nettowinst ook (€29 miljoen), maar het onderliggend cash bedrijfsresultaat daalde naar €46 miljoen (Q2 2016: €47 miljoen). Op zich niet heel verontrustend misschien, maar het postbedrijf loopt ook meteen vooruit op het het onderliggend cash bedrijfsresultaat voor het hele jaar. Er was eerder een prognose uitgesproken van €220 miljoen tot €260 miljoen, maar die gaat naar verwachting nu uitkomen aan de 'onderkant van de verwachte bandbreedte'. Een hoofdschuldige is ook meteen aangewezen: de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Die verplicht PostNL om andere postvervoerders toe te laten tot het netwerk. Bovendien moet de monopolist vanaf 1 november ook transparant zijn over de gehanteerde tarieven. Doordat 'concurrenten' als Sandd toegang hebben tot het netwerk van PostNL moet PostNL post bezorgen voor Sandd in gebieden waar Sandd dat niet zelf kan doen. Die maatregel is per 1 augustus ingegaan en PostNL zegt daar veel last van te gaan ondervinden: 'Besluit Aanmerkelijke Marktmacht (AMM): verwachte financiële impact tussen €30 miljoen en €50 miljoen, meer aan bovenkant bandbreedte, volledig zichtbaar in 2019; afhankelijk van definitieve implementatie van AMM besluit', klinkt het.

In het AD krijgt CEO Herna Verhagen alle ruimte om van zich af te bijten over het besluit van de ACM. Dat past niet in de realiteit van een krimpende postmarkt. 'De ACM voert de huidige regels uit, maar probeert zo wel koste wat kost de concurrentie te bevorderen in een markt waar jaarlijks een tiende minder post wordt verstuurd. Zo wordt gestimuleerd dat er steeds meer postbodes op straat komen, terwijl hun tassen steeds leger raken. Dat is niet houdbaar en vragen om problemen', aldus Verhagen. Daarom moeten de regels versoepeld worden en moet er juist met de andere spelers op de markt worden samengewerkt.

Nederland vs België
'Sta het ons toe samen te werken met onze concurrenten om een goed bezorgnetwerk in de lucht te houden. Op termijn is er geen ruimte voor meerdere postbedrijven.' Daarbij denkt de postbaas dat soepelere regels PostNL ook beter zullen beschermen tegen ongewenste overnamekandidaten zoals bpost vorig jaar. Er wordt zoals u weet vaak met jaloezie gepraat over deze Belgische postbezorger. Bpost heeft geen concurrentie in eigen land, hanteert hogere bezorgtarieven en krijgt ook nog subsidie voor het bezorgen van kranten. 'Het is de reden dat Bpost de helft kleiner is dan wij, maar twee keer winstgevender', treurt de topvrouw. Desondanks probeert PostNL de aandeelhouder tevreden te houden op de enige manier die het kent: het uitkeren van dividend! Voor dit jaar staat het interim-dividend op €0,06 per aandeel. Men zegt zelfs te streven naar progressief (stijgend) dividend. Ondertussen reageert het aandeel op de cijfers en vooruitzichten in de MidKap zoals verwacht (-6,2%).

Reaguursels

Inloggen

Hebben die tegenwoordige 'postbestellers' annex nep-ZZP'ers al eindelijk eens een fatsoenlijk arbeidscontract aangeboden gekregen?
Nee toch?

Zak er maar in, Post.nl.

EefjeWentelteefje | 08-08-17 | 01:30 | + 0 -

PostNL, dat is die mongolen tent die als eerste (imbeciel) riep dat ze pakketjes op zondag gingen bezorgen. Zonder meerprijs.
-
Wat voor ongelooflijke commerciële minkukel moet je zijn om voor een overurendag geen cent meer voor je dienst te vragen?
Of wordt alles tegenwoordig in openstaande garageboxen opgeslagen?

Raider Twix | 07-08-17 | 19:56 | + -2 -

@tiku99 en @oh no, dat schijnt sinds kort wel mogelijk te zijn, in ieder geval wel waar ik woon. Zodra je Track & Trace krijgt kun je aangeven dat je je pakket op postkantoor wilt hebben of 's avonds. Zal nog niet overal mogelijk zijn, maar las wel dat ze de ambitie hebben om dat door heel Nederland te doen.

telefoonbakker | 07-08-17 | 15:17 | + 4 -

@tiku99 inderdaad, gewoon dat je gelijk in de app of op de website kan aangeven dat je het bij een afhaalpunt wilt ophalen en dat de bezorger dan gewoon het tarief voor een aan huis aflevering ervoor krijgt. Scheelt me een hoop overlast voor de (met name oudere) buren die geen nee durven te zeggen tegen de bezorger en dan tegen mij hun frustratie uiten dat ze geen postkantoor zijn, en ik weet dan tenminste wanneer ik het kan ophalen op welke plek!

oh no | 07-08-17 | 14:42 | + 5 -

Die troela heeft een leuk verhaal, maar dr klopt geen jota van en is alleen maar huillie huilie en niet mijn schuld.

PietGrumpy | 07-08-17 | 13:51 | + -1 -

Als straks de belastingdienst ook nog eens stopt met de post is het denk ik wel redelijk klaar..
Verder met die pakketten valt er ook nog zat winst te halen. Nu komt een bezorger redelijk vaak voor dichte deuren te staan overdag, je kan niet van te voren aangeven dat je pas na 5 uur thuis bent etc, of dat je het gelijk af wil halen bij een afhaal punt.
Scheelt veel benzine, kilometers en gefrustreerde bezorgers.
Maar nee, afwentelen..

Ik moet trouwens nog de eerste slimme bezorger zien die een briefje in de bus doet dat hij het savonds voor 2 euro ook nog wel langs wil brengen. Ik zou dat best doen. Of desnoods zijn telefoonnummer zodat je het bij hem kan afhalen..

tiku99 | 07-08-17 | 13:19 | + 7 -

Rouwpost, trouwpost, aangetekende post, juridische stukken, aangetekende dingen, brievenbuspakjes, en zo verder. PostNL is het allemaal kwijtgeraakt onderweg van mij of onderweg naar mij in de afgelopen jaren. Beleggers moeten beseffen dat PostNL best eens een concessie op hun monopoliepositie kwijt kunnen raken. Ik wil graag concurrentie, vervanging en de complete bestuurstafel bij het UWV aan het infuus.

Feynman | 07-08-17 | 12:39 | + 10 -

Ben best bereid genoeg te betalen voor de post. Maar dan wel graag op tijd bezorgd en graag op het juiste adres.
Hoe vaak ik al niet post van anderen in de bus heb gekregen is niet meer te tellen. En naar het aantal nooit bezorgde post kan ik slechts gissen aan de hand van opmerking van de afzenders dat ze niets meer van me gehoord hebben.

sinar2 | 07-08-17 | 11:49 | + 5 -

Kwartaalcijfers van PostNL zijn vergelijkbaar met die van de NS. Altijd teleurstellend en de schuld ligt altijd elders. Blaadjes, het internet, concurrentie, etc.

H. Caulfield | 07-08-17 | 11:36 | + 10 -

Waar haalt mevrouw vandaan dat de bezorgtarieven van Bpost hoger zouden zijn dan van PostNL? Vanaf drie velletjes A4 zijn de tarieven in België zelfs al de helft van die in Nederland. Of praat ze hier misschien over wat PostNL aan BPost moet afdragen om brieven vanuit Nederland naar België te laten bezorgen? Dat vind ik als consument die verplicht van deze aanbieder gebruik moet maken nou dus echt niet boeiend.

Pierre Tombal | 07-08-17 | 09:58 | + 12 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken