K*t-millennials stuwen winst van hipsterdrankje naar grote hoogten

Bring us the monies
Bring us the monies
Kent u Fever-Tree? De kans bestaat van wel. Dit Britse frisdrankenmerk groeit behoorlijk hard de laatste tijd. De producent van verschillende tonics en andere drankjes die voor cocktails kunnen worden gebruikt heeft een eigen markt voor zichzelf gecreëerd, blijkt uit vandaag gepresenteerde cijfers (pdf): het vertegenwoordigt 99% van de groei van de Britse mixdrankjesmarkt in de afgelopen 12 maanden, lezen we. Daarbij vermeldt het in 2005 opgerichte bedrijf dat de winst vóór belastingen gestegen is van £11.9 naar £24,1 miljoen, ofwel een stijging van zo'n 102%. Ook de omzet steeg aanzienlijk in de zes maanden tot 30 juni: met 77%, van £40.6 naar £71,9 miljoen. Fever-Tree staat genoteerd op de AIM (Alternative Investment Market), het Britse equivalent van de overleden Parallelmarkt of de later opgerichte NMAX (1997-2000) danwel Alternext (2005-2014). Een beurs voor kleine, snel groeiende ondernemingen dus. Aandelen zijn sinds de eerste AIM-notering met meer dan 1.000% gestegen, waardoor het bedrijf nu op zo'n £2,25 miljard gewaardeerd wordt. Een notering op de grotemensenbeurs ambieert Fever-Tree nog niet. 'They are very happy on Aim, it allows them to remain entrepreneurial', aldus een woordvoerder in de FT. Maar waarom groeit Fever-Tree zo hard? Dankzij de enorme revival van gin, die te vergelijken valt met de opkomst van hipsterbier. Het aantal distilleerderijen voor gin is in het VK enorm toegenomen: van 2010 tot 2015 verdubbelde dat aantal bijna. Not to mention het aantal barretjes dat zich specialiseert in G&T's en winkeliers die daar weer op inspelen. Dan is het handig dat je een tonic water biedt dat 'geheel natuurlijk' is. Daar kicken die hipstertjes op natuurlijk. Of zoals een van de eigenaars in de FT zegt: 'The millennial trend suits us — drink less but better. We are happy that we are capturing people’s imagination.' En kan een aanstaande brexit nog roet in de cocktail (sorry) gooien? Nee hoor. 'We do not believe tariffs will force us to move our bottling, but we are flexible if needed.' Er is een deal gesloten met een Spaanse bottelaar, maar uiteindelijk is de groei nog altijd het grootst op het Britse eiland zelf. Nog wel.

Reaguursels

Inloggen

Ja dat moeten we niet willen met z'n allen. Dat een doelgroep de prijs van een luxe artikel omhoog drijft simpelweg omdat zij bereid zijn te betalen voor betere kwaliteit (als ik dat mag geloven). Kunnen die kinderen niet gewoon aan het suikerwater vol met een flinke lijst smaak-/kleur- en geurstoffen zoals jaren geleden?!?

Das Kapital, voor uw dagelijkse zeiksessies op andere doelgroepen.

-EDIT-

nou nou

Dirk. | 26-07-17 | 09:09 | + 9 -

Ben ook al wat ouder, is dit de nieuwe breezer die je moet aanbieden aan jonge dames om ze in bed te krijgen in het weekeinde, Tree-Sletjes ?

GerMonster | 26-07-17 | 07:17 | + 6 -

Geen idee wat het is... maar het klinkt absoluut dat mijn dochter het wel weet.

Ik houd het bij Paulaner of zo nu en dan een glas Chateau Pape Clement of een glas Suntory Yamazaki

litebyte | 25-07-17 | 23:09 | + 3 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken