Ruzie binnen top Air France-KLM bereikt kookpunt

Lek na lek
Lek na lek
Gaat niet zo goed bij Air France-KLM. Ja we weten het, dat gaat het eigenlijk nooit. Het laatste dat we u vertelden is dat er bij KLM gemord over de nieuwe dochter Joon, die voor groei moet zorgen bij het zieltogende Air France. In de Telegraaf zei voorzitter van de ondernemingsraad Jan-Willem van Dijk dat de maatschappij zich 'een financieel moeras' in trok door de groeiplannen met Joon. 'Het verbijsterende is dat als dat niet lukt, de Franse piloten extra geld krijgen ter compensatie', aldus Van Dijk. 'Topman Janaillac wilde Joon, linksom of rechtsom. Hij is echter zoals iedereen een voorbijganger in het bedrijf. Hij regeert straks over zijn graf heen, terwijl iemand anders de ontstane situatie moet oplossen.' Harde woorden dus, die Janaillac het verkeerde keelgat in zijn geschoten. Hierop heeft Jérôme Nanty, de hoogste HR-baas en de rechterhand van Janaillac bij Air France-KLM, een giftige brief gestuurd naar de OR in het algemeen en Van Dijk in het bijzonder. Die brief kwam op een bureau op de redactie van het FD terecht. De krant meldt dat Nanty Van Dijk kwalijk neemt publieke uitlatingen te hebben gedaan die 'onnauwkeurig' zijn geweest. Zoals al vaker door Janaillac is gedaan, zegt Nanty opnieuw dat de groei van KLM op geen enkele manier wordt beknot. Daarbij is er geen sprake van kunstmatige groei die geen winst oplevert en gaan er geen routes of vliegtuigen naar Air France. 'Ik deel de over-simplistische mening niet dat KLM-medewerkers aanzienlijke inspanningen hebben verricht, terwijl medewerkers van Air France systematisch elke inspanning hebben geweigerd.' Daarbij wijst Nanty erop dat Joon de verre routes weer winstgevend zal maken en dat er ook heus bezuinigd is binnen het Air France-personeel. Tegen 2020 zal er €40 miljoen per jaar bij de piloten afgaan en €18 miljoen bij het cabinepersoneel. 'Ik betreur het dat u ervoor heeft gekozen om publiekelijk alleen over de negatieve conclusies van het rapport te spreken en de positieve aspecten met opzet heeft verhuld', aldus Nanty aan Van Dijk. Van Dijk verklaart tegen het FD niet in te willen gaan op de uitlatingen van Nanty maar deze intern te willen bespreken. Dat is voor een bedrijf dat de laatste tijd zo lek blijkt als een mandje, alvast een uniek besluit.


Reaguursels

Inloggen

Oberon14 | 27-07-17 | 21:47

Britisch Airways was helemaal geen keuze want andere alliantie en daarnaast is BA veel en veel groter. BA kon KLM overnemen en vervolgens die maatschappij laten verdwijnen.

js58 | 28-07-17 | 08:19 | + 0 -

Wow, er wordt meteen van alles aan de Fransen toegedicht. Laat dat opgeheven vingertje even zakken, daar wint niemand wat mee.

Alleen Janloel zegt iets zinnigs: het is altijd zeer lastig om te fuseren. Al helemaal met bedrijven van dit formaat. Met veel nationale prestige. En dan ook nog eens in een ander land met een andere cultuur. Compleet onhaalbaar. Dat wisten we toen ook wel, maar KLM wist ook dat het zelfstandig kopje onder zou gaan in de concurrentiestrijd. Het was de minst kwade keuze om met een grote speler als Air France te fuseren, wat de derde keuze was (British Airways en Alitalia gingen voor, maar werden afgeketst). Of minst kwade keuze, het was eerder een gedwongen huwelijk.

Oberon14 | 27-07-17 | 21:47 | + -1 -

In Frankrijk, ik heb er zelf enige jaren gewerkt, functioneert alleen de staat vrij goed. Daar is niet zo veel mis mee. In Frankrijk heb je status als fonctionnaire (ambtenaar). Daar verdwijnen ook de beste mensen naar toe. Fransen zijn erg consumptief ingesteld maar niet zo productief. Beroepseer/trots is daar relatief afwezig, een groot verschil met Duitsers. Vrije tijd is een heel groot goed in Frankrijk dus gaat het terras om 19:30 uur dicht, willen ze op hun zestigste met pensioen en kun je in Parijs op zondag niet shoppen. En of de staat dat maar even wil regelen. Deze mentaliteit zit ook diep in Air France. Er is een tijd geweest dat van alle schulden van alle luchtvaartmaatschappijen bij elkaar opgeteld alléén Air France al verantwoordelijk was voor ca. 50%. Bepaald geen droompartner voor de KLM. Dat klapt op enig moment. C'est sûr.

SansUnique | 27-07-17 | 21:33 | + 2 -

@Karel de 1e | 27-07-17 | 10:09

Fransen verschillen van Duitsers vooral doordat hun chauvinistisch arogantie zich etaleert in de waardeloze bedrijfsvoering ipv goede producten.

litebyte | 27-07-17 | 13:33 | + 8 -

Janloel7282 | 27-07-17 | 10:37

Waar. Daar komt nog bij dat de bedrijven qua eigenaar niet gelijk zijn. Wat denk ik het probleem is dat KLM en AF een moetje is. er zijn weinig sterke grote partner is n het Skyteam én in Europa te vinden en wisselen van alliantie is geen oplossing. Daarnaast is de kans dat een fusie mislukt groter is dan de kans dat het wel lukt.

www.airportcheck.nl/handigevliegveldin...

js58 | 27-07-17 | 11:16 | + 0 -

Wat aan de hele formule niet werkt is een clash tussen 2 totaal tegengestelde culturen.

Nonkel Frituur | 27-07-17 | 10:22 | 

Samenwerking na een fusie is sowieso enorm lastig. In dit geval met deze twee culturen bijna onmogelijk. Maar dat wist iedereen, ik heb het heel veel mensen zien schrijven. Dus vraag ik me af of er betere oplossingen te verzinnen waren.

Janloel7282 | 27-07-17 | 10:37 | + 1 -

Karel de 1e | 27-07-17 | 10:09
Degenen die alles beter menen te weten en het opgestoken vingertje omhoog houden, dat zijn toch echt wel onze sympathieke noorderburen en niet de Fransen.
Daartegenover staat dat Fransen schijt hebben aan regeltjes. Je kan daar geen concrete afspraken mee maken. Na de derde beaujolais (zo ergens rond het middaguur) zijn ze al vergeten wat ze 's ochtends besproken hadden.
Wat aan de hele formule niet werkt is een clash tussen 2 totaal tegengestelde culturen. Ook in de zakenwereld werkt de "multicultuur" niet, net als in het gewone leven.

Nonkel Frituur | 27-07-17 | 10:22 | + 17 -

De Fransen laten zich niet graag de wet voorschrijven en menen alles het beste te weten. Manipuleren cq parasiteren graag zodat ze er zelf beter van worden. Zie Europa etc. Ik meen te herinneren dat het woord "Kut-Fransen" er eerder was dan " Kut-Mar*****en" en dat is niet voor niks!
Karel de 1e | 27-07-17 | 10:09

Ze laten zich niet de les lezen door hun kleinere partner die het met reorganiseren en besluiten nemen die het personeel veel pijn hebben gedaan, maar daardoor KLM weer winstgevend maken. Aoir France is een lui staatsbedrijf. Het feit dat ze pas in 2020 de salarissen aanpassen zegt genoeg.

js58 | 27-07-17 | 10:14 | + 13 -

De Fransen laten zich niet graag de wet voorschrijven en menen alles het beste te weten. Manipuleren cq parasiteren graag zodat ze er zelf beter van worden. Zie Europa etc. Ik meen te herinneren dat het woord "Kut-Fransen" er eerder was dan " Kut-Mar*****en" en dat is niet voor niks!

Karel de 1e | 27-07-17 | 10:09 | + 13 -

Air France heeft al Hop! (met uitroepteken), en nu dus nog Joon erbij, iets waarvan de Fransen zelfs de naam niet kunnen uitspreken. Maar van Joon beweren ze dus dat het géén lagekostenmaatschappij wordt. Wat moeten we ons dan voorstellen? Een soort Air France met wifi aan boord zodat de narcistische Facebookverslaafden niet flauwvallen omdat ze geen foto van zichzelf kunnen versturen? Gratis goji-bessen en cafe latte voor de hipsters met baard, bril en muts?
Het enige concrete verschil zit blijkbaar in de afstand. Hop! doet enkel regionale vluchten en Joon zou dus ook lange afstanden vliegen. In dat geval doen ze dus vooral het eigen Air France/KLM concurrentie aan, en die hebben het al zo moeilijk.
Als Joon succesvol zou blijken te zijn, dan is Air France gedoemd te verdwijnen. En dan hebben de marketing-jongens & meisjes een wereldberoemd merk met 83 jaar geschiedenis naar de kleauten geholpen. In het andere geval hebben ze zodanig veel geld verbrast dat Air France óók naar de kleauten gaat.

Nonkel Frituur | 27-07-17 | 10:04 | + 28 -

Iedere Nederlandse ondernemer wist 14 jaar geleden al dat de boel kapot zal gaan.

Diezelfde Nederlandse ondernemer was en is bezig Nederland te verlaten. Vooral wegens overheidsbemoeienis. De Nederlandse dus.

duitse herder | 27-07-17 | 09:47 | + -15 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken