Sad. Telefónica eerste slachtoffer roamingverbod

VRESELIJK HOOR
VRESELIJK HOOR
Ocharm, mensen. Het eerste slachtoffer van de nieuwe EU-regels voor roaming is gevallen. Télefonica Deutschland meldt (zie plaatje hierboven) in een toelichting op de tweedekwartaalcijfers dat de omzet is gedaald met 3,4% is gedaald tot €1,77 miljard. De voornaamste reden is volgens het Duitse bedrijf, waarin KPN een belang van 9,5% heeft, de 'roam like at home'-regeling die sinds 15 juni van dit jaar van kracht is. Sinds die datum hoeven klanten bijna geen rekening meer te houden met extra kosten voor roaming in het buitenland. Die extra kosten gaan nu naar de provider. Die providers waren natuurlijk niet zo enthousiast over de nieuwe situatie. Want een belangrijke geldkraan werd hiermee resoluut dichtgedraaid. KPN-baas Eelco Blok schatte in dat zijn bedrijf door de afschaffing van de roamingkosten zo'n €40 tot €50 miljoen mis zou lopen en het Belgische Proximus bepaalde de inkomstenderving op €61 miljoen. En wat voor gevolgen kun je dan verwachten? Dat de prijzen van pakketten voor bellen, internetten en tv omhoog gaan. In juni kwam prijsvergelijker Pricewise met ontnuchterende cijfers. Van de 7 grote aanbieders gingen er zes omhoog in prijs. Een verband valt moeilijk te bewijzen en de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ook nog niet aan de bel getrokken. Sterker nog: de consumentenwaakhond meldde eerder deze maand dat alle providers zich goed aan de nieuwe regels houden. Al het (internet)verbruik moet uit de bundel komen, tegen dezelfde tarieven, zoals u weet. Toch zijn er -zoals altijd- uitzonderingen en clausules mogelijk. Denk daarbij aan verbruik buiten de vaste bundel en onbeperkte bundels. Omdat de regels daarvoor weer verschillend kunnen worden geïnterpreteerd, zijn ze weer vatbaar voor gesjoemel danwel interpretatie. Maar terug naar Télefonica en diens cijfers: onder de streep noteerde het een verlies van €40 miljoen. Vorig jaar werd nog €252 miljoen winst geboekt, mede dankzij de verkoop van telefoniemasten. En de kunstmatige inkomsten voor roaming in het buitenland dus. Overigens kwam KPN ook met tweedekwartaalcijfers vandaag. Daar was de stemming een stuk beter.

Er is namelijk meer winst (€232 miljoen +13%) geboekt op een iets lagere omzet (€1,63 miljard -2,7%) vergeleken met een jaar eerder. Daarbij wordt er ook nog vooruitgekeken naar de rest van het jaar:

kpnvooruitzicht.png

De Nederlandse telecomprovider blijft bij de eerdere schatting van Blok over de gederfde inkomsten door de roamingregels. En daarbij is er een andere melkkoe. Inderdaad, Télefonica Deutschland. Eerder bracht KPN het belang in het Duitse bedrijf al terug van 15,5% tot ongeveer 9,5%. De verkoop van aandelen in Telefónica die KPN ontving als onderdeel van de ruil van 6% in Telefónica Deutschland is in het tweede kwartaal afgerond. Het resterende deel van 9,5% wordt ook gezien als een financiële investering. Mogelijke dividendbetalingen uit dit belang zullen worden uitgekeerd aan aandeelhouders.

Reaguursels

Inloggen

@Vogelbeest | 26-07-17 | 18:31
Belminuten via 4G zijn inderdaad data, al gaat dit niet over het internet. Telefonie is een compleet apart netwerk. SMS gaat via het standby signaal, dus inefficiënte gaten worden eigenlijk opgevuld met SMS. Dat ze daar zo allejezus veel geld voor hebben durven vragen blijft redelijk misselijk. Nu is de melkkoe data. Data is duur. Nu zijn masten, frequenties en een compleet glas netwerk ook allejezus duur (mede dankzij onze overheid...), dat compenseert deels.

Maar de bottomline is: het is een bedrijf, en dat bedrijf is er om winst te maken. Hoe ze dat doen en wat de gek ervoor over heeft: soit. Dat ze dan moeten inleveren is natuurlijk gewoon balen, of ze nou veel winst draaien op een product of niet.

Liroy | 26-07-17 | 21:43 | + 2 -

@two ball cane | 26-07-17 | 16:18 | + 0 - In de FMCG of in transport is een marge van 2% al een vrij behoorlijke prestatie. In de chemie, de olie, de specialistische toeleveringsindustrie voor de voedselindustrie is een marge van ruim boven 40% zeer goed haalbaar.
Ik claim niet verstand te hebben van de telecom, maar er zijn reaguurders die dat wel hebben en hier wel eens iets geplempt hebben. Van wat ik daar uit begrepen heb valt er genoeg te halen bij de telecom. Van wat ik onthouden heb: "Belminuten" bestaan helemaal niet. Dat is een hoeveelheid data. SMS is eigenlijk "gratis" omdat het met de draaggolf van GSM mee gaat. Een meer deskundige reaguurder mag mij zeker aanvullen of verbeteren, maar wat ik met zekerheid onthouden heb: De marges in de telecom zijn uitermate elastisch. Als consument zijn we jarenlang bestolen en het is een van de bijzonder weinige prestaties van de EU at ze aar nou eindelijk iets aan doen.

Natuurlijk moet het geld ergens vandaan komen, dat ben ik met je eens, maar het is nou niet bepaald een drama als een onderneming eens naar zijn kostenplaatje moet kijken.

Vogelbeest | 26-07-17 | 18:31 | + 5 -

@Vogelbeest | 26-07-17 | 15:38 |
Als jij een verlies op je rentabiliteit van een ruime 4%-punt acceptabel vindt ben ik wel benieuwd naar je businessmodel.
Nu heb ik weinig medelijden met telecomproviders, die verzinnen wel weer een nieuwe melkkoe, maar het kan geen kwaad je te realiseren dat dit soort verplichte 'service' ergens van betaalt moet worden.

two ball cane | 26-07-17 | 16:18 | + 0 -

50 miljoen is één 23e deel van 1,15 miljard.

Als je op een omzet van 1,15 miljard geen 50 miljoen kan missen moet je misschien toch eens naar je kostenplaatje kijken.

Vogelbeest | 26-07-17 | 15:38 | + 4 -

Op zich wel prima stukkie

-EDIT-

bedankt.

Sjors W. | 26-07-17 | 14:08 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken