Wordt de Model 3 Tesla's Iphone-moment?

Een hype creëren is niet voldoende
Een hype creëren is niet voldoende
En daar is ie dan! Model 3, Tesla's eerste 'mass-market car', is hedenochtend gepresenteerd (zie filmpje hierzo). Groot nieuws op vrijwel alle techblogs en mainstream media. De advertentieloze marketingstrategie van Tesla werpt wederom rijpe vruchten af. Eergisteren lekte er - heel toevallig - informatie over de fenomenale actieradius van Tesla's nieuwste kindje. Onze vrienden van Autobahn pikten het nieuws snel op. En gisteren maakte CEO Elon Musk nog de winnende filmpjes (die tijdens de presentatie vanmorgen werden vertoond) per Twitter bekend van de 'Loveday'-advertentiewedstrijd waarbij Tesla-fans hun eigen 'home made commercial' konden indienen. Het idee om fanfilmpjes te gebruiken, werd hem in maart door een jonge fan ('Bria Loveday') in de schoot geworpen. Het winnende filmpje werd gemaakt door - wederom heel toevallig - de invloedrijke (4,7 miljoen subscribers op YouTube) tech-vlogger Marques Brownlee alias MKBHD. De fans doen het werk. Recode gaat mee met de hype en speculeert met betrekking tot de Model 3 al over een 'Iphone moment'. WIRED is na een testrit in de nieuwe Tesla in ieder geval redelijk enthousiast. De Model 3 staat voor een 'affordable' $35.000 (kale versie) te koop en inmiddels hebben volgens WIRED meer dan een half miljoen mensen tegen een borg van $1000 een bestelling geplaatst. Klinkt goed, maarrr.... hoe zit het met de productiecapaciteit van de Tesla-fabrieken? Toch een beetje Tesla's achilleshiel. Na een verliesgevend 2016, behaalde Tesla in het eerste kwartaal dit jaar weliswaar haar productiedoelen, maar dat was een unicum. Er is reden tot zorg aangezien Musk zelf er vanmorgen geen doekjes om wond 'Frankly, we’re going to be in production hell. For at least 6 months, maybe longer.' Of de Model 3 een Iphone-moment of een soort Google Glass-flop (de eerste versie) wordt, zal dus de komende maanden moeten blijken.

Reaguursels

Inloggen

@ Nonkel Frituur | 29-07-17 | 13:16
Mogelijk heb ik iets niet meegekregen maar uitslaande branden tijdens het laden?
Waar, wanneer en hoe vaak is dat dan al gebeurd?
Ik kan me wel die model S bij Baarn herinneren waarvan de eigenaar met (veel) te hoge snelheid een boom omhelsde, daarmee zijn auto tot snot reed en ja, die leverde een lastig te blussen brand op. Gevalletje deformatie van het accupakket.
Verder deel ik uw mening overigens wel mbt de aanstormende Chinezen waar adjudant zo kien op is.
Zoals met alles blijven ook op EV gebied de ontwikkelingen doorgaan.
De eerste model S had en 60KwH pakket en achterwielaandrijving, nu kun je de P100D aanschaffen die met enig beleid ruim 500KM ver komt ( inderdaad, dan moet je niet te vaak in ludricous mode de klinkers uit de straat wrikken:-))
Ik lees goede verhalen op het gebied van super capacitors. Kunnen bakken met energie opslaan in een fractie van de tijd die nodig is voor het laden van Lithium Ion batterijpakketten die momenteel gebruikelijk zijn.
Grote uitdagingen die nog moeten worden overwonnen zijn de benodigde infrastructuur ( ter voorkoming van een power-outage van een hele wijk of erger op het moment dat je je auto wilt opladen en het feit dat je laadkabels de dikte moeten hebben van scheepstrossen om wegsmelten te voorkomen.
Oh, en er is nog iets met het gedoseerd vrijgeven van de opgeslagen energie.
Wat in theorie wel kan is het in een fractie van een seconde ontladen van een super capacitor. Dat zal de brandveiligheid bij brokken drastisch verbeteren.
Zover zijn we natuurlijk nog niet maar de tijd zal het leren

loze stijl | 30-07-17 | 07:43 | + 1 -

Vandaar dat ik er gisteren in Bayern zo bizar veel tegen kwam. Maar een 8 of 12 cylinder Ferrari op 12 cylinder mercedes lijkt mij ook geen straf.

hans123 | 30-07-17 | 06:52 | + -2 -

Autorijden is alleen een 6 cylinder Porsche... de rest is bijzaak.

duitse herder | 29-07-17 | 20:58 | + -17 -

350km zal wel weer neerkomen op 230, waar je na 180 nerveus van wordt dus daar sta je weer dik een uur te laden en wachten om verder te kunnen rijden. En dat voor dik over de 40k euro als die straks hier staat met 21% btw erop.

GerMonster | 29-07-17 | 16:48 | + 1 -

De actieradius is indrukwekkend, inderdaad. Maar de batterijtechnologie is nog steeds niet veilig. Ik voorzie toch meerdere jaren waarin uitslaande branden tijdens het opladen of na een ongeluk de voorpagina's halen. Hoe meer van die Tesla's ze verkopen, hoe groter die kans.
Vooral als de Chinezen met goedkope kopieën gaan komen (lees: onzuivere lithiumbatterijen) krijgen we dagelijks wel ergens een brand, met verbodsbepalingen, onbetaalbare verzekeringspremies e.d. tot gevolg.
Ik bewonder Tesla voor het feit dat ze pionierswerk verrichten. De tijd zal leren of die gok op de lange termijn tot winst leidt. Het is erop of eronder.

Nonkel Frituur | 29-07-17 | 13:16 | + 16 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken